Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grafiikka

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Salmari
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Salmari

New Member
Ihan pikku pakko aloittaa keskustelu tästä asiasta.

Olen viime aikoina alkanut häiriintyä eräistä Wiille ilmestyvien pelien ulkoasusta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pelattavuus ennen grafiikkaa ja minusta Gamecubella ja Xboxilla on aivan tarpeeksi hieno grafiikka. Mutta kun jotkut Wiin pelit eivät näytä edes Gamecuben tasoisilta. Rajansa sillä rumuudellakin.

Otetaan esimerkit:

Barnyard:

http://media.wii.ign.com/media/848/848794/img_3842527.html

http://media.wii.ign.com/media/848/848794/img_3842531.html

Batallion Wars 2:

http://media.wii.ign.com/media/849/849911/img_3858859.html

Elebits:

http://media.wii.ign.com/media/824/824989/img_3630804.html

Tony Hawk's Downhill Jam:

http://media.wii.ign.com/media/824/824474/img_3671992.html

Yllä muutama nopeasti ulkomuistista kasattu esimerkki. Barnyard. Okei, joku taisi sanoa että nuo kuvat ovat Cube-versiosta, mutta ainakaan tuossa artikkelissa ei niin lue, ehkä sitten jossain muualla. Parempi ollakin. Batallion Wars 2. No, kuva puhukoot puolestaan. Vaikka grafiikan "tyyli" olisi tuollainen, vaatiiko se tekstuurit suoraan Playstation ykksöseltä? Elebitsiä simppelimmän näköistä peliä saa hakea, ja kuulemma edes fysiikat eivät karmean grafiikan vastapainoksi ole ihan niin kunnossa kuin pitäisi. Tony Hawk ei eroa hetkeäkään Playstation 2:en ensimmäisestä Tony Hawkista. Red Steelistä ei varmaan tarvitse kaivaa kuvia, mutta uusimmassa trailerissaan se vie kyllä karmeimman näköisten tekstuurien tittelin Xboxin Half-Life 2:lta.

Sitten seuraa shokkipaljastus, jonka vuoksi koko asetelma kääntyy yhtäkkiä päälaelleen ja joka tekee kaikesta yllälukevasta täysin yhdentekevää. Nimittäin ne pelit, jotka todistavat, että Wii kykenee teknisesti aivan tarpeeksi hienoon grafiikaan. Seuraavassa lainaan itseäni suoraan Pelit.fi:stä:

"Linkkaan uudelleen videon Metroid Prime 3:sta:

http://www.youtube.com/watch?v=J-TxxIzC7xM&eurl=http://gonintendo.com/?p=4472

Minusta todella nätin näköinen peli. Esimerkiksi ajassa 00:26 kun tuo otus tulee oven läpi. Todella sulavaa ja luonnollista animaatiota ja hienoja valoja ja varjoja. Tai kohdassa 00:41 kun vähän näkyy tuota isoa vihollista. Myös tähtääminen tuntuu olevan aivan eri planeetalta Red Steelin kanssa, viitaten kohtaan 00:53.

Toinen peli, joka on todella vakuuttanut grafiikassa, on Mario Galaxy. Siinäkin valaistusefektit ovat hyvin suuressa osassa. Esimerkiksi seuraavissa screeneissä:

http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3643945.html

http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3643636.html

http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3863255.html

Kolmas vaikuttava peli on sitten se Zelda:

http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3863242.html

http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3863245.html

http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3643660.html"

Wiin pelien graafisia eroja voi verrata jo konsolisukupolvissa - jopa alle PS2:en tason sinne jonnekin Xboxin ja Xbox 360:en kultaiseen välimaastoon. Mikä ihme siinä on? Ovatko pelintekijät niin haltioissaan tuosta uudesta ohjaimesta, että wiis veisaavat peliensä ulkoasusta? Vai mikä kumma siinä on, että monessa tapauksessa harppaus tästä sukupolvesta on huomattava, mutta yhtä monessa tapauksessa on otettu jopa takapakkia? Ei muilla konsoleilla ole hommat näin ikinä menneet.

Mitä mieltä sinä olet Wiin pelien grafiikoista tämän hetkisen materiaalin perusteella? Kaipaisitko enemmän, oletko epäileväinen Wiin teknisestä kyvykkyydestä? Riittääkö sinulle kapulaohjaus, vai onko grafiikalla sittenkin merkitystä?
 
Vastaus: Grafiikka

Salmari sanoi:
Ei muilla konsoleilla ole hommat näin ikinä menneet.

