Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Final Fantasy XIII

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Oliver
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]


Tuon jo löysinkin netistä enkä tarkoita tuota listaa vaan oikein sitä excel-taulukkoa missä oli muistaakseni eritelty myös kaikkien aseiden ja tarvikkeiden max. levelit ja paljonko ne tarvii EXP:tä.

Se sama .xls mikä tällä palstalla aina vähän väliä ollut linkitettynä ja jota on päivitetty silloin tällöin mutta jostain syystä ei nyt enää ne linkit toimi.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Täytyypä tähän vähän avautua, että oli jopa sadistinen platina tässä pelissä. Voi sitä grindaamisen määrää! 192 tuntia lopulta mittarissa. Mutta tulipa tehtyä.
 
Vastaus: Final Fantasy XIII [PS3]

Täytyypä tähän vähän avautua, että oli jopa sadistinen platina tässä pelissä. Voi sitä grindaamisen määrää! 192 tuntia lopulta mittarissa. Mutta tulipa tehtyä.

Itse jaksoin aikanaan hinkata kaikki muut pokaalit, paitsi varustetrophyn. Siinä sitä aikaa olisi mennyt niin kauan, että saman tien teki mielummin jotain mielekästä.

Hyvä pelihän tuo oli kaikin puolin, vaikka FF-sarjan intohimoiset fanit eivät muuttuneesta tyylistä hirveästi perustaneetkaan.
 
Kyllä se on mukavaa kun voi palata tälläisiin viestiketjuihin, joista viimeisimmästä viestistä on kulunut 11 vuotta! Nyt kun lopputekstit rullaa niin on aika vetää yhteen millainen peli on vuonna 2024 pelaajan silmin?

Itselle tämä peli oli oikeastaan se, joka sai minut lopettamaan FF pelien sarjan. FF7, joka on suosikkini, siitä eteenpäin kaikki muut pelin pääsarjat on hankittu ensimmäisenä päivänä. Muistan kun ostin FFXIII PS3lle aikanaan, mutta en pitänyt pelistä yhtään. Silloin pelit jäivät jäätyneisiin järvimaisemiin ja nopeasti tuli kiikutettua peli takaisin GameStoppiin eikä sen koomin ole ollut mielessä palata. Eli jos tämä on julkaistu Euroopassa maaliskuussa 2010, niin onhan tässä väliä lähes 14 vuotta.

No mikä minut sai kokeilemaan tätä uudelleen? Tämä peli tuntuu olevan ainakin omassa uutisvirrassa se sarjan musta lammas, josta kukaan ei pidä. Oletteko kuulleet jonkun mainitsevan tämän pelin olevan sarjan paras? En ole minäkään. Lieneeköhän tämä peli myös Squaren sisällä sellainen teos, jota ei haluta liiaksi mainostaa, tai ainakaan uudelleenjulkaista? Meinaan tätä varten piti kaivaa vanha PS3 kaapista jos haluaa päästä pelaamaan. Square on kuitenkin kunnostautunut aika hyvin vanhojen pelien tuomiseksi, mutta tämä teos ei ole saanut sellaista tunnustusta, ja tosiasiassa tuntuu ettei tätä teosta kovin moni edes kaipaa.

No oliko se hyvä? Reilun 50 tunnin läpipeluun jälkeen muutamia pointteja.
-Tarina on oikeasti aika kauhea. Tarinan alku on niin sekopäisen sekava, ettei tajua ollenkaan mistä tässä pitäisi alussa välittää. Jonkun mutsi kuolee ja tippuu rotkoon, mutta viiden minuutin päästä heitellään ylävitosia frendien kanssa. Käsittämättömän huonoa ohjaustyötä tarinan puolelta ja ei tuo tarina tuosta parane.
-Pelin alku on sekava. Oikeastaan vasta Chapter 4 jälkeen tuntui pääsevän sisälle pelin mekaniikkoihin ja siihen mitä pelaajan odotetaan tekevän. Kenen idea oli laittaa automaattinen hyökkayskomennot vaihtoehdoksi valikkoon? Itse sekaannuin tästä alkuun täysin kunnes jossain vaiheessa tajusin etten halua käyttää tuota ollenkaan. Tuo pitäisi ottaa tuolta ehdottomasti pois.
-Chapter 4 jälkeen voin todeta että tämä on FF pelisarjan ehdottomasti vaikein peli. Sanoisin että tämä on yksi vaikeimmista peleistä jota olen koskaan pelannut. Pelasin itse peliä aika pitkälti tarinaa seuraten ja putkessa juoksennellen mitä vihuja sattuu tulemaan vastaan. Missään pelissä ei ole näin montaa kertaa lävähtänyt "Game Over" kuin tässä pelissä. Ihan pelin perusmobitkin voi liiskata sinut muutamassa sekunnissa, ellet täysin tiedä jokaisen vihun heikkouksia. Vaikka toisaalta on hyvä että on haastetta, niin olisi toivonut vähän rennompaa otetta joihinkin vittumaisiin otuksiin. Mutta jos tykkää hikoilla, niin tässä peli antaa siihen haasteen!
-Kokonaisuutena pelin suurin ongelma on rytmitys, oikeastaan ihan kaiken suhteen. Oli sitten kyseessä vaikeustaso, tarinankerronta, hahmonkehitys, kaikki on pikkuisen levällään eikä mikään tunnu toimivan.

