Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport 4

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kabanossi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Forza Motorsport 4

Forza 3:sta tuli pelattua vähän puolipakolla, mutta tämä 4 osa on kyllä niin hyvä että ei voi kuin kehua. Dynaaminen vaikeustaso on välillä vähän tökkinyt, eli liian helppoja kisoja, mutta muuten peli tuntuu niin täydelliseltä kuin olla ja voi.

Sisänäkymä toimii, ajaminen on hauskaa heti alusta alkaen ja pelissä voi rakentaa kaikenlaisia mukavan kummallisia yhdistelmiä, kuten esim 300hp Fiat 500, nelivetoinen Colt Rallyart 1.8l turbokoneella, tuplaturbo Audi R8 5.2l yms, jopa Nissan Silviaan voisi upottaa GT-R:n koneen:)

Pelaaminen on hauskaa, pelaan ilman luistonestoja ja auto silti pysyy kohtalaisen hyvin käsissä, tekoäly on ihan tarpeeksi hyvä. Yksinkertaisesti pelissä on kaikkea sitä mitä kolmosessa ei ollut, en tiedä mistä johtuu mutta tämä 4-osa on paljon hauskempi ja mielenkiintoisempi pelikokemus.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

No niin.

Forza 4 tuli tänään postissa ja voi pojat kyllä on hieno autopeli! :)

Haastettakin tuntuu piisaavan ihan riittävästi varsinkin takavetoisilla autoilla ajettaessa ja vaikeimmalla tasolla ja ajoavut poissa. Season pass tuli shoppailtua ja kaikki nuo autopaketit latailtua ja ajettavaa kyllä riittää pitkäksi aikaa. Minkäslaisilla ratin asetuksilla Fanatec kuskit tätä ajavat? Itsellä CSR Wheel käytössä. En niin hirveästi kerennyt asetuksia tänään vielä tutkimaan mutta pistäkäähän hyväksi havaittuja suosituksia jos sellaisia on löytynyt:)
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Minkäslaisilla ratin asetuksilla Fanatec kuskit tätä ajavat? Itsellä CSR Wheel käytössä. En niin hirveästi kerennyt asetuksia tänään vielä tutkimaan mutta pistäkäähän hyväksi havaittuja suosituksia jos sellaisia on löytynyt:)

Nyt viskataan ulkomuistista, menköönsä.
Ratin Asetukset
Sensitivity 540
FF 100
Dri 0
Abs 80
Linearity 0
Spring 0
Damper 0

Csr-ratti täälläkin käytössä.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Nyt viskataan ulkomuistista, menköönsä.
Ratin Asetukset
Sensitivity 540
FF 100
Dri 0
Abs 80
Linearity 0
Spring 0
Damper 0

Csr-ratti täälläkin käytössä.

Itsellä muuten sama mutta kääntösäde 900 ja ABS on 100. Tuleeko autoista realistisempia ajaa kun tuota kääntösädettä pienentää? Aika pienen määrän kerkesin eilen testaamaan eri autoja niin itse en tiedä mitenkä käyttäytyminen muuttuu. Lisää vaan kommentteja muilta kuskeilta myös :)
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Joo'o. Juhlinkohan liian aikaisin. Kuinka voi palaa näin kovin kiinni tuon rullatuoli tekoälyn kanssa. Autot jarruttavat keskellä mutkaa, vaikka ei ole mitään esteitä tai ulosajo vaaraa? WTF?!?!?! Luulisi, että ei tarvitsisi tällaista sontaa enää nykypäivänä sietää. Sama kun auto ajautuu vähän nurmikolle niin töks. Siinä seisoo niinku suossa pystyssä. Ja en tarkoita, että olisin oikomassa mutkia vaan kun tuo puolalainen tekoäly kiilaa välillä nurmikolle väkisin niin siinä sitä sitten ollaan :mad:

Tarttis melkein lähteä Turn 10 studion tiloihin, mennä tekoälykoodaajan luo ja pistää jankon betoni käyntiin :mad:

Täytyy pistää kädet ristiin, että tästä tulisi myöhemmillä tasoilla edes ajettava. Clubman kisat sain just ajetuksi vasta.
 
