Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gamescom - Euroopan E3

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nisupulla
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Sinänsä harmillinen tuo MS:n Tomb raider ekslusiivisuus, vain Ps4 pelaavat jäävät ainakin hetken aikaa paitsi pelistä, eivätkä Onenkaan omistajat hyödy, peli olisi joka tapauksessa tullut Onelle ja tuonkin rahan olisi voinut käyttää uuden kiinnostavan ip:n luomiseen, joko first partynä tai third partynä. Mielestäni One tarvitsee uusia kiinnostavia ip:tä.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Sinänsä harmillinen tuo MS:n Tomb raider ekslusiivisuus, vain Ps4 pelaavat jäävät ainakin hetken aikaa paitsi pelistä, eivätkä Onenkaan omistajat hyödy, peli olisi joka tapauksessa tullut Onelle ja tuonkin rahan olisi voinut käyttää uuden kiinnostavan ip:n luomiseen, joko first partynä tai third partynä. Mielestäni One tarvitsee uusia kiinnostavia ip:tä.

Mä uskon edelleen, ettei väliaikainen yksinoikeus ole konsolivalmistajille kuin nappikauppaa kokonaisen pelin tuotantokustannusten rinnalla. Ne on tehnyt bisnestä jonkin aikaa, joten uskon tapauksissa ihan kaupalliseen hyötyyn.

Uskon myös, että jo tunnetun pelisarjan markkinointi on paljon helpompaa kuin täyden uuden ip:n.

edit:
Pelin myyntiin liittyy kuitenkin muutakin kuin se, että peli myydään. Multiplattojen tapauksissa Sonyn konsolille peliä myydessä Microsoft ei saa siitä penniäkään. Yksinoikeussopparilla Microsoft vain pistää kapuloita Sonyn rattaisiin, jotta omalle konsolille saataisiin jotain sisältöä, mitä kaverilla ei ole. Pleikkarin omistajat tuskin lähteävät uutta konsolia ostamaan, mutta he, joilla ei ole vielä kumpaakaan tehokonsolia, voivat hyvinkin pitkällä aikatähtäimellä tehdä valintansa muutamien yksinoikeuksien perusteella.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Mä uskon edelleen, ettei väliaikainen yksinoikeus ole konsolivalmistajille kuin nappikauppaa kokonaisen pelin tuotantokustannusten rinnalla. Ne on tehnyt bisnestä jonkin aikaa, joten uskon tapauksissa ihan kaupalliseen hyötyyn.

Uskon myös, että jo tunnetun pelisarjan markkinointi on paljon helpompaa kuin täyden uuden ip:n.

edit:
Pelin myyntiin liittyy kuitenkin muutakin kuin se, että peli myydään. Multiplattojen tapauksissa Sonyn konsolille peliä myydessä Microsoft ei saa siitä penniäkään. Yksinoikeussopparilla Microsoft vain pistää kapuloita Sonyn rattaisiin, jotta omalle konsolille saataisiin jotain sisältöä, mitä kaverilla ei ole. Pleikkarin omistajat tuskin lähteävät uutta konsolia ostamaan, mutta he, joilla ei ole vielä kumpaakaan tehokonsolia, voivat hyvinkin pitkällä aikatähtäimellä tehdä valintansa muutamien yksinoikeuksien perusteella.

Totta turiset, mutta pointtini oli se että itse pelaajat eivät hyödy sinänsä, ja varsinkin itse toivoisin lisää uusia ip:tä. Mutta MS:lle ja kumppaneillehan tämä on bisnestä, siitä paha moittia.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Totta turiset, mutta pointtini oli se että itse pelaajat eivät hyödy sinänsä, ja varsinkin itse toivoisin lisää uusia ip:tä. Mutta MS:lle ja kumppaneillehan tämä on bisnestä, siitä paha moittia.

Joo, tuskin konsolivalmistajia kauheasti kiinnostaa pelaajien hyöty, jos he eivät itse hyödy siinä samalla.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Mä uskon edelleen, ettei väliaikainen yksinoikeus ole konsolivalmistajille kuin nappikauppaa kokonaisen pelin tuotantokustannusten rinnalla.
GTA 4:n lisäsisällöt oli kaukana nappikaupasta. $50 milj. ajallisesta yksinoikeudesta. Tuntuva summa, jos ottaa huomioon esim. Uncharted 2:n $20 milj tuotantokustannukset. Toki GTA -sarja on täysin eri sfääreissä, mutta onhan Lara Croft taas nosteessa rebootin miljoonamyyntien jälkeen. Tuskin yksinoikeutta ostettiin taskurahoilla, vielä kun ottaa huomioon TB: Definite Editionin myynnin jakauman: Tomb Raider: Definitive Edition sells over twice as much on PS4 than Xbox One. Yksinoikeuden myötä Crystal Dynamics menetti enemmistön ostajakunnasta.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Samaisesta haastattelusta kävi ilmi, että tuleva Tomb Raider julkaistaan myös vanhalle sukupolvelle:

"Rise of the Tomb Raider would launch holiday 2015 exclusively on Xbox. That, Spencer confirmed, means Xbox One and Xbox 360."

