Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GBA-pelien hinnat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Moguli
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Moguli

New Member
Oon SP:n ilmestymisen jälkeen harkinnut GBA:n ostoa, varsinkin kun DK Country ja ent. SMB3 on tulossa sille (DKC on tainnut ilmestyä jo). Joskus Super Nintendon aikaan pelasin noita pelejä kaverin luona, ja olisi mukava nyt viimein saada pelit myös itselle.

Mutta ne pelien hinnat! Melkein samanhintaisia kuin GC:n pelit! En tajua. Esimerkiksi DKC ja SMB3 ovat vain vanhojen pelien lämmittelyä, jotain uutta on taidettu lisätä, muttei paljoa. Kun noita pelejä myydään täydellä hinnalla, niin mitä muuta se on kuin rahastusta?

Nykyäänhän pelien korkeaa hintaa selitellään korkeilla valmistuskustannuksilla. GC:n pelien kohdalla sen ymmärtää, kun pelit ovat todella monimutkaisia kaikin tavoin. Täysin uusienkin GBA-pelien tekeminen vie taatusti paljon vähemmän työtunteja kuin GC-pelit. Miksi siis niitä kuitenkin myydään samalla hinnalla? Kaiken lisäksi GBA-pelejä taidetaan myydä aika paljon, sillä laitekanta on suuri... kyllähän tuon pitäisi hinnoissa näkyä.

Mikä sitten olisi sopiva hinta? Ottaen huomioon uudelleenlämmiteltyjen pelien vaatiman vähäisen työmäärän Nintendolta, niin maksimihinta voisi olla jotain 20-30 euroa. Uusien pelien kohdalla hinta voisi olla vähän suurempi, ehkä 30-40 euroa. Taitaa kuitenkin olla niin, että Nintendo ei hintoja laske, koska ihmiset ostavat pelejä joka tapauksessa. GBA-pelien hinnoittelu on kuitenkin niin selvää rahastusta, että ihmettelen suuresti ihmisten sokeutta.

Ei ne GBA-pelit nyt niin kalliita ole. Suomessa vain tuo verotus lisää paljon ilmaa noihin.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Knight
Ei ne GBA-pelit nyt niin kalliita ole. Suomessa vain tuo verotus lisää paljon ilmaa noihin.

Mielenkiintoista muuten... Amazon myy suurinta osaa uusista GBA-peleistä $30 hintaan ja GC-pelejä $50 hintaan. Konsolinetissä hintaero GBA- ja GC-pelien välillä on n. 5 euroa. Eikö verotuksen pitäisi vaikuttaa samalla tavalla molempiin hintoihin?

Oikeastaan pointtini tuossa alkuperäisessä viestissä oli se, että pelin tekijäfirman panostuksen ja uhrattujen työtuntien pitäisi vaikuttaa hintaan. Jos verrataan esim. GC:n ja GBA:n Zeldaa, niin kumpaankohan Nintendolla on uhrautunut enemmän aikaa ja vaivaa? Miksi ne kuitenkin ovat aika samanhintaisia? Voin varmaankin väittää, että GBA-pelin tekemiseen kuluu murto-osa jostain GC-pelin tekemisestä.

Ehkä Knightin mielestä 55 euroa ei ole niin kallis hinta. Kyllä minäkin maksan sen 60 euroa jostain GC-pelistä, mutta mielestäni GBA-pelit eivät ole 55 euron arvoisia.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Moguli
Oikeastaan pointtini tuossa alkuperäisessä viestissä oli se, että pelin tekijäfirman panostuksen ja uhrattujen työtuntien pitäisi vaikuttaa hintaan.

Ehkä Knightin mielestä 55 euroa ei ole niin kallis hinta. Kyllä minäkin maksan sen 60 euroa jostain GC-pelistä, mutta mielestäni GBA-pelit eivät ole 55 euron arvoisia.

Se mikä tuntuu meistä järkevältä ei kuitenkaan tarkoita, että niin myös tapahtuisi. Markkinointi- ja hinnoittelu eivät täsmää meidän aivoituksiin, vaikka meidän mielestä hinnan pitäisi olla pienempi, niin meiltä on säästetty tuo vaiva panna hintalaput itse ostettavien peliemme kansiin. Hinta on juuri niin suuri että jos sitä nostettaisiin kate pienenisi tai sama jos hintaa laskettaisiin. Suomen liikkeissä näin ei tosin välttämättä ole.

Knight tarkoitti varmaan myös netistä tilattujen GBA-pelien hintaa, että ei ne niin kalliita ole ja muutenkin kyse on pelitottumuksista ja asenteista. Itsekin ostelin ennen kaikki GBA-pelit Suomesta mukisematta (tai tottakai olisin maksanut mieluusti vähemmänkin), sillä pelit viihdyttivät yhtä lailla ja olivat mielestäni parempiakin kuin GC-pelit. GBA-pelejä pelaan vieläkin vähintään yhtä paljon kuin GC-pelejäkin, joten en voi sanoa saaneeni vastinetta rahoilleni. Nyt olen kuitenkin niin onnellisessa asemassa, että voin tilailla pelejä muualta ja pelit ovat about puoleen hintaan minun ovellani- en voi valittaa. Ymmärrän kuitenkin hyvin, että joitakin harmittavat nämä Suomen hinnat- lompakolla voi kuitenkin yrittää äänestää- toivottavasti hinnat laskevat joskus:).

Kyllä 55 on paljon. Tarkoitan, että itse pelit eivät ole kalliita, mutta kun ne myydään Suomessa, niin hintaan kertyy ilmaa.

Eihän se työn määrä paina pelin hinnasssa vaan se sisältö :D. Sitäpaitsi jos ihmiset maksaa tuollaisen hinnan niin kai sitä myydään sillä hinnalla.

Itse suosittelisin GBA pelien tilausta ulkomailta:
Play.com myy pelejä halvalla, ja kaikki pelit saa sieltä ilman tulleja. Lisäksi posteja ei tule.
DVDCrave myy joissain tapauksissa halvemmalla kuin Play.com ja tullitkin jäävät tulematta, pelien halpojen hintojen takia. Lisäksi jotkut pelit tulevat Ausseille aikaisemmin kuin Eurooppaan , joten jos on kyllästynyt odotteluun, suosittelen kyseistä kauppaa.

Tiedättekö, että löytyyköhän mx2:sta halvempia gba-kauppoja, jossa kävisi visa electron?

Itse kyllä hankin yleensä käytettynä pelejä tai jos hankin uuden GBA pelin niin silloin annan vaihdossa vanhoja pelejä jota en enään pelaa niin ei ne sitten enää niin kalliita ole :)

Ylös Bottom