Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grafiikka

Vastaus: Grafiikka

Huvittavaa kyllä, tuo on E3:n aikainen traileri jossa on vain vaihdettu tekstit saksaksi. Tuosta buildista ovat myös peräisin ne screenshotit, joita tässäkin threadissa on kauhisteltu niin paljon. Siinä huomaa kuinka paljon liike voi vaikuttaa pelin ulkonäköön. :)
 
Vastaus: Grafiikka

Suurin osa noista "rumista" kuvista täyttää melkein kokonaan minun 1600x1200 pikselin monitorini: ei ne ole aitoja kuvia ja ainakaan eivät lopullisia tai muuten Wii osaa HD:tä.

Ihan rauhallisesti nyt vaan.
 
Vastaus: Grafiikka

Teppo_Holmqvist sanoi:
Huvittavaa kyllä, tuo on E3:n aikainen traileri jossa on vain vaihdettu tekstit saksaksi. Tuosta buildista ovat myös peräisin ne screenshotit, joita tässäkin threadissa on kauhisteltu niin paljon. Siinä huomaa kuinka paljon liike voi vaikuttaa pelin ulkonäköön. :)

Katso viesti #7. Ja vertaa vaikka näitä kahta kuvaa:

http://media.wii.ign.com/media/824/824474/img_3671992.html

http://media.wii.ign.com/media/824/824474/img_3865469.html

Nuo eivät voi olla samasta buildista.
 
Vastaus: Grafiikka

Teppo_Holmqvist sanoi:
Minä kyllä puhuin niistä vanhemmista shoteista, en noista uusista.

Minun silmiini tuo uusin traileri näyttää samalta kuin nuo uudet kuvat, joten oletin, että myös traileri on kokenut grafiikan parannuksen samaan aikaan noiden screenshotien kanssa. Mutta en ala väittää vastaan jos sanot että nuo vanhat screenit ja tämä uusi traileri omat samaa buildia, koska en tiedä, kun en ole muita trailereita nähnyt. Mikäli näin on, niin olet oikeassa, että liike voi tehdä grafiikalle ihmeitä. Mutta olen edelleen sitä mieltä, että nuo uudet ja vanhat screenit eivät todellakaan samasta buildista ole, joten jos uusi traileri perustuu vanhaan buildiin, onko julkaisuversiossa sitten vielä tuostakin parempi grafiikka? Eri vänkää.
 
Vastaus: Grafiikka

JTyrmi sanoi:
Aika huono esimerkki itseasiassa, koska Retro Studios on yks niistä monesta Nintendon 1st party studioista (eli Nintendo omistaa kyseisen studion kokonaan, ja on vastaava esim. EADn kanssa). Nintendon 2nd party studiot ovat sellaisia, joita Nintendo ei kokonaan omista, kuten esim. Hal. Laboratory, mutta kyseinen studio on ollut Nintendo-only jo pari vuosikymmentä ja tulee varmasti myös pysymään sellaisena.
Itse olen aina käsittänyt 2nd-partytalot Nintendon ulkoisiksi pelinvalmistajiksi, jotka siis poikkeavat Nintendo-nimikkeestä, mutta kiitos korjauksesta. My bad.
 
Vastaus: Grafiikka

Kyllähän Wiissä nyt pitäisi (graafisiakin) tehoja riittää ainakin yli Cuben. Screenshoteissa parhaimmilta näyttävät pelit ovat tosiaan Nintendon itse kehittelemiä pelejä kun taas hieman heikomman näköistä grafiikkaa edustavat pelit ovat 3rd party pelejä. On myös muistettava, että jo kehityksessä olleet pelit on aloitettu heikommalla kehityslaitteistolla (mahdollisesti jopa Cuben devkitillä). Konsolijulkaisijoilla on tapana päivittää devkittejä sitä mukaan kun varsinaisen konsolin julkaisu lähenee.
Eiköhän nuo grafiikat ole joka tapauksessa se viimeiseksi hiottava asia pelejä tehtäessä. Ensin pelimekaniikka ja pelattavuus ja sen sellaiset ja sitten vasta grafiikka.
Sitä paitsi suurin teho konsoleisto saadaan irti vasta useamman vuoden koodin hiomisen jälkeen. Esimerkiksi N64:n peleissä alussa yleisesti käytetty koodi pystyi tuottamaan noin 100 000 polygonia sekunnissa kun taas myöhemmin kehitetty koodi nosti polygonimäärän viisinkertaiseksi! (Pikkasen wikipediasta lunttasin :))