Siihen se vähäinenkin kiinnostus lopahti.

Näinpä näin! Joulumarkkinoiden aikaan 2015 nykyinen PS4/X1-sukupolvi on kuitenkin ollut markkinoilla jo 2 vuotta, joten en ainakaan itse näe mitään syytä, miksi tällaisia pelejä pitäisi enää tuoda tuotakin vanhemmalle laitteistolle, koska se auttamattomasti "rampauttaa" peliä. Uusimmilla laitteilla joudutaan tinkimään jostain, koska vanhat laitteet, tai vaihtoehtoisesti pitäisi tehdä peli kahteen kertaan, joka taas maksaa rutosti rahaa.

Sinällään edelliselle sukupolvelle voi ihan vielä tuossakin vaiheessa tuoda pelejä, bilepelit, urheilupelit yms. ovat sellaisia, joilla varmasti riittäisi kysyntää. Tuollaiset "suuren luokan AAA-pelit" soisi kuitenkin siirtyvän jo uudelle sukupolvelle. Markkinoita kuitenkin on, Sony uutisoi juuri, että PS4ää on myyty 10 miljoonalle asiakkaalle ja X1:täkin ilmeisesti päälle 5 miljoonaa...
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

attachment.php



Tuskin oli kukko ehtinyt kiekaista ensimmäistään kun täällä jo noustiin ennen herätyskelloa varsin tietoisena minkä parissa alitajunta oli katkonaisen yön ilmeisesti paininut. Edessä oli lento Dusseldorffiin ja taas tuttu junamatka Köln Messen pysäkille, Gamescomiin.

Jos aiempi vuosi oli keskittynyt uuden raudan esittelyyn on tänä vuonna selvästi vuorossa se mitä kivaa näillä laitteilla voi tehdä. Tietysti oma sivumakunsa on Xbox Onen kohdalla nurkan takana häämöttävällä julkaisulla. Pleikkari on jo paikkansa vakiinnuttanut. Nyt vain niitä pelejä pelejä pelejä.

Ja pelejähän täällä onneksi riittää. Enemmän kuin pienen mielen resurssit pystyvät kerralla ymmärtämään. Keskitytään siis itsekkäästi vain itseä kiinnostaviin. Ensimmäisenä PlayStationin osastolle. Laaja siniväritteinen kokonaisuus yksinoikeuksia ja monialustapelejä. Sieltä kevyehkön puolen tunnin jonotuksen jälkeen (tänään piti olla lyhyet jonot) katsottiin sermien takana ensin varsin kattava video mitä Destiny on. En ollut tätä aikaisemmin nähnyt, liekö tehty ihan Gamescomia varten? Esillä oli tarinaa, raideja, verkkopeliä ym. Monipuolisesti sitä mitä Bungien odotettu uutuus pitää sisällään. Seuraavaksi siirryttiin pelaamaan, nam! Koodi oli samaa betaa mitä meistä monet olivat jo herkutelleet muutamia viikkoja takaperin. Vedimme Rustlandissa ja siellä alueiden halintaa. Peli täysin lokalisoitu saksaksi, mutta ei se menoa haitannut. Achtung! ja joukkueemme vei voiton selvin numeroin. Odotin ahnaana palkintona messuswagia, mutta ei. Samat paidat jaettiin myös hävinneelle osapuolelle! Osaston ulkopuolella pystyi vielä kuvauttamaan itsensä 1:1 rakennetun kiiturin päältä ja valokuva tulostettiin vahapintaisena odottaessa kehyksien sisään. Erittäin mukava matkamuisto!