SargeFIN sanoi:
Joo'o. Juhlinkohan liian aikaisin. Kuinka voi palaa näin kovin kiinni tuon rullatuoli tekoälyn kanssa. Autot jarruttavat keskellä mutkaa, vaikka ei ole mitään esteitä tai ulosajo vaaraa? WTF?!?!?! Luulisi, että ei tarvitsisi tällaista sontaa enää nykypäivänä sietää. Sama kun auto ajautuu vähän nurmikolle niin töks. Siinä seisoo niinku suossa pystyssä. Ja en tarkoita, että olisin oikomassa mutkia vaan kun tuo puolalainen tekoäly kiilaa välillä nurmikolle väkisin niin siinä sitä sitten ollaan :mad:

Älä sitten vahingossakaan Indianapoliksen ovaalipätkällä aja liian sisäkurvissa. Koet melkoisen yllätyksen kuten myös kaveri takanasi.

SargeFIN sanoi:
Täytyy pistää kädet ristiin, että tästä tulisi myöhemmillä tasoilla edes ajettava. Clubman kisat sain just ajetuksi vasta.

Turha toivo. Yksinpeli on melkosta pas.. *kröhöm* pakkopullaa. Paskenee vain edetessään ja konekuski on ihan yhtä huono.

Parhaat möhinät livessä joskin sielläkin on niitä pattipäitä jotka haluaa ratkaista kisat joko ekassa mutkassa tai sitten ottaa sen leaderboard-kärkiauton ja ajaa sillä 1,5km johdossa voittoon, nii. Hitto et oli kivaa kisailua.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Älä sitten vahingossakaan Indianapoliksen ovaalipätkällä aja liian sisäkurvissa. Koet melkoisen yllätyksen kuten myös kaveri takanasi.



Turha toivo. Yksinpeli on melkosta pas.. *kröhöm* pakkopullaa. Paskenee vain edetessään ja konekuski on ihan yhtä huono.

Parhaat möhinät livessä joskin sielläkin on niitä pattipäitä jotka haluaa ratkaista kisat joko ekassa mutkassa tai sitten ottaa sen leaderboard-kärkiauton ja ajaa sillä 1,5km johdossa voittoon, nii. Hitto et oli kivaa kisailua.

Jahas. No ei auta kuin kolistella sitten. Todella kummallista jos tekoäly on jätetty tälle tolalle näinkin suuressa julkaisussa :mad:

Saas nähdä pääseekö omalla boksilla pelaamaan nettipelejä kun on WLAN yli netissä ja NAT type näyttää olevan moderate. iRacingia PC-puolella paljon ajelleena nuo nettikisat kyllä kiinnostavat myös.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Täytyy myöntää itsekkin että pidemmällä pelaamisella tietyt asiat alkavat ärsyttämään itseänikin, kuten dynaaminen vaikeustaso, tekoälyttömyydet.

Pelin ainakin yksinpelin osalta pelastaa se että autoa voi vaihtaa koko ajan kisasta toiseen ja sitä onkin tullut tehtyä aika paljon, eli olen itse ainakin keskittynyt mielenkiintoisten autojen luomiseen ja niitä löytyykin tallista aika monta.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Joku muukin sentään sitä mieltä, että tuo A.I. on aika perseestä. Rivalsissa minua häiritsee eniten se, että (monessa kisassa) voi käyttää omia autoja. Minusta tuo vie koko idean tuosta hommasta. Sama kun aikoinaan pelasin GT5 proloa ja tykkäsin driftata ja sitten katsoin yhden tyypin uusinnan. Oli niin vimpan päälle säädetty kaikki oikein, että jätkä veti mutkan kaasu pohjassa ja kierrokset pysyi just oikeassa kohdassa koko slaidin ajan. Ei tollasessa ole kyse enää siitä kuka osaa ajaa vaan siitä kuka osaa säätää sen auton oikein.
Olisi vaikka viisi vaihtoehtoa josta valita niin kyse olisi oikeasti siitä kuka osaa ajaa eikä siitä kuka osaa säätää autonsa.

