Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

final fantasy X:än salahahmo zorox!

Tiduk

New Member
niin tota noin asia olis semmoinen että pitääkö se paikkansa että FF kympissä ois semmoinen salahahmo ku zorox........joissaki amerikkalaisissa FF sivuilla puhutaan tästä koko aja....eihän se vaan pidä paikkansa vai mitä???????hmmmmmmm...
 
Secret Character Zorox


Eli painat alkutrailerin aikana [aloita uusi peli] ...

painat ylös, alas, alas, Circle , X, oikea, vasen, ylös, Square...

Luin ton jostain .. ei varma toimiiko...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan KONEK
Secret Character Zorox


Eli painat alkutrailerin aikana [aloita uusi peli] ...

painat ylös, alas, alas, Circle , X, oikea, vasen, ylös, Square...

Luin ton jostain .. ei varma toimiiko...

onkos kukaan koitellu että toimiiko ???
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Shaban sanoi:
Urbaania legendaa ala "Aeris henkiin" sanoisin minä.

Tuokaan ei ole mikään urbaani legenda vaan japanilaisen version yksinoikeus. Näitä salajuttuja ja tarinoita voi kuulla vaikka mistä ja osa niistä on totta USA ja Japaniversioissa, mutta eurooppalaisessa harvoin mitään herkkuja ei ole.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Omiqus sanoi:
Tuokaan ei ole mikään urbaani legenda vaan japanilaisen version yksinoikeus.

Niin vai olisiko sittenkin vain urbaani legenda :rolleyes:
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Omiqus sanoi:
(Aeris henkiin)
Tuokaan ei ole mikään urbaani legenda vaan japanilaisen version yksinoikeus.
Se on nimenomaan näitä huuhaajuttuja, ja klassinen esimerkki siitä että kun netissä ilmoittaa asiansa tarpeeksi uskottavasti se uskotaan heti riippumatta totuuspohjasta. Tarina tuon henkiinherätyksen poistamisesta käännöksen yhteydessä oli feikki, siinä on sisällöllisiä virheitä, ja sen itsensä kirjoittajakin on sitä monta kertaa korostanut. Jostain syystä tuo on vain jäänyt elämään. Tuo ei siis ole koskaan missään versiossa ollut mahdollista.

Näitä salajuttuja ja tarinoita voi kuulla vaikka mistä ja osa niistä on totta USA ja Japaniversioissa, mutta eurooppalaisessa harvoin mitään herkkuja ei ole.
Paitsi että nykyään Eurooppa tuntuu usein saavan jopa sisällöllisesti parhaat versiot pelistä. Kuten tämän FFX:n kanssa, jossa Eurooppa sai toisen sphere gridin, dark aeonit ja jotain muuta mukavaa pikkusälää. Japanissakin sama sisältö löytyy vain international versionista.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

sph sanoi:
Paitsi että nykyään Eurooppa tuntuu usein saavan jopa sisällöllisesti parhaat versiot pelistä. Kuten tämän FFX:n kanssa, jossa Eurooppa sai toisen sphere gridin, dark aeonit ja jotain muuta mukavaa pikkusälää. Japanissakin sama sisältö löytyy vain international versionista.

Joo mutta eikös siinä International versiossa ollut vielä lisäksi se Last Mission, jota ei tänne asti saatu.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

sph sanoi:
Paitsi että nykyään Eurooppa tuntuu usein saavan jopa sisällöllisesti parhaat versiot pelistä. Kuten tämän FFX:n kanssa, jossa Eurooppa sai toisen sphere gridin, dark aeonit ja jotain muuta mukavaa pikkusälää.

Unohdit 50hz ja palkit.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Izha sanoi:
Unohdit 50hz ja palkit.
Eli unohdin 50Hz:n kuvan paremman resoluution aiheuttaman vähemmän häiritsevän juovaisuuden, sekä WS-kuvan jonka vuoksi saan televisiossani kuvan paljon isommaksi? Pitikö näistä valittaa?

Mutta vakavammin, pelikehittäjät eivät edelleenkään vaan osaa. 50 vs. 60 -nopeuseron kompensointi oli ohjeistettu jo Atari VCS:n ohjelmointidokumenteissa 1977, ja nyttemmin 3D-grafiikan aikana resoluution skaalaaminen on triviaalia jos 50Hz:n 20% suurempi resoluutio ei tapa framebufferin muistinsyönnissä. Vastapainona saa 20% enemmän CPU-aikaa yhtä framea kohti.

En jaksa aina ymmärtää valitusta siitä miten 50Hz on huono ja 60Hz parempi. Isommassa televisiossa juovaisuusero on todella selkeä, ellei mennä kunnon highendiin tai tykkeihin. Vaikka valinnanvara olisi tarjolla pelaan itse 50Hz:llä käytännössä kaikkea ellei konversiossa ole mokattu jotain pahasti jonkun päätäsärkevästi nykivän Super Smash Bros Meleen tyyliin. Normaalisti 50Hz:n kuva vain näyttää paremmalta ja tarkemmalta. Samasta syystä ostan DVD:t mieluiten PAL-formaatissa.

