FelisLeo
Gamereactor
Vastaus: Gears of War 3 [Syksy 2011]
Pelaajien valituksissa trendi on varsin selkeä. Kakkos-Gearsissa pielessä oli Boomshield, Mulcher, Mortar, uusittu haulikko, uusittu saha, Scorcher, kranaattien kiinnittäminen seiniin ja stopping power eli oikeastaan kaikki, mikä oli uutta verrattuna ykkös-Gearsiin.
Kolmosen betassa taas sitten on pielessä Retro Lancer, Double Barreled Shotgun, One Shot, Mantle Kick ja ties mitä muuta eli ne asiat, jotka ovat uusia verrattuna kakkos-Gearsiin.
Kun on vuosien ajan hionut osaamistaan ykkös- tai kakkos-Gearsissa, haluaisi tietysti pärjätä yhtä hyvin kolmos-Gearsissakin. Se ei äkkiä onnistukaan, koska peliä on muutettu tavoilla x ja y. Tästä seuraa muutosvastarintaa, koska nyt joutuu veteraanikin opettelemaan uusia kikkoja. Toisaalta osa pelaajista sitten valittaa, että peli tuntuu liian samalta edeltäjiinsä verrattuna eikä uudistuksia ole tarpeeksi. Ei siis käy kateeksi pelintekijöitä: tekee mitä hyvänsä, aina joku valittaa.
---
Pidän itse suuresti Retro Lancerista, mutta oletan EPICin alentavan sen tehoa. Tällä hetkellä matseissa kuolee joko haulikkoon tai Retro Lanceriin. Itselläni on kivääritappoja kaksi kertaa enemmän kuin haulikkotappoja, minkä lisäksi 10% kaikista tapoistani on tehty Mortarilla Tämä johtuu siitä, että kaikki muut tiimissäni menevät lähelle häiritsemään, jolloin saan rauhassa suunnata kranuputken oikeaan paikkaan.
Ideana aloitusaseissa on kai ollut, että Hammerburst = M16, Retro Lancer = AK-47, Lancer = LMG, Gnasher = lähitaistelu ja Double Barreled Shotgun = vaihtoehto lyömiselle. Nykytilanne on kuitenkin se, että miltei kaikki tuntuvat käyttävän Retro Lanceria, koska sillä pärjää usein pidemmilläkin etäisyyksillä ja läheltä myös haulikkojannuja vastaan. Kaksipiippuinen haulikko on pusuetäisyydellä niin tappava, ettei sillä kannata koskaan tähdätä. Toisaalta pitämällä silmät auki uhan voi yleensä väistää loikkaamalla itse kauemmas ja ampumalla liian innokas lähentelijä Retro Lancerilla.
Tekijöiden itsensä mukaan Gearsia pelaavat kahdenlaiset ihmiset: kauempaa räiskivät kiväärijääkärit, ja toisaalta iholle ryntäävät haulikkorambot. Toistaiseksi naaman eteen ryntäilevät ovat olleet etulyöntiasemassa, ja ilmeisesti juuri Retro Lancerin tarkoitus on antaa mahdollisuuksia myös kiväärimiehille.
---
Betan pelimuodot ja mapit toimivat loistavasti, joten en usko tekijätiimin työstävän niihin muutoksia lukuun ottamatta bugien ja glitchien poistamista. Ainoastaan Trenches-kentässä tuntuu muodostuvan välillä pullonkauloja, joita ei vain pääse mistään kiertämään.
Capture The Leaderissä johtaja on yksi pelaaja, mikä muistuttaa Guardiania ja tekee matseista liikkuvampia verrattuna kakkos-Gearsin Submissioniin. King of The Hill on välimuoto wanhasta Annexista ja King of The Hillistä. Rinkula vaihtaa paikkaa, vaikkei sitä kukaan valtaisikaan, mikä pitää matsit jatkuvasti liikkuvina. Team deathmatchissä on joukkueella se 20 elämää, joten pelit eivät mene samanlaiseksi kyttäilyksi kuin aiempien pelien Execution ja Warzone.