Mitä mieltä sinä olet Wiin pelien grafiikoista tämän hetkisen materiaalin perusteella? Kaipaisitko enemmän, oletko epäileväinen Wiin teknisestä kyvykkyydestä? Riittääkö sinulle kapulaohjaus, vai onko grafiikalla sittenkin merkitystä?
Kyllä muillakin konsoleilla homma on juuri näin mennyt. Joka konsolilla on aina ollut julkaisussaan vaikuttavannäköisten pelien lisäksi täysin vanhannäköistä kamaa. Kurkkaa vaikka jotain 360:n Gunia.

Toiseksi laittaisin kyllä jäitä hattuun. Jokin yksi still-kuva väärällä resoluutiolla netissä ei kyllä oikeasti kerro yhtikäs mitään siitä, miltä peli lopulta näyttää.

Muokkaus

Eikä minusta kyllä suoraan sanottuna ole mitään ihmeellistä, että toiset pelit ovat näyttävämpiä kuin toiset.
 
Vastaus: Grafiikka

Pitää myös myöntää, että vaikka graafinen teho ei itselle konsoleissa niinkään tärkeä asia ole, niin hieman ihmetyttää monien Wiipeli-screenshottien vaatimaton taso. Onhan Gamecuben julkistamisesta sentään jo viisi vuotta aikaa ja tuossa ajassa tekniikka on kehittynyt huimasti. Vaikken Wiistä tehomyllyä odotakaan, tuntuu oudolta että markkinointitarkoituksissa käytetään noinkin puolivillaista kuvastoa, joka paikoin vaikuttaa Cube-tasoa kehnommalta.
 
Vastaus: Grafiikka

Nintendo on jännä tapaus näistä kolmesta tässä suhteessa. Ehkä sillä on eniten sitä omaa designiä. Muut ovat yrittäneet aina välillä napsia tätä pelkistettyä söpöilyä ja pastellisävyä myös omiinsa. Ehkä koneen graafisia ominaisuuksia on tämän takia hieman vaikea vielä näiden kuvien perusteella arvioida. Siellä on pelin AD suunnitellut perinteistä linjaa vetävät pelien ulkoasut, joissa ei ole edes yritetty fotorealistiseen kuvaukseen tai prossuja kuumentaviin ratkaisuihin. Metroid ja Zelda alkavat kuvien perusteella olemaan jo aika hauskoja graffahoron silmiin. Aika näyttää minkälaista linjaa mennään jatkossa, mutta epäilen tuon söpöilyn voittavan ja se kun ei oikein iskisi.
 
Vastaus: Grafiikka

Mulle grafiikan laadulla ei ole juurikaan väliä.

Pelaan vielä nykyisinkin NESillä ja muilla retrokonsoleilla, joten jos Wiin pelit näyttävät Gamecuben tai vaikka PS1:n tasoisilta, ovat ne omaan silmääni todella upeita. Ymmärrän kyllä, että uusien konsolien grafiikkaa arvostellaan nykyisin aiempaa tarkemmin. On ehkä totuttu liikaa siihen, että jokaisen uuden pelin pitää näyttää edellisiä paremmalta. Grafiikkaa on kuitenkin vain yksi osatekijä. Mielestäni loistava grafiikka ei pelasta peliä, jossa on tunnoton ohjaus tai 1 tunnin elinkaari.

Tosiasia on kuitenkin se, että aivan kaikkiin graffapuutteisiin ei silmä ehdi kuitenkaan reagoida pelin timmellyksessä. Enemmän Wiissä houkuttelee uusi ohjain, retropelien latausmahdollisuus sekä halpa hinta.
 
Vastaus: Grafiikka

Grafiikka ei ole minulle kaikki kaikessa, vaan ehkä pikemminkin yleinen tyyli ja laatu; esim. Elebitsin yksinkertaisen näköinen tyyli ei varmaan tule haittaamaan, mutta noin pahoja sahalaitoja kuin kuvissa on ehkä hieman vaikea sulattaa. Kuitenkin odotan tältä peliltä trailerilla nähtyä moninpeliä, joka parin kaverin kanssa voi olla kaaottisen hauskaa.
Metroid näyttää cubella uskomattoman hyvältä, joten tosiaan miksei Wii:llä? Kyllähän tuosta koneesta tullaan tehoja vielä irti saamaan... Yleensähän ne komeimmat pelit ilmestyvät vasta kauan julkaisun jälkeen. Xbox360:lla oli mielestäni pari peliä, jotka julkaisussa edustivat sen graafisia kykyjä, esim. Kameo. Näin näyttäisi olevan Wiilläkin...
 
Vastaus: Grafiikka

APILAS sanoi:
Kyllähän tuosta koneesta tullaan tehoja vielä irti saamaan... Yleensähän ne komeimmat pelit ilmestyvät vasta kauan julkaisun jälkeen.

Näinhän se yleensä menee, mutta Wii pohjautuukin kuitenkin edellisen sukupolven konsoliin eli Gamecubeen. Tietty on eri asia, kuinka paljon, mutta jos pelien tekeminen Wiille on jo Cubelta tuttua huttua vuosien varrelta, niin voi olla, ettei tuollaista samanlaista grafiikan parannusta tule Wiillä tapahtumaan.

Enemmän odotan, että ohjelmoijat oppivat enemmän tuon Wiimoten hyödyntämisen, se tuntuu olevan vielä aika lastenkengissään. Ainakin Ubisoftilla, kun Red Steeliä katsoo. Siinä pelissä olisi ollut potentiaalia demota Wiimotea hyvin FPS-käytössä, mutta eipä nuo videot kyllä ollenkaan vakuuta. Ohjaus näyttää pirun kankealta, aseen käsittely luonnottomalta (tämä on kylläkin enemmän grafiikkaan liittyvä seikka) ja miekkailu aivan karmealta.

Olen antanut Red Steelin vaikuttaa liikaa mielipiteeseeni ja siksi ehkä alkanut katsoa enemmän grafiikoita, kun Wiimote ei pelissä toiminutkaan kuten piti. Mutta eihän yksi ryssitty peli miksikään muuta sitä, mitä kaikkea hienoa ohjaimella vielä varmasti tullaan saamaan aikaan. Ohjauksensa puolesta Metroid Prime 3 näyttää jo huomattavasti onnistuneemmalta.
 
Vastaus: Grafiikka

Salmari sanoi:
Batallion Wars 2. No, kuva puhukoot puolestaan. Vaikka grafiikan "tyyli" olisi tuollainen, vaatiiko se tekstuurit suoraan Playstation ykksöseltä?

Monelle ihmiselle tekisi ihan hyvää muistella oikeasti miltä PSOnen tekstuurit näyttivät. Plus mm. IGN:än porukka pelasi jo kyseistä peliä, ja sen sanottiin olevan luonnossa huomattavasti alkuperäistä Battalion Warssia paremman näköinen.

Screenshotit eivät myöskään todellakaan ole paras tapa arvioida pelin graafista ulkonäköä, varsinkin kun Wiin devkitissä* ei saa aikaan suoraa kaappausta jossa kaikki efektit pysyisivät kasassa**. Tämän takia mm. anti-alias filtterit katoavat kokonaan ja kuvaan tulee paljon sellaisia sahalaitoja jotka eivät pelatessa ole siellä. Siksi myös monet Cubenkin previkkakuvat näyttivät paljon pahemmilta kuin peli todellisuudessa oli (mm. Resident Evil 4 kärsi tästä hyvin paljon).

* Tämä on siis spekulaatiota joka perustuu Cuben devkittiin / debug versioon, jossa kyseinen "ominaisuus" ainakin esiintyi. Ja Wiin kuvat tuntuvat viittaavan siihen että kyseistä ominaisuutta ei korjattu Wiin kitissä.
 
Vastaus: Grafiikka

Teppo_Holmqvist sanoi:
Monelle ihmiselle tekisi ihan hyvää muistella oikeasti miltä PSOnen tekstuurit näyttivät. Plus mm. IGN:än porukka pelasi jo kyseistä peliä, ja sen sanottiin olevan luonnossa huomattavasti alkuperäistä Battalion Warssia paremman näköinen.

[/I]

Pelaaja-lehden testaaja taas sanoi että visuaalisesti peli on samalla tasolla Gamecuben ykkösosan kanssa. Noh, se jää nähtäväksi. Tuossa se lyhyehkö Pelaajan artikkeli http://pelaajalehti.com/2006/08/23/wii-battalion-wars-2/
 
Vastaus: Grafiikka

Salmari sanoi:
Näinhän se yleensä menee, mutta Wii pohjautuukin kuitenkin edellisen sukupolven konsoliin eli Gamecubeen. Tietty on eri asia, kuinka paljon, mutta jos pelien tekeminen Wiille on jo Cubelta tuttua huttua vuosien varrelta, niin voi olla, ettei tuollaista samanlaista grafiikan parannusta tule Wiillä tapahtumaan.

Enemmän odotan, että ohjelmoijat oppivat enemmän tuon Wiimoten hyödyntämisen, se tuntuu olevan vielä aika lastenkengissään. Ainakin Ubisoftilla, kun Red Steeliä katsoo. Siinä pelissä olisi ollut potentiaalia demota Wiimotea hyvin FPS-käytössä, mutta eipä nuo videot kyllä ollenkaan vakuuta. Ohjaus näyttää pirun kankealta, aseen käsittely luonnottomalta (tämä on kylläkin enemmän grafiikkaan liittyvä seikka) ja miekkailu aivan karmealta.

Wiin tekniikka tosiaan perustuu edeltäjäänsä, olisiko ollut niin, että olisi jotain 1,5 kertaa tehokkaampi spekseiltään :confused: Ei varmaan samanlaista harppausta kuin xbox-->360, mutta yllätihän cubekin muutamaan otteeseen, kun ajattelee sen yleistasoa. RS vaikuttaa jotenkin ristiriitaiselta, välillä mielestäni upean näköistä, mutta esim. tosiaan tuo aseen käsittely näyttää luonnottomalta ja jotkin tekstuurit läheltä aivan kamalilta. Sitten on taas ne Nintendon omat tuotokset; Mario, Metroid ja Zelda, jotka kuvista päätellen lupaavia suunnan näyttäjiä, mitä konsolilla voi tehdä...
 
Vastaus: Grafiikka

Teppo_Holmqvist sanoi:
Juh. Miksi muuten Pelaajalehti antaa ihmisten postata kommentteja anonyymisti?
Varmaan siitä johtuen, että rekisteröityminen on rajoitettua. Vain lehden tilaajat voivat rekisteröityä. Ja mitä tulee noihin Wiin huippugrafiikkaisiin peleihin ja niihin huonoihin. Tietenkin 1st- ja 2nd-party kehittäjät ovat saaneet hieman etumatkaa verrattuna 3rd-partyyn, jonka uskoisin selittävän noita grafiikan tason vaihteluita.
 
Vastaus: Grafiikka

Pesmerga sanoi:
Tietenkin 1st- ja 2nd-party kehittäjät ovat saaneet hieman etumatkaa verrattuna 3rd-partyyn, jonka uskoisin selittävän noita grafiikan tason vaihteluita.

2nd party? Mikäs se on?
 
Vastaus: Grafiikka

Luckyman sanoi:
Yli GC-tason ei olla vielä päästy.


No huhu, että voi voi vielä. Tietty sinällään, kyllähän cube aika korkealle riman laittoi, ei maha minkään. Mutta kyllä minusta uusin battallion wars näyttää erityisen komialta liikkeessä, vaikka onkin paljon liikettä kuvassa. Ign:n sivuilta voi käydä katsomassa. Hyvää graffaa tulee varmasti heti julkaisuun ja vielä parempaa seuraa.
 
Vastaus: Grafiikka

Pesmerga sanoi:
Ja esimerkkinä toimii ehkä parhaiten Retro Studios, joka sattuu tekemään Metroid Corruptionin.

Aika huono esimerkki itseasiassa, koska Retro Studios on yks niistä monesta Nintendon 1st party studioista (eli Nintendo omistaa kyseisen studion kokonaan, ja on vastaava esim. EADn kanssa). Nintendon 2nd party studiot ovat sellaisia, joita Nintendo ei kokonaan omista, kuten esim. Hal. Laboratory, mutta kyseinen studio on ollut Nintendo-only jo pari vuosikymmentä ja tulee varmasti myös pysymään sellaisena.


Niin ja mitä tulee Wiin pelien grafiikkaan, niin kuvat ovat kaikkein huonoin vaihtoehto, jos haluaa katsoa pelkästään grafiikkaa. Lähes tulkoon kaikki Wiin pelit näyttävät paljon paremmilta videoissa, Battalion Wars 2 hyvänä esimerkkinä. Se IGNn viidakko/helikopterivideo osoitti että peli on ainakin selvästi alkuperäistä hienompi. Sonic näyttää suoraan sanottuna ihan ******** kuvissa, mutta huomattavasti lähempänä XBox 360n kuin GC/XBoxin tasoiselta videoissa. Rayman on yksi harvoista peleistä, joka näyttää myös pirun hyvältä kuvissa, johtuneeko sitten Ubisoftin tavasta hieman käsitellä kuvia ennen kuin julkaisee niitä... Siitä ei vielä hirveästi videota ole, mutta ne pari traileria osoittivat todella upeaa katseltavaa. Mario Strikers Charged on myös peli, joka on videolla selkeästi GCn Mario Footballia näyttävämpi.

Esimerkkejä on vaikka kuinka monta, mutta eiköhän asia mennyt perille.
 
Ylös Bottom