Ihan pikku pakko aloittaa keskustelu tästä asiasta.
Olen viime aikoina alkanut häiriintyä eräistä Wiille ilmestyvien pelien ulkoasusta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pelattavuus ennen grafiikkaa ja minusta Gamecubella ja Xboxilla on aivan tarpeeksi hieno grafiikka. Mutta kun jotkut Wiin pelit eivät näytä edes Gamecuben tasoisilta. Rajansa sillä rumuudellakin.
Otetaan esimerkit:
Barnyard:
http://media.wii.ign.com/media/848/848794/img_3842527.html
http://media.wii.ign.com/media/848/848794/img_3842531.html
Batallion Wars 2:
http://media.wii.ign.com/media/849/849911/img_3858859.html
Elebits:
http://media.wii.ign.com/media/824/824989/img_3630804.html
Tony Hawk's Downhill Jam:
http://media.wii.ign.com/media/824/824474/img_3671992.html
Yllä muutama nopeasti ulkomuistista kasattu esimerkki. Barnyard. Okei, joku taisi sanoa että nuo kuvat ovat Cube-versiosta, mutta ainakaan tuossa artikkelissa ei niin lue, ehkä sitten jossain muualla. Parempi ollakin. Batallion Wars 2. No, kuva puhukoot puolestaan. Vaikka grafiikan "tyyli" olisi tuollainen, vaatiiko se tekstuurit suoraan Playstation ykksöseltä? Elebitsiä simppelimmän näköistä peliä saa hakea, ja kuulemma edes fysiikat eivät karmean grafiikan vastapainoksi ole ihan niin kunnossa kuin pitäisi. Tony Hawk ei eroa hetkeäkään Playstation 2:en ensimmäisestä Tony Hawkista. Red Steelistä ei varmaan tarvitse kaivaa kuvia, mutta uusimmassa trailerissaan se vie kyllä karmeimman näköisten tekstuurien tittelin Xboxin Half-Life 2:lta.
Sitten seuraa shokkipaljastus, jonka vuoksi koko asetelma kääntyy yhtäkkiä päälaelleen ja joka tekee kaikesta yllälukevasta täysin yhdentekevää. Nimittäin ne pelit, jotka todistavat, että Wii kykenee teknisesti aivan tarpeeksi hienoon grafiikaan. Seuraavassa lainaan itseäni suoraan Pelit.fi:stä:
"Linkkaan uudelleen videon Metroid Prime 3:sta:
http://www.youtube.com/watch?v=J-TxxIzC7xM&eurl=http://gonintendo.com/?p=4472
Minusta todella nätin näköinen peli. Esimerkiksi ajassa 00:26 kun tuo otus tulee oven läpi. Todella sulavaa ja luonnollista animaatiota ja hienoja valoja ja varjoja. Tai kohdassa 00:41 kun vähän näkyy tuota isoa vihollista. Myös tähtääminen tuntuu olevan aivan eri planeetalta Red Steelin kanssa, viitaten kohtaan 00:53.
Toinen peli, joka on todella vakuuttanut grafiikassa, on Mario Galaxy. Siinäkin valaistusefektit ovat hyvin suuressa osassa. Esimerkiksi seuraavissa screeneissä:
http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3643945.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3643636.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3863255.html
Kolmas vaikuttava peli on sitten se Zelda:
http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3863242.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3863245.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3643660.html"
Wiin pelien graafisia eroja voi verrata jo konsolisukupolvissa - jopa alle PS2:en tason sinne jonnekin Xboxin ja Xbox 360:en kultaiseen välimaastoon. Mikä ihme siinä on? Ovatko pelintekijät niin haltioissaan tuosta uudesta ohjaimesta, että wiis veisaavat peliensä ulkoasusta? Vai mikä kumma siinä on, että monessa tapauksessa harppaus tästä sukupolvesta on huomattava, mutta yhtä monessa tapauksessa on otettu jopa takapakkia? Ei muilla konsoleilla ole hommat näin ikinä menneet.
Mitä mieltä sinä olet Wiin pelien grafiikoista tämän hetkisen materiaalin perusteella? Kaipaisitko enemmän, oletko epäileväinen Wiin teknisestä kyvykkyydestä? Riittääkö sinulle kapulaohjaus, vai onko grafiikalla sittenkin merkitystä?
Olen viime aikoina alkanut häiriintyä eräistä Wiille ilmestyvien pelien ulkoasusta. Olen ehdottomasti sitä mieltä, että pelattavuus ennen grafiikkaa ja minusta Gamecubella ja Xboxilla on aivan tarpeeksi hieno grafiikka. Mutta kun jotkut Wiin pelit eivät näytä edes Gamecuben tasoisilta. Rajansa sillä rumuudellakin.
Otetaan esimerkit:
Barnyard:
http://media.wii.ign.com/media/848/848794/img_3842527.html
http://media.wii.ign.com/media/848/848794/img_3842531.html
Batallion Wars 2:
http://media.wii.ign.com/media/849/849911/img_3858859.html
Elebits:
http://media.wii.ign.com/media/824/824989/img_3630804.html
Tony Hawk's Downhill Jam:
http://media.wii.ign.com/media/824/824474/img_3671992.html
Yllä muutama nopeasti ulkomuistista kasattu esimerkki. Barnyard. Okei, joku taisi sanoa että nuo kuvat ovat Cube-versiosta, mutta ainakaan tuossa artikkelissa ei niin lue, ehkä sitten jossain muualla. Parempi ollakin. Batallion Wars 2. No, kuva puhukoot puolestaan. Vaikka grafiikan "tyyli" olisi tuollainen, vaatiiko se tekstuurit suoraan Playstation ykksöseltä? Elebitsiä simppelimmän näköistä peliä saa hakea, ja kuulemma edes fysiikat eivät karmean grafiikan vastapainoksi ole ihan niin kunnossa kuin pitäisi. Tony Hawk ei eroa hetkeäkään Playstation 2:en ensimmäisestä Tony Hawkista. Red Steelistä ei varmaan tarvitse kaivaa kuvia, mutta uusimmassa trailerissaan se vie kyllä karmeimman näköisten tekstuurien tittelin Xboxin Half-Life 2:lta.
Sitten seuraa shokkipaljastus, jonka vuoksi koko asetelma kääntyy yhtäkkiä päälaelleen ja joka tekee kaikesta yllälukevasta täysin yhdentekevää. Nimittäin ne pelit, jotka todistavat, että Wii kykenee teknisesti aivan tarpeeksi hienoon grafiikaan. Seuraavassa lainaan itseäni suoraan Pelit.fi:stä:
"Linkkaan uudelleen videon Metroid Prime 3:sta:
http://www.youtube.com/watch?v=J-TxxIzC7xM&eurl=http://gonintendo.com/?p=4472
Minusta todella nätin näköinen peli. Esimerkiksi ajassa 00:26 kun tuo otus tulee oven läpi. Todella sulavaa ja luonnollista animaatiota ja hienoja valoja ja varjoja. Tai kohdassa 00:41 kun vähän näkyy tuota isoa vihollista. Myös tähtääminen tuntuu olevan aivan eri planeetalta Red Steelin kanssa, viitaten kohtaan 00:53.
Toinen peli, joka on todella vakuuttanut grafiikassa, on Mario Galaxy. Siinäkin valaistusefektit ovat hyvin suuressa osassa. Esimerkiksi seuraavissa screeneissä:
http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3643945.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3643636.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748588/img_3863255.html
Kolmas vaikuttava peli on sitten se Zelda:
http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3863242.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3863245.html
http://media.wii.ign.com/media/748/748589/img_3643660.html"
Wiin pelien graafisia eroja voi verrata jo konsolisukupolvissa - jopa alle PS2:en tason sinne jonnekin Xboxin ja Xbox 360:en kultaiseen välimaastoon. Mikä ihme siinä on? Ovatko pelintekijät niin haltioissaan tuosta uudesta ohjaimesta, että wiis veisaavat peliensä ulkoasusta? Vai mikä kumma siinä on, että monessa tapauksessa harppaus tästä sukupolvesta on huomattava, mutta yhtä monessa tapauksessa on otettu jopa takapakkia? Ei muilla konsoleilla ole hommat näin ikinä menneet.
Mitä mieltä sinä olet Wiin pelien grafiikoista tämän hetkisen materiaalin perusteella? Kaipaisitko enemmän, oletko epäileväinen Wiin teknisestä kyvykkyydestä? Riittääkö sinulle kapulaohjaus, vai onko grafiikalla sittenkin merkitystä?