Vieläkin käy usein niin, että se joka hyökkää, häviää. Tämä kuitenkin korjaantunee harjoituksella. Jos kaksi jannua syöksyy iholle haulikot tanassa, kaksi länkyttää kauempaa Lancereilla ja yksi vielä ampuu Digger Launcherilla, tulee vauhtia varmasti myös makkaraa paistavaan vastapuoleen.
Meat shield ei anna enää yhtä paljon suojaa, Mantle Kick on tehokas suojassa kyhjöttäviä pelaajia vastaan, pelihahmojen liikenopeutta on kasvatettu verrattuna kakkos-Gearsiin ja Digger Launcher löytää uhrinsa suojien takaa. EPICin viesti on varsin selvä: he haluavat tehdä pelistä aiempaa liikkuvampaa.
---
Huono puoli on se, että kun jäljellä on vain kaksi pelaajaa, he yleensä ottavat lähietäisyyden haulikkomatsin. Jos pari on tasaväkinen, seurauksena on, että he ampuvat toisensa palasiksi suunnilleen samaan aikaan. Tällöin pitäisi tuomita tasapeli ja ottaa uusi erä normaalisti. Peli kuitenkin laskee, että pelaaja A kuoli 2ms ennen kuin pelaaja B, joten B:n joukkue voitti erän. Noin käytännössä seuraa se, että kuolleen pelaajan julistaminen voittajaksi tuntuu epäreilulta, ja lisäksi tällaisissa tilanteissa myös lagi voi ratkaista voittajan.
Betan perusteella tulossa on peli, joka tuntuu tutulta monin osin, mutta sisältää myös uudistuksia tavoilla, joiden seurauksena on muutettava omaa pelityyliään. Jos kokoversio toimii moninpelinsä osalta yhtä hyvin kuin beta, olen tyytyväinen.
Pelaajien valituksissa trendi on varsin selkeä. Kakkos-Gearsissa pielessä oli Boomshield, Mulcher, Mortar, uusittu haulikko, uusittu saha, Scorcher, kranaattien kiinnittäminen seiniin ja stopping power eli oikeastaan kaikki, mikä oli uutta verrattuna ykkös-Gearsiin.
Kolmosen betassa taas sitten on pielessä Retro Lancer, Double Barreled Shotgun, One Shot, Mantle Kick ja ties mitä muuta eli ne asiat, jotka ovat uusia verrattuna kakkos-Gearsiin.
Kun on vuosien ajan hionut osaamistaan ykkös- tai kakkos-Gearsissa, haluaisi tietysti pärjätä yhtä hyvin kolmos-Gearsissakin. Se ei äkkiä onnistukaan, koska peliä on muutettu tavoilla x ja y. Tästä seuraa muutosvastarintaa, koska nyt joutuu veteraanikin opettelemaan uusia kikkoja. Toisaalta osa pelaajista sitten valittaa, että peli tuntuu liian samalta edeltäjiinsä verrattuna eikä uudistuksia ole tarpeeksi. Ei siis käy kateeksi pelintekijöitä: tekee mitä hyvänsä, aina joku valittaa.
---
Pidän itse suuresti Retro Lancerista, mutta oletan EPICin alentavan sen tehoa. Tällä hetkellä matseissa kuolee joko haulikkoon tai Retro Lanceriin. Itselläni on kivääritappoja kaksi kertaa enemmän kuin haulikkotappoja, minkä lisäksi 10% kaikista tapoistani on tehty Mortarilla Tämä johtuu siitä, että kaikki muut tiimissäni menevät lähelle häiritsemään, jolloin saan rauhassa suunnata kranuputken oikeaan paikkaan.