Pelin idea mielestäni on juuri se että pitää/saa valita ensin auton, sitten siihen palikat (teho/pito jne), sitten auton säätö mieleiseksi ja sitten ajo. Siis pelissä on paljon muutakin kuin pelkkä ajaminen, kuten irl autourheilussakin. NFS sun muut arcadet erikseen. Tähänkin löytyy ratkaisu: The Forza Motorsport Tuning Calculator, toi oikeasti toimii. Olen pelannut tätä sarjaa alusta alkaen satoja tunteja, eli jotain tiedän säätämisestä, mutta tuota kun kerran koitin niin sen jälkeen säätänyt kaikki autot tolla aluksi. Kannattaa oikeasti kokeilla tuota.

Itse olen tykästynyt A-luokkaan ja aikumuksena on ajaa puhdas kierros joka radalle (kolmosessa tein saman b-luokalla). Mites noita test ratoja pääsee ajamaan? Pitääkö ostaa se vip, vai mikä? Ja onko tähän tulossa mitään rata paketteja? Autoja on jo tarpeeksi..
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Jahas, haluaisin saada lisätietoa aiheesta tuning kalkulaattori. nyt on niin kova möllikkä päällä viikonlopusta että kysyn suomalaisella foorumilla, suomalaisesta aiheesta, suomalaisilta ihmisiltä, koska koen ylitsepääsettömän vaikeaksi lähteä itse selvittämään aiheesta ulkomaalaisilta voorumeilta.

eli miten tää toimii ja mitä pitää tehdä ? sen verran sain irti että excelin pyörittämistä ?

kiitokset jos joku jaksais kertoa :)
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Ei jaksa suomentaa, tosta löytyy kaikki tieto. Jos ei oo exelii niin toi 97-2003 toimii open officella. Forzamotorsport.net Forums - The Forza Motorsport Tuning Calculator - v4.4 MAR2012 RELEASED


[ REQUIREMENTS ]

Excel 97-2003
Excel 2007
Excel 2010
Analysis Toolpak enabled
Excel 97-2003: Tools>add-ins>enable analysis toolpak
Excel 2007: office button>excel options>add-ins>manage: excel add-ins GO> check analysis toolpak>press OK.
Excel 2010: File>options>add-ins>manage: excel add-ins GO> check analysis toolpak>press OK.

[ DOWNLOAD ]

Current Version: 4.4.03.12

(Excel 97-2003) (Excel 2007-2010) (Open Office)

[ INSTRUCTIONS ]

Select Car in cell H1
In Game: make sure you are in it and go to:
Play Career>Cars>My Cars
Press Y to toggle.
Input that data into FMTC Main(i.e.; power, torque, weight, front)
Press x (car list)
Hold the LB until you reach the data needed (ex: power rpm, torque rpm, redline rpm, front and rear tire sizes)
Enter required data into FMTC Main
Go to Play Career>Upgrade>Upgrade Shop>Wheels to get Lateral G's. It’s shown on the confirmation screen if you purchase wheels. If already mounted, select Stock rims, press A once, then check value in the "before" sector to get the current value, then abort mounting with B.
Enter results into the game and benchmark test for top speed and enter it in cell E35, input>transmission>top speed. Readjust gears to top speed desired.
If aero parts are installed, write the minimum and maximum values into advanced>aero>Minimum/Maximum Downforce. Adjust strength and front bias at your own risk.
Follow the comments inside the modifier cells for guidance to that tweak you are looking for.
Anything else, ask here or figure it out amongst yourselves.
Watch the new tutorial video by insomniac84.