Sonyn osastolta muuten mainittava samat tutut viime vuodelta. SingStar on myös saksalaisten intohimo. Puheet suomalaisista karaoke-ihmeenä voidaan siis jo haudata, laji on tuttu myös täällä. Ajopeleleistä on pleikka nelosella huutava pula ja täällä sitä paikkasi viime vuoden malliin Driveclub. Pelasivat ratilla (sekä myös padilla). En tunnistanut kenen valmistama oli. Pelistä kaikki tarpeellinen on jo sanottu ja videoita on tuubit täynnä. Lisäksi vielä tässä yhteydessä mainittava yllätyksenä tullut Project Cars II:nen, joka näytti upealta sekin. Kävin myös K18 alueella. Sieltä kokeilin vain Far Cry 4, jonka lentolaitteen ohjaus ei tällä kertaa tullut suoraan selkäytimestä joten ohjain pöytään ja leuka rintaan. Muuten tyydyin katsomaan sivusta muiden pelaamista. Kiinnostavat niistä oli Killzonen lisäri ja Diablo 3. Toisen jonon takana olisi ollut kauhua Until Dawin muoossa, mutta jätin väliin. Rehellisesti kohti kiinnostavimpia multiplattereita.

Monialustaisista pääsin pelaamaan uutta Call of Dutya. Vastasi täysin videolta saatua vaikutelmaa. Tässä exoskeleton = rakettireppu rikkoo pelimekaniikan ja tekee pelistä huomattavasti yllättävämpää. Vihua tulee kirjaimellisesti ikkunoista ovien lisäksi. Todella munakasta touhua ja jokainen Tribesinsä ja Unreal Tournamentinsa pelannut löytää tästä sisäinen loikkijan. Kaksoishypyllä tehdään jo ihmeitä. Pääsi jallittamaan vastustajaa tämän avulla ja taas vastaavasti allekirjoittanutta. Pelimuotoista pelasimme Team Deathmatchia ja jotain alueiden hallinnan tapaista, jäi vähän epäselväksi oliko kyse vielä jostain elämästä suuremmasta. Battlefieldin puuttuessa jää tämä ainoaksi vaihtoehdoksi perinteisistä vuosikerta räiskeistä. Sopivasti uutta ostopäätöksen perusteiksi.

Muuten mainitsemisen arvoisista päivän räiskekokemuksista oli The Division. Pelaamaan ei päästy, mutta live-pelaamista pääsi seuraamaan sivusta tovin videoiden katselun jälkeen. Kaksi veti padilla ja yksi tabletilla. Tässä oli tiivis kolmikko, joka voisi toimia erittäin tunnelmallisesti tutun kaveriporukan kesken. Kartalta valitun tehtävän myötä edetään kohteelta toiselle ja osin yhteistoiminnalla päästään viimein virittämään sähköt kuoleeseen New Yorkkin osaan. Tämä siis konetta vastaan. Loottia tulee ja lopussa vielä erikseen palkintoa kuten lvl 2 kaasunaamari tässä tapauksessa. Tablettipelaaja selvästi maalaa vastustajia, muuten jäi vähän epäselväksi toimenkuva vaikka ilmeisesti myös toimii täydennyspakettien tiputtelijana? Uutena vastustajana liekkinheittimellä heiluvat hullut pikkupomot. Maata pitkin heitetty pesäpallo kuitenkin räjähteli kohteen jaloissa siihen malliin että leikinloppu oli helppo toimi pelaajalle kohteen tanssiessa ripaskaa. En okein osaa asemoida tätä peliä selvään lokeroon. Trendin mukaisesti pitäisi pelata tutulla porukalla. Tässä täytyy joko lahjoa lähipiiri konsoleilla tai alkaa valmistaa valmista pelaajayhteisöä tunkeilevilla ehdotuksilla. Suureksi pettymykseksi ei pitkään jonottanutta palkittu messuswagilla.

