Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Genren uudistajat

Jarmo Hänninen

New Member
No niin. Aiheena siis, otsikon mukaisesti genren uudistajat, ja nyt kyseessä voi olla mitä tahansa näyttelijöistä, ohjaajiin ja etenkin elokuviin. Jokainen vuosi tulee markkinoille muutama elokuva, joka uudistaa omaa genreään niin, että ihmiset innostuvat jälleen jostain tietystä elokuvagenrestä koska siihen on tuotu mukaan jotain uutta tai sitten vanhaa, mutta uudella kuorrutuksella.

Kyseessähän ei tarvitse olla välttämättä eräänlaisia elvytystapauksia, jotka ikään kuin nostavat genreä pinnalle tekemällä samat jutut vain uudelleen kuten vaikka nämä kymmenet ja sadan Hollywood-remaket (Ringit ja Grudget jne jne).

Vaikka moni ei sitä myönnä niin, Quentin Tarantino sai Kill Bill -elokuvillaan aikaan uutta kiinnostusta kungfu- ja western-elokuviin. Komediagenren merkkittäviä uudistajia lienevät Jack Black ja etenkin Jim Carrey - nuo sukupolvemme huippunimet.

Scifi ja fantasiagenreen ovat varmaan eniten vaikuttaneet uusilla kikoilla ja vanhojen teemojen kierrätykseksellä Peter Jackson ja Wachowskin-veljekset.

Tässä yhtäkkiä tulee kuitenkin mieleen pari seikkaa eli Shakaali (The Jackal) ja Meduusan verkko (Bourne Identity), jotka mielestäni toivat jotain uutta toimintagenreen. Molemmat perustuvat kirjoihin, jotka sijoittuvat kylmän sodan aikaiseen maailmaan ja ne on muokattu vastaamaan sen hetkistä nykyaikaa. Toiminnan kuvaus poikkeaa totutusta perinteisestä tyylistä ja asioissa edetään kylmän rauhallisesti eikä leikkauksia käytetä yhtä tiheään kuin muissa toiminta elokuvissa.

Mutta tässä parit esimerkit. Mikä on sinun mielestäsi genren uudistaja?
 
Vastaus: Genren uudistajat

Ridley Scott taisi tuoda historialliset spektaakkelit jälleen pinnalle Gladiaattorilla. Sen jälkeen niitäkin on tullut hieman enemmän.

Peter Jackson teki fantasialeffoista hieman uskottavamman genren Sormusten herroilla.

Sergio Leone on ehdottomasti uudistanut länkkäreiden genreä täysin. Ultimaattinen viileys hahmoissa ja odottava tunnelma on jotain muuta kuin jenkkilänkkäreissä.

Matrix uudisti myös paljon toiminta- ja scifi-elokuvia. Bullet timet sun muut ovat nykyään niin käytettyjä, että itkettää.

Nämäpä tuli mieleen.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Jotain mitä tulee mieleen:

X-Men aloitti sarjakuvaelokuva buumin, osoittautumalla yllättäen megahitiksi. Toki ennen tuotakin oli sarjakuvafilmatisointeja tullut (mm. Batmanit), mutta tuon jälkeen jokainen kynnelle kykenevä on yrittänyt saada omaa sarjisleffaansa ulos.

Ring, remake. Toi Remake elokuvat pinnalle. Tuon jälkeen itämaisten elokuvien uudelleensorvaus oikeuksia on alettu ostaa urakalla ja myös Hollywoodin omia klassikkoja ja "klassikkoja" ollaan alattu tekemään uudelleen. Hyvin vaihtelevalla menestyksellä.

America Pie puolestaan nosti teinikomediat uuteen nousuun, vähään samaan tapaan kuin Scream teki teinislashereille, jotka ovat nyttemmin kyllä hieman taas hiipuneet, kun ollaan siirretty vääntämään enemmänkin psykologista / itämaista apinoivaa kauhua.

Eivät nyt kyllä mitään varsinaisia uudistajia ole, kunhan ovat nakanneet vanhan sotaratsun jälleen takaisin kehään.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Leo Stenbuck sanoi:
Scream ainakin nosti aikoinaan teinislasherit uudelleen pinalle sitten 80-luvun.

