Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Forza Motorsport

olisi voinut hoitaa ihan tekstuuriin polttamalla.
Sitähän tuo RT tekee. Se vaan rakentaa tekstuurit "taustalla" suht' reaaliajassa. Nyt vain peliassetit ei täyty etukäteen lasketuista kuvista, vaan näitä luodaan lennossa. Monet nykyaikaiset teknologiat tekevät oikeastaan vain tätä. Vähemmän käsityötä, ja enemmän automatisointia mm. autojen eri tasoisissa "lod"-malleissa yms. Eli enää mallintajat eivät tee kuin täysin hyper-tarkan mallin autosta, ja pelimoottori tekee tästä kaikki huonompilaatuiset versiot, osa lennossa, osa leipoo ne vaan omiksi asseteiksi.
 
Tätähän tosiaan pääsee pelaamaan tulevana yönä klo 03:00, jos omistaa premium version tai premium upgraden. Odotus on kova. Jos olisi päässyt pelaamaan puolilta öin niin olisin varmaan valvonut, mutta nyt taidan ajella muutamat kisat aamulla ennen töitä. Pisin odotus Forza Motorsport -sarjan pelien välillä on loppumassa. :)

Tää peli ei ainakaan ole mikään "välipalarahastus" kun ottaa huomioon paljonko peli vie kiintolevyltä tilaa, ja kun tätä voi pelata Game Pass -tilauksella ilman lisämaksua. :D
Kuusi vuotta kehitetty peli on kaikkea muuta kuin "välipalarahastus". :)
Mitäs LMP-autoja pelissä on mukana? Entä onkos mitään Formuloita? Ainakin edellisessä osassa niitä oli muistaakseni mukana?
Julkaisussa näyttäisi olevan mukana seuraavat LMP-autot (vähän suuripiirteisesti tietysti mitkä autot nyt haluaa laskea LMP-autoiksi):
  • 2003 Bentley #7 Team Bentley Speed 8
  • 1999 BMW #15 BMW V12 LMR
  • 1998 Ferrari #12 Risi Competizione F333 SP
  • 1999 Toyota #3 Toyota Motorsports GT-ONE TS020
  • 2014 Audi #2 Audi Team Joest R18 e-tron quattro
  • 2015 Nissan #23 GT-R LM NISMO
  • 2017 Porsche #2 Porsche Team 919 Hybrid
  • 2014 Toyota #8 Toyota Racing TS040 HYBRID
  • 2015 Chevrolet #10 Konica Minolta Corvette Daytona Prototype
  • 2010 Chevrolet #55 Level 5 Motorsports Oreca FLM09
  • 2015 Ford #02 Chip Ganassi Racing Riley Mk XXVI Daytona Prototype
  • 2014 Mazda #70 SpeedSource Lola B12/80
  • 2023 Cadillac #01 Cadillac Racing V-Series.R
  • 2023 Cadillac #02 Cadillac Racing V-Series.R
  • 2023 Cadillac #31 Whelen Engineering Cadillac Racing V-Series.R
Formuloita on mukana, mutta ainakin julkaisussa näyttäisi, että modernit formulat puuttuvat:
  • 1967 Brabham BT24
  • 1967 Eagle-Westlake T1G
  • 1964 Ferrari F-158 F1
  • 1967 Honda RA300
  • 1967 Lotus Type 49
  • 1966 McLaren M2B
  • 1976 Ferrari #1 Scuderia Ferrari 312 T2
  • 1976 Lotus #5 Team Lotus 77
  • 1976 McLaren #11 Team McLaren M23
  • 1990 Ferrari #1 Scuderia Ferrari 641
  • 1988 McLaren #12 Honda McLaren MP4/4
Näiden lisäksi on kyllä vaikka mitä hienoja autoja kaikilta mahdollisilta vuosikymmeniltä. Tässä koko julkaisupäivän autolista:
 
