Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Go Vacation

Omenanraato

Well-Known Member
Nimi: Go Vacation
Lajityyppi: Wii aikakauden tyyppistä liikeohjaus minipelejä.
Alustat: Nintendo Switch
Kehittäjä: Bamdai Namco
Kustantaja: Nintendo?
Verkkopeli: ?
Julkaisu: 27.7.18
Kotisivu: ?

Traileri:


Nintendo Suomen fb sivuilta:
Katso ensimmäinen traileri GO VACATION -pelistä, joka saapuu Nintendo Switchille! 27. heinäkuuta on aika matkustaa Kawawii islandille kilpailemaan yli 50 erilaisessa urheilulajissa ja aktiviteetissa.

GO VACATION™& © 2018 BANDAI NAMCO Entertainment Inc. / Nintendo
 
Itse olen pelannut ihan älyttömän paljon aikanaan yksin Wii:llä ja lasten kanssa Wii U:lla keilausta, tennistä jne. Mun mielestä ne on aina olleet kaikessa yksinkertaisuudessaan todella hauskaa ajanvietettä aina välillä.

Nyt tuntuu et kaikki ideat vuosien varrelta kerätty nippuun ja on mäkihypystä lähtien kaikkea. Ainakin täällä menee välittömästi ostoon ja lapset tykkää aivan taatusti. Tälläiset on niitä harvoja pelejä millä saa koko perheen kokoon ja kiljumaan riemusta. Vaikka pelilliseltä anniltaan on äärimmäisen simppeleitä.
 
Vastaan itselleni. Oli tullut ja en kyllä tuosta roskasta ala edes omaa ketjua tekemään. Että pistä vihaksi.

Monilta paikoilta idea olisi ollut hyvä ja idea pitää kontrollit simppelinä ja liiketunnistus mukana. Mut liiketunnistus on kamalaa ja ne simppelit kontrollit niin epäloogisia hirvityksiä että oksat pois. Vai miltä kuulostaa se, että ympärille ei katsota oikealla tatilla. Itseasiassa sitä ei käytetä ollenkaan. Ympärille katsotaan pitämällä L pohjassa ja vasemmalla tatilla, kun taas liikkuminen pelkällä vasemmalla tatilla.

Lisäksi joka lajissa on aina nelinpeli, jopa ilmakiekossa, vaikka pelaisit kaksinpelinä muutoin.
Monessa lajissa on vain yksi nappi mitä painaa, eikä välttämättä itse edes liikuta.

Käytännössä mitään lajeja Wii Sportsista ei ole, eikä varsinkaan niitä mitkä oikeasti toimi kunnolla, vaikkapa keilaus. Sen sijasta löytyy benji hyppy jossa ei tehdä mitään, paitsi oikealla hetkellä ”nykäistään naru kireälle”...Huoh...50e..diginä...saako viiltää joyconilla ranteet auki?
https://forum.konsolifin.net/threads/go-vacation.90062/
En minäkään muista aina mitä ketjuja olen tehnyt. ;)

Kiitos :) muistelin et ketju on (en tosin et itse oisin tehnyt), mutta enpä löytänyt.

Tosiaan peli on armotonta kuraa ja voisin ehkä 5-10e maksaa. Lapset ei tykänneet oikeastaan ollenkaan ha itse väkisin vedin niin monta lajia et jokainen saari oli auki.
Päävalikosta yksittäisiä lajeja saa pelata sitä mukaan kun olet itse saarella käynyt kerran pelaamassa, joten ne on pakko ensin avata. Typerää.
Suurin osa lajeista aivan kuraa, ne mitkä ois ok, on pilattu kontrolleilla.
 
Katsoin tästä gamexplainin revikan ja pari lets play pätkää jonka jälkeen polkaisin prismaan ostamaan pelin.
Tuli tätä kahdeksan tuntia pelattua ja ainakin tekemistä riittää sillä olen edelleen aloitus alueella.
Vesiskoottereilla tarttis vielä temppuilu eventit tehdä, yksi kalastus ja sukelluksessakin on vasta eka paikka auki.
Ilmeisesti pitäisi vielä pari kalaa löytää, että seuraava paikka aukeaa.
Kaikki arkut tuli löydettyä ja kuvattavia eläimiä puuttuu kolme joista ainakin yksi tulee esille vain illalla eikä mulla ole tietoa miten tai koska vuorokaudenaika muuttuu.