No taisi ketjussa tullakin ilmi jo tuo, että screenshoteista ei välttämättä näe millaiselta peli todellisuudessa tulee näyttämään. Mutta en minä nyt noita ekassa viestissä linkitetty kuvia niin heikkolaatuisiksi sanoisi.
 
Vastaus: Grafiikka

Cosmica sanoi:
Sitä paitsi suurin teho konsoleisto saadaan irti vasta useamman vuoden koodin hiomisen jälkeen.

Paitsi että tässä tapauksessa ero ei ole niin suuri, koska konsoli perustuu vanhaan sukupolveen (GC). En kyllä usko että yksikään peli jota on julkistettu vielä repii lähellekkään sitä potentiaalia, mitä wiissä riittää.

Kyllähän Wiissä nyt pitäisi (graafisiakin) tehoja riittää ainakin yli Cuben.

Kyllä. Kyllä sitä riittää. :)
 
Vastaus: Grafiikka

Siis eihän nyt todellakaan Wii:n grafiikat ole mitään heikkoa luokkaa. kuten gamecuben resi 4 oli vasta loppu päässä julkaistu peli joten uskon todella että Wii:n pelit tulevat näyttämään erittäin hienoilta. Ja kyllähän se noissa on jo ihan xbox 360 luokkaa. niin kuin metroid tai zelda.. ei minua ainakaan xbaxin grafiikat niin ole hätkähdättänyt.. on ne hienoja, mutta niin kuin verrattuna wiin peleihin ni ei ne kovinkaan parempaa laatua ole.
 
Vastaus: Grafiikka

KALAS sanoi:
Siis eihän nyt todellakaan Wii:n grafiikat ole mitään heikkoa luokkaa. kuten gamecuben resi 4 oli vasta loppu päässä julkaistu peli joten uskon todella että Wii:n pelit tulevat näyttämään erittäin hienoilta. Ja kyllähän se noissa on jo ihan xbox 360 luokkaa. niin kuin metroid tai zelda.. ei minua ainakaan xbaxin grafiikat niin ole hätkähdättänyt.. on ne hienoja, mutta niin kuin verrattuna wiin peleihin ni ei ne kovinkaan parempaa laatua ole.

No eiköhän Wii:n ongelma ole ettei ole tarpeeksi potkua pyörittää kunnon resoluutiota. Eipä taida Wii:n 480p paljoa riittää jos vertaa x0 + 720p & tykillä 100". Eihän nuo x0:n grafiikat jostain putkitv:stä näytä miltään.
 
Vastaus: Grafiikka

Rhex Dexterous sanoi:
No eiköhän Wii:n ongelma ole ettei ole tarpeeksi potkua pyörittää kunnon resoluutiota. Eipä taida Wii:n 480p paljoa riittää jos vertaa x0 + 720p & tykillä 100". Eihän nuo x0:n grafiikat jostain putkitv:stä näytä miltään.

Resoluutiota pidentään yhtenä ihme jumalana. Resoluutio vaikuttaa vain kuvanlaatuun, sillä ei ole mitään tekemistä grafiikan kanssa. Grafiikkaa ovat tekstuurit, animaatiot, polygonit, 3D-efektit jne. En sano, etteikö korkealla resoluutiolla peli ole hienompi, mutta sanon, että korkeinkaan resoluutio ei tee rumasta pelistä hienoa (GTA: San Andreas vaikkapa) eikä matalinkaan resoluutio tee hienosta pelistä rumaa.

Ikävä kyllä monessa Wiin pelissä ne heikkoudet löytyvät nimenomaan grafiikan puolelta, etenkin moni peli vie karmeimpien tekstuurien tittelin surutta itselleen. Ei resoluutio minulle ole mikään ongelma, sillä samalla on pelattu vuosikymmenet niin eiköhän sillä edelleenkin pysty pelaamaan.

Suora vertailu Xbox 360:een on vaikeaa noiden videoiden perusteella, mutta sanoisin ettei Wii kyllä ole lähelläkään Xbox 360:en grafiikkaa (edes putkitelkkarilla). Mutta kuitenkin reippaasti edellissukupolvea hienompaa grafiikkaa se tarjoaa Mariolla ja Metroidilla ja Zeldakin on Cube-peliksi ällistyttävän hieno.
 
Vastaus: Grafiikka

Salmari sanoi:
...eikä matalinkaan resoluutio tee hienosta pelistä rumaa.
Noh noh, on siinä pienoinen ero pelaako peliä vaikkapa 1024x768 vs. 640x480 resoilla,
noin niinkuin kärjistetysti. Illuusio kärsii sahalaidoista. Ja minä laskisin reson "grafiikaksi",
vähän niinkuin pistetarkkuus tulostetussa vedoksessa.

Eihän se reso tietenkään mikään maata mullistava asia ole, johan PuuCee-puolella
pellaillaan jo melkoisilla übertarkkuuksilla, mutta auttaa se esimerkiksi piirtoetäisyyksissä.
 
Vastaus: Grafiikka

Paolo sanoi:
Noh noh, on siinä pienoinen ero pelaako peliä vaikkapa 1024x768 vs. 640x480 resoilla,
noin niinkuin kärjistetysti. Illuusio kärsii sahalaidoista. Ja minä laskisin reson "grafiikaksi",
vähän niinkuin pistetarkkuus tulostetussa vedoksessa.

Eihän se reso tietenkään mikään maata mullistava asia ole, johan PuuCee-puolella
pellaillaan jo melkoisilla übertarkkuuksilla, ja auttaa se esimerkiksi piirtoetäisyyksissä.

Nuo sahalaidat tekevät kyllä pelistä heittämällä rumemman vaikka se muuten näyttäisi kuinka hienolta. Tästä PS2:lla ollaankin kärsitty kun antialiasointi puuttuu tai on huono melkein joka pelissä. Tietty resoluution nosto ei ole ainoa tapa poistaa sahalaidat.
 
Vastaus: Grafiikka

Paolo sanoi:
Noh noh, on siinä pienoinen ero pelaako peliä vaikkapa 1024x768 vs. 640x480 resoilla,
noin niinkuin kärjistetysti. Illuusio kärsii sahalaidoista. Ja minä laskisin reson "grafiikaksi",
vähän niinkuin pistetarkkuus tulostetussa vedoksessa.

Eihän se reso tietenkään mikään maata mullistava asia ole, johan PuuCee-puolella
pellaillaan jo melkoisilla übertarkkuuksilla, mutta auttaa se esimerkiksi piirtoetäisyyksissä.

Kuten sanoin, en väitä etteikö 1024x768 -resoluutiolla pelattu peli olisi hienompi kuin 640x480 -resolla. Mutta edelleen, jos pelin muut graafiset alueet eivät ole kunnossa, siitä ei saa hienoa vaikka pelaisi 5000x3000 -resoluutiolla. Jälleen esimerkkinä se GTA: San Andreas (tai mikä tahansa GTA-sarjan peli). GTA itse asiassa näyttää Xboxilla paljon luonnollisemmalta kuin PC:llä, jossa sahalaidat eivät korkeilla resoluutioilla piilota ja pehmennä kahdesta polygonista rakennettuna tönkköjä hahmomodeleita. Kaikki näyttää luonnottoman terävältä korkealla resoluutiolla. Sitten taas vastapainoksi, jos pelissä hahmot on luonnollisesti animoitu, 3D-efektit ovat näyttäviä ja hienoja, polygoneja on runsaasti, ja tekstuurit ovat tarkkoja (tekstuureihinhan se resoluutio kyllä asettaa rajansa käsittääkseni) ei niitä sahalaidat yhtään sen rumemmiksi tee. Kuvanlaatu siinä tottakai kärsii