Ja onkin melkeinpä ainoa "uuden sukupolven" hyvä teinikauhuilu, mutta itse asiaan. Tarantino uudisti Pulp Fictionillaan rikoselokuvien genreä. Myös Bruckheimer & kumpp. ovat uudistaneet toimintaelokuvia (tosin ei pakolla sinne parempaan suuntaan).
 
Vastaus: Genren uudistajat

Jarmo Hänninen sanoi:
Komediagenren merkkittäviä uudistajia lienevät Jack Black ja etenkin Jim Carrey - nuo sukupolvemme huippunimet.

Mitä ihmettä Jack Black on uudistanut? Tehnyt kasan sivurooleja ja irvistellyt muutaman elokuvan pääosassa. Samanlaisia ylienergisiä vatipäitä on Comedy Centralin tarjonta pullollaan.

Otsikko ja threadin sisältö eivät ole aivan seuranneet toisiaan. Lähinnä on mainittu uudelleen kiinnostuksen herättäneitä elokuvia, jotka eivät sinänsä ole uudistaneet juuri mitään. Kill Billit uudistivat ehkä eksploitaatio-genreä (jos sitä nyt voi uudistaa), mutta muuten elokuvat etenevät ikivanhoilla eväillä. Elokuvat toki herättivät ehkä suuren yleisön mielenkiinnon Aasia-elokuviin, mutta saman teki osaltaan jo aiemmin Crouching Tiger, Hidden Dragon (2000).

Matrix-elokuvat ovat tehneet lähinnä karhunpalveluksen scifi-elokuvalle. Jos todellisia uudistajia mietitään, niin mainitsisin tähän väliin Stanley Kubrickin 2001: A Space Odyssey (1968), joka puolestaan uudisti upeasti scifi-genreä. Myös Ridley Scott on tehnyt osansa scifi-elokuvan uudistamisessa.

Uhrilampaiden (1991) voidaan kai katsoa yhdeksi viime vuosikymmenen trillerin uudistajaksi. Ainakin elokuva aloitti mukavan sarjamurhaajaelokuva-buumin.

Die Hard (1988) ja Bruce Willis uudistivat osaltaa toiminta-genreä aikana, jolloin toimintaelokuvissa totuttiin näkemään kahden hevosen kokoinen mies granaatit rinnuksissa. Willisin jälkeen myös "heiveröisemmät" miehet ovat voineet astua toimintasankarin kenkiin (tosin John McClaneltahan puuttuivat kengät kokonaan).

Blueberry (2004) onnistui mielestäni uudistamaan loistavasti western-genreä, mutta vielä on liian aikaista puhua todellisesta uudistamisesta. Aika näyttää.
 
Vastaus: Genren uudistajat

TV sarjoissa Babylon 5 uudisti TV scifeilyt täysin, ja vieläkään mikään sarja ei nouse tuolle tasolle.

ER mullisti sairaala sarjat. Holby City on ollut myös hyvä.

Karvinen TV sarja mullisti piirretyt... Näistä tuli cool. Samoinhan Shrek ja Pixar tekivät kokoillan piirretyille leffoille. Itse pidän enemmän piirretyistä animaatioista.

Nelonen mullisti Suomen TVn. Sarjat aloitetaan alusta kesken kauden ilmoittamatta ja näin katsojat häviävät, ja saadaan kallis sarja dumpattua pois.

Scarface eräällä tavalla myös mullisti mafia leffat.

Eräällä tavalla myös Equilibrium (Suomessa Cubic) mullisti B-leffat. B-leffat voivat olla tyylikkäitä, ja jopa ihan hyvin näytelty ja stuntit voivat olla hyviä.

Fast and the Furioushan mullisti hotrod ja auto leffat. Kaikki yrittävät samaa, ja tämä mullistus on vyörynyt myös peleihin. Toisaalta jos verrataan Torqueta (Suom: Hanaa!) F&Fään, Torque on omasta mielestäni parempaa kamaa.