Pitkän päivän kohokohtia oli useita. Lounas oli kunnia vetää yhdessä Microsoftin K1llin porukoiden kanssa. Hienoja miehiä ja meillä riittikin kokemuksia jaettavaksi tapahtuman tiimoilta. Suomalainen sananparsi sai taas loistaa estottomasti saksalaisten pälyilessä varovaisesti mitä ihmettä nuo ulkoavaruudesta saapuneet vieraat oikein jauhavat. Saksalainen on niin varma omasta valtakunnasta, ettei edes englantia nähdä uhkana. The Divisionin esittelyn yhteydessä sanottiin suoraan jotta jos ei saksa kelpaa niin tuossa on ovi, toivottiin kuitenkin vieraiden jäävän. Takaisin aiheeseen. Lounaspöydän puheissa esille nousi ensi vuodelle myöhästynyt Evolve. Tämä IGN:n videolla Greg Millerin toimesta hienosti esitelty peli oli monen huulilla. Pakko mikä pakko vielä tänään päästä kokemaan. Siispä täydellä vatsalla pelaamaan. Mikäli muistan oikein oli kyseessä 4 pelaajaa vs. 1 örkkipelaaja. Hahmoluokat olivat toisiaan tukevia, tosin messuvieras nyt ei tietenkään keskittynyt muuhun kuin lohikäärme-pelaajan teilaamiseen. Pelasin saksalaisten ryhmässä, joten kommentointi jäi vain hurraa huutoihin onnistuessamme. Tämä peli toimii taas trendin mukaisesti tutulla porukalla ja mielummin vielä yhteisen katon alta. Kommentointi televisioiden yli suoraan samassa huonetilassa tekee tästä lanipelien suosikin. Vielä Xboxin osastolta tyylikkäästi värikylläinen Sunset Overdriven verkkopeliä muiden messuvieraiden kanssa. Pelimuotona Ratch & Clankista tuttua vihollisaaltojen torjumista ja siinä välissä kulkureittien miinoitusta. Tämä tehtiin yhdessä konetta vastaan. Oli todella värikylläistä ja vauhdikasta menoa. Halon vanhojen osien uudelleenjulkaisua moninpelinä myös. En ole ihan varma onko tässä tuo grafiikan parannus kuitenkaan tarpeeksi kantava teema ostopäätökseen. Oli kaikessa nostalgiudessaankin jo kuitenkin saanut ajanhampaan pureman. Meno vain on nykyisin hektisempää ja näyttävämpää (=Destiny).

Kerrottavaa riittäisi vielä runsaasti, mutta jossain vaiheessa aika laittaa tarinalle piste. Tänään ensimmäisenä messupäivänä sain kunnian tavata KonsoliFIN:n ylläpitoa sekä käyttäjiä. On ilo puhua suomea tässä dubbauksen luvatussa ihmemaassa. Suomalainen tekee sen vielä estoitta ja ääntä säästämättä. Myötähäpeää ei tule, vaan päinvastoin ylpeys kielestä jota juuri kukaan ei ymmärrä. Olemme turvassa.

Valokuvia tulee tuonne: http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2014.html


attachment.php



Videoita on myös luvassa, tässä ensimmäinen. Moninäyttöisenä pelattu Forza 5:
[video=youtube_share;BJ8vHMeOePs]http://youtu.be/BJ8vHMeOePs[/video]


Kierros PlayStationin messuosastolla keskiviikon mediapäivältä (=vähemmän väkeä). Pätkäsin välistä, kun tuli filmattua hyshys-peliä.
[video=youtube_share;l08HMI7NERs]http://youtu.be/l08HMI7NERs[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Jos jollekkin Gamescom vieraalle lykätään käteen xbox preview-ohjelmaan oikeuttava koodi, eikä ole aikomusta käyttää sitä, allekirjoittanut arvostaisi ja olisi kiinnostunut ottamaan vastaan sen.
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Joko sieltä on tulossa Project Cars II? Tulisi nyt ykkönenkin ensin ;)

Hyvää tekstiä!
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

attachment.php



Tämä torstai oli kenties kokemuksista rikkain niinä kuutena vuotena kun on täällä juossut. Mittarit on säädettävä tähän päivään ja tuskin tulee toisintoa ihan heti vastaan. Päivä piti sisällään paitsi upeita pelejä, myös tähtihaastattelun ja kaverihalin.

Aamu lähti käyntiin taksimatkalla Kölnin aamuruuhkassa. Hieman oltiin myöhässä. Siihen oli hyvä syy: KonsoliFIN:n päivittäminen edellisen päivän koettelemuksista. Sää on ollut poikkeavan viileä. Alle kolmenkympin on menty. Ei se kuitenkaan messuvierästä paljoa purista, kun päivät vietetään hyvin ilmastoidussa Koeln Messessä.

Ensimmäisenä syksyllä ilmestyvät Assassin's Creedit. Edellisen sukupolven konsoleille tehty Rogue on kuin suora DLC -lisäri Black Flagille. Tämä vankalla vartin pelikokemuksella. Liikkeelle lähdettiin tutulla meritaistelulla. Unity puolestaan vakuuttava näyttö uudelta konsolisukupolvelta. Kylmiä väreitä pitkin esitystä. Itse Art Director puikoissa. Pelihahmon liikkuvuutta on sujuvoitettu ja Pariisi mallennettu upeasti. Kyykyssä hiippaillaan vartijoiden lomasta ja omalla napilla tullaan korkealta alas. Grafiikkahoron silmäkulmat saivat aamukasteensa.

