Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

FPS sota

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Solid Snake
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: FPS sota

Yager sanoi:
Eikös sitä Killzonea hehkutettu Halon kaatajaksi?! Ohhoh... En pysty uskomaan että se taistelee samassa sarjassa kuin... d'oh

Sony on itse kaivanut KillZonelle hautaa hehkuttamalla sitä "Halon hakkaajaksi". Tällä hypellä on saatettu herätellä aivan väärää kohdeyleisöä, sillä pelistä lukemani materiaalin perusteella kyseessä on enemmäkin futuristinen kilpailija Rainbow Sixien kaltaisille semi-realistisille räiskinnöille.
 
Vastaus: FPS sota

Ei kai Sony sitä ole hypettänyt Halon hakkaajaksi, vaan ainakin minun mielestäni lähinnä suurimmaksi osaksi tämänkin jutun ovat laskeneet liikkeelle me pelaajat. Itselleni on oikeastaan ihan sama mitä fps-puolella tapahtuu sillä ne eivät suurimpiin suosikkeihin kuulu, mutta on niitä ihan hauskaa silti pelata.
 
Vastaus: FPS sota

Vagrant sanoi:
Ei kai Sony sitä ole hypettänyt Halon hakkaajaksi, vaan ainakin minun mielestäni lähinnä suurimmaksi osaksi tämänkin jutun ovat laskeneet liikkeelle me pelaajat. Itselleni on oikeastaan ihan sama mitä fps-puolella tapahtuu sillä ne eivät suurimpiin suosikkeihin kuulu, mutta on niitä ihan hauskaa silti pelata.

On kai sitä hypetetty Halon voittajaksi vähän puolin ja toisin. Ihmettelen kyllä miksei Halon kanssa ole käynyt samaa kuin aikanaan Gran Turismon. Kaikille alustoille tuotiin "alustan oma Gran Turismo" joista kaikki olivat huonoja. GT64 jne. No, ehkäpä me senkin vielä näemme.
 
Vastaus: FPS sota

Solid Snake sanoi:
On kai sitä hypetetty Halon voittajaksi vähän puolin ja toisin. Ihmettelen kyllä miksei Halon kanssa ole käynyt samaa kuin aikanaan Gran Turismon. Kaikille alustoille tuotiin "alustan oma Gran Turismo" joista kaikki olivat huonoja. GT64 jne. No, ehkäpä me senkin vielä näemme.

Toivottavasti emme näe mitään halpoja HALO-kopioita, sillä sen pelimaailma ei tarjoa edes ideaalia ympäristöä "parhaimmalle fps-räiskinnälle". Ennemmin näkisin tähän päivään sijoitetun hyvin tehdyn sotasimulaation metsä- ja kaupunkiympäristöön rivisotilaan näkökulmasta. Realistista tai ei, mutta riittää kun on pelaajille tarpeeksi uskottavaa ja hektistä. Turha paatos pois ja kerrankin rehellinen taistelo mies miestä vastaan.
 
Vastaus: FPS sota

Nisupulla sanoi:
Toivottavasti emme näe mitään halpoja HALO-kopioita, sillä sen pelimaailma ei tarjoa edes ideaalia ympäristöä "parhaimmalle fps-räiskinnälle". Ennemmin näkisin tähän päivään sijoitetun hyvin tehdyn sotasimulaation metsä- ja kaupunkiympäristöön rivisotilaan näkökulmasta. Realistista tai ei, mutta riittää kun on pelaajille tarpeeksi uskottavaa ja hektistä. Turha paatos pois ja kerrankin rehellinen taistelo mies miestä vastaan.

Liika realistisuus pilaa kyllä pelin, monien mielestä. Ennemminkin näkisi kuvailemasi pelin, sopivasti toiminnallisena ja hauskana pläjäyksenä, jonka pohja olisi kuitenkin realistinen. Eikä se edes saisi olla mikään 2nd maailman sota tai Vietnami, vaan kuviteltu. Itsellä siinä pitäisi olla tärkeä osa juonesta, mutta kuitenkin yksi sotilaista -asetelma, eikä mikään "ihmiskunnan viimeinen toivo". Tuossa minä näkisin sen suuruuden.
 
