Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FPS-pelaaminen ja sen vaikeus konsoleilla

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zylp
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: FPS-pelaaminen ja sen vaikeus konsoleilla

Sensseistä sen verran, että mielestäni taas kannattaa napsauttaa senssit heti korkealle, pitkänäköinen jos haluaa olla. Pitkään pelanneenna mikään ei harmita enempää, kuin turhat kuolemat vain sen takia, että oli tähtäimen hitauden takia kyvytön ampumaan. Hitaat senssit ovat aluksi toki helpompia, mutta niistä on myös kova poisoppiminen sitten, kun korkeammille olisi tilausta. Eli kannattaa vain opetella pelaamaan korkeilla tarkkuuksilla, se kannattaa loppujen lopuksi.

ite suosittelen tolellakin aloittelijan laittamaan senssin siihen pisteeseen että tähtäys on tarkkaa. olen huomannu et pc pelaajat pökkivät tatteja fps peleissä, en kylläkään tiedä minkä takia, joten ensin täytyy opetella tatit käyttämistä sillai et pitää sen peukalon kokoajan tatilla tähdättäessä jotta tulee se tuntuma siihen tattiin eikä myöhemmin tarvi enää keskittyä tähtäykseen vaan itse peliin. vasta kun tähtäys luonnistuu itsestään voi nostaa senssit. itse nostin cod 4 pelatessa highista 7:n siinä menee muutama matsi ennenkuin sormi tottuu herkempään ohjaukseen eli kaikki on totuttelusta kiinni ja siihen ei auta kuin pelaaminen.:)

Heh, itse syyllistyn analogin tökkimiseen edelleen. Eli siis tähtäyksen liikekaaret ovat minulla varsin kulmikkaita ja nopeita. Tämä tosiaan johtuu PC- ja varsinkin korkea-senssi-PC-taustasta, kun tähtäystä komennetaan nopeilla hiiren riuhtaisuilla.

jos mä käyttäsin tota tyyliä kovilla sensseillä ni se ladonseinäki tuntuis aika mahdottomalta kohteelta (ei millää pahalla). olen pelannut vain tateilla ihan ensimmäisestä dualshockista lähtien, joten itse en ole sortunu tohon tatin pökkimiseen koskaan. ja sen mitä puuceella pelannu ni onhan ne liikkeet paljo nopeempia ja juurikin tuollaisilla kulmikkailla vetäisyllä pelasin vaikka sen kummemmin pcllä pelannukka muutaku kokeillu cod UOta, mutta pädeissä ei paras vaihtoehto ole tuo tökkiminen jos kauas ammut.:)

Itse pelaan sekä PC:llä, että konsoleilla. Enkä oikein näe tätä FPS-pelien ongelmaa. Konsolipelien ohjaus ja peli on muokattu konsolin ohjaimeen sopivaksi ja PC:llä on ajateltu hiiren ominaisuuksia. Ihan mikä tahansa uusi ohjaustapa tuntuu aluksi kummalliselta ja ottaa aikansa ennen kuin siihen tottuu.
Itse pelaan kummallakin platalla aika pienillä sensseillä. PC:llä pelatessa on "koko pöytä käytössä", eikä hiirimatto tahdo aina riittää, vaikka normaalia isompi onkin.

Padi-pelaamiseen tarvii kuitenkin sanoa sen verran, että niin tarkkaa, kuin hiiren käyttö, siitä ei koskaan saa. Tämä johtuu jo pelkästään ohjaimen tattien rakenteesta (pieni ala liikuttaa) ja ihmisen (hieno)motoriikasta. Mitä laajempi on liike, sitä tarkemmin sillä saa samankokoisessa ruudussa tapahtumia aikaan.
Hiiri on the ultimate-höyläri-ohjain, mutta hankalaksi en kyllä haukkuisi padi-räiskimistäkään.
Tunnen toki monia PC-pelaajia, jotka kitkuavat padeista, eivätkä niihin halua koskea edes kuoleman uhalla. Tiedän myös PC-pelaajia, jotka ovat vinkumisen jälkeen suostuneet padia tosissaan testaamaan ja todenneet, että sujuuhan se näinkin...

Tunnen toki monia PC-pelaajia, jotka kitkuavat padeista, eivätkä niihin halua koskea edes kuoleman uhalla. Tiedän myös PC-pelaajia, jotka ovat vinkumisen jälkeen suostuneet padia tosissaan testaamaan ja todenneet, että sujuuhan se näinkin...

joo ottaa se harjoitteluaika varmasti pattiin, mutta se onnistumisen tunne sit ku se rupee sujuun on mahtava. ja pelkästään taktiikoiden harjoittelu vie aikaa, koska olen kuullut monelta pc pelaajalta jotka ainaki cod 4 pelas et vihut vaan juoksee päättömästi ja sen takia tykkäsivät pelata konsoleilla, koska tarvii käyttää järkeäkin siinä samassa et saa niitä tappoja. ja käytännössä kun hiiri on luontevampi tapa tähdätä, ni taas pädeillä kun sen hallitsee ni siitä on huomattavasti enemmän etua, koska aina tulee niitä amatöörejä vastaan, jotka eivät sitä hallitse.

Ihan mikä tahansa uusi ohjaustapa tuntuu aluksi kummalliselta ja ottaa aikansa ennen kuin siihen tottuu.

Vaikka tuskin osaisin kauhean hyvin pelata räiskintöjä tietsikalla, niin tästä samaa mieltä.

Jokaisen uuden pelin (ja "konsolit vs tietsikat" keskusteluissa myös alustat) ohjaus on omanlaisensa ja usein se vaatii alkuun vähän totuttelua. Ainakin itsellä pelaaminen lähtee juuri siitä alkuun, että opettelet ensin ohjauksen, napit, yms. Toki niiden omaksuminen voi osalla olla nopeampaa kuin toisilla.. Ja toki osa tykkää toisesta ja toinen toisesta ohjaustavasta.

Toki jossain peleissä ohjaustapa suoraan sanottuna tökkii (kuten esim. "Alone in the Dark (2008)" ym), mutta yleensä homma on vain siitä kiinni, että se ohjaustapa täytyy ensin "sisäistää" ja saada selkäytimeen (ainakin hektiset räiskinnät). Eli jokainen peli pitää enemmän tai vähemmän opetella erikseen.

Ylös Bottom