FFX:ssä PAL-version kuvan suhde on melko tarkasti sellainen, että sen saa skaalattua WS-television koko ruudulle. Toki kuva on aavistuksen litistynyt, mutta paljon vähemmän kuin monien katsoessa Kauniita ja rohkeita WS-televisiossaan koko ruudulle zoomattuna. Tuollaisessa pelissä se kompensoimaton nopeuserokaan ei ole merkittävä. Toimintapeleissä kompensoimaton nopeusero varmaan voi tuntuakin pelattavuudessa, mutta enpä usko että kukaan huomaa sitäkään ilman vertailukohtaa.

No, makuasioitahan nämä pääasiassa ovat.

Tähänkin pitäisi kyllä hissukseen saada ehdottomat standardit joita on pakko noudattaa, eli selkeät säännöt siihen miten 50Hz-60Hz -erot pitää käsitellä. Samalla voisi standardoida myös pelien 16:9-widescreen-tuet, jotka ovat edelleen surullisen harvinaisia. Erityisesti olen saanut tarpeekseni GTA-tyylisistä lowscreen-kuvista. HDTV:n tullessa näitä ei tosin enää tarvita, sillä resoluutiot ovat samat 50Hz:llä ja 60Hz:llä, ja kaikki on 16:9:ää muutenkin.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

sph sanoi:
Eli unohdin 50Hz:n kuvan paremman resoluution aiheuttaman vähemmän häiritsevän juovaisuuden, sekä WS-kuvan jonka vuoksi saan televisiossani kuvan paljon isommaksi? Pitikö näistä valittaa?

FFX:ssä PAL-version kuvan suhde on melko tarkasti sellainen, että sen saa skaalattua WS-television koko ruudulle. Toki kuva on aavistuksen litistynyt, mutta paljon vähemmän kuin monien katsoessa Kauniita ja rohkeita WS-televisiossaan koko ruudulle zoomattuna. Tuollaisessa pelissä se kompensoimaton nopeuserokaan ei ole merkittävä. Toimintapeleissä kompensoimaton nopeusero varmaan voi tuntuakin pelattavuudessa, mutta enpä usko että kukaan huomaa sitäkään ilman vertailukohtaa.

Muistaakseni tuossa Final Fantasy X.n pal-versiossa ei ollut mitään parempaa resoluutiota, vaan alkuperäinen ntsc-koodi oli vaan litistetty ja lisätty palkit, sitten jos sen venytti koko ruudulle oli resoluutio sama kuin ntsc-versiossa.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Dr Evil sanoi:
Muistaakseni tuossa Final Fantasy X.n pal-versiossa ei ollut mitään parempaa resoluutiota, vaan alkuperäinen ntsc-koodi oli vaan litistetty ja lisätty palkit, sitten jos sen venytti koko ruudulle oli resoluutio sama kuin ntsc-versiossa.
Taisin ilmaista tuon hieman epätarkasti. FFX:ssä, kuten niin monessa muussa pelissä, se pikselimääräinen pystyresoluutio todella on sama, mistä johtuu se litistyminen. Mutta 50Hz:llä television juovamäärä on suurempi, eli juovaväli pienempi, eli kuva näyttää vähemmän juovaiselta.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

sph sanoi:
FFX:ssä PAL-version kuvan suhde on melko tarkasti sellainen, että sen saa skaalattua WS-television koko ruudulle. Toki kuva on aavistuksen litistynyt, mutta paljon vähemmän kuin monien katsoessa Kauniita ja rohkeita WS-televisiossaan koko ruudulle zoomattuna.
Minusta se on kyllä todella järkyttävästi litistynyt, kuten kaikissa muissakin huonon PAL-käännöksen saaneissa peleissä. Zoomaaminenkaan ei paljoa lohduta, sillä silloin sahalaidat korostuvat entisestään, vaikkei televisioni olekaan kuin 28-tuumainen. (Laajakuvatöllöhän on kyseessä, siis).
Suorastaan törkeää, ettei Square Enixin kaltainen firma viitsi tehdä peleistään kunnollisia versioita Euroopan markkinoille. Myös Star Ocean Till the End of Time kärsii luokattomasta PAL-käännöksestä, mutta sen pelin sentään pelastaa tuki anamorfiselle laajakuvalle. Kun laittaa 16:9-kuvan päälle pelin asetuksista, mutta pitää television normaalilla 4:3-kuvasuhteella, näyttää kuva suurin piirtein oikealta. Sen voi sitten vielä zoomata koko ruudulle, niin saadaan laajakuvatelevisio toden teolla hyötykäyttöön.