Eli lataat ton taulukon, sit syötät siihen automerkin, hevosvoimat, renkaiden koot, ja monta muuta juttua. Kun oot kaikki laittanut niin toi laskee sulle säädöt mitkä laitat autoon. Helppoa kun sen tajuaa, kestää ehkä 5min per auto ja 97,778% autoista on helvetin hyviä ajaa heti.

Edit: En oo noita siipiä säätänyt tolla. Pari autoa kun tekee niin sitten jo osaa laittaa aika hyvät säädöt ihan itsekkin, hyvin paljon tulee ihan samoja säätöjä esim: rengaspaineet, jarrut, tasauspyörästö on oikeestaan kaikissa samat. Mutta toi oikeesti toimii oon tehnyt kymmeniä autoja tolla ja vain kaksi on ollut todella huonoja ajaa. Nyt kun mietin niin ei ole tullut monessa autossa säädettyä enempää vaan tolla on tullut mulle riittävän hyviä aikoja tyyliin tuhannen parhaan joukkoon todella helposti siis ihan noilla säädöillä.

Laitetaan nyt tähän mun mielipide osista: Laitan yleensä ensin renkaat, siivet, alustan ja vaihteiston parhaaksi mahdolliseksi ja jos jää niin loput tehoihin. Näin siis A-luokan autoille. Yksi hyvä tapa saada jotain selville mikä auto on nopea on katso top1 kierros ja siitä näkeekin paljonko autossa on teho, huippunopeudet ja muut. Sitten niiden perusteella osat autoon ja sitten tuning calcuraattorilla säädöt. Noin saa oikeestaan aina hyvän auton. Loppu onkin sitten kiinni kuskista.

Laitoin nyt 4 tolla tehtyä autoa mun storefronttiin myyntiin 1000cr/kpl, kokeilkaa miltä ne tuntuu. Ajan itse ilman apuja (jollain radoilla takavetosissa tcs) kytkin käytössä normi padilla.

Jos täältä löytys hyvää maalaria niin kaipaisin jotain hienoa psykedeelistähampputaidetta.. ;D
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Forza Motorsport 4

Eli lataat ton taulukon, sit syötät siihen automerkin, hevosvoimat, renkaiden koot, ja monta muuta juttua. Kun oot kaikki laittanut niin toi laskee sulle säädöt mitkä laitat autoon. Helppoa kun sen tajuaa, kestää ehkä 5min per auto ja 97,778% autoista on helvetin hyviä ajaa heti.

Kiitoksia. Ihan kiva. Tosin se huono puoli on se, että autoissa pitää olla säädettävät osat kiinni, että pystyy vaihdevälityksiä yms muuttelemaan. Koitin tehdä Alfa Romeo Mitoon setupia mutta se kaatu sitten siihen, että ei pysty säätämään alustaa ja vaihdelaatikkoa kun on vakio-osat. Sitten kun ostaa paremmat osat niin pompitaan taas luokissa ylöspäin ja se ei tietenkään ole tarkoitus varsinkaan tuon Miton kohdalla itsellä. Mutta kyllä tuolla noita korkeamman tason autoja pystyy hyvin säätämään :)
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Forza Motorsport 4

heittäkääs ammattilaiset jotain ohjeita ilmoille kuinka alotella virittelyä vai kandeeko käyttää quick upgradea?? ja mitähän kandeis viritellä ensin renkaita, levikkeitä vai ahtimia jne. Ja vielä kysymys kun saan eventin loppuun ni haluisin vaihtaa autoa ja kun sitten otan sen vaikka 425 luokkaan ni en s***na pärjää sillä ollenkaan, eli kandeeko ostaa joku kinderi luokasta 200 ja virittää sitä tuonne 425 luokkaan jotta pysyy kyydissä.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

heittäkääs ammattilaiset jotain ohjeita ilmoille kuinka alotella virittelyä vai kandeeko käyttää quick upgradea?? ja mitähän kandeis viritellä ensin renkaita, levikkeitä vai ahtimia jne. Ja vielä kysymys kun saan eventin loppuun ni haluisin vaihtaa autoa ja kun sitten otan sen vaikka 425 luokkaan ni en s***na pärjää sillä ollenkaan, eli kandeeko ostaa joku kinderi luokasta 200 ja virittää sitä tuonne 425 luokkaan jotta pysyy kyydissä.