Itse en voi suositella tätä kuin sarjan faneille. Peli näyttää graafisesti edelleen hyvältä ja FMV videot ovat käytännössä lähes samaa luokkaa vaikkapa FFVII Remake/Rebirtin suhteen. Se tästä pelistä teki myös mielenkiintoisen itselle seurata; moni pelin tekijä, jotka ovat tehneet FFXIII ovat myös mikana FFVII Remaken suhteen. Motomu Toriyama on ohjannut tämän pelin, ja on sittemmin siirtynyt toisiin tehtäviin FFVII Remaken kanssa, jossa keskittynyt enemmän kirjoittajan rooliin. Naoki Hamaguchi, joka oli silloin vastasi FMV videoiden editoinnista, on sittemmin siirtynyt ohjaajan pallille FFVII Remaken suhteen.

Minusta tässä pelissä voi nähdä yhtäläisyyksiä siihen kehitykseen mitä FFVII Remaket ovat. Jos tätä peliä ei olisi koskaan tullut,en usko että FFVII Remaket olisivat läheskään niin hyviä kuin ne nyt ovat. Tämä peli on antanut tekijöille mahdollisuuden kasvaa, ehkä sisäisesti ollaan haettu sopivimpia rooleja, mutta kaikesta tästä FFXIII paistaa, että on lähdetty rohkeasti kokeilemaan ja moni niistä ratkaisuista ei tällä kertaa onnistunut tai toteutus jäi puolivillaiseksi. Täsät näkökulmasta ajatellen tämä on mielestäni mielenkiintoinen teos.

Tämmöiset ensiajatukset, katsotaan jaksaako vielä puristaa FFXIII-2 ja Lightning returnsia. Vielä tässä on aikaa ennenkuin AstroBot saapuu, joten ehkä nuo kerkiää ainakin katsoa miten tämä unohdettu sarja jatkuu.
 
Kyllä se on mukavaa kun voi palata tälläisiin viestiketjuihin, joista viimeisimmästä viestistä on kulunut 11 vuotta! Nyt kun lopputekstit rullaa niin on aika vetää yhteen millainen peli on vuonna 2024 pelaajan silmin?

Tämä peli tuntuu olevan ainakin omassa uutisvirrassa se sarjan musta lammas, josta kukaan ei pidä. Oletteko kuulleet jonkun mainitsevan tämän pelin olevan sarjan paras?
Pelin rajoitettu saatavuus on varmasti suurimpia syitä miksi tästä puhutaan vähemmän kuin muista sarjan peleistä
 
-Chapter 4 jälkeen voin todeta että tämä on FF pelisarjan ehdottomasti vaikein peli.
Suosittelen kokeilemaan FF1-3. Nämä ensimmäiset Final Fantasyt vasta vaikeita ovatkin. FF4:n DS-versio taitaa olla se vakein. Kolmosen eka (tai toka) luolasto on täysin rikkinäinen. Kyllä XIII oli alussa haastava, mutta kun ymmärsi Paradigm-systeemit, ei se oikeastaan ollut kovin vaikea. Buffit, debuffit ja staggerit päälle, niin katuu örkki kuin örkki.

Tässä oli kyllä ärsyttävintä se, että hahmoja viskattiin sinne ja tänne. Juuri kun oppi yhden taktiikan, niin ryhmän päähahmo vaihtui, ja kaikki alkaa taas alusta.
 