Viimeksi muokattu:
Arvostelua IGN


Gameplaytä Series X + framerate mittari




 
Sitähän tuo RT tekee. Se vaan rakentaa tekstuurit "taustalla" suht' reaaliajassa. Nyt vain peliassetit ei täyty etukäteen lasketuista kuvista, vaan näitä luodaan lennossa. Monet nykyaikaiset teknologiat tekevät oikeastaan vain tätä. Vähemmän käsityötä, ja enemmän automatisointia mm. autojen eri tasoisissa "lod"-malleissa yms. Eli enää mallintajat eivät tee kuin täysin hyper-tarkan mallin autosta, ja pelimoottori tekee tästä kaikki huonompilaatuiset versiot, osa lennossa, osa leipoo ne vaan omiksi asseteiksi.
Juu toki noin, enkä sitä sano etteikö RTAO ole parempi kuin joku kevyempi SSAO mutta ero autossa on tod. näk. ihan mitätön.
Hyvä juttu tässä on se että tuo ja ne peiliheijastukset (osin) on saatu rullaamaan sen 60fps.. Esim tuo RTAO tai GI on syönyt tehoja monessa muussa pelissä ihan liikaa..
 
Eipä tullut ihan sellainen messias kuin pelaajat odotti, mutta varmasti kelpo ajopeli viihdettä.

 
Eipä tullut ihan sellainen messias kuin pelaajat odotti, mutta varmasti kelpo ajopeli viihdettä.

En ole vielä arvosteluja lukenut/katsonut mutta aika oletettua, ajopelit on melko kuopassa imo olleet vuosikausia ja vaikea keksiä miten niistä saisi kaikille miellyttävää.
Anyway, huomenna Forzan kimppuun!!!!
 
Eipä tullut ihan sellainen messias kuin pelaajat odotti, mutta varmasti kelpo ajopeli viihdettä.

Kun lukee arvosteluja, niin siellä on onneksi juuri ne asiat kunnossa mitkä pitääkin. Ajettavuus on parempaa kuin koskaan, kisaamisen dynaamisuus (oppiva AI, 17 eri säätilaa jotka voivat vaihtua kesken kisan, vuorokauden aikojen vaihtelu yms.), kokonaan uusiksi laitettu moninpeli täysine "kisaviikonloppuineen", hurjasti parantunut äänimaailma, peli näyttää upealta ja pyörii äärimmäisen tasaisesti.

Sitten taas parannusta vaatii kisaamisen ulkopuolella jäävät ominaisuudet. Kun peli on kasattu alusta asti uusiksi, niin näyttää siltä että sen core pelaamisen ulkopuolelta puuttuu juttuja, jotka olivat aikaisemmissa Forzissa. Esimerkiksi kunnon pelaajaprofiilisivu, kunnon statsit, random pelimuodot ja sen sellaista. Ei mitään mikä pelin kaataisi, kun kaikki tärkeä on siellä, mutta kyllä tuosta voi pisteen rokottaa.

Lisäksi CaRPG elementit eivät näytä ilahduttavan kaikkia. En tiedä miksi, mutta itse taas olen tästä uudesta tavasta virittää autoa aika innoissani. Ehkä se ei toimi niin hyvin kuin kuvittelen, mutta katsotaan se sitten kun pääsee itse testaamaan.

En ole vielä arvosteluja lukenut/katsonut mutta aika oletettua, ajopelit on melko kuopassa imo olleet vuosikausia ja vaikea keksiä miten niistä saisi kaikille miellyttävää.
Anyway, huomenna Forzan kimppuun!!!!
Itseasiassa hyvä vaan ettei tämä uusi Forza yritä miellyttää kaikkia. Tässä on selkeästi menty enemmän sinne simulaatio/autoharrastaja/kilpailullinen peli -suuntaan, mikä on hienoa. Siellä on sitten Forza Horizon kaikenlaiseen päättömämpään rälläillyyn. Tämänhän on myöskin tarkoitus olla jatkuvasti kasvava alusta, kuten RaceRoom, iRacing jne. joten hienoa että heti mennään sitä kohti.
 
Kun lukee arvosteluja, niin siellä on onneksi juuri ne asiat kunnossa mitkä pitääkin. Ajettavuus on parempaa kuin koskaan, kisaamisen dynaamisuus (oppiva AI, 17 eri säätilaa jotka voivat vaihtua kesken kisan, vuorokauden aikojen vaihtelu yms.), kokonaan uusiksi laitettu moninpeli täysine "kisaviikonloppuineen", hurjasti parantunut äänimaailma, peli näyttää upealta ja pyörii äärimmäisen tasaisesti.