Hulk mullisti sarjakuvaleffat uudestaan. Totta, X-Men aloitti buumin, mutta Hulk näytti että sarjisleffat voivat olla psykologisiakin. Itse pidin kyseisestä pätkästä. Leffa oli Hulk.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Janus sanoi:
Scarface eräällä tavalla myös mullisti mafia leffat.

Eräällä tavalla myös Equilibrium (Suomessa Cubic) mullisti B-leffat. B-leffat voivat olla tyylikkäitä, ja jopa ihan hyvin näytelty ja stuntit voivat olla hyviä.

Equilibrium: B-luokan elokuvia ei tehdä 20 miljoonan dollarin budjetilla. Tai jos tehdään, niin ne eivät enää mene B-luokan elokuvien kategoriaan, vaan nousevan A-luokkaan.

Scarface on remake.
 
Vastaus: Genren uudistajat

George Lucas unohtui. Miehen ohjaajantaidoista voidaan olla monta mieltä, mutta alkuperäiset Star Warsit uudistivat fantasiagenreä sekä ennen kaikkea erikoisefektejä.

Janus sanoi:
Hulk mullisti sarjakuvaleffat uudestaan. Totta, X-Men aloitti buumin, mutta Hulk näytti että sarjisleffat voivat olla psykologisiakin. Itse pidin kyseisestä pätkästä. Leffa oli Hulk.

Kyllähän Hulk mullisti. Hulk todisti miten megabudjetillakin saadaan aikaiseksi täysin sietämätöntä efekti-roskaa. Hulk psykologinen? No eipä sen enempää kuin X-Menkään.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Janus sanoi:
Karvinen TV sarja mullisti piirretyt... Näistä tuli cool. Samoinhan Shrek ja Pixar tekivät kokoillan piirretyille leffoille. Itse pidän enemmän piirretyistä animaatioista.

Hmmm, tätä en nyt menis allekirjoittamaan. Karvinen TV-sarja, kuka sitä
on edes katsonut? En minä ainakaan, vaikka pidinkin kahdeksankymmentä-
luvulla karvisesta ja olen vieläkin suuri sarjakuvien, animaation, animen ja
piirrettyjen ystävä.

Ei millään pahalla, mutta kiinnostaisi perustelut. :rolleyes:
Pixar panoksen kyllä myönnän tietokoneanimaation pioneerityöstä.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Jos joku (amerikkalainen) TV-sarja on mullistanut piirretyt, niin eiköhän se ole The Simpsons, joka tosiaan ns. räjäytti pankin osoittaen, että mainstream-piirretyillä voi olla yhteiskunnallistakin sanottavaa eikä niiden tarvitse olla vain lapsille suunnattuja.

Karvinen, niin hyvä sarja kuin se alkuperäinen piirretty olikin, oli loppujen lopuksi sangen hampaatonta viihdettä.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Janus sanoi:
Hulk mullisti sarjakuvaleffat uudestaan. Totta, X-Men aloitti buumin, mutta Hulk näytti että sarjisleffat voivat olla psykologisiakin. Itse pidin kyseisestä pätkästä. Leffa oli Hulk.
Itse en tuota leffaa pidä kyllä millään tavalla uudistavana, huonokin se oli vielä.

Pixar on tuonut animaatiot yleisölle, laatu on taattua eikä elokuviin tarvitse pettyä.

Kyllähän se Quentin Tarantino on vaikuttanut leffoillansa aina jonkun verran, loistavalla dialogilla (omalaatuisella ainakin) ja hyvillä musiikki valinnoilla, sekä myös sisällön puolesta (paljon väkivaltaa), moni suuri ohjaaja ei sellaisia elokuvia tekisi.