Itselle tuli ihan yllätyksenä kuinka paljon tässä on pelattavaa.
Helposti voi kyllä saada toisenlaisen kuvan, koska oikeastaan jokaisen eventin eka osio on lähinnä tutoriaali. Rantalentiksessä ei voi edes ottaa automaattista ohjausta vielä tuossa vaiheessa pois.
Sukelluksessa taas piti löytää viisi kilpikonnaa ja luulin, että se on pelkästään tuollaista, mutta siinä on myös vapaa sukeltelu jossa pitää kuvata kaloja ja kun niitä kuvaa tarpeeksi niin hahmon happitankki muuttuu isommaksi ja uintinopeus kasvaa ja kartalta aukeaa lisää sukeltelu paikkoja.

Ohjauksen kanssa ei ole vielä mitään isompaa ärsytystä ollut. Edelleen kyllä koitan välillä jarruttaa vasemmalla liipaisimella vaikka se on B ja kaasu jostain syystä Y.
Kameran vapaata kääntelyä oikealla tatilla kaipaa lähinnä silloin kun etsii arkkuja. Muuten tuohon kameran keskittämiseen napilla tottui varsin nopeasti, koska noin se toimi vanhoissa 3d zeldoissakin.
Gyro kikkailut enemmikseen toimineet ihan ok. Skydivingissa ei ollut mitään ongelmaa, mutta surffauksen temppujen tekemisessä oli.
Esim windmill tehdään painamalla dpadista ylös + ohjaimen ravistus joka on niin simppeli homma kuin voi vaan olla, mutta usein hahmo teki vain perus flipin. En tiedä oliko vika minussa vai pelissä.
Surffauksen yksi event tyyppi olikin ainoa jota sai kokeilla monta kertaa. Lähinnä sen takia kun puolet ajasta meni siihen, että käsillä meloi toiselle puolelle aluetta, että ehtii sitten niitä temppujakin tehdä ennen kuin aalto osuu jo rantaan.
 
Pelattavaa kyllä piisaa, joskin joka alueen lajit on lopulta ihan sitä samaa, on alla sitten vesiskootteri, mönkijä, tai moottorikelkka.

Itse yritin uusiksi kun lapset ei halua pelata ollenkaan, mutta en tuon ohjauksen kanssa pääse sinuiksi yhtään.
 
No nyt otan vähän sanojani takaisin.
Pellen kommentin seurauksena siirryin pelailemaan jo avattuja lajeja sen sijasta, että avaisin uusia.

Tosiaan lentopalloon sai manuaali ohjauksen, myös ilmakiekkoon sai kaksinpelin.
Kajakilla meno oli erittäin hauskaa myös. Ja surffaus.

Edelleen ajokontrollit on omaan makuun huonot ja varmaan puolet kisoista käyttää niitä. Lisäksi temppujen teko on aivan hanurista ja niitäkin joutuu monessa käyttämään.

Peli on selkeästi suunniteltu todella pienille lapsille, mutta alussa on liikaa lukittu ja ajaminen ei ole niin luonnollista, että ainakaan mun 6 ja 9v lapset ois pelistä innostunut.
Toisaalta kun saa lajin auki ja ne monipuolistuu, niin menee paikoitellen liian vaikeaksi niille. Yritin tänään poikaa saada pelaamaan. Hetken katseli vieressä. Koitti nopeasti ja lopetti. Ei nappaa.