Vastaus: FPS sota

Solid Snake sanoi:
Liika realistisuus pilaa kyllä pelin, monien mielestä.
Näinhän se taitaa olla, itselle kyllä kelpaisi realistisuus, mutta eipä varmaan kannata paljon Rainbow Sixiä realistisempaa ruveta tekemään, jos peliä haluaa saada myydyksikin. Nykyään pelin tekijät eivät uskalla kokeilla paljoakaan mitään uutta, jonka seurauksena ei tule enään mitään kovin ihmeellistä, vaikka heidän nimenomaan pitäisi uskaltaa tehdä uusia asioita.
 
Vastaus: FPS sota

Sarine sanoi:
Näinhän se taitaa olla, itselle kyllä kelpaisi realistisuus...

Juu, mutta tuossa lainaamassasi tekstissä puhuttiin liiasta realistisuudesta. Herää kysymys että missä menee raja liian realistisuuden kanssa? (Tuskin kukaan ainakaan täysin realistista pelikokemusta kaipaa)
 
Vastaus: FPS sota

Slaisser sanoi:
Juu, mutta tuossa lainaamassasi tekstissä puhuttiin liiasta realistisuudesta. Herää kysymys että missä menee raja liian realistisuuden kanssa? (Tuskin kukaan ainakaan täysin realistista pelikokemusta kaipaa)

Jos jalkaosuman jälkeen ei voi enää kävellä ja käsiosuman jälkeen ampuminen on mahdotonta, niin pistän sen kyllä jo pitkäksi miinukseksi. Ja jos pelaaja kuolee parhaimmillaan yhdestä osumasta niin kyllä menee pelistä ilo. Realistisuus on vaikea juttu, toisaalta kaipaan sitä ja toisaalta en. Mikä taas pelissä voisi olla realistista? Viholliset, aseet, kentät... Mutta itse pääsankari ei.
 
Vastaus: FPS sota

Solid Snake sanoi:
Ihmettelen kyllä miksei Halon kanssa ole käynyt samaa kuin aikanaan Gran Turismon.

Mitä Halosta muka olisi voinut kopioida? Niin peruspeli kun vain voi olla, vaikkakin kaikki osa-alueet ihan hyvin kunnossa.
 
Vastaus: FPS sota

Shaban sanoi:
Mitä Halosta muka olisi voinut kopioida? Niin peruspeli kun vain voi olla, vaikkakin kaikki osa-alueet ihan hyvin kunnossa.

Olihan Gran Turismossa paljon enemmän kopioimista, mutta tarkoitinkin näitä jokaisen alustan omia Haloja, mitä ei olla vielä nähty yhtään. Gran Turismon tapauksessa näimme GT64:n, Sega GT:n, PC:llä joku Grand Touring tms. jne. Halon tapauksessa olisimme voineet nähdä halpoja ja yleensä keskitasoa huonompia klooneja jokaisella eri alustalla, kuten GT:n tapauksessa näimme.
 
Vastaus: FPS sota

Solid Snake sanoi:
Halon tapauksessa olisimme voineet nähdä halpoja ja yleensä keskitasoa huonompia klooneja jokaisella eri alustalla

Edelleen, mitä kopioimista Halossa on? Pelissä ei tainnut olla yhtään varsinaisesti uutta ideaa (joka tosin ei minua haitannut).
 
Vastaus: FPS sota

asevalikoiman rajoittaminen kahteen ei ollu uutta? ajoneuvoon siirtyminen ja poistuminen saumattomasti oli uutta vuonna 2001 jopa ulko ja sisäkenttien välinen liike ilman latauksia oli aika harvassa ennen halota
samaten monipeli ajoneuvoilla kahden erillisen pelaajan yhteistyö jeepissä ja camppania peli kahdellapelaajalla. paljon oli uusia ideoita joka tosin tänäpäivänä tuntuu jo itsestään selvyydeltä mutta ei aikaa ennen halota
 
Vastaus: FPS sota

Pistetään nyt näin totaalisena PC-miehenä jotain ajatuksia niin menneistä kuin tulevistakin PC / Konsoli-räiskinnöistä.

Alien vs. Predator 2 on itselleni tämän alan ehdoton kuningas. Äärimmäisen loistava, paikka paikoin jopa pelottava tunnelma ja vaikka pelissä ei mitenkään valtavasti aseita olekkaan niin silti se on tällä alalla ehdoton ykkönen: mariini-osuuden pulssikiväärin voittanutta tykkiä ei ole vielä missään räiskinnässä vastaan tullutkaan. Lisäbonusta vielä varsin hyvästä moninpelistä jota on tullut pelattua tosin aivan liian vähän + loistavista vihollisista.

Half-life 2:sta odottaa varmasti jokseenkin koko maailma, eikä välttämättä ollenkaan turhaan. Olihan ensimmäinen puoli-elämä siihen asti tulleista räiskintäpeleistä monien mielestä se paras. HL2:n on oltava myös pelinä hyvä sillä se grafiikka joka n. vuosi sitten vakuutti, tuntuu nyt vain vähän keskivertouutuutta paremmalta. Paljon pistänkin fysiikka-enginen varaan josta on niin paljon puhuttu.

Doom 3 tuli eilen saatettua loppuun ja vaikka peli onkin kieltämättä äärimmäisen suoraviivainen on se silti helvetin komea, varsin hyvällä tunnelmalla varustettu räime jonka pelaa enemmän kuin mielellään kertaalleen läpi. Mutta en minä sitä kyllä toistamiseen alkaisi läpi vääntämään, ei Doom 3 kuitenkaan mikään muut pelit turhaksi tekevä kokemus ole. Peli paranee huomattavasti kunhan ennen pelin aloittamista modaa aseisiin taskulamput ja lisää tehoa. Näin ollen päästään pelin kahdesta suurimmasta ongelmasta; totaalitehottomista aseista ja fikkari / ase / fikkari-leikkimisestä. Hyvää on myös varsin näppärät hirviöt, tosin se että ampuminen ei vaikuta mitenkään vihollisten käytökseen on miinusta, samoin kuin täysin alkeellinen fysiikka-moottori...edes lasia ei saa hajalle jos se ei pelin tekijöille sovi.

Halo ja Halo 2. Haloa kehuttiin kaikkialla, niin pelaajien toimesta kuin myös pelimedioissa. Sitten kun peli vihdoin ja viimein PC:lle tuli, olin pakotettu tekemään päätelmän jonka mukaan peli sai jumalattoman hyvän vastaanoton sen vuoksi että konsolimiehet eivät olleet saaneet maistaa koskaan mitään näin hyvää - sen sijaan PC-miehelle Halo tuntui vain hyvältä räiskintäpeliltä. Alussa Halo on suorastaan erinomainen, pihalla tapahtuvat joukkotaistelut, yhdistettynä vihollisten keskimääräistä parempaan tekoälyyn ja miehekkäisiin aseisiin tekevät siitä hienon elämyksen. Mutta siinä vaiheessa kun Halo siirtyy käytännössä kokonaan sisätiloihin, menettää se kokonaan otteensa. Jatkuvalla syötöllä toinen toistaan muistuttavia huoneita, välillä joku silta. Boooring! Toivottavasti Halo 2 keskittyy pihalla olemiseen.

FarCry on näistä ns. uusista räimeistä ollut itselleni se ylivoimaisesti paras, varsin hyvä fysiikka ja valtavat kentät tekivät kokemuksesta hyvin tuoreen oloisen. Vaikka tässäkin ollaan jonkin verran sisätiloissa, toimivat ne juuri sopivana vaihteluna pihalla oloon. Enemmän tykkäsin kuitenkin mättää tavallisia ihmisiä kuin jumalattomasti kurmootusta kestäviä sinkomutantteja. Aseistus on myös miehekästä, heti alusta lähtien annetaan kunnon aseita (Desert Eagle, M4) käteen ja homma lähtee kunnolla pyörimään. Parasta on kuitenkin nuo jo mainitut laajat kentät, jos vihollisleiriin pitää päästä, voi sinne yrittää takakautta tai vaikka suoraan edestä jos tuntuu että rahkeissa on varaa.
 