Iltapäivälle oli luvassa tähtihaastattelu. Tästä oli sovittu jo alkuviikosta ennen reissua. Kunnianhimoinen haaste ja otettiin vastaan tosissaan. Kysymykset oli valmisteltu paperille ja läpikäyty mielikuvaharjoittelun kautta. Activisionin pinkillä käsivarsinauhalla varustettu ensikertalainen sai jännittää pelimaailman jumalien keskellä. Lopulta kuitenkin meni hienosti ja tästä on kiittäminen valmistautumista ja rentoa haastateltavaa; Bungien yhteistövastaava @DeeJ_BNG. Iso käsi hänelle asiallisesta suhtatumisesta. Kirjoitin blogin tuoreeltaan heti tapahtuneen jälkeen: http://www.konsolifin.net/bbs/blogs/nisupulla/601-pienen-ihmisen-hetki.html

Ennen haastattelua oli tunti jos toinenkin vietetty Cosplay Villagessa ja kaupparatsujen fanitavarasta notkuvien pöytien äärellä. Hakusessa oli AC: Unityyn liittyvät figuurit. Ei löytynyt, mutta kaikkea muuta kyllä. Jäi kaupat vielä tässä vaiheessa kuitenkin tekemättä. Upeasti pukeutuvat cosplayerit ovat pelifirmoille hyvää pr:ää ja näitä näkyy edellisvuosien tapaan siellä täällä messuja. Torstai oli kuitenkin vielä hiljaisempaa, katsotaan uusiksi kun viikonloppu koittaa. Jokavuotiseen traditioon on kuulunut myös nostalgiatrippi oldskool-alueelle. Täältä löytyy paappojen lapsuuden lelut. Taas tuli vahvaa näyttöä saksalaiselta Commodore ja Atari-skeneltä. Eivät olleet pelkästään lasivitriinissä vaan myös yleisön pelattavissa.

Illalla oli vuorossa Microsoftin After partyt. Kaverihali itse Major Nelsonin kanssa, kyllä! Samalla tuli myös vaihdettua sananen jos toinen Quantum Breikin takana olevien henkilöiden kanssa. Suomalaiset tuntevat veljeyttä keskellä suurta maailmaa ja se on hienoa todistaa paikan päältä. Tarjoilut pelasi ja samoin myös yleisöä konsoleiden ympärillä. Siellä oli NHL 15 lisäksi hyvä mahdollisuus kokea tulevat uutuuspelit ilman suurempia jonotuksia. Olihan muu messuyleisö jo kotona tässä vaiheessa. Microsoft osaa tehdä PR:ää hienolla tavalla. Kiitos myös Killille mahdollisuudesta osallistua hippoihin! Kassiin sai laittaa swagia vähintäänkin riittävästi.

Miten tästä eteenpäin tälläisen päivän jälkeen? Huomenna perjantaina olisi tarkoitus käydä aamusesta heti katsomassa Witcher III ja Dragon Age. Isoilla messuilla voi törmätä keneen tahansa, joten avoimin mielin ja leuka rinnasta.

Valokuvia messuilta: http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2014.html

attachment.php
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

attachment.php



Edellisen illan After Partyt vielä kaikuivat korvissa kun aamulla noustiin jo liikkeelle. Messuille Rein-joen toiselle puolelle. Kannattaa olla aikaisin liikenteessä mikäli haluaa jotain ehtiä näkemään. Jonot täällä ovat legendaarisen pitkät.

Sattuneesta syystä ei jääkaapista loistanut muu kuin valo. Aamupala oli tällä kertaa odottamassa Köln Messen puolella. Ravitsevat rasvassa uppopaistetut ranskalaiset ja wieninleike, cokiksella tottakai. Aamupuuroa en kehdannut edes kysyä, mistä lie laitoksesta karannut olisivat varmaan tuumanneet. Hotellista aamupalan saisi, mutta periaatteesta en maksa siitä 18 €. Arvon kyllä ymmärrän loppupäivän onnistumiselle.

Näillä eväillä liikkeelle ja kohti Witcher 3:n esitystä. Pelisarja suuri tuntemattomuus itselle. Puolalle se on vähintään meidän Angry Birdsin kokoluokan itsetunnon jatke. Lahjoittihan heidän presidentti edellisen osan Obamalle kotiin viemiseksi valtiovierailun yhteydessä. Siellä on valkoisessa talossa loistanut monitorin kajo vielä pitkään muiden mentyä jo nukkumaan. Samaan tapaan on Witcher innostanut Puolassa alaa tavoittelemaan kohti korkeuksia kuin täällä Äkäiset linnut. Käyntikortti maailmalle. Tehnyt alasta hovikelpoisen.

