Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GameCube 2 viivästyy(IGN), Eipäs viivästy (Reuters)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Batou
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
uutta tietoa cube 2

:D niinpä, mutta lukekaas uusin pelimestari, siinä nimittäin on japanilaisen tuottajan haastattelu, jonka mukaan uutta cubea ei tule, hänen mielestään nintendon tulevaisuus näytää heikolta ja eikä hän usko että cube tekee enää mitään mullistuttavaa.Aika lailla outo äijä kun tollaista menee puhumaan:eek:
 
Re: uutta tietoa cube 2

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan michael76
:D niinpä, mutta lukekaas uusin pelimestari, siinä nimittäin on japanilaisen tuottajan haastattelu, jonka mukaan uutta cubea ei tule, hänen mielestään nintendon tulevaisuus näytää heikolta ja eikä hän usko että cube tekee enää mitään mullistuttavaa.Aika lailla outo äijä kun tollaista menee puhumaan:eek:

Mitä tämä tuottaja on tuottanut? Ei kuulosta kovin tuottoisalta kaverilta..
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Re: Re: uutta tietoa cube 2

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Mitä tämä tuottaja on tuottanut? Ei kuulosta kovin tuottaisalta kaverilta..

Eikä kunnianhimoiseltakaan, jos antaa haastattelun Pelimestariin.
 
Jos lähdetään aluksi liikkeelle muista kuin grafiikasta. Langattomat ohjaimet olisi yksi ehdoton juttu, valmiina oleva laajakaistamodeemi sekä jonkinlainen nettipeliohjelma (tyyliin Live), kovalevy, taaksepäinsopivuus ja jotain mitä en nyt muista.

Miten niin grafiikkaa ei voida enää parantaa? Olette varmasti jokainen nähneet joissain peleissä näitä CGI-videoita, jotka ovat erittäin nättejä. Onko pelien grafiikka sitä tasoa teidän mielestä nykyään? Ei ainakaan minun mielestä. Kyllä se grafiikka kehittyy koko ajan.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan NapaKettu

Miten niin grafiikkaa ei voida enää parantaa? Olette varmasti jokainen nähneet joissain peleissä näitä CGI-videoita, jotka ovat erittäin nättejä. Onko pelien grafiikka sitä tasoa teidän mielestä nykyään? Ei ainakaan minun mielestä. Kyllä se grafiikka kehittyy koko ajan.

Ei varmaan kukaan väitä, etteikö grafiikkaa voisi parantaa. Kyse on vaan siitä, ettei sitä juuri nyt pystytä parantamaan niin paljoa, että uuden konsolisukupolven esittely tuntuisi järkevältä. CGI-tason grafiikan pyörittäminen ja sellaisten pelien teko olisi tällä hetkellä niin järjettömän kallista, ettei sellaisia konsoleita ja pelejä ostaisi kukaan (saati että joku pystyisi niitä tekemään).

Ajatellaan vaikka PC:n näytönohjaimia, joiden kehitys kulkee aikalailla käsikädessä konsolien grafiikkaominaisuuksien kanssa... Muutama vuosi sitten näytönohjain jäi vanhaksi muutamassa kuukaudessa. Nyt mulla on ollut jo yli vuoden sama Radeon 9500 Pro eikä sen hinta ole laskenut merkittävästi eikä sille ole tullut korvaajaa. Tai on, 9600 Pro, joka on hitaampi kuin 9500 Pro. Ja nyt tuli vähän aikaa sitten se XT-versio, joka ei edelleenkään tarjoa mitään edistystä 9500 Pro -malliin verrattuna.

Mutta toivon olevani väärässä. Tottakai olis kiva, jos Nintendo ensi vuonna julkistaisi CGI-tason pelejä pyörittävän konsolin 200-300 euron hintaan.
 
Ongelma on verrattaessa CGI-videoihin on se, että pelien kehittämisestä tulee liian kallista.

