Vastaus: Gears of War 2
Moninpeliin on muuten tehty sellainen mielenkiintoinen lisäys, että jalkoihin heitetty savukranaatti pistää hahmot kumoon räjähtäessään. Näin voidaan yrittää purkaa esimerkiksi pattitilannetta. Onneksi jokaiselle jaetaan alussa vain yksi savukranaatti, niin ankaraa spämmäystä tämän suhteen ei päästä harrastamaan. Tavalliset kranaatit voi myös lyödä seinään kiinni, vaikka en tätä koskaan itse olekaan vielä oikeastaan kokeillut. Kolmas, kakkoseen lisätty kranaattityyppi on myrkkykranaatti, josta sain aika tarpeekseni yhdessä pomotaistelussa. Sillä on pysyvämpi vaikutus kuin tavallisella kranaatilla, sillä paikallaan leijuva kaasu ajaa pelaajat liikkeelle.
Uusista aseista varmaan eniten ihmisiä on pelottanut liekinheitin. Se tuntuu kuitenkin varsin hillityltä laitteelta. Ilman aktiivilatausta sen kantama on hyvin lyhyt, joten liekinheitinmies on helposti taltutettavissa, jos osaa pitää etäisyytensä. Yksinpelissä kannattaa sitten varoa liekinheittimellä aseistettuja vihulaisia, sillä niillä on ikävä tapa räjähtää silmille.
Hulluin uusista tykeistä on tuo kannettava kranaatinheitin, joka on eräällä tavalla hieman kaunisteltu Hammer of Dawn. Ase lyödään ampuma-asentoon vasemmalla liipaisimella ja oikeaa liipaisinta pohjassa pitämällä saa säädettyä ampumaetäisyyden. Tähtääminen vaatii totuttelua, eikä sitä todellakaan kannata harrastaa sisätiloissa. Kerran menin erehdyksessä katoksen alla ampumaan ja... noh, tiedätte varmaan, kuinka siinä kävi. Aseella voi ampua myös lonkalta, mutta tuolloin lähtevät kranaatit tuntuvat olevan melko turhia, kun ne eivät räjähdä kosketuksesta viholliseen.
Toinen kannettavista tykeistä on Grinder, jolla uudet Boomereiden tapaiset Grinder-sedät tykkäävät ampua kampanjassa. Tykki on niin ikään hidas, mutta asemiin lyötynä se ampuu tappavaa sarjaa, joka pitää kyllä päät piilossa. Kuten kaikilla aseilla, myös Grinderilla hajonta on melko suuri. Asetta ei tarvitse ladata, mutta tulitusintoa rajoittaa piipun kuumeneminen.
Tuo mellakkakilpi on melko erikoinen kapistus, sillä sen avulla voi liikkua hyvin suojattuna, jos pitää vasenta liipaisinta pohjassa. Jotkin ääriosat ovat tuolloin kuitenkikn paljaana. Kilpimiehen voi pistää kuriin helpohkosti myös savukranaatilla. Lisäksi kilven kanssa ei voi harrastaa roadierunia. Toisaalta sen voi lyödä pystyyn maahan luomaan tilapäistä suojaa.
Käsiasevalikoimaaa vahvistaa pyssy, jonka nimeä en edes tähän hätään muista. Kyseessä on kuitenkin se lyhyitä sarjoja laukova konepistooli. Ilman aktiivilatausta sarjojen välissä on varsin suuri tauko ja lipas loppuu nopeasti kesken, joten mikään ylivoimainen ase ei ole kyseessä.
Lopetusliikkeitä peliin on lisätty paljon. Periaatteessa homma toimii niin, että X-nappulalla hahmo tekee perinteisen curb stompin ja A:lla otetaan vihulainen lihakilveksi. B:llä vastustaja lyödään yksinkertaisesit maahan. Jos esimerkiksi haulikolla hakkaat vihollisen polvilleen, viimeistelee oma hahmo sen automaattisesti tyylikkäällä pesislyönnillä. Y:stä tehtävät lopetukset ovatkin niitä mielenkiintoisimpia. Kaikille aseile ei ole määritelty erityistä lopetusliikettä, joten näillä pyssyköillä Y:stä hahmo kääntää vihollisen naamalleen ja kiskoo rehdisti turpaan. Esimerkiksi snipulla taasen hahmo ottaa aseen käsiinsä kuin golfmailan ja huitaisee vastustajan pään irti. Ehkäpä tyylikkäin liikkeistä on silti Torque Bow'n rauhallinen kiskaisun ja potkaisun yhdistelmä.
Lopetusliikkeet korostavat sitä seikkaa, että usein Gears of War 2:ssa on yhtä paljon kyse vihollisen ärsyttämisestä ja leuhkimisesta kuin vastustajan murskaamisesta. Pelaajan täytyy tosin miettiä tarkkaan, haluaako hän käyttää lopetusliikettä, sillä tällöin oma hahmo ei tosiaan ole enää kuolematon. Jos viimeinen vihollinen kaatuu maahan, pelimies käy totta kai viskaisemassa mauttomimman repertuaarista löytyvän liikkeen kehiin.