Vastaus: FPS sota

Shaban sanoi:
Edelleen, mitä kopioimista Halossa on? Pelissä ei tainnut olla yhtään varsinaisesti uutta ideaa (joka tosin ei minua haitannut).

En tarkoittanut pelillistä kopiointia vaan Halon nimellä ratsastamista ja "tämän alustan oma Halo" -hypellä myymistä.
 
Vastaus: FPS sota

Shaban sanoi:
Edelleen, mitä kopioimista Halossa on? Pelissä ei tainnut olla yhtään varsinaisesti uutta ideaa (joka tosin ei minua haitannut).

Pari ominaisuutta on ainakin kopioitu:

- Latautuva energia(panssari): tätä ne tunkevat "lähes kaikkialle" ja joskus sen olemassa oloa on vaikea perustella. Halo 2:n moninpelissä Bungie on vienyt tämän vielä pitemmälle: pelaajilla ei enää olekaan varsinaista energiapalkkia, vaan pelkkä latautuva panssari. Panssarin kadottua se on laaki ja vainaa... realismia!11 :rolleyes:

- Progressiivisesti toimiva tähtäysnopeus & erinomainen tähtäyssysteemi muutenkin: monissa uusissa konsolipaukutteluissa nähty, Bungiella tosin on edelleen se paras konsolitähtäin.

Ja sitten voisi tietysti puhua aiemmin mainituista rajoituksista asemäärien suhteen, ajoneuvoista (jotka on muuten ripattu hämmästyttävällä yhdennäköisyydellä Unreal Tournament 2004:ään) ja vähäisestä latailusta, mutta en laske näitä varsinaisesti "uusiksi" ideoiksi.
 
Vastaus: FPS sota

Jouko Luhtala sanoi:
Halo ja Halo 2. Haloa kehuttiin kaikkialla, niin pelaajien toimesta kuin myös pelimedioissa. Sitten kun peli vihdoin ja viimein PC:lle tuli, olin pakotettu tekemään päätelmän jonka mukaan peli sai jumalattoman hyvän vastaanoton sen vuoksi että konsolimiehet eivät olleet saaneet maistaa koskaan mitään näin hyvää - sen sijaan PC-miehelle Halo tuntui vain hyvältä räiskintäpeliltä. Alussa Halo on suorastaan erinomainen, pihalla tapahtuvat joukkotaistelut, yhdistettynä vihollisten keskimääräistä parempaan tekoälyyn ja miehekkäisiin aseisiin tekevät siitä hienon elämyksen. Mutta siinä vaiheessa kun Halo siirtyy käytännössä kokonaan sisätiloihin, menettää se kokonaan otteensa. Jatkuvalla syötöllä toinen toistaan muistuttavia huoneita, välillä joku silta. Boooring! Toivottavasti Halo 2 keskittyy pihalla olemiseen.

No huuhhuh nyt tuli sellanen fiilis että taisit itse kadottaa otteen tosta mielipiteestä...

Ja, koska "PC-miehillä" sattui menemään herne nenään sen takia että eivät itse saaneet ensimmäisenä Haloa pelattavakseen (niinkuin se ilmeisesti piti olla) ja sitten kun peli sai loistavan vastaanoton Xboxaajien keskuudessa syntyi yhtälö jota "PC-miehet" eivät mitenkään voineet sulattaa. Heiltähän "riistettiin FPS kuninkuus" ainakin osittain, koska Halo oli toteuttettu loistavasti jokaisella osa-alueella, jollaista ei kyllä PCllä oltu nähty(Huom. siihen mennessä). Tämä johti puolestaan siihen että, kun Halo vaivoin saatiin PClle käännettyä, suurin osa "PC-miehistä" käänsi selkänsä pelille. Sen takia olen edelleenkin sitä mieltä että Haloa ei olisi koskaan pitänyt kääntää PClle.