Tuo 4:3-kuvan venyttäminen koko laajakuvaruutuun on niin ikään asia, jota en henkilökohtaisesti ymmärrä. Sitähän näkee miltei poikkeuksetta elektroniikkaliikkeissä, kun kaikkien näytteillä olevien televisioiden kuvat on venytetty koko ruudun kokoiseksi. Sehän vääristää kuvaa, ellei kyseessä ole anamorfinen laajakuva. Itse katson 4:3-materiaalin alkuperäisessä kuvasuhteessa aina, vaikka se tarkoittaakin mustia sivupalkkeja laajakuvatöllössä.

sph sanoi:
Toimintapeleissä kompensoimaton nopeusero varmaan voi tuntuakin pelattavuudessa, mutta enpä usko että kukaan huomaa sitäkään ilman vertailukohtaa.
Totta siltä osin, että voihan modeemillakin surffata netissä, mutta eipä siihen enää ole paluuta, kun on kerran kokeillut ADSL:ää. (En keksinyt parempaakaan vertausta.)
Hyvä esimerkki on vaikkapa Guilty Gear X, jonka PAL-versio oli huonosti optimoitu. Sitten, kun tuli GGX2 ja GGX2#Reload 60 Hz:n kuvallaan, tuntui suurin piirtein samalta kuin Ritari Ässästä tämän painaessa turbo boostia. Peli alkoi maistua ihan eri tavalla, kun huomasi, miten jonkun Chippinkin pitää oikeasti liikkua.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

sph sanoi:
Taisin ilmaista tuon hieman epätarkasti. FFX:ssä, kuten niin monessa muussa pelissä, se pikselimääräinen pystyresoluutio todella on sama, mistä johtuu se litistyminen. Mutta 50Hz:llä television juovamäärä on suurempi, eli juovaväli pienempi, eli kuva näyttää vähemmän juovaiselta.


Hmm... Mutta jos sen kuvan zoomaa niin että palkit lähtee, niin eikö silloin myös juovia häviä ruudulta?.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Dr Evil sanoi:
Hmm... Mutta jos sen kuvan zoomaa niin että palkit lähtee, niin eikö silloin myös juovia häviä ruudulta?.
Ainakin minun televisiossani piirrettävä juovamäärä on aina sama zoomista riippumatta, eli juovaväli säilyy ennallaan. Zoomi tapahtuu kuvankäsittelyalgoritmeilla. Vanhemman sukupolven konsoleilla, joissa käytettiin vain neljäsosaa nykyisistä resoluutioista, tämä ei toiminut ollenkaan niin hyvin, sillä niin pienen resoluution kuvat skaalautuvat huonosti ellei kohderesoluutio ole merkittävästi tavallista televisiota suurempi. Dreamcastista eteenpäin homma sitten toimii yhtä mukavasti kuin televisio-ohjelmien ja elokuvien kanssa.

Ja tämähän on siis nimenomaan (edelleen yleisimmän) CRT-teknologian ominaisuus. PlxelPlus, jossa juovamäärän pienuutta kompensoidaan nostamalla resoluutiota tuntuvasti, sekä vaikkapa LCD-pohjaiset näytöt ja tykit joissa juovia ei edes ole eivät tästä ongelmasta varmasti kärsikään.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Dr Evil sanoi:
Joo mutta eikös siinä International versiossa ollut vielä lisäksi se Last Mission, jota ei tänne asti saatu.
FFX-2:ssa on kyllä tuo Last Mission, joka tosiaan on vain Japanissa julkaistu.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

sph sanoi:
Ainakin minun televisiossani piirrettävä juovamäärä on aina sama zoomista riippumatta, eli juovaväli säilyy ennallaan. Zoomi tapahtuu kuvankäsittelyalgoritmeilla. Vanhemman sukupolven konsoleilla, joissa käytettiin vain neljäsosaa nykyisistä resoluutioista, tämä ei toiminut ollenkaan niin hyvin, sillä niin pienen resoluution kuvat skaalautuvat huonosti ellei kohderesoluutio ole merkittävästi tavallista televisiota suurempi. Dreamcastista eteenpäin homma sitten toimii yhtä mukavasti kuin televisio-ohjelmien ja elokuvien kanssa.

Ja tämähän on siis nimenomaan (edelleen yleisimmän) CRT-teknologian ominaisuus. PlxelPlus, jossa juovamäärän pienuutta kompensoidaan nostamalla resoluutiota tuntuvasti, sekä vaikkapa LCD-pohjaiset näytöt ja tykit joissa juovia ei edes ole eivät tästä ongelmasta varmasti kärsikään.

Zoomatessa television juovamäärä pysyy tietysti vakiona, mutta kuvamateriaalin (eli pelikuva)
laatu heikkenee koska yhtä horisontaalista pikseliriviä ei enää voida piirtää yhdelle juovalle
vaan kuva pitää skaalata reaaliaikaisesti.
 
Vastaus: final fantasy X:än salahahmo zorox!

Paolo sanoi:
Zoomatessa television juovamäärä pysyy tietysti vakiona, mutta kuvamateriaalin (eli pelikuva)
laatu heikkenee koska yhtä horisontaalista pikseliriviä ei enää voida piirtää yhdelle juovalle
vaan kuva pitää skaalata reaaliaikaisesti.
Voisiko sitä enää kauempana aiheesta ollakaan?
 
Ylös Bottom