Itse olen sitä tyyppiä, että ostan pelit yleensä vasta myöhemmin isoista alennusmyynneistä. Ei siis tule yleensä pelattua kuluvan vuoden julkaisuja kuin ihan yhtä tai kahta per vuosi. Laitan siis yleisesti mielestäni parhaita vuoden aikana kokemiani pelikokemuksia, vaikka osa ei tämän vuoden julkaisuja olekaan.
Paradise Killer
Aivan loistavalla tavalla uniikki seikkailu, joka antaa pelaajalle täyden vapauden tutustua kutkuttavan kekseliääseen miljööseen murhamysteeriä ratkaisten. Ikinä aiemmin en ole mielestäni tämän tyyppistä peliä kohdannut. Vapaasti tutkittavissa oleva saari ja sen asukkaat paljastavat pikkuhiljaa enemmän ja enemmän pelin sekopäistä lorea. Vaikka alussa olin suorastaan pihalla siitä mitä pelissä tapahtuu ja miten sitä pitäisi pelata, pelin täysi avoimuus nappasi nopeasti mukaansa. Mieleen jäi myös loistava soundtrack sekä hauska visuaalinen tyyli. Todella vaikuttava ja mieleenpainuva kokemus. Jään innolla odottelemaan, mitä pelistä vastannut Kaizen Gameworks tekee seuraavaksi.
Blue Reflection
Odotin saavani ultraköyhänmiehen Personaa, ja sitä tavallaan sainkin, odotukset ylittävällä tavalla kuitenkin. Vaikka kyseessä onkin selvästi pienen budjetin PS Vita portti, pelissä oli todella hyvä melankolisen herkän hauras tunnelma. Pystyi hyvin uppoutumaan teini-ikäisen taikatytön rooliin, jossa tasapainotellaan sosiaalisen elämän, koulunkäynnin ja taikatyttöilyn välillä. Vaikka peliä voisi kai luonnehtia kovin kömpelöksi ja keskinkertaiseksi, juurikin em. melankolisen haikea yleistunnelma jäi vahvasti mieleen. Pitää tämän jatko-osa ostaa jossain vaiheessa kun tulee tarjoukseen.
Judgment
Yakuza-sarjan miljöö ja tyyli sopii yllättävän mainiosti yksityisetsiväteemaiseen spin offiin. Tarjolla on yllättävän hyvä, ehkä jopa yksi parhaista juonista, mitä tämän pelisarjan peleillä on tarjota. Tämä eka Judgment oli mielestäni ehdottomasti parempi kuin jatko-osa Lost Judgment. Täytyy myös sanoa, että pidän lakihenkilön uran yksityisetsivän hommaan vaihtanutta Takayuki Yagamia todella hyvänä päähenkilönä. Myös keskeisinä sivuhenkilöinä nähtävät Gendan lakitoimiston kaverit, sekä Yagamin muut toverit jäivät mieleen hyvin. Toivon ehdottomasti että tämäkin spin off-pelisarja saisi jatkoa.
LaD Infinite Wealth.
Like a Dragon-sarjan uusin osa ei jätä kylmäksi. Sarjan ystävälle oli taas tarjolla massiivinen teos joka jäi mieleen pitkälti positiivisesti, vaikkei kyllä yltänytkään sarjan parhaiden osien joukkoon. Juoni ei herättänyt suuria hurraahuutoja, mutta sivutarinat, itse pelaaminen, pelin monipuolisuus ja laadukkuus kantoi pitkälle. Innolla odottelen jatkoa.
Metaphor: ReFantazio
Minulle tässä on heittämällä tämän vuoden paras peli. Persona-sarjan ystävä on heti kotonaan. Itse asiassa, pelistä voisi kai mainita valituksen sanana, että se on suorastaan liiankin lähellä Persona pelejä, mitä tulee rakenteeseen ja pelaamiseen. Jos Personoista kuitenkin tykkää, niin tykkää varmasti tästäkin. Kaikin puolin laadukas tarina, hahmot, koukuttava pelattavuus ja mukavan erilainen fantasiamiljöö on mukavaa vaihtelua Persona sarjan koulumaailmalle. Soundtrack oli myös todella hyvä ja mieleenpainuva. Ekan pelikerran peliaika lähestyi jo sataa tuntia, mutta vielä tekisi mieli aloittaa toinen läpipeluu.
Epäkunniamaininta NHL25. Keskinkertaisen vuosittaisen lätkäsimulaattorin vuosipäivitys onnistui jälleen yllättämään. Kyseessä on vieläkin kehnompi vuosipäivitys kuin edeltäjänsä. Ekaa kertaa koskaan tuli tehtyä niin, että parin viikon pelailun jälkeen tuli todettua, että ei tätä jaksa edes pelata ja tuli pistettyä peli myyntiin. Paljoa en pelisarjalta odota, mutta on kyllä sääli miten heikkoa duunia kehittäjä ja julkaisija onnistuvatkin tekemään. Olisi sittenkin pitänyt ostaa tänä vuonna se Fifa, eikun siis FC25.
Hyvä pelivuosi ollut kokonaisuudessaan ja paljon on tullut taas pelattua. Tämän vuoden julkaisuista ainakin Final Fantasy VII Rebirth, Stellar Blade, Space Marine 2 ja Persona 3 Reload on sellaisia pelejä jotka on ostoslistalla, kunhan joskus tarpeeksi halvalla tulee vastaan.