Ite taas aloin hiukan jopa tykkäämään pelistä, mutta ei tuota yksin älyttömän kauaa jaksa. Lisäksi osa lajeista huutaa tatti ohjausta ja osa liiketunnistusta. Siinä sit joutuu vaihtelee kokoajan ohjaustapaa.
Toisaalta mikä olisi luonteva tapa liikeohjauksella hoitaa kajakilla melominen?
Hmm. Mukaillen melomis liiket....ei! Tietysti ylösalas kyynärvartta taittelemalla kuin painoja nostelisi!?! :D:p

Mutta juu, ei tää edelleenkään todellakaan rahansa arvoinen ole, mutta pelattavaa on todella paljon, vaikka Wii Sports fanin tärkeimmät lajit puuttuu (keilaus, golffaus, tennis ja frisbeegolf). Hämmentävän paljon on monipuolisuutta tehty yksittäiseen lajiin, mutta on siellä älyttömiä lajejakin joukossa ja moni hyvä puuttuu.

Liiketunnistus on vain liiketunnistus, ei ole edes yritetty mukailla itse lajia.
Kontrollit on tehty yksittäiseen joyconiin. Kun ottaa käyttöön kaksi joyconia, niin kontrollit mukailee silti alkuperäistä, jonka vuoksi esim oikeaa tattia ei käytetä loogisesti ympärille katsomiseen ollenkaan, vaan se on ylimääräisen napin takana vasemmassa tatissa liikkumisen kanssa.

Jos ekan kahden kerran jälkeen fiilis oli 1/10, niin nyt voisin sanoa 5,5/10. Oikealla porukalla 6,5/10.

Edit: oli se tennis siellä, en muistanu. Golf on minigolf, mikä ei ole sama asia. Keilaus on kans..lumisessa rinteessä lasketaan renkaalla keiloja päin..
 
Viimeksi muokattu:
No nyt otan vähän sanojani takaisin.

Edelleen ajokontrollit on omaan makuun huonot ja varmaan puolet kisoista käyttää niitä.

Kai sulla on ohjaustapana full controls? Silloin Y on kaasu, B jarru ja tatti kääntää.
Ajomallinnuksesta sitten voi olla montaa mieltä, mutta kunhan noihin nappeihin tottuu niin kontrollit on ihan ok.

Olen nyt pelannut myös lumi alueelta kaikki läpi ja tähän mennessä ainoastaan benji, mäkihyppy ja skydiving on käyttänyt liiketunnistusta muuten kuin satunnaisen ravistuksen muodossa. Kaikki muu on hoitunut ihan vaan tatilla ja nappuloilla.
Samalla selvisi sekin, että kun kerää 16 leimaa niin saa valita vuorokaudenajan kun matkustaa alueelle ja 20 leiman jälkeen aukesi huvila jonka kalustamiseen varmaan saan kulumaan muutaman tunnin vaikka onkin simppeli ruutupohjainen systeemi.
Saa siihen ainakin huoneiden lukumäärän valita ja erilaisia huonekaluja on avattavana vaikka kuinka. Nuo siis saadaan laatikoista joihin kaytetään niitä avaimia joita saa aina kun taso nousee.

Huvila alueella ilmeisesti pääsee katselemaan myös muiden taloja kunhan switch on nettiin yhteydessä. Yksi syy lisää käyttää kunnolla aikaa sen kalustamiseen.
 
Vedin kaikki lajit kertaalleen läpi. Sen jälkeen avautuu 1vs1 haasteita tietokoneita vastaan, sit jotain challengeja joita tulee ilmeisesti välillä uusia? Niillä saa avaimia lisää kun levelit nousee silmissä.

Full kontrollit juu on, mutta kaasu/jarru on niin epäloogisissa paikoissa ja tuo itse ohjaus on vain ärsyttävä, joskin minä tulen sen kanssa toimeen, lapset ei.

Parasta antia on rantalentis, kajakki, ilmakiekko, kiekonammunta, sukellus, surffaus, kumparelasku ja miksei muutama muukin.

Oikeastaan kaikki missä ei tarvitse ajaa. Koska vaikka sen ajomallin kanssa tulisikin toimeen, ei ne eroa kuin ympäristöltään. Se on aina sitä helppoa samaa touhua.
 
Nyt löyty jo haastettakin vähintään tarpeeksi.
Kun kaikki leimat keräsi niin saarelle alkoi ilmestymään haastajia jonka haamua vastaan pelataan 1 vs 1 kunhan ne ensin saarelta löytää.
Aluksi noiden voittamisesta saa 100 pojoa expaa ja ne on kohtuu helppoja. Taisin noita joku 20 tai enemmän voittaa ja sitten alkoi ilmestymään niitä joiden voitosta saa 1000 pojoa eikä ne ole enää helppoja.

