GR:JS ensivaikutelmia
Nyt on kahdesta 8:n tehtävän kampanjasta toinen (Island Thunder) läpäisty, ja tässä joitakin tunnelmia:
Pelin kontrolleja on muutelty hiukan. Alkuperäisen GR:n portaattomat zoomit on otettu pois. Nyt on R3 painikkeella tapahtuva yksi zoomausporras, paitsi snipereilla kaksi. Tämä on ilmeisesti jouduttu tekemään, jotta L2:een saadaan puhekomentopainike. Itse pidin eniten kontrolleista, joissa stancea muutettiin X ja kolmio napeista. Tällöin saattoi juoksusta syöksyä maihin. Nyt tämänlaista konfiguraatiota ei ole olemassakaan, vaan kyseiset toiminnot on mapattu D-padin ylös ja alas nuolille. Peek on yleisen linjan mukaisesti laitettu D-padin vasen ja oikea nuolille. Koska D-padi menee näihin toimintoihin kokonaan, ei ohjattavaa taistelijaa voi enää vaihtaa lennosta, (paitsi puhekomennolla, josta hiukan lisää seuraavassa kappaleessa)
Itse puhekomentojen tunnistus on tuskaisen vaihtelevaa. Itse luovuin kuuloke-mikki-hässäkän käytöstä, kun pelin tunnistus tulkitsi jatkuvasti komennon "All recon" komennoksi "quick save". Tämä on kiusallista, koska quick -saveja on rajoitettu määrä. Toisin kuin SOCOMissa, GR:JS:n toiminta ei pysähdy komentojen ajaksi. Mutta pelkän taistelun tiimellyksessä vapautuvan taustaäänen piikkiin ei SOCOMiin nähden huomattavasti heikompaa tunnistusta voi laittaa. Tunnistukseen on yritetty ilmeisestikin laittaa liikaa eri komentoja.
Onneksi puhekomentoja ei juurikaan tarvitse, koska komennot ovat muutenkin paremmin toteutettuja kuin alkuperäisessä GR:ssä. Nyt pikajuoksutuskäsky ei muuta toisen joukkueen ROE:ta, eli Recon -tilassa oleva joukkue ei rupea ramboilemaan pilaten yllätysmahdollisuudet, jos sen käskyttää viereensä pikakäskyllä.
Elite-vaikeustasolla, jolla ei ole siis typerää maagista "vihollistutkaa" peli on juuri sopivan vaikea. Aikaisemmasta osasta poiketen onneksi myös pistooleilla on pysäytystehoa. Tämä helpottaa varsinkin tarkka-ampujien lähitaistelumahdollisuuksia.
Osuman ottaminen on paremmin tehty kuin GR:ssä. Nyt vaurioilla on eri vaikutuksia riippuen osumakohdasta. Vain jalkaosuma hidastaa vauhtia, ja käsiosuma tekee tähtäyksestä sykähtelevän.(Mikä tapahtuu myös, jos hahmo hengästyy juostuaan pitkään)
Aseita on kaikkien edellisen osan aseiden lisäksi paljon enemmän. Joidenkin nimet on vain muutettu, kuten PSG-1 on nyt 7.62 sniper ja FN-FAL on nyt 7.62 Carbine. Hyvä uutuus on vaimennettu sniper, mikä puuttui tyystin GR:n PS2 versiosta. Kampanjaa pelatessa tavallisilla miehillä on kaikilla kaksi pääasetyyppiä, eli yhteensä 8 eri kittiä.
Co-oppi mahdollisuudet jaetulla ruudulla ovat hiukan paremmat, koska nyt myös Recon -moodi on siinä optio. Edelleenkin puuttuu mahdollisuus kamppanjaan kaksinpelinä, eli tehtävät on höylättävä yksinpelissä läpi ennen kaksinpeliä.
Kaikenkaikkiaan parannusta on hiukan joka alueella, paitsi ehkä parissa kontrollissa, joiden paikkaa ei voi muuttaa.