Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Ghost of Yōtei

R2zapiN

Well-Known Member
1727249597602.webp

Nimi: Ghost of Yōtei
Kehittäjä: Sucker Punch
Julkaisija: Sony
Alustat: PS5
Lajityyppi: Toimintaseikkailu
Julkaisu: 2025
Kotisivut:
KonsoliFIN Pelisivu:

When we set out to make a new Ghost game, we wanted to maintain the core pillars established in Ghost of Tsushima: playing as a wandering warrior in Feudal Japan, offering freedom to explore at your own pace, and highlighting the beauty of the world. (PS Blog)

Sieltä tärähti Tsushiman jatko-osa ilmoille. Tällä kertaa seikkaillaan n. 300 vuotta Tsushiman tapahtuminen jälkeen Feudaalisessa Japanissa, nykyisen Hokkaidon alueella. Uutena päähahmona on Atsu, mutta sen enempää tarinasta ei vielä kerrottu.

Julkaisu on suunniteltu jo ensi vuodelle 2025, joten veikata saattaa että seuraavissa State of Play lähetyksissä kuullaan tästä paljon lisää. Tämä on varmasti myös niitä titteleitä joilla PS5 Prota koitetaan saada liikkeelle.

Tsushima tuli hankittua heti julkkarissa, mutta se jäi alun jälkeen kesken. Ei siksi että peli olisi ollut huono, mutta juuri sitä ennen pelattu TLOU 2 oli niin paljon edellä tarinankerronnallisesti että tällä ei vain ollut samaa imua. Siltikin peli edelleen kiinnostaa kuten tämä tuleva jatkokin, joten nyt olisikin hyvä hetki siirtyä pelaamaan se Tsushima loppuun.

Julkistustraileri:

 
Itsellä jäi myös Ghost of Tsushima alunperin pelaamatta, kun TLoU 2 jälkeen oli vaikea hypätä mihinkään toiseen tarinavetoiseen peliin. Olenkin säästellyt ykkösosaa PC:llä pelattavaksi ja ajattelin nyt vielä iskeä hehkutetun Shogunin katseluun samaan aikaan. Ai että!

Mielenkiintoista, että jatko-osassa lähdetään aivan uuden päähenkilön ja aikakauden kanssa liikkeelle. En tosin tiedä mitä ykkösessä tapahtuu, mutta jotenkin olin ajatellut, että kakkonen jatkaisi Tsushiman tarinaa.

Ensi vuodelle on kyllä nyt jo niin monta kovaa peliä tiedossa, että huhhuh.
 
Ghost of Tsushiman fanina onneksi saadaan jatko-osa missä on uudet ympäristöt sekä hahmot. Ensimmäinen oli loistava, mutta uudistuksia tarvitaan.

Tarina oli erittäin hyvä Tsushimassa, joten luottoa on myös Yotein suhteen. Ja jälleen peli näyttää erittäin hyvältä ja se fiilis, ai että!
 
Tätä kyllä odotetaan. Vaikka samoihin aikoihin julkaistu Last of Us 2 oli kerronnallisesti reippaasti edellä Ghost of Tsushimaan verrattuna, imaisi feodaaliajan Japani Kurosawan hengessä niin hyvin mukaansa, että peli tuli platinoitua kuukauden sisällä julkaisusta. Toki ilmestymisen aikaan olin koronan takia lomautettuna ja elettiin muutenkin ns. "lockdown" aikakautta, joten oli aikaa pelata.

Jatko-osasta en odota oikeestaan muuta sen kummempaa, että lisää vaan sitä samaa uudessa ympäristössä. Tietty ne Ubisoft-ärsytävyydet voisi jättää pois, mutta tuskin niin tulee tapahtumaan.
 
Ghost of Tsushima on yksi parhaista peleistä mitä olen koskaan pelannut ja se on puhtaasti tarinan, hahmojen ja yleisesti teeman ansiosta. Tosin pelin sniikkailu pelattavuus toimii myös itselle. Mikään peli ei ole onnistunut luomaan samanlaista tunnelmaa kuin Tsushiman 1200 luvun japani ja rakkaus teemaa kohtaan huokui joka asiassa. Odotukset tätä peliä kohtaan on siis varsin massiiviset ja täytyy Tsushiman PC versio ottaa peluuseen vielä ennen tämän ilmestymistä kunhan hinta vähän tippuu.