Jos pitää palkata erikseen "vasemman poskilihaksen animaattori" tms., niin pelinkehitystiimeistä tulee niin valtavia, että pelin on sitten pakko menestyä tai tappioita tulee rutkasti. Pelien kehitysaika pitenee ja julkaisuajat myöhästelisivät vielä enemmän kuin nykyisin. Lisäksi kun rahallinen satsaus kasvaa, niin pelifirmat tekevät saman kuin elokuvastudiot suuribudjettisten elokuvien kanssa, eli ottavat mahdollisimman vähän riskejä ja tekevät kliseisen peruspelin. Itse asiassa tämä on jo nykypäivänä realisoitunut.

Mielestäni pelien tärkein anti on kuitenkin pelattavuus ja tuoreita ideoitakin kaivataan. Pitäisi siis keskittyä enemmän uusiin ja innovatiivisiin tapoihin pelata, kuin pelkkiin tehoihin. Yhden miehen pelinkehitystä ei enää käytännössä ole, vaan independend-pelitalojenkin on käytettävä useita henkilöitä kehitystyössä. Suuremmat tehot konsolissa vaativat myös suuremman kehitystiimin, jotta päästäisiin kuluttajien vaatimustasolle grafiikan suhteen, mikä ei välttämättä ole hyvä asia innovatiivisten ja suhteellisen pienien pelitalojen kohdalla.

Huono peli on huono, vaikka se ei grafiikan puolesta erottuisi edes elokuvasta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Jyyki
Ongelma on verrattaessa CGI-videoihin on se, että pelien kehittämisestä tulee liian kallista.

Jos pitää palkata erikseen "vasemman poskilihaksen animaattori" tms., niin pelinkehitystiimeistä tulee niin valtavia, että pelin on sitten pakko menestyä tai tappioita tulee rutkasti. Pelien kehitysaika pitenee ja julkaisuajat myöhästelisivät vielä enemmän kuin nykyisin. Lisäksi kun rahallinen satsaus kasvaa, niin pelifirmat tekevät saman kuin elokuvastudiot suuribudjettisten elokuvien kanssa, eli ottavat mahdollisimman vähän riskejä ja tekevät kliseisen peruspelin. Itse asiassa tämä on jo nykypäivänä realisoitunut.

Mielestäni pelien tärkein anti on kuitenkin pelattavuus ja tuoreita ideoitakin kaivataan. Pitäisi siis keskittyä enemmän uusiin ja innovatiivisiin tapoihin pelata, kuin pelkkiin tehoihin. Yhden miehen pelinkehitystä ei enää käytännössä ole, vaan independend-pelitalojenkin on käytettävä useita henkilöitä kehitystyössä. Suuremmat tehot konsolissa vaativat myös suuremman kehitystiimin, jotta päästäisiin kuluttajien vaatimustasolle grafiikan suhteen, mikä ei välttämättä ole hyvä asia innovatiivisten ja suhteellisen pienien pelitalojen kohdalla.

Huono peli on huono, vaikka se ei grafiikan puolesta erottuisi edes elokuvasta.

Samasta asiasta höyryttiin kun PS2 oli tulossa markkinoille. Suurin osa peleistä on kliseisiä peruspelejä ja innovaatiivisia pelejä nähdään ehkä harvoin, mutta pitää myös ottaa huomioon sellainen asia, että kehitysyhtiöt käyttävät peleissään samoja osia ja laitteistoa, mikä alentaa kustannuksia huomattavasti. Myöskin tulevaisuudessa on mahdollisuuksia tehjdä erilaisia ratkaisuja kuin nykyään. Onhan elokuvien teko kallistunut, kun kokoajan on mahdollisuuksia käyttää hienompia ja hienompia erikoistehosteita.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Onhan elokuvien teko kallistunut, kun kokoajan on mahdollisuuksia käyttää hienompia ja hienompia erikoistehosteita.

Ja tehdä yhä huonompia ja huonompia elokuvia. :(
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Ja tehdä yhä huonompia ja huonompia elokuvia. :(

Näin se menee. Rahaa käytetään enemmän, juoni ja tarina saavat astuya sivuun. Yleensä vielä tehdään jostain aiheesta trendi, että saadaan elokuva tuottamaan oikein kunnolla (Taru Sormuksen Herrasta, Titanic). Sama kuvio toistuu peleissä. Need For Speed Underground ei olisi myynyt puoliksikaan niin hyvin, ellei 2Fast 2Furiousin linjoja olisi jatkettu. Kovalla mainonnalla saadaan ihmeitä aikaan, kun taas tietyt pelit myyvät miljoonia mainostettiin peliä tai ei. EA on pahin mahdollinen esimerkki yhtiöstä, mikä saa minkä tahansa pelin myymään kovalla markkinoinnilla. Viime aikaiset pelit ovat olleet ihan kohtuullisia, mutta yksikään ei ole ollut loistava. Nintendonkaan pelit eivät ole enää tapauksia, kuten ennen, vaan Nintendo saa todellakin taistella jokaikisestä mahdollisesta ostajasta. Vanhat perinteet voidaan heittää roskikseen, jonka takia vanhoillinen Nintendo on pulassa ellei he ala uudistamaan businessmalliaan. Jos he eivät oikeasti lopeta kuvittelemista maailmanherruudesta on sota hävitty ja Sony ja MS vievät kaikki kuluttajat. Pelkät Nintendo pelit ehkä riittävät "Nintendo-uskovaisille", mutta normaali kuluttaja tarvitsee paljon enemmän, juuri GTA:n tapaisia pelejä, jotka myyvät kymmenen miljoonaa kappaletta. Seuraavassa sukupolvessa ei enää riitä "uusi Mario" ja "uusi Zelda" vaan jotain enemmän Metroid Prime tyylistä tarvitaan. Jos Metroid Prime olisi saanut enemmän huomiota, se olisi voinut olla se peli mikä olisi myynyt GC:tä maailmalla, mutta pelin menestys oli pikkuinen pettymys. Yhtä iso haloo olisi pitänyt saada päälle kuin XB:n Halo aikoinaan sai. Veikkaampa että Nintendo tekee kaikki samat virheet uuden konsolinsa kanssa, jolloin se helposti jää altavastaavaksi Sonyn ja MS:n tuodessa enemmän valtavirralle suunniteltujka pelejä. Nintendon ei kuitenkaan kannata kiirehtiä uuden konsolinsa kanssa, vaan kukistaa vastustajansa samaan tapaan kuin Sony kukisti Dreamcastin. Juuri PS3:n tai XB2:n tultua julkistaa tiedot tulevasta koneesta, mikä hakkaa edellä mainitut täysin 6-0. Tässä tapauksessa Nintendolle ei tule yhtä kovaa kiirettä, pelit ja rauta keretään saada valmiiksi julkaisuun mennessä ja kuluttajat ovat jo unohtaneet XB2:n ja PS3:n. Hypetys on tärkeämpi kuin itse konsoli, mitä menestykseen tulee.
 
Mikään ei ole helpompaa kuin nykytilan haukkuminen ja "ennen oli kaikki paremmin" -valitus. Minut se saa jo näkemään punaista.

Aika kultaa muistot. Vuosien varrella on tullut paljon huippupelejä ja menneinä vuosikymmeninä valtavasti hienoja elokuvia. Kun tarkastelee lyhyttä nykyhetkeä tulee sitä helposti verrattua paljon suurempaa aikaväliin menneisyydessä. Kyllä nykyäänkin tehdään todella hyviä pelejä ja leffoja. Ja kyllä ennenkin tehtiin paljon keskinkertaisuutta, jopa Nintendo.
 
Itse ainakin yritin vain sanoa sitä, ettei ulkoasu ja triljoonat polygonit ratkaise pelin laatua. En väittänyt, että huono tekniikka olisi tae hyvistä elokuvista ja peleistä. Eilen telkkarista tullut ID4 oli taas hyvä muistutus siitä millaista paskaa ihmisille myydään pelkän teknisen loiston varjolla.
 