Kyllähän se Quick antaa varmaan tasapainoisen auton mutta itse kokeilemalla voi saada paremman jos vaan jaksaa yrittää.
Renkaista on helppo lähteä jos auto on liian liukas vakioilla... mutta riippuu autosta, joissain voi olla hyvä pito (esim. "musta mese") jo vakiona jolloin kannattaa lisätä esim tehoja siihen asti kun pito/käsittely vielä tuntuu hyvältä ja sitten vasta renkaisiin pitoa lisää kun se alkaa loppumaan..
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Laitetaan nyt tähän mun mielipide osista: Laitan yleensä ensin renkaat, siivet, alustan ja vaihteiston parhaaksi mahdolliseksi ja jos jää niin loput tehoihin. Näin siis A-luokan autoille. Yksi hyvä tapa saada jotain selville mikä auto on nopea on katso top1 kierros ja siitä näkeekin paljonko autossa on teho, huippunopeudet ja muut. Sitten niiden perusteella osat autoon ja sitten tuning calcuraattorilla säädöt. Noin saa oikeestaan aina hyvän auton. Loppu onkin sitten kiinni kuskista.

En suosittele tota quikpaskaa. Äkkiä ne autot oppii saamaan hyviks ajaa. Jos ei meinaa onnistua niin koita tota kalkuraattorii mikä on tos ylempänä.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

mä en oo ihan saletti käsitinkö jotain tosta excel hässäkästä väärin (onkohan se edes mahdollista :D ) mutta en päässy kyllä riittävästi siihen sisälle. löin sinne ne tiedot mitä vaadittin yms, niin ainoot arvot mitä se mulle tarjos, oli alustan säädöt. tein sitten vielä sen virheen, että kyseisellä autolla olen ajanut viimeks joskus, kun forza 4 tuli, niin en sitten osaa sanoa oliko siitä hyötyä. alusta OLI säädetty tosi kovaksi ja se säätövehje anto sille todella paljon löysemmät arvot, laitoin siis ne, ni ainakin se oli sen jälkeen hyvä ajaa. paha siis sanoa onko se nyt parempi, kun se entinen setup, veikkaisin että on parempi.

tosta quick upgradesta sen verran että jos vertaat quickillä tehtyä ja ite viritettyä autoa, niin ite viritetty vie auton kun auton tapauksessa mutkassa suoran kautta seuraavaan mutkaan, ei ole mitään jakoa quick upgradella tehdyllä autolla. tokihan se riippuu siitä että mitä kisaa ajat,

ite viritän huonoimmissa luokissa ( ehkä c:hen asti) pelkkää tehoa koska mun mielestä ajaminen käy tylsäks, mielummin vetää sitte peräsivussa ku jäätävää grippi-ajoa. toki kierrosajat on melkein aina paremmat jos jaksaa vähän panostaa alustaan/renkaisiin. paremmissa luokissa sitten taas tietysti riippuu onko neliveto tai etuveto, takavedolle laitan ite ainakin aina kaikki renkaista alustaan kuntoon, ja loput tehoon mitä mahtuu.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Kyllä alkaa itselläni mitta täyttyä tämän pelin kanssa. En tiedä mitä siellä Turn 10:llä on oikein ajateltu kun ovat tuon world tourin keksineet. Tuossa ei ole mitään mieltä kun AI vetelee karkuun sulta jo lähdössä ja kiinni et saa vaikka ajat kuinka virheettömästi tahansa. Nyt olen puolessa välin tuota world touria ja jo nyt on AI:n temput sitä luokkaa, että seuraavilla tasoilla varmaan ottavat kierroksella kiinni. Sitten mikä järki oli tuoda tuo toblerone roska sieltä kolmosesta myös tähän neloseen? Tuosta ei varmaan kukaan löydä mitää hyvää sanottavaa. Jos ajat imussa tai sun imussa ajetaan niin saat toblea ei mitään järkeä tuossakaan. Ja pahimassa tapauksessa kun aloitat uuden kierroksen niin sulla on jo heti sen alussa toble päällä ei näin Turn 10. Ei näköjään riitä rangaistukseksi seinään ajamisesta se, että aikasi huonontuu jo tuon takia vaan pitää laittaa toblea kehiin myös. Ei tässä pelissä vedetä millään wall raidauksella kuten PGR pelisarjassa pro:t tekivät.