Esim atv temppu kisassa täytyi saada yli 1300 pojoa joka tarkoittaa sitä, että ihan jatkuvasti saat olla tekemässä vähintään tupla voltteja. Tuo kun onnistuu ihan tasamaallakin.
Samoin vesiskootterilla piti saada yli 1400 pojoa ja siihenkin meni 10+ yritystä. Samoin vuoriston ralli kisoissa sai hinkata rataa uudestaan ja uudestaan. Jos edes yksi mutka meni hieman leveäksi niin se oli restartin paikka.

Noissa hahmoissa on myös viittauksia oikeisiin ihmisiin joka oli ihan hauskaa. Tuossa atv kisassa vastustajana oli Neil joka oli vanhempi mies ja sen mönkkäri näytti kuu-ajoneuvolta eli Neil Armstrong viittaus.
Winter resortissa oli Shaun haastamassa temppuiluun eli Shaun White.
Vuoristossa oli Federica niminen prinsessa ja tuossa vaiheessa oli pakko jo googlettaa, että onko sekin olemassa. Ei ihan sillä oikean henkilön nimi kirjoitetaan r kirjaimella Frederica.

Pelin mukaan myös toisten pelaajien hahmoja voi ilmestyä haastamaan, mutta mistään et voi nähdä onko vastustajan haamu toinen pelaaja vai joku pelintekijöiden suoritus. Ainakin veikkaan, että nuo kovat temppu suoritukset ja muut on tekijöiden suorituksia eikä vaan teköälyn aikaansaannosta.

Kaikki haasteetkin on kalastusta vaille tehty. Se onkin sitten tuurista kiinni saako ne loput fisut vai ei.
Oman huvilan parissakin vierähti nelisen tuntia ja aluksi en ollut mihinkään tyytyväinen. Tiilitalo oli ainoa jonka sisusta miellytti, mutta jostain syystä sen etuseinä on myös sisältä tiiltä ja kaikki muut seinät tapetoitu. Varsin ärsyttävän näköistä, mutta lopulta päätin käyttää sitä.
Sitten kun lopulta sain kaikki kamat niin, että olin tyytyväinen niin sain vuoristo alueelta pitkän trade questin jälkeen linnan joten otin sen käyttöön ja laitoin huonekalut uusiksi.
 
Nyt on kaikki tehty ja vielä hieman extraakin. Ne haastajatkin loppui kesken ja tänään viimein ilmestyi uusi nimi haastajien listaan joka saattoi ehkä olla jopa oikea pelaaja. Ainakin hahmo näytti perus mii hahmolta.
Testasin myös ilman netti yhteyttä ja samat tutut nimet ilmestyi silloinkin ruutuun eli kyllä ne aiemmat ainakin oli jotain tekijöiden omia suorituksia.
Samoin ihmetyttää se huvila alue. Luulisi, että se päivittyy aina kun sinne menee, mutta eilenkin siellä oli aina samat neljä huvilaa oman talon lisäksi jossa ei oikein ole järkeä jos tarkoitus on, että muutkin näkee sun huvilan ja sinä näet muiden pelaajien luomuksia.

Siitäkin huolimatta tämän parissa on ollut suorastaan luvattoman kivaa ja photospoteistakin on kertynyt melkein 30 kuvaa.
Switch ei vielä näytä kuinka paljon tätä on pelattu, mutta omien laskujen mukaan vaatimattomat 60+ tuntia ja jatkossakin aion joka päivä vähintään käynnistää pelin jotta näen mitä lahjoja siellä on tarjolla. Nyt on tullut uusien koirien ja vaatteiden lisäksi myös uudet sukset, kajakkeja ja maastureita.
Kaikki on tietenkin vain kosmeettista ja tuota voi huijata siirtämällä kelloa, koska nuo toimii myös offlinessa, mutta se olisi tylsää.
 
Ylös Bottom