Sitten taas parannusta vaatii kisaamisen ulkopuolella jäävät ominaisuudet. Kun peli on kasattu alusta asti uusiksi, niin näyttää siltä että sen core pelaamisen ulkopuolelta puuttuu juttuja, jotka olivat aikaisemmissa Forzissa. Esimerkiksi kunnon pelaajaprofiilisivu, kunnon statsit, random pelimuodot ja sen sellaista. Ei mitään mikä pelin kaataisi, kun kaikki tärkeä on siellä, mutta kyllä tuosta voi pisteen rokottaa.

Lisäksi CaRPG elementit eivät näytä ilahduttavan kaikkia. En tiedä miksi, mutta itse taas olen tästä uudesta tavasta virittää autoa aika innoissani. Ehkä se ei toimi niin hyvin kuin kuvittelen, mutta katsotaan se sitten kun pääsee itse testaamaan.


Itseasiassa hyvä vaan ettei tämä uusi Forza yritä miellyttää kaikkia. Tässä on selkeästi menty enemmän sinne simulaatio/autoharrastaja/kilpailullinen peli -suuntaan, mikä on hienoa. Siellä on sitten Forza Horizon kaikenlaiseen päättömämpään rälläillyyn. Tämänhän on myöskin tarkoitus olla jatkuvasti kasvava alusta, kuten RaceRoom, iRacing jne. joten hienoa että heti mennään sitä kohti.

Katselen juuri Karakin arviota ja hän puhuu kanssa tuosta RPG puolesta ja sanoo että se tuntui todella oudolta ja ei tiedä mitä mieltä olisi siitä mieltä. Mielenkiinolla hypätään ensiviikolla kyytiin ja katsotaan mitä tulee. Ellei sitten tule ostettua premium päivitystä ja pelattua heti viikonloppuna.
 
Katselen juuri Karakin arviota ja hän puhuu kanssa tuosta RPG puolesta ja sanoo että se tuntui todella oudolta ja ei tiedä mitä mieltä olisi siitä mieltä. Mielenkiinolla hypätään ensiviikolla kyytiin ja katsotaan mitä tulee. Ellei sitten tule ostettua premium päivitystä ja pelattua heti viikonloppuna.
Ehkä isoin ongelma tuossa RPG auton kehittämisessä arvosteluiden perusteella on se, ettei voi ostaa juuri niitä viriosia mitä haluaa milloin haluaa. Tai siis jos ymmärsin oikein, niin auton levelien myötä aukeaa osia, joten joku tietty osa jonka haluaa ei ole saatavilla kuin vasta kun auto on esimerkiksi tasolla 40. Eli sinulla on tarvittava kokemuspiste avataksesi uuden osan, mutta osa ei olekaan saatavilla kuin vasta tietyllä levelillä. Jos tämän ottaisi pois, niin että kaikki osat olisivat avattavissa heti kun vaan saa kerättyä kokemuspisteitä, niin homma olisi heti paljon vapaampaa, ja silti säilyisi se sama periaate "aja autolla, jotta saat kehityspisteitä millä ostaa uusia viriosia".
 
Ehkä isoin ongelma tuossa RPG auton kehittämisessä arvosteluiden perusteella on se, ettei voi ostaa juuri niitä viriosia mitä haluaa milloin haluaa. Tai siis jos ymmärsin oikein, niin auton levelien myötä aukeaa osia, joten joku tietty osa jonka haluaa ei ole saatavilla kuin vasta kun auto on esimerkiksi tasolla 40. Eli sinulla on tarvittava kokemuspiste avataksesi uuden osan, mutta osa ei olekaan saatavilla kuin vasta tietyllä levelillä. Jos tämän ottaisi pois, niin että kaikki osat olisivat avattavissa heti kun vaan saa kerättyä kokemuspisteitä, niin homma olisi heti paljon vapaampaa, ja silti säilyisi se sama periaate "aja autolla, jotta saat kehityspisteitä millä ostaa uusia viriosia".

Joo tästä se mainitsi kanssa ja kun se pitää joka autolla tehdä erikseen niin siinä on aika grindaaminen. Saa nähdä miten se peliin istuu mutta ainakin jotain uutta jo kangistuneeseen kaavaan.
 