Yksi syy miksi Halo tuntui keskinkertaiselta voi olla se että PC-versiosta puuttui Co-Oppi, joka oli ja on edelleenkin varmasti Halon hehkutetuin osa-alue. Mielestäni tärkein Halon koukuista on kuitenkin moninpeli, (jota PC-pelaajat eivät osaa arvostaa pelattuaan liikaa Doomia, Seeässää, Quakea, Unrealia ym.) joka riistäytyi täysin käsistä sen takia että kämppiminen ja russiminen oli historiaa ja vain taktiikka ja taito ratkaisi.
Jos sisätilat olivat mielestäsi "boooring" niin luulenpa että PCllä pelatessasi olet kadottanut tunnelman jota painoittaisin aika tärkeäksi osaksi Haloa (kuten mitä tahansa muuta osa-aluetta). Joikka kädessä sohvalla on eri asia kuin ruudun ääressä nököttäminen. Mitäs niitä tylsiä sisätila maita olikaan:

The Pillar Of Autumn: Aika unessa pitää olla jos oli tylsäää
The Truth Of Reconciliation: Covenant aluksessa on täydellinen tunnelma
343 Guilty Spark: Tässä maassa tapahtuu ja idea oli että huoneet ovat samankaltaisia koska kenttä on eräänlainen labyrintti
The Library: Tällaista pitää kunnon mehustelun ollakin ja tunnelma on täydellisen ankea niinkuin pitääkin
Keyes: Revanssi Covenant aluksessa jatkaa synkkää tunnelmaa niinkuin pitääkin
The Maw: Aika unessa pitää olla jos oli tylsäää
 
Vastaus: FPS sota

Eipäs nyt olla liian mustavaloisia.

Vaikka Halo olikin loistava ja innovatiivinen, on siinä silti selvänä puutteena juuri kenttäsuunnittelu sisätilojen osalta. Samojen huoneiden ja käytävien ylenmääräinen kierrättäminen on selvä ongelma.

Yksinpelinä Halo tarjosi PC-räiskintänsä pelanneillekin paljon. Lähinnä kuitenkin yksinpelinä ja tietysti co-oppina, normaalina moninpelinä se ei tarjoa mitään uutta ja erikoista, vaikka hauskaa onkin.

PC-käännöksestä pitämisessä vaikutti varmasti aika paljon pelin kohtuuton nykiminen ja jo osittain vanhentunut ulkonäkö.
 
Vastaus: FPS sota

Hex sanoi:
--on siinä silti selvänä puutteena juuri kenttäsuunnittelu sisätilojen osalta. Samojen huoneiden ja käytävien ylenmääräinen kierrättäminen on selvä ongelma.

Juurikin näin. Jopa Bungie on tämän tunnustanut hyvin avoimesti ja he kuulemma tiesivät jo ennen pelin valmistumista kenttien olevan suuri riski pelin suosiolle. No, suosittuhan Halosta tuli, mutta monille myös valtava pettymys. En voi kiistää ettenkö olisi itsekin alitajunnassa ajatellut, että miksi kentät näyttävät niin samoilta, vaikka olinkin uutuuttaan tuoksuvan Xboxin pauloissa -- pahimmillaan jopa niin pahasti, että pelkästään sen uskomattoman tarkan ruohotekstuurin näkeminen sai entisen PC-pelurin kuolan valumaan. :p

Bungien mukaan syy siihen, miksi kentistä tehtiin niin yksinkertaisia, oli Microsoftin painostus julkaisun suhteen. Peli piti saada ulos Xboxin lanseeraukseen, joten aikaa säästääkseen Bungiella tyydyttiin kierrättämään tismalleen samaa geometriadataa useissa paikoissa. Lisäksi kenttien kokoa ja avoimmuutta supistettiin -- osittain myös siitä syystä, että Xbox olisi tukehtunut niihin alkuperäiskarttoihin. Monien haukkuma Library esimerkiksi piti olla valtava rakennuskompleksi, jossa pelaaja olisi voinut liikkua tasolta tasolle ja hallista halliin vapaasti, mutta surkean ruudunpäivitysnopeuden takia kenttä typistettiin käytännössä mutkittelevaksi putkeksi.