Ideana aloitusaseissa on kai ollut, että Hammerburst = M16, Retro Lancer = AK-47, Lancer = LMG, Gnasher = lähitaistelu ja Double Barreled Shotgun = vaihtoehto lyömiselle. Nykytilanne on kuitenkin se, että miltei kaikki tuntuvat käyttävän Retro Lanceria, koska sillä pärjää usein pidemmilläkin etäisyyksillä ja läheltä myös haulikkojannuja vastaan. Kaksipiippuinen haulikko on pusuetäisyydellä niin tappava, ettei sillä kannata koskaan tähdätä. Toisaalta pitämällä silmät auki uhan voi yleensä väistää loikkaamalla itse kauemmas ja ampumalla liian innokas lähentelijä Retro Lancerilla.
Tekijöiden itsensä mukaan Gearsia pelaavat kahdenlaiset ihmiset: kauempaa räiskivät kiväärijääkärit, ja toisaalta iholle ryntäävät haulikkorambot. Toistaiseksi naaman eteen ryntäilevät ovat olleet etulyöntiasemassa, ja ilmeisesti juuri Retro Lancerin tarkoitus on antaa mahdollisuuksia myös kiväärimiehille.
---
Betan pelimuodot ja mapit toimivat loistavasti, joten en usko tekijätiimin työstävän niihin muutoksia lukuun ottamatta bugien ja glitchien poistamista. Ainoastaan Trenches-kentässä tuntuu muodostuvan välillä pullonkauloja, joita ei vain pääse mistään kiertämään.
Capture The Leaderissä johtaja on yksi pelaaja, mikä muistuttaa Guardiania ja tekee matseista liikkuvampia verrattuna kakkos-Gearsin Submissioniin. King of The Hill on välimuoto wanhasta Annexista ja King of The Hillistä. Rinkula vaihtaa paikkaa, vaikkei sitä kukaan valtaisikaan, mikä pitää matsit jatkuvasti liikkuvina. Team deathmatchissä on joukkueella se 20 elämää, joten pelit eivät mene samanlaiseksi kyttäilyksi kuin aiempien pelien Execution ja Warzone.
Vieläkin käy usein niin, että se joka hyökkää, häviää. Tämä kuitenkin korjaantunee harjoituksella. Jos kaksi jannua syöksyy iholle haulikot tanassa, kaksi länkyttää kauempaa Lancereilla ja yksi vielä ampuu Digger Launcherilla, tulee vauhtia varmasti myös makkaraa paistavaan vastapuoleen.
Meat shield ei anna enää yhtä paljon suojaa, Mantle Kick on tehokas suojassa kyhjöttäviä pelaajia vastaan, pelihahmojen liikenopeutta on kasvatettu verrattuna kakkos-Gearsiin ja Digger Launcher löytää uhrinsa suojien takaa. EPICin viesti on varsin selvä: he haluavat tehdä pelistä aiempaa liikkuvampaa.
---
Huono puoli on se, että kun jäljellä on vain kaksi pelaajaa, he yleensä ottavat lähietäisyyden haulikkomatsin. Jos pari on tasaväkinen, seurauksena on, että he ampuvat toisensa palasiksi suunnilleen samaan aikaan. Tällöin pitäisi tuomita tasapeli ja ottaa uusi erä normaalisti. Peli kuitenkin laskee, että pelaaja A kuoli 2ms ennen kuin pelaaja B, joten B:n joukkue voitti erän. Noin käytännössä seuraa se, että kuolleen pelaajan julistaminen voittajaksi tuntuu epäreilulta, ja lisäksi tällaisissa tilanteissa myös lagi voi ratkaista voittajan.
Betan perusteella tulossa on peli, joka tuntuu tutulta monin osin, mutta sisältää myös uudistuksia tavoilla, joiden seurauksena on muutettava omaa pelityyliään. Jos kokoversio toimii moninpelinsä osalta yhtä hyvin kuin beta, olen tyytyväinen.
Viimeksi muokannut moderaattori: