Niin siis sinulla on 228223 gamerscorea. Tuo yli 500k on TrueAchievementsin laskema pistemäärä, ei se varsinainen mitä olet peleistä kerännyt.
Äh. Niimpä tietysti. Tiesin että tuolla on myös tuo TA-pisteytys mutta kun ovat laittaneet sen Xboxin väreihin niin katsoin muka että juuri tuo olisi se Gamerscore. Katsoin vielä useamman kerran etten kirjoittelisi muka mitä sattuu. No, onpahan heti selvempi tilanne kun en olekaan edelläsi näissä, kuten ensin ihmettelin.
Minulla TrueAchievementsin pistelukema on 738120. Tuohon nähden olet siis kyllä saavuttanut enemmän harvinaisempia achievementteja kuin minä.
Mietin tässä juuri että mikä järki noissa edes on mutta toisaalta onhan tuossa ihan hauska tuo harvinaisuuden mukaan painottaminen. Tosin kaikki pelaajathan noissa ei ole mukana kun kaikkien tileihin tuo ei käsittääkseni pääse käsiksi. Toki varmasti antaa suuntaa harvinaisuudesta jne.
Mitä tulee omaan gamerscoren kartuttamiseen, niin usein en jaksa hakata päätä seinään, enkä myöskään kaikissa tarinavetoisissa peleissä halua tietää saavutuksista mitään etukäteen etten spoilaannu. Tosin jos pelistä on kohtuullisen järkevästi täysi tonni saatavissa niin kohtuu usein lähden sitä yrittämään. Toisaalta jos pelin pelaaminen ei nappaa yhtään esim. tarinan läpäisyn jälkeen, niin sitten se jää siihen.
Tuo onkin sitten eri keskustelu että mikä kenellekin on pään seinään hakkaamista. Itse koen että on hyvää ja huonoa "pään seinään hakkaamista". Hyvää on esimerkiksi souls-peleissä ja huonoa on sitten siellä ja täällä. Tykkään siitä että yrityksistä oppii ja kehittyy, jolloin ehkä homma ei edes enää mene tuon sanonnan sisään. Käytän ehkä tuota turhan helposti, sillä en usein edes koe samojen kohtien jankkausta välttämättä oikeasti "pään seinään hakkaamiseksi".
Jos ei vaikka kymmenellä yrityksellä huomaa mitään mahdollisuutta etenemiselle tai kehitykselle, niin sitten minäkin helposti kallistun siihen että nyt hakataan vain päätä turhaan seinään. Ja sitten kuitenkin saattaa yrittää "vielä kerran" seuraavana päivänä ja huomaa heti eroa, jolloin saattaa jatkaa sitä "pään hakkaamista seinään".
Tiedän (tai ennemminkin arvaan) kyllä että varmasti monet ei jaksa yhtä sinnikkäästi yrittää kuin itse tulee yritettyä.
Tykkään siis keräillä gamerscorea, mutta toisaalta lähtökohtaisesti lähden pelaamaan pelien tarinaa läpi. Sen jälkeen sitten loput pelin achievementit, jos jaksaa.
Kyllä itsellekin tärkeintä on itse peli mutta nuo pokaalit kulkee siinä vahvasti mukana ja niistä haluaa olla sillä tapaa tietoinen että pääsee mahdollisimman tehokkaasti platinaan. Spoilereita en lue mutta aina ns. roadmapin, joka kertoo spoilereitta että mitä ottaa huomioon matkalla kohti platinaa.
Ja jos tuntuu ärsyttävältä heti kättelyssä, niin annan olla. Fires of Rubicon vaikutti aluksi sellaiselta etten ehkä platinoisi sitä. Nyt ties kuinka monen tunnin jälkeen enää 10 tehtävää, joista pitäisi pelata S-rank. Luulin että olisi ollut paljon vaativampi mutta niimpä vain tuo on tullut läpsyteltyä läpi. Aikaahan tuohon on toki mennyt, joten jos joku haluaa vain pelailla pelin tarinapuolen, niin säästäisi varmaan kymmeniä tunteja. Itsekin valittelen usein ettei aika riitä kaikkeen ja sitten käytän sitä näin.

No, mutta toisaalta sitä tykkää tehdä, joten mikäs siinä.