Tietysti tärkeimmät tekijät hyvään peliin löytyvät muualta kuin ulkoasusta. Kyllä ulkoasullakin silti on väliä. Joissain pelityypeissä enemmän, toisissa vähemmän. "Siellä olemisen tunne" on peleissä tärkeää ja sitähän hienompi grafiikka lisää.

Eikä parempi tekniikka pelkkään ulkoasun parantamiseen mene. Kun esim. peleihin nykyään lisätään kunnollinen fysiikkamallinnus, ovat nykykonsolit jo yskimässä. Tekoälyynkin saa aina parannusta lisäteholla. Samoin koneen muistin vähyys on merkittävä rajoite pelialueiden laajuudelle ja sisällölle. Suuri muistimäärä ja kovalevyn kaltainen riittävän suuri tallennusmuisti mahdollistaisivat suuren pelimaailman, jonka kanssa voisi olla kunnolla vuorovaikutuksessa.

Ei minullakaan kiire uutta rautaa ole saada, mutta jos uudet koneet tulevat vasta 2006, tuntuvat nykykoneet viimeisen vuotensa jo luultavasti aika vanhoilta. Mitäpä tosin siitä! Ainahan sitä jotain hyvää pelattavaa löytää.
 
Yksi mikä nykypeleistä useimmiten uupuu on helppo hauskuus. Siis sellainen, jota oli ennenvanhaan monissa ylhäältä kuvatuissa autopeleissä. Sellaisissa peleissä pystyi heti ottamaan tiukkkoja moninpelejä ilman, että jokainen pelaaja olisi opetellut peliä ensin kotonaan paria viikkoa.

Eli haluaisin nähdä helppoja, mutta sitäkin hauskempia ja addiktiivisia pelejä jatkossa. Cuben tekniikka varmasti mahdollistaisi Super Cars 2 / Skidmarks -tyyppisten pelien "2,5D" -versiot. Niihin voisi myös lisätä huomattavasti enemmän sisältöä. Myös North & South oli simppeli, mutta hauska. Enkä panis pahakseni vaikka joku kunnon flipperi-kokoelmakin tulisi myyntiin.

Nykypelit on aivan liian monesti niin monimutkaisia, että niiden aloittaminen jää siksi "huomiseen". Väsyneenä sohvalla lojuessaan ei tosiaan jaksa aina ajatella mistä niistä kymmenestä napista se kahdeskymmenes special-liike tuli. Vaikka Metroid Prime onkin loistava, en vieläkään ole jaksanut sitä pelata loppuun. Jotenkin se on monimutkaistunut liikaa loppua kohden. Mutta siihen peliin se ehkä sopiikin.
 
Noinhan se on. Tosin kun tekniikka on kehittynyt ja pelit monipuolistuneet, ovat myös pelaajien maut muuttuneet. Jos nykyään kokeilee pelejä, joista aikanaan piti, ei niitä yleensä silti pidempiä aikoja jaksa pelata. Poikkeuksiakin tietysti löytyy, mutta silloinkin osallisena on usein vanha ihastus. Harvassa ovat ne vanhat pelit, jotka tänä päivänä nykyaikaisilla grafiikoilla julkaistuna jaksaisivat kiinnostaa yhtä paljon kuin nykypelit.

Itsekin koen korkean aloituskynnyksen ja pelien vaatiman muun ajallisen panostuksen osittain ongelmallisena, mutta en helposti keksi parempaakaan vaihtoehtoa. Monia pelejä voisi kyllä tiivistää, mutta yksinkertaistamaan en useinkaan olisi valmis. Moninpelien osalta minäkin kaipaan lisää yksinkertaisuutta. Kun party-pelejä lukuun ottamatta melkein kaikki moninpelit vaativat opettelua ja se vielä käytännössä lisää pelaajien taitoeroja, ovat hauskat moninpelit todella harvassa.