Tuo pitää paikkansa kun puhutaan konsoleista, mutta on tämä ollut saatavilla PClle jo 10 vuoden ajan. Löytyy mm. Steamista kaikille halukkaille.
Sekä xboxin kauppapaikalta ja vielä 4k ehostettuna. Itse ostin sieltä japsi version (nimi taisi olla international version tai jtn), koska siinä on easy vaikeustaso jota ei länsimaisessa versiossa ole tarjolla.
 
FF13 on mielestäni mainettaan parempi peli. Siihen kohdistui aikoinaan ihan helvetinmoiset odotukset uuden sukupolven Final Fantasyna. Käsittääkseni pelin tuotannossa oli tuttuun Square tyyliin paljon vaikeuksia ja devaus venyi ikuisuuksiin.

Suurimmat ongelmat on juurikin toi super lineaarisuus ja rytmitys hahmo valikoiman kanssa. Peli lähtee oikeasti kunnolla käyntiin vasta ihan loppu metreillä. Nykypäivänä tosin tuo lineaarisuus saattaisi jopa tuntua aika raikkaalta tuulahdukselta!

Taistelu systeemiäkin kritisoitiin aikoinaan mutta mun mielestäni se on yksi pelin parhaimpia osa-alueita. Moni teki sen virheen että käytti auto-battlea, joka oli tekijöiltä ylipäänsä super typerä veto laittaa se oletuksena päälle. Manuaalisesti pelattuna paradigm shift vaihtelu, hyökkäysten ajoittaminen ja mahdollisimman nopean ajan tavoitteleminen oli oikeasti hauskaa puuhaa. Väärin ymmärretty taistelu systeemi.

Soundtrack on myös modernien Final Fantasyjen parhaimmistoa.

Ollut ajatuksissa pelata FF13 trilogia uudestaan mutta olen jäänyt odotteleen jotain next gen remasteria uusilla tropheilla. Toivottavasti sellainen tulisi jossain kohtaa.

Joka tapauksessa mielestäni hyvä peli, huomattavasti parempi kuin esim. FF12, josta en saanut oikeen mitään irti tällaisena FF Tactics / Ivalice allergikkona.
 
Suurimmat ongelmat on juurikin toi super lineaarisuus ja rytmitys hahmo valikoiman kanssa. Peli lähtee oikeasti kunnolla käyntiin vasta ihan loppu metreillä. Nykypäivänä tosin tuo lineaarisuus saattaisi jopa tuntua aika raikkaalta tuulahdukselta!

Itseasiassa tuo putkijuoksu, joka onkin varsin räikeänä koko peluuta, ei itseä haitannut lainkaan niin paljon johtuen ehkä juuri siitä,että on viimeaikoina pelannut ainoastaan valtavan avoimen maailman pelejä. Lineaarisuudella on myös paikkansa ja oikein tehtynä se on aivan yhtä oivallinen ratkaisu, kyseessä on ennemmin toteutustavassa miten sen putkijuoksun tekee. Tämän kanssa se räikeys todella tuli esiin että ei tarvinnut käytännössä miettiä kuin mennä eteenpäin, ja matkan aikana on muutama röykkiö vihulaisia. Sitten välivideo ja sama homma taas.

Mutta taas kerran, jos tätä vertaa FFVII Remaken tai Rebirthiin, niin askelia on otettu selkeästi tasosuunnitelussa eteenpäin, vaikka näissäkin on toki parannettavaa, mutta silti kokemus oli huomattavasti mielyttävämpi.

Taistelu systeemiäkin kritisoitiin aikoinaan mutta mun mielestäni se on yksi pelin parhaimpia osa-alueita. Moni teki sen virheen että käytti auto-battlea, joka oli tekijöiltä ylipäänsä super typerä veto laittaa se oletuksena päälle. Manuaalisesti pelattuna paradigm shift vaihtelu, hyökkäysten ajoittaminen ja mahdollisimman nopean ajan tavoitteleminen oli oikeasti hauskaa puuhaa. Väärin ymmärretty taistelu systeemi.