AvP vaikuttanut sillä tavalla että vieläkään ei kannata uskoa että lisenssiroskasta saisi hyvää aikaan, joitakin poikkeuksia ehkä on.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Sarjakuviin pohjautuvista leffoista kannattaa muistaa Batman vuodelta 1989. Vaikka oli Teräsmiehet ym. niin Tim Burton onnistui mielestäni ehkä ensimmäisen kerran piirtämään sarjakuvan kameralla.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Jouko Luhtala sanoi:
Equilibrium: B-luokan elokuvia ei tehdä 20 miljoonan dollarin budjetilla. Tai jos tehdään, niin ne eivät enää mene B-luokan elokuvien kategoriaan, vaan nousevan A-luokkaan.

Scarface on remake.

Ikävä kyllä Equilibrium on elokuvallisesta kaikkea muuta kuin parasta A-luokkaa.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Sir Filmipätkä sanoi:
Ikävä kyllä Equilibrium on elokuvallisesta kaikkea muuta kuin parasta A-luokkaa.

Näitä onelinereita voisi kyllä perustella jotenkin. Puhtaasti teknisesti katsottuna Equilibrium on, jos nyt ei parasta A-luokkaan, niin hyvin lähellä sitä. Elokuvan efektit ovat harvinaisen hyviä, ja niitä myös käytetään aina silloin tällöin myös elokuvan tarinan tukemiseen eikä pelkästään toisinpäin. Usein kun efektit tunnutaan suunniteltavan esti, ja sen jälkeen mennään käsikirjoittajan luo: "meillä on nyt tällaisia efektejä, rakenna juoni näiden ympärille. Ja niin, tuo iso pamaus pitää olla lopussa". "Mikä näistä?" -kysyy käsikirjoittaja.

Mielestäni Equilibrium on sellainen 4- / 5 elokuva, jossa on ok -luokan näyttelijät (pl. Bale, joka on hyvä), mielenkiintoinen juoni, hyvä toteutus ja se on pirun viihdyttävä. Elokuvan tapahtumat kulkevat kuin siivillä. Hyvällä markkinoinilla elokuvasta olisi voinut tulla megahitti, tällaisenaan elokuva jäi pahasti tappiolliseksi. Ainakaan minä en ollut kuullut koko elokuvasta, kunnes siitä tuli nettiin irtopostauksia, kun joku se oli nähnyt.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Karvisen TV animaatio on genren uudistaja. Vaikkakin Groeningin Simpson todella vasta teki sen, että aikuisetkin voivat katsoa piirrettyjä ja sanoa tämän ääneen, Karvinen (koska on globaali ilmiö, ja ketään loukkaamaton sarja) animoituna mahdollisti sen, että aikuisetkin linnoittautuivat TVn eteen katsomaan piirrettyjä. Tätä ennen tähän taisi päästä vain Disneyn animaatioleffat, ja vanhat Merry Melodies.

Hulk taas on monella tapaa oman sarjakuvansa oloinen. Monet muistavat vain harmaan Hulkin ja hullun Hulkin jotka riehuivat. Totta, leffa ei mennyt aivan tarpeeksi syvälle Brucen ja Iskän suhteeseen, mutta tätä oli jo tuossa. X-Men leffoissa oli pitkälle unohdettu sarjakuvan alkuperäinen rotusortoa ja ennakkoluuloja vastaan puhuva fiilis, ja käytettiin Morrisonin ja kumppaneiden täys-rähinä formaattia.

Scarface voi olla remake. Se voi olla mitä tahansa. Toisaalta vain Kummisetä on päässyt suosiossa melkein samalle tasolle kuin Scarface. Itselleni tuo leffa on vain yksi niistä must see leffoista.

CGI/Live Action leffoissa omasta mielestäni Roger Rabbit oli ensimmäinen leffa, jossa ihmiset todella olivat yhdessä animaatiohahmojen kanssa. Nythän tätä nähdään joka leffassa, mutta Roger Rabbit oli eräässä mielessä ensimmäinen. Ainakin ensimmäinen nykystandardien mukeinen revitys.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Voidaanko tosiaan puhua genren uudistajasta, jos elokuva nappaa lukuisia eri osa-alueita aikaisemmilta elokuvilta ja sitten nipoo ne yhteen. Tämä ei ole mielestäni uudistumista, vaan kierrätystä. Kill Bill -elokuvat ehkä herättivät kiinnostusta enemmän aasia-elokuvaa kohtaan, mutta se ei millään tavalla uudistanut genreä - se vain lainaili aikaisemmilta kadotetuilta klassikoilta ja b-luokan pätkiltä. Näin ollen herätti kiinnostuksen suuremmin genreä kohtaan. Ei niinkään uudistanut sitä, tuoden mukanaan jotain uutta ja hienoa.

Matrixilla oli puolestaan kyllä suuri vaikutus action-genreen sinänsä, että se lopullisesti käynnisti taistelukoreografian ja gun-katan käytön hollywood-elokuvissa. Oltiinhan näitä aikaisemmin nähty paljonkin idän puolella. Tätä ei käy kieltäminen.

Se myönnettkäköön, että fantasiagenre sai paljon uutta tuulta alleen LotRien myötä. Tätä ennen vain tällaista haltiakorvafantasiaa nähtiin Willow'ssa ja D&D:ssa -tai muissa vastaavissa. Pixarin panos animaatioon on tosiaan kiitettävä, mutta sekään ei niinkään genreä ole uudistanut, pikemmin tuotantotekniikan.

Eipä nyt äkkiseltään tuli mieleen yhtään elokuvaa/näyttelijää/ohjaaja, joka olisi merkittävästi mullistanut jonkun genren. Muutos tapahtuu vähitellen ja useiden eri suodattamien kautta. Tai no, tulee kyllä mieleen Uwe Boll, joka on sen verran loistavasti uudistanut pelielokuva-genren. Hän tekee sen, jossa Streetfighter ja Double Dragon epäonnistuivat, ampuu koko genreä haulikolla jalkaan, jonka jälkeen laittaa hunajavalellun genren roikkumaan hirsipuusta, jossa on kolmekymmentä ampiaispesää.

Scarface on tosiaan remake, mutta yhtäläisyydet alkuperäiseen versioon ovat noin parin prosentin luokkaa.
 
Vastaus: Genren uudistajat

Jouko Luhtala sanoi:
Näitä onelinereita voisi kyllä perustella jotenkin. Puhtaasti teknisesti katsottuna Equilibrium on, jos nyt ei parasta A-luokkaan, niin hyvin lähellä sitä. Elokuvan efektit ovat harvinaisen hyviä, ja niitä myös käytetään aina silloin tällöin myös elokuvan tarinan tukemiseen eikä pelkästään toisinpäin. Usein kun efektit tunnutaan suunniteltavan esti, ja sen jälkeen mennään käsikirjoittajan luo: "meillä on nyt tällaisia efektejä, rakenna juoni näiden ympärille. Ja niin, tuo iso pamaus pitää olla lopussa". "Mikä näistä?" -kysyy käsikirjoittaja.

Mielestäni Equilibrium on sellainen 4- / 5 elokuva, jossa on ok -luokan näyttelijät (pl. Bale, joka on hyvä), mielenkiintoinen juoni, hyvä toteutus ja se on pirun viihdyttävä. Elokuvan tapahtumat kulkevat kuin siivillä. Hyvällä markkinoinilla elokuvasta olisi voinut tulla megahitti, tällaisenaan elokuva jäi pahasti tappiolliseksi. Ainakaan minä en ollut kuullut koko elokuvasta, kunnes siitä tuli nettiin irtopostauksia, kun joku se oli nähnyt.

Olin kuullut Equilibriumista ainoastaan positiivistä palautetta, mutta katsottaessa elokuva onnistui alittamaan huonoelokuvan riman kepeästi. Idea maailmasta jossa tunteet tukahdutetaan on jo itsessään melko tylsä. Näyttelijäsuoritukset ovat kohtuu hyviä, mutta hahmot kirjoitettu armottoman tylsästi. Matrixia matkivat tehosteet eivät onnistu vaikuttamaan missään vaiheessa ja lopussa koko elokuvan typeryys huipentuu kohtaukseen jossa
pahiksen naama irtoaa
. Typerä ja kaikinpuolin kehnohko elokuva, ainakin minun mielestäni.
 
Ylös Bottom