Minultakin jäi Metroid Prime vuosi sitten kesken. Vasta pari viikkoa sitten pelasin pelin läpi. Ja minähän vielä pidin pelistä täysin rinnoin! Nyt on jälkikäsittelyssä Eternal Darkness.
 
Metroid Primestä vielä.. Menee vähän aiheen ohi, mutta mitä hittoa siinä pitää tehdä, kun vinkki (se kysymysmerkki kartalla) käskee menemään Artifact Templeen, muttei siellä näy eikä tapahdu mitään. Pelaamisessa on ollut niin pitkä tauko, etten ehkä muista mitä siellä pitää tehdä...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Prisoner
Metroid Primestä vielä.. Menee vähän aiheen ohi, mutta mitä hittoa siinä pitää tehdä, kun vinkki (se kysymysmerkki kartalla) käskee menemään Artifact Templeen, muttei siellä näy eikä tapahdu mitään. Pelaamisessa on ollut niin pitkä tauko, etten ehkä muista mitä siellä pitää tehdä...
Gamefaqs auttaa.

MP on kyllä sellainen peli, että pitkän tauon jälkeen kannattaa melkein aloittaa alusta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Gamefaqs auttaa.

MP on kyllä sellainen peli, että pitkän tauon jälkeen kannattaa melkein aloittaa alusta.

Joo, kokeilin äsken tota Eternal Darknessia, kun se jäi myös multa samalla lailla joskus kesken. Siitä en muista enkä tajua senkään vertaa kuin Metroidista. 10 pelitunnin savesta aloittaminen oli täysin mahdotonta! Pitänee aloittaa nää molemmat joskus paremmalla ajalla alusta.
 
Prisoner, olemme smassa kohdassa jumissa.. Siinä tulee vain sellainen viiden sekunnin pituinen videopätkä, jossa ei tapahdu mitään.
 