Samaa mieltä, taistelusysteemi on varsin omalaatuinen kunhan siihen pääsee sisään niin sen alta paljastuu toimiva konsepti. Ehkä yhtenä tympeänä haasteena pidin rivivihulaisten yleistä vaikeutta, jossa siis joutuu jokaiselle viholliselle ramppaamaan noita eri paradigma ryhmityksiä keskenään. On toisaalta hyvä, että nyt on peli jossa suurimmalla osalla kyvyistä on aidosti merkitystä ja kaikkia tarvitaan suojauksista mutta olisi ollut kiva kun saisi edes pienen hetken moukuttaa rauhassa staggeriä, eikä vaihtaa hiilaukseen heti 5 sekunnin jälkeen. Ajoittain joudun turvautumaan COM/SEN/MED komboon, jossa siis oli sopivan tanakka tankki ja hiilu korjailee samalla kun Light huitoo miekalla. Ei ehkä kovin nopeaa, mutta en vaan jaksanut sitä hippaakaan leikkiä ihan kaikkien kanssa.

Musiikit olivat mielestäni taaseen kehnot. Ei sieltä jäänyt omaan muistiin mitään sellaista bängeriä jota hyräilisin. Se yksi taistelumusiikki oli "ihan jees", mutta muutoin omaan makuuni oli vähän turhan tasapaksua.
 
FF13 saa tosi paljon lokaa tosta putkijuoksumaisuudestansa, mut jostain syystä FF10 saa sit taas olla ihan rauhassa vaikka se on isolta osalti vielä tiukempi putki kun tämä. Mut siinä ehkä korostuu se et nostalgia tekee aika kummia tepposia ja sitä pelailee vähän tietyn väristen lasien takaa jos se on joskus PS2 aikoina tehny suurenkin vaikutuksen.

Pelattavuus tässä on ihan kiva omasta mielestä, mutta tarina ja hahmot on tosiaan vähän niin ja näin. Hopeen ja Vanilleen meni hermot käytännössä heti.

Mut kuten ylhäälläkin todettu, niin ei tää huonoin sarjan peli oo, mut ei parhaimmistoakaan. Parempi ku 12 ihan selkeästi, mut 12 kirjaimellisesti pelaa ittensä jos edes vilkaseekaan sitä gambit menua. 12 sisältää myös 4x nopeutuksen joka pitäis kertoa et kuinka vitun tylsä peli se on jos kehittäjätkin on sitä mieltä et se tarttee 4x nopeuden.
 
12 sisältää myös 4x nopeutuksen joka pitäis kertoa et kuinka vitun tylsä peli se on jos kehittäjätkin on sitä mieltä et se tarttee 4x nopeuden.

Ei sitä nopeutusta alkuperäisessä ollut, vaan ominaisuus lisättiin PS4:n remasteriin. Myös PS1:n Final Fantasyjen uudelleenjulkaisuissa on kyseinen ominaisuus. Samoin Pixel Remasterissa. Eli siis logiikkasi mukaan lähes kaikki Final Fantasyt ovat vitun tylsiä?
 
Viimeksi muokattu:
Ei sitä nopeutusta alkuperäisessä ollut, vaan ominaisuus lisättiin PS4:n remasteriin. Myös PS1:n Final Fantasyjen uudelleenjulkaisuissa on kyseinen ominaisuus. Samoin Pixel Remasterissa. Eli siis logiikkasi mukaan lähes kaikki Final Fantasyt ovat vitun tylsiä?
Hyvä vertaus.


FF12 sai nopeutuksensa jo PS2:n IZJS-versiossa. Toki julkastiin vaan japanissa, mutta tohon versioon perustuu kaikki uudelleenjulkasutkin. Joo, ei siis orkkisversiossa ollu mut heti seuraavassa kyllä. Toi vertaus et uudelleenjulkastuissa PS1 ajan faikkareissa on nopeutukset on vähän typerä koska samasta valikosta löytyy ihan suoraan ns. huijauskoodeja millä saat heitettyä esim HP:t ja MP:t täyteen sekä Limit palkin myös tai vaikkapa poistettua kaikki random encounterit. Samasta valikosta löytyy myös toi nopeutus. Näitä yleisesti ottaen sanotaan boostereiks näissä remastereissa, eikä peli varsinaisesti ohjaa näitä käyttämään tai kannusta siihen. FF12 tapauksessa taas Zodiac Agessa ainakin ennen pelin aloittamista kysytään et haluutkos sä 2x vai 4x nopeutuksen tohon napin taakse. Sit muistaakseni jossain vaiheessa tutoriaaleja erikseen kerrotaan et paina tätä nappia et saat tähän paskaan vähän vauhtiakin.

Eli joo, voisin melkeen väittää et toisessa se on tarkoituksellinen pelimekaniikka (12) ja toisissa lisätty ominaisuus joka on rinnastettavissa huijauskoodeihin (muut).
 
Ylös Bottom