Itselleni Forza 2:n oli jumalainen autopeli, siinä tuli pelattua klaanipelejä ja muutenkin siihen jaksoi panostaa, mutta nämä kaksi seuraavaa osaa on vaan mennyt huonompaan suuntaan.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Minua ei tuo yksinpeli kyllä kiinnosta pätkääkään, mutta on tässä pelissä muutakin. Aivan mahtavaa ajaa kaverin haamuautoa vastaan.

pyg: Joo, itsekkin olen aina säätänyt alustan kovemmaksi, nyt on huomannut että alustan voi laittaa todella löysäksi kun on muut speksit kohdallaan niin ajettavuus paranee huomattavasti=kierrosaika paranee pehmeämmällä alustalla. Jos jotain arvoja sulle ei tule niin olet luultavasti unohtanut laittaa jonkun tiedon siihen taulukkoon.
 
Vastaus: Forza Motorsport 4

Kyllä alkaa itselläni mitta täyttyä tämän pelin kanssa. En tiedä mitä siellä Turn 10:llä on oikein ajateltu kun ovat tuon world tourin keksineet. Tuossa ei ole mitään mieltä kun AI vetelee karkuun sulta jo lähdössä ja kiinni et saa vaikka ajat kuinka virheettömästi tahansa. Nyt olen puolessa välin tuota world touria ja jo nyt on AI:n temput sitä luokkaa, että seuraavilla tasoilla varmaan ottavat kierroksella kiinni. Sitten mikä järki oli tuoda tuo toblerone roska sieltä kolmosesta myös tähän neloseen? Tuosta ei varmaan kukaan löydä mitää hyvää sanottavaa. Jos ajat imussa tai sun imussa ajetaan niin saat toblea ei mitään järkeä tuossakaan. Ja pahimassa tapauksessa kun aloitat uuden kierroksen niin sulla on jo heti sen alussa toble päällä ei näin Turn 10. Ei näköjään riitä rangaistukseksi seinään ajamisesta se, että aikasi huonontuu jo tuon takia vaan pitää laittaa toblea kehiin myös. Ei tässä pelissä vedetä millään wall raidauksella kuten PGR pelisarjassa pro:t tekivät.

Itselleni Forza 2:n oli jumalainen autopeli, siinä tuli pelattua klaanipelejä ja muutenkin siihen jaksoi panostaa, mutta nämä kaksi seuraavaa osaa on vaan mennyt huonompaan suuntaan.
Öö totta kai tulee toblea ku ajat toisen imussa, Viimenen sektori pitää ajaa puhtaasti ettei tule toblea. Tällä estetään se ettet pysty ottamaan mistään shikaanista ym kovempia vauhteja seuraavalle kierrokselle. Joillain radoilla on vaan turhan pitkä vika sektori esim. lemans.
AI:ko liian kova? Nehän melkeen pysähtyy mutkissa mut World tour on kyllä kieltämättä melkosta pasketta.
Rivals on kyllä ollu mukavaa ajan vietettä, Pistäkää kaveri pyyntöä jos kiinnostaa ajaa rivalsseissa hotlappia.
GT:velliperse
 
Ylös Bottom