Uusi tekniikka on tottakai mukavaa, mutta jos sen takia pitää karsia jotain pois niin mielummin sanon sille ei. Tietenkin GTA kiinnostaa täysin digikuvaa vastaavalla grafiikalla, Silent Hillistä puhumattakaan, mutta esim. Super Mariota on paha alkaa parantamaan graafisesti. Kyllähän grafiikka näyttää hienommalta, mutta tuon kaltaisessa grafiikassa tulee raja vastaan ennemmin tai myöhemmin. Uusi tyylisuuntaus, eli täysin realistista maailmaa vastaava peli on mahdollista tehdä vasta tulevilla koneilla, kun taas jos Mario pysyy tyylilleen uskollisena alkaa raja jo tulla vastaan. Periaatteessa Mario Sunshine on vain graafinen päivitys Mario 64:stä, mitä itse peliin tulee, samoin kuin Tekken 4, Gran Turismo 3 jne. Tulevaisuudessa saisi tulle jotain uutta ja ihmeellistä. Suurin osa pelaajista tuskin olisi edes huomannut PSonen ja PS2:n eroja ilman PS2:n DVD tukea. Tulevaisuudessa pitää yrittää keksiä jotain uutta, millä ihmiset saadaan ihmettelemään uutta tekniikkaa kuten SNES>PSone. PSonen sukupolven grafiikka on tottakai rujompaa kuin GC pelit, mutta erot ovat silti hyvin pieniä, kuten jo mainitsin. Jos Nintendo aikoo todellakin vielä jatkaa samoilla linjoilla kaikki on jo nähty kahteen kertaan. Sama koskee tottakai Sony ja MS:ää. Pelkät paremmat grafiikat ei enää riitä. Ehkäpä tulevaisuuden peleissä ei ole enää minkäänlaisia käsikirjoituksia, vaan pelaaja saa itse vaikuttaa. Onhan näitäkin nähty, mutta itse vaikuttamisen osuus on niin pieni, ettei sitä voi sanoa itse vaikuttamiseksi. Myöskin kiinnostaa vähemmän rikollispainotteinen GTA, missä jokaista kaupungin asukasta ohjaa joku ihminen jostain päin maailmaa. Tuo nyt tarvitsisi jo huippu nopean laajakaistan, mutta tulevaisuutta se on sekin. On täysin paskapuhetta suoraan sanottuna sekin, ettei grafiikkaan kannatta laittaa miljoonia, koska ei nykytelevisiot pysty näyttämään sitä. Luulenpa, ettei raja ole vielä tullut vastaan, eikä varmaan ole ihan vielä tulossakaan. Ja kun televisioiden hinta kokoajan laskee, ei olisi mahdottomuus ostaa Pixel Plus televisiota. Jossain vaiheessa vastaava systeemi pitää kuitenkin ostaa, koska ei nuo 28 vuotta vanhat Salorat enää jaksa pyörittää edes Salkkareita kauaa. Tekniikka kulkee eteenpäin, eikä TV:tkään voi jäädä junnaamaan paikoilleen. Ehkä seuraavassa sukupolvessa kannattaa jo panostaa korkeaan resoluutioon, mutta kyllä vanhojen telkkarienkin pitää vielä pari vuotta pysyä mukana. Uskon, että kohta jokakodista löytyy vähintään jo jonkinnäköinen halpislaajakuva, laajakaista, kotiteatteri jne. Noilla luulisi jo pärjäävän ihan kohtuullisesti. Tosin, noilla ei kyllä vielä paljoa viedä pelialaa etiäpäin, mutta jos tuollaisillakin vehkeillä pärjäisi nexgen koneiden kanssa ja sen jälkeen sitten katsoisi uutta telkkaria jne.
No joo, loppu taisi mennä jo vähän turhankin sekavaksi ja melkein omien sanojen syönniksi, mutta koittakaapa ottaa tuosta jotain selvää.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Uusi tekniikka on tottakai mukavaa, mutta jos sen takia pitää karsia jotain pois niin mielummin sanon sille ei.
Mitä tuolla käytännössä tarkoitat? Kyllähän uusi tekniikka on tehnyt aina mahdolliseksi muutkin parannukset, saati sitten että oltaisiin menty takapakkia.

En ole samaa mieltä kommentistasi Marion grafiikoista. Mariossa ei grafiikoilla kyllä ole erityisen paljon väliä, mutta esim. CelShading näytti että grafiikkaa voi parantaa ilman että haetaan fotorealismia.

En myöskään ole samaa mieltä kanssasi, että nykyisen ja edellisen konsolisukupolven välinen ero on "hyvin pieni". Tuollainen se ero on ollut aina, eli selvästi havaittava. Ensimmäiset 3D-koneet olivat aika raakileita, joten ero nykykoneisiin on suuri. Sitä edellinen vaihdos siirsi tietysti grafiikat kolmiulotteiseksi, mutta ei sitäkään kannata liioitella, olivathan esimerkiksi sitä edeltävät parannukset 2D-pelikoneissakin merkittäviä ja selvästi havaittavissa. Kun nykyinen konesukupolvi on jo varsin kypsää 3D:n käytössä, voi ero seuraavaan sukupolveen jäädä jonkin verran pienemmäksi. Kyllä parannettavaa silti on niin paljon, että eron varmasti huomaa.

Televisiot eivät tosiaan ole mikään este grafiikan paranemiselle. Haitta se kyllä on. Polygonimallien parantaminen, hienommat valaisuefektit yms. kyllä parantavat grafiikkaa, mutta niin tekisi myös korkeampi resoluutio. Mitä hienompaa grafiikkaa pelikone jaksaa puskea sitä suurempi haitta pieni resoluutio on. Tarvetta tarkemmalle grafiikalle olisi jo nyt, mutta TV-tekniikan hidas muutos tulee estämään korkeampaan tarkkuuteen siirtymiseen jonkin aikaa.
 
Ylös Bottom