Vastaus: FPS sota
Jouko Luhtala sanoi:
Halo ja Halo 2. Haloa kehuttiin kaikkialla, niin pelaajien toimesta kuin myös pelimedioissa. Sitten kun peli vihdoin ja viimein PC:lle tuli, olin pakotettu tekemään päätelmän jonka mukaan peli sai jumalattoman hyvän vastaanoton sen vuoksi että konsolimiehet eivät olleet saaneet maistaa koskaan mitään näin hyvää - sen sijaan PC-miehelle Halo tuntui vain hyvältä räiskintäpeliltä. Alussa Halo on suorastaan erinomainen, pihalla tapahtuvat joukkotaistelut, yhdistettynä vihollisten keskimääräistä parempaan tekoälyyn ja miehekkäisiin aseisiin tekevät siitä hienon elämyksen. Mutta siinä vaiheessa kun Halo siirtyy käytännössä kokonaan sisätiloihin, menettää se kokonaan otteensa. Jatkuvalla syötöllä toinen toistaan muistuttavia huoneita, välillä joku silta. Boooring! Toivottavasti Halo 2 keskittyy pihalla olemiseen.
No huuhhuh nyt tuli sellanen fiilis että taisit itse kadottaa otteen tosta mielipiteestä...
Ja, koska "PC-miehillä" sattui menemään herne nenään sen takia että eivät itse saaneet ensimmäisenä Haloa pelattavakseen (niinkuin se ilmeisesti piti olla) ja sitten kun peli sai loistavan vastaanoton Xboxaajien keskuudessa syntyi yhtälö jota "PC-miehet" eivät mitenkään voineet sulattaa. Heiltähän "riistettiin FPS kuninkuus" ainakin osittain, koska Halo oli toteuttettu loistavasti jokaisella osa-alueella, jollaista ei kyllä PCllä oltu nähty(Huom. siihen mennessä). Tämä johti puolestaan siihen että, kun Halo vaivoin saatiin PClle käännettyä, suurin osa "PC-miehistä" käänsi selkänsä pelille. Sen takia olen edelleenkin sitä mieltä että Haloa ei olisi koskaan pitänyt kääntää PClle.
Yksi syy miksi Halo tuntui keskinkertaiselta voi olla se että PC-versiosta puuttui Co-Oppi, joka oli ja on edelleenkin varmasti Halon hehkutetuin osa-alue. Mielestäni tärkein Halon koukuista on kuitenkin moninpeli, (jota PC-pelaajat eivät osaa arvostaa pelattuaan liikaa Doomia, Seeässää, Quakea, Unrealia ym.) joka riistäytyi täysin käsistä sen takia että kämppiminen ja russiminen oli historiaa ja vain taktiikka ja taito ratkaisi.
Jos sisätilat olivat mielestäsi "boooring" niin luulenpa että PCllä pelatessasi olet kadottanut tunnelman jota painoittaisin aika tärkeäksi osaksi Haloa (kuten mitä tahansa muuta osa-aluetta). Joikka kädessä sohvalla on eri asia kuin ruudun ääressä nököttäminen. Mitäs niitä tylsiä sisätila maita olikaan:
The Pillar Of Autumn: Aika unessa pitää olla jos oli tylsäää
The Truth Of Reconciliation: Covenant aluksessa on täydellinen tunnelma
343 Guilty Spark: Tässä maassa tapahtuu ja idea oli että huoneet ovat samankaltaisia koska kenttä on eräänlainen labyrintti
The Library: Tällaista pitää kunnon mehustelun ollakin ja tunnelma on täydellisen ankea niinkuin pitääkin
Keyes: Revanssi Covenant aluksessa jatkaa synkkää tunnelmaa niinkuin pitääkin
The Maw: Aika unessa pitää olla jos oli tylsäää