Joo tästä se mainitsi kanssa ja kun se pitää joka autolla tehdä erikseen niin siinä on aika grindaaminen. Saa nähdä miten se peliin istuu mutta ainakin jotain uutta jo kangistuneeseen kaavaan.
Minusta se on juuri hyvä juttu että avattavat osat on autokohtaisia. Muuten se olisi yhden kerran juttu pelin alussa, ja sitten koko CaRPG idean voisi sivuuttaa, kun kaikki osat olisi kaikkiin autoihin auki. Ideana tosiaan erittäin mielenkiintoinen ja jotain uutta. Toteutus sen sijaan saattaa vielä vaatia yhden hotfix-päivityksen. :)

En nyt suoraan löytänyt kauanko kestää nostaa auton tasot sinne maksimi viiteenkymppiin, mutta mielestäni silloin ennakoiden aikoihin puhuttiin parista tunnista. Tuo aika tuntuu näin kokeilematta aika hyvältä. Toki jos sen meinaa tehdä kaikkiin +500 pelistä löytyvään autoon, niin sitten kestää, mutta ehkei se tässä ideana olekaan. Peliä ei ole tarkoitus pelata 100% läpi yhden viikonlopun aikana.

Se on muuten myös ihan kiva, että virallisiin Spec Series -onlinekisoihin saa lainattua auton, joten tässä ei tarvitse grindata leveleitä, eikä edes ostaa tiettyä autoa. Sitten siellä on Open Series -kisat, joissa ajellaan omilla autoilla viikottain vaihtuvissa sarjoissa. Vaikuttaa todella hyvältä. Täytyy yrittää silti jaksaa pelata myös yksinpelin ura läpi, vaikka veri vetää vahvasti onlinen puolelle. :)
 
Ehkä isoin ongelma tuossa RPG auton kehittämisessä arvosteluiden perusteella on se, ettei voi ostaa juuri niitä viriosia mitä haluaa milloin haluaa. Tai siis jos ymmärsin oikein, niin auton levelien myötä aukeaa osia, joten joku tietty osa jonka haluaa ei ole saatavilla kuin vasta kun auto on esimerkiksi tasolla 40. Eli sinulla on tarvittava kokemuspiste avataksesi uuden osan, mutta osa ei olekaan saatavilla kuin vasta tietyllä levelillä. Jos tämän ottaisi pois, niin että kaikki osat olisivat avattavissa heti kun vaan saa kerättyä kokemuspisteitä, niin homma olisi heti paljon vapaampaa, ja silti säilyisi se sama periaate "aja autolla, jotta saat kehityspisteitä millä ostaa uusia viriosia".
Jos on todella haluttu rakentaa sellainen RPG-tyyppinen kehityspolku, niin jotenkin noin se taitaa yleensä toimia. Itse pidän juurikin sellaisesta RPG-tyyppisestä kehittämisestä useimmissa peleissä. Toki kaikki eivät siitä pidä, ja joillekin tuo voi olla todella punainen vaate erityisesti autopeleissä. No, kaikkia ei oikeastaan koskaan voi täysin miellyttää. Itse odotan joka tapauksessa suurella mielenkiinnolla tämän uusimman Forza Motorsportin pelaamista. Ihan premiumin ostamiseen johtavalla innolla en sentään, mutta varsin suurella innolla kuitenkin. Ja juurikin tuo RPG-tyyppinen autojen kehittäminen on itselleni yksi iso mielenkiintoinen asia pelissä.
 
Mainitsin aikaisemmin että tätä pääsee pelaamaan klo 03:00 Suomen aikaa, mutta näyttäisi siltä, että tässä ei ole maailmanlaajuinen yhtäaikainen julkaisu, kuten esim. oli Starfieldin kanssa, joten vaihtamalla Xboxin lokaation Uuteen Seelantiin pääsee ajamaan jo ihan tässä hetken päästä.

Tällaisen kuvan löysin julkaisuajoista, mutta paikkansa pitävyydestä en ole varma.
1696416249896.png
 
En kyllä edelleenkään ymmärrä mitä ne on forzaan menneet nyt "säätämään" grafiikan osalta... mikä hitto tuo harmaa huntu ja kuvan latteus??? Aina voi värejä säätää ja pimein kohta päivänvalossa ei aina ole "0" musta mutta onhan tuossa nyt jotain rikki kun molemmat päät on latistettu ihan urakalla... tämä esiintynyt jo niin monessa videossa että en enää voi syyttää huonoa hdr -> sdr muunnostakaan..