Halo 2:ssa Bungie on yrittänyt sijoittaa yksinpelikampanjan mielenkiintoisempiin ympäristöihin, mutta mitään takeita yksinpelin onnistumisesta ei ole. Oudon piilottelevia bungielaiset ovat olleet: yksinpeliä on esitelty vain yhden kentän verran ja siitäkin on aikaa jo toista vuotta. Täytyy toivoa, että syynä on vain tarkoitus olla spoilaamatta mitään, eikä yksinpelin jääminen kovasti odotetun Live-moninpelin alle.
 
Vastaus: FPS sota

Siitä Halosta:

Ulkonäkö ei meikäläistä haitannut, mielestäni Halo oli ihan näyttävän näköinen ja pyörii kyllä täysin sulavasti max. grafiikoilla. Eikä grafiikka nyt tärkein osa-alue toki ole, suosikkipelinikin (Steel Panthers: WAW) edut ovat jossain ihan muualla kuin silmät päästä tiputtavassa grafiikassa.

Ja voin myös rehellisesti sanoa että en ottanut minkäänmoista pulttia Halon ns. viivästymisestä PC:lle, kun koko peli ei edes kuulunut meikäläisen odotuslistan kärkipäähän. Enkä minä nyt mielestäni mitenkään peliä vihaa jos kerran sen loppuun asti pelaan. Kuten sanoin, Halolla on mielestäni omat ehdottomat etunsa ja sen ensimmäisten kenttien pihalla matsaaminen osana ryhmää oli todella hieno kokemus. Mutta noista sisätiloista olen järkkymättä sitä mieltä että ne ovat äärimmäisen tylsiä kun verrataan muihin saman ns. aaa-kategorian räiskintöihin.

Niin ja PC-pelaathan eivät tietenkään (olinpas tyhmä) osaa arvostaa mitään mitä konsolimiehet arvostavat. Co-oppia en ole pelannut enkä ollenkaan epäile ettei se olisi hieno kokemus mutta se että PC-miehet eivät osaa arvostaa Halon Co-oppia koska ovat pelanneet liikaa "Quakeja" on lähinnä vitsi johon tyydyn vain sanomaan että pelataan PC:llä muutakin moninpelinä, löytyy mm. massiivimoninpelejä, 200-pelaajan ulkotiloissa tapahtuvia räiskintöjä tai vaikka sähköpostin välityksellä tapahtuvaa PBEM-pelaamista jota minä lähinnä harrastan Steel Panthersin muodossa.

Ja tuosta sohvalla löhöämisestä / ruudun vahtaamisesta. Ei meikäläisellä ole ainakaan tähän mennessä ollut mitään ongelmia päästä tunnelmaa esim. AvP2:ssa tai vaikkapa Halon pihakentissä.
 
Vastaus: FPS sota

Mielestäni sisätilojen itseääntoistavuus ei kuitenkaan ole iso ongelma, joka mitenkään merkittävästi huonontaisi muuten loistavaa peliä. (Library on kyllä silti ihan tervanjuontia) Vaihtelevat vihollislaumat ja joka kerralla eri tavalla käyttäytyvä tekoäly takaavat, että jokainen huone oli kuitenkin toiminnaltaan erilainen. Lisäksi usea samannäköinen huone ei tunnu myöhemmillä pelikerroilla samalla tapaa puuduttavalta, kun tietää suunnilleen kuinka paljon niitä on jäljellä.

En yhtään epäile Halo 2:n yksinpeliä vaikka siitä ei ole paljoa kuulunutkaan. Alkuperäinen oli niin hyvä ja Bungie tietää sen vahvuudet, muutamat heikkoudet ja tietysti pyrkii yleiseen parannukseen ja uuden keksimiseen. Tuleeko pelistä siis erinomainen..... vai vieläkin parempi? ;)
 
Ylös Bottom