Osa syy aamun valinnalle oli oheisen taustan lisäksi myös tiedossa ollut lahjapaita. Jäi viime vuonna hakematta ja nyt en toista samaa virhettä. Esitys oli vaikuttava. Hyvn tunnelmallinen vapaa maailma kulkea. Noituus ja pahat voimat tuotiin esille painajaismaisen hyvin. Äänimaailma vielä säestämässä tässä. Taistelumekaniikka oli vauhdikas paketti miekan iskua, taikaa ja pommeja. Keskusteluissa sai valita suoran teloittamisen ja auttamisen väliltä. Hyvän ja pahan kautta siis mennään tilanteen mukaan. Taustalla vahva tarina jonka haluaisi ilman muuta kokea, lokalisoituna. Se on ehdoton vaatimus tarinapohjaisissa peleissä. Muuten kyllästyy nopeasti kun osa tekstistä menee vain ohi lujaa ja korkealta.

Aikaisempina vuosina on saanut tarkasti miettiä mihin messupäivän anneista tähdätä. Tänä vuonna on asiat toisin. Kiitos haltuun saatujen läpysköjen. Jonojen ohi tyylikkäästi. Jopa VIP-jonon kärkeen kuten tänään kävi kolmannella Call of Duty-kierroksella. Siinä kääntyi muutaman saksalaisen pää kun finski tuodaan suoraan keulille. Muutaman kerran olen eksynyt teknisiin tiloihin. Voimaa siis on, vähän yli reunojenkin. :D Danke. Keskiviikkona en kehdannut käyttää kun jonotkin olivat vielä lyhyet. Nyt on pakko olla itsekäs väkimäärän paisuessa käsityskyvyn yläpuolelle. Sori.

Näin tapahtui Battlefield: Hardlinen kohdalla. Pitkä oli kuin leipäjono Danskissa. Minähän en jonota - muistona BF3 muutaman vuoden takaa: 3 tuntia 20 minuuttia. Sisällä julistetta kouraan, kaulanauhaa kaulaan ja pelaamaan. Pelimuoto jäi mysteeriksi; liikkuvia maaleja, staattisia kohteita - ei vain kyennyt. Keskitytään siis olennaiseen. Poleen ja rofeen. Laaja maasto käytössä, siellä täällä teollisia rakennuksia. Autoja, prätkiä, hälytysajoneuvoja..?!? Samanlainen soppa kuin se testijakson aikainen kohellus kaupungin ytimessä. Ei vain sytytä, ei millään. Näinkö tässä nähdään kaikkien aikojen bäfä flopperna? Toivottavasti ei. Vaikea tuota on kuitenkaan kääntää enää tässä vaiheessa. Ainoa valonpilkahdus tulee tarinasta. Pääsin näkemään sitä jonkin matkaa ja vaikutti mielenkiintoiselta. Pelaaja hiippaili rikollisten tukikohtaan ja raudoitti sähköpyssy backuppina ulkona seisoneet vartijat. Ensin harhautus ja sitten päälle. Olisiko tässä ensimmäinen Battlefield joka tulisi hankittua yksinpelin takia? Bad Companyssä oli se huumoriosasto siellä kantavana voimana, tässä tuskin.

Vuosittaisiin traditioihin on täällä kuulunut Singstar ja Just Dance. Tällä kertaa on molemmissa ideana kännykät. Niihin voi laulaa tai käyttää liikkeiden rekisteröimiseen. Lavalla oli parhaimmillaan 12 kännykän heiluttelijaa joraamassa sen korealaisen tahtiin. Pelisovellus kännykkään ja peli striimataan internet-yhteyden päässä roikkuvaan kuvalaitteeseen. Singstar hassuttelee vielä kameralla tuomalla laulajat television ruudulle ja jakamalla jokaiselle virtuaalisen vappunaamarin. Laitan kuvaa ja videota molemmista tapauksesta.

attachment.php


Vielä ennen halleilta poistumista kävn katsomassa Project Morpheusta. En kuitenkaan kokeilemassa vielä itse. Katsotaan huomenna josko uskallusta siihen riittäisi. Hyvin näytti immersio iskevän koekaniineille, vaikka ketään en nähnyt kaatuvan kuten on käynyt joissain Oculus Riftin demoissa ja melkein itsellekin Assemblyssa muutama vuosi sitten vuoristoradassa. Siellä oli tämä mäenlasku, miekanheiluttelu ja haihäkki kokeilussa. Ohjaimina PlayStation Move ja DualShock 4. Sony ilmoiteli oikein kyltillä kyseessä olevan yhä kehitysversio joka ei välttämättä tule vastaamaan lopullista tuotetta.