 
En kyllä edelleenkään ymmärrä mitä ne on forzaan menneet nyt "säätämään" grafiikan osalta... mikä hitto tuo harmaa huntu ja kuvan latteus??? Aina voi värejä säätää ja pimein kohta päivänvalossa ei aina ole "0" musta mutta onhan tuossa nyt jotain rikki kun molemmat päät on latistettu ihan urakalla... tämä esiintynyt jo niin monessa videossa että en enää voi syyttää huonoa hdr -> sdr muunnostakaan..


Yö ja joku monipuolisempi sää tila näyttää ihan hyvältä, mutta perusvalaistuksessa on menty vähän liian pitkälle tuossa puhkipalaneessa tyylissä. Se ei ole ihan niin näyttävä mitä ovat varmaan alunperin ajatelleet. Jossain kohtiin jopa FM7 näyttää paremmalta. Toki paljon vaikuttaisi myös hyvää löytyvän visuaalisesti, nuo vertailut ei aina kerro ihan koko kuvaa pelin tarjoamasta kokemuksesta.

Katsellut simu/ajopelaajien arvosteluja ja ei miltään klassikolta vaikuta, kuten sarjan alkupään pelit. Sellaista perus ok FM kuten on ollut FM5 lähtien. Enempi uusi FM kosiskelee kasuaaliyleisöä ja osalle voi olla aivan huippupeli, kun ei ole edes halua sen enempää syventyä moottoriurheilun maailmaan. Varsinkin heille CRPG lienee hyvä lisä peliin.

Päivityksillä ja asioita parantamalla saatta peli vielä kehittyä pitkälle. Ajaminen on kerran ihan hyvin tehty pädillä ja tekoälyssä on potentiaalia, mikäli saavat ruuhka-ajamisen kuntoon. Olisi toivottavaa, että Series X versio saisi jossain vaiheessa yli 60fps tilan. Sen on todella hyvä ominaisuus GT7:ssa.

Kyllähän tätä tekee mieli itsekin kokeilla, mutta saa nähdä mahtuuko Series S:n kolme peliä samaan aikaan (Flight Simulator, Starfield ja Forza Motorsport). Ja Digital Foundryn ennakon perusteella en hirveästi odota tältä Series S-versiolta, kun se oli kerran vähän normaalia heikompi tälle alustalle.

Simupelaaja Ermz mietteet pelistä:
 
Jaha. Pelin PC versio näyttää olevan stutteroiva pökäle joka ei pyöri hyvin edes 4090. No täytyy kokeilla vielä itse josko jotain säätöjä tekemällä sais sen pyörii hyvin. Jos ei niin pitää turvautua räksboxiin. Tätä varten se on tosi hyvä että gamepass ultimatella saa molemmat. Ei niin haittaa jos PC versio on juosten kustu mutta olis se kiva pelata sillä ultrawide näytöllä tätä.


Edit: otetaas takaisin vähän. Ilmeisesti tuossa testikoneessa on jotain pahasti vialla koska muita videoita mitä jengi linkannu niin jopa 3090ti saa parempia frameja kuin tuossa testissä joten jotain hämärää siinä on. No täytyy seurailla kun jengi pääsee käsiks tähän enemmän.
 
Viimeksi muokattu:
No nyt kun katsoin hdr tallennetta hdr telkulla niin ensimmäisten 8 min aikana kyllä näytti mustan tasokin olevan kohdallaan (siis että auton sisällä oli mustia tai lähes mustia kohtia ja valaistus näytti ok:lta) ja hdr valovoimakin kohdillaan kun aurinko kohti ajettiin.. samoin ne silmiinpistävän punaiset takavalot löytyi nyt forzastakin!! (joku kaarre, cadillacin ja renaultin takavalot n. 7:00 alkaen..)

(en toki voi sulkea pois että tekijä olisi säätänyt värejä/kontrastia.. että pieni varmuusvara..)

edit: ei hitsi, jatkoin videon kelaamista.. jos näyttää tuolta mitä videossa niin huh huh, ei kyllä ole haaleutta tai latteutta!!!! Aivan helkutin hyvältä näyttää hdr:nä...

 
Viimeksi muokattu:
Tuli nopeesti testattua PC:llä äsken. Benchmarkissa oli noin 100fps kaikki ultralla paitsi ray tracing pois päältä. Sit kun itse pääsi ajaa niin fps oli noin 40-80, vähän pettynyt kyl oon tällä hetkellä tohon optimointiin.
 
Ylös Bottom