Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Generatiivisen AI:n käyttö koodauksessa ja modeissa

Mä olen käyttänyt tekoälyä koodauksessa kyllä mutta tarkistanut käsin jokaisen rivin yleensä ja tulokset. Jos tekoälyn vain käskisi tehdä random pelin jostain aiheesta, se olisi ihan erilaista käyttöä. Olisi hauskaa, jos tekoäly tekisi loputtomasti kenttiä johonkin suosikkipeliin. Esimerkiksi Captivessa ja Dungeon Hackissa oli sellaista ideaa. Ne eivät vaan toimineet kovin hyvin, koska molemmissa jäi jumiin helposti. En näe kyllä mitään iloa siinä, että tekoäly kehittää jonkun höpöpelin tai modin, mutta se voi jatkaa ihmisen työtä esim. copy&paste -tyyliin. Oman koodauskokemuksen perusteella en lähtisi tekemään mitään isompaa projektia muuta kuin vitsillä niin, että sanoisin tekoälylle, mitä sen tulee tehdä. Toisaalta mun koodaushommat ovat sellaisia, jossa oikea tulos pitää saada tai se on roskiskamaa. Jos riittää, että on kuusivuotiaan tekemä sympaattinen yritys, siihen voi tekoäly sopia.

Tein piruuttani sellaisenkin kokeilun että pyysin tekoälyä koodaaman pelin pelkän ohjekirjan (lautapeli) ja kuvaruutukaappauksen (antartic adventure, msx) avulla. Ensinmainittu toimi kohtuullisesti, tekoäly älysi itsenäisesti luoda muista pelaajista tekoälypelaajat ja jopa mekaniikka toimi sinnepäin, mutta tässäkin olisi vaadittu nippu prompteja joten en jatkanut pidemmälle. Kuvaruutukaappauspelini ei oikein tominut, aluksi vaikutti että AI olisi tunnistanutkin elementtejä mutta lopputuloksena oli 2D peli pseudo-3D:n sijaan. No oma vika, olisi pitänyt varmaan avata mekaniikkaa ja kuvan kohteita enmmän.

Ylös Bottom