Huomenna vielä tilaisuus päästä nauttimaan pelimessuista. Peleistä Dragon Age olisi kiikareissa, vaikka pelivideoiden pohjalta ei oikein ole vielä innostanut. Katsotaan saako esitys toiselle mielelle.

Kuvia messuilta: http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2014.html

Tulevassa SingStarissa mikrofonin virkaa toimittaa oma kännykkä.
attachment.php


Sovellus kännykkään ja kuva lähes mistä tahansa nettiin liitetystä näytöstä: Just Dance Now
[video=youtube_share;PWa0Z5fBshg]http://youtu.be/PWa0Z5fBshg[/video]
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Vahvasti näyttää siltä ettei Haudan Ryöstäjän jatko-osaa nähdä lainkaan Sonyn konsoleilla.

Right now we have a relationship with Square and Crystal on publishing the game,” Spencer confirmed.

...

Throughout our conversation, Phil draws parallels to games like Dead Rising, Titanfall and Ryse - games that Microsoft has invested in and supported, but which have appeared on other platforms.

- Xbox's Phil Spencer Responds to Tomb Raider "Exclusivity" Questions

ipjKHPIv4Joaz.gif

PC-versio saatavilla ~6-12 kuukauden päästä X1:n julkaisusta (?)
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

attachment.php



Lauantai, viimeinen messupäivä. Tässä ehtii vielä paikkaamaan viikon rästit. Tänä vuonna ne olivat uusi Dragon Age Inquisition ja Sonyn virtuaalitodelisuuslasit Project Morpheus.

Hallin ovet aukeavat jo tuntia aikaisemmin kuin viikolla eli klo 9. Tämä aika otetaan puuttuvilta ammattilaisilta, joille viikolla on varattu puolitoista tuntia omaa kivaa ennen massoja. Herätys aikaisemmaksi myös täällä. Taksi heitti väärälle ovelle, mutta en kehdannut nostaa asiasta meteliä. Sivuovesta pääsi sukeltamaan halliin kenenkään huomaamatta. Tiesin tasan tarkkaan minne olin menossa, olihan paikka tiedusteltu valmiiksi. Ensimmäisenä kyselemässä örmyn näköiseltä germaanilta milloin pääsee katsomaan Dragon Agea; "kun on jonoon saatu viisikymmentä" oli vastaus. Siispä jotain keksimään siihen muita odottaessa. Olin päässyt sisälle hieman ennen ovien avausta. Naapurissa tarjolla FIFA15. Alkukesän kuukauden tv-kisamaratoni mielessä kohti kuningas jalkapalloa. Alkulämmöt ehti ottamaan kun sivusilmällä seuraamani Dragon Agen alkaa keräämään väkeä. Ohjain jää sihen paikkaan ja itse muiden jatkoksi. Tiesin viikolta jonon täyttyvän hetkessä. Kyseessä on omien havaintojen pohjalta EA:n ison hallin suosituin peli. Edes Sims ei vedä tälle vertoja ainakaan täällä. Petollisen pehmeistä penkeistä oli ollut jo aiemmin puhetta suomalaisten kanssa ja kovasti olivat kehuneet myös esitystä. Pelisarja ei oikeastaan ole tuttu, vaikka olen sitä joskus pelannut. Roolipelit kuitenkin kiinnostavat ja tämän sanotaan olevan nyt sieltä parhaimmasta päästä. Instagrammiin kuva jonotuksesta ja nopeasti alkaa jo tulla likeä. Kertoo sekin jotain fanien odotuksista peliä kohtaan.

Kun pohjilla oli eilinen Witcher 3, peilasin tätä siihen. Ollaanhan kuitenkin samassa genressä. Tykkäsin tästä enemmän. Graafinen ulkoasu värikylläisempää fantasiaa. Suoraviivaisempaa mätkintää. Siinä näkyvimmät erot nyypän silmään. Dragon Agessa lisäksi liikutaan vielä porukalla ja pääset ohjaamaan jokaista ryhmän jäsentä maagista miekkasankariin. Lisäksi voit vielä pausettaa taistelun ja merkata kohteet koneen ohjaamille ryhmän jäsenille. Tässäkin pakko mainita erinomainen tunnelma. Tuonne oli ainakin näin voimakkaan äänentoiston ja laajakankaan kautta helppo mennä mukaan jo katsojana. Mitä se sitten voikaan olla kun on pelaajana suorittajan roolissa? Tämä jatkoon selvin numeroin. Tarkempi harkinta lähempänä julkaisupäivää.

Pää pyörällä puolen tunnin Dragon Agen esityksestä jatkettiin kohti Sonyn paviljonkia. Olihan siellä jo eilen tarkistettu Project Morpheus odottamassa lisätutkimuksia. Tämä voimakkaan kehityksen alla vielä oleva virtuaalitodellisuuskonsepti on iso kysymysmerkki. Saadaanko kalua vai meneekö osastolle "sitten joskus tulevaisuudessa ehkä jo keksitään käyttöä". Odotin jotain uusia näyttöjä, mutta ei. Siellä on ne samat miekan heiluttelut move-kapuloilla, alamäki lasku keho-ohjauksella ja avaruusaluksen ohjaamospektaakkeli EVE Valkyria padiohjauksella. Näistä vain tämä viimeinen kiinnosti minkälaisia tuntemuksia se herättäisi nyt paikanpäältä seurattuna. Aika mitään sanomaton. En tosin pukenut kypärää päähän, joten jätetään tapaus avoimeksi. Toivottavasti marraskuun DigiExpossa nähdään jo jotain jolla laite myy ilman korulauseita. Tällä hetkellä Project Morpheus on nähtävä Sonyn markkinointistrategiana mahdollisesti paremmasta huomisesta. Ilman todellista näyttöä.

attachment.php


Halleilta puolelta päivin junalla pysäkin väli ja samalla Reinin ylitys Kölnin keskustaan. Vihdoin sinne roomalais-saksalaiseen museoon; Römisch-Germanisches Museum. Onhan Köln vanhin kaupunki Saksassa ja nimenomaan roomalaisten perustama. Monta vuotta kävelllyt ohi hotellille mentäessä ja nyt viimein oli aikaa käydä tämäkin vielä katsomassa. Historiaa tästä kaupungista totisesti löytyy pitkälle ajanlaskumme alkuun. Turisteille tosin myydääb kortteja, joissa näkyy konkreettisesti se hävitys joka kaupunkia kohtasi 70 vuotta sitten liittoutuneiden pommittaessa käytännössä koko keskustan maan tasalle. Ainoastaan Domi jäi pystyyn.

Viimeinen messupäivä. Teki jo haikeaksi halleilla ollessa. Täällä on vietetty aikaa kuitenkin keskiviikosta alkaen ja päivät ovat olleet superantoisia. Hauskinta ovat olleet hyvät esitykset ja hetket suomalaisten kanssa. Kiitos teille kaikille joita sain täällä tavata. KonsoliFIN:stä ja sen käyttäjistä teollisuuden edustajiin. Terveiset myös naapurisaitille Livegamersiin. Kiitosta saavat myös pelejä esittelevät pelifirmojen työntekjät. Jaksavat ottaa sinut henkilökohtaisesti, neuvoa ja tarvittaessa antaa haastetta pelikaverina. Pelaajayhteisö on globaali ja tänne halleille asti ei kuulunut ulkomaailman tapahtumat. Kuplassa on mukava olla kunnes poksahtaa. Huomenna koittaa paluu Suomeen. Auf Wiedersehen!

Kuvia tapahtumasta: http://www.konsolifin.net/bbs/members/nisupulla-albums-gamescom-2014.html


Ainoastaan nuo Star Wars-jääkaappimagneetit on ostettu, muut saatu. Swagin liikkeelle panevaa voimaa ei pidä aliarvioida. :D
attachment.php



Tässä ensikertalainen sovittaa vielä kehityksen alla olevaa Project Morpheusta.
[video=youtube_share;GtizK_ZwMm0]http://youtu.be/GtizK_ZwMm0[/video]
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

#gamescom

[video=youtube_share;6Uata7wAQkA]http://youtu.be/6Uata7wAQkA[/video]
 
Vastaus: GamesCom - Euroopan E3

Olisikohan Until Dawn?

Kirjoittelin Until Dawnin ennakkojutun, Gamescomissa oli esittely suljettujen ovien takana. Kovasti sitä tunnutaan hehkuttavan muualla, paljon se lupaa mutta presentaatio ei voittanut täysin meikäläistä puolelleen. Toivotaan parasta!


Ai niin, tuli tuosta Nisupullan videosta mieleen - tässä KonsoliFINin trailer...

[video=youtube;H-eKqJeFNqw]https://www.youtube.com/watch?v=H-eKqJeFNqw[/video]
 
Ylös Bottom