400 vuotta myöhemmin,uusi naishahmo, dual weaponit ja oma matkakumppani ovat isoja muutoksia jo alkuperäiseen.
 
Tsushima oli tosi hyvä peli, varsinkin visuaalisesti, mutta myös todella unohdettava. Menee vahvasti omaan piikkiin, kun tuli koluttua lyhyessä ajassa koko saari läpi ja melkoinen ähkyhän siitä jäi. Samoin DLC ei enää maistunut yhtään, tuli väkisin vedettyä tarina läpi eikä enää ole mitään muistikuvaa siitä. Niin maiseman ja päähahmon vaihdos kelpaa enemmän kuin paremmin. Open-world tämäkin on, täytyy asennoitua pelaamaan fiksummin.

Saa nähdä auttaako Pro miten tämän kanssa, Tsushima oli jo PS4lla näyttävä ja toimiva paketti.
 
Viimeksi muokattu:
Vaikka itse ekasta osasta pidin kovasti, aika paljon jäi kyllä epäkohtia mieleen. Avoimen maailman kaava oli kovin "Ubisoftmainen" kuten mainittu, sivutehtävät ja maailmaa kansoittavat NPC:t olivat hyvin unohdettavia, kartta oli isompi kuin olisi tarvittu, pääjuoni tuntui venyvän vähän liian pitkäksi, taistelua oli liikaa ja omissa kirjoissa ei pelin combat mitään loistavaa ollut ylipäätänsäkään. Muistan kun myöhemmin pääpelin pelattuaan tuli hypättyä Iki Island DLC:n pariin, niin oli jotenkin ihan hukassa taistelun kanssa kun ei muistanut miten mitkäkin stancet toimi yms. Jotenkin itse siis en kokenut taistelemista niin hauskaksi ja intuitiiviseksi kuin kovimmissa toimintapeleissä.

GoT oli siis kyllä todella hyvä, mutta ei se minulla kuulunut ihan sukupolvensa merkkiteoksiin. Paljon hyvää siinä oli, mutta omalla kohdallani, parannetavaakin on kyllä paljon. Eka osa näytti, että ainakin historiallinen miljöö osataan luoda ja sitä osataan kunnioittaa esimerkillisesti. Samaa toivon siis tältäkin.
 
Vaikka itse ekasta osasta pidin kovasti, aika paljon jäi kyllä epäkohtia mieleen. Avoimen maailman kaava oli kovin "Ubisoftmainen" kuten mainittu, sivutehtävät ja maailmaa kansoittavat NPC:t olivat hyvin unohdettavia, kartta oli isompi kuin olisi tarvittu, pääjuoni tuntui venyvän vähän liian pitkäksi, taistelua oli liikaa ja omissa kirjoissa ei pelin combat mitään loistavaa ollut ylipäätänsäkään. Muistan kun myöhemmin pääpelin pelattuaan tuli hypättyä Iki Island DLC:n pariin, niin oli jotenkin ihan hukassa taistelun kanssa kun ei muistanut miten mitkäkin stancet toimi yms. Jotenkin itse siis en kokenut taistelemista niin hauskaksi ja intuitiiviseksi kuin kovimmissa toimintapeleissä.

GoT oli siis kyllä todella hyvä, mutta ei se minulla kuulunut ihan sukupolvensa merkkiteoksiin. Paljon hyvää siinä oli, mutta omalla kohdallani, parannetavaakin on kyllä paljon. Eka osa näytti, että ainakin historiallinen miljöö osataan luoda ja sitä osataan kunnioittaa esimerkillisesti. Samaa toivon siis tältäkin.
Täysin samanlaiset fiilikset itselläkin siitä ekasta. Platinaa ei edes jaksanut hankkia, kun alkoi puuduttamaan niin pahasti. Uudesta Spidermanista taidan hankkia platinan. Siinä se sivutekeminen on hauskaa ja palkitsevaa.

Samaa toivon tästä uudestakin osasta. Toivottavasti ottavat opiksi, niin sitten käsillä voi olla merkkiteos.
 
Viimeksi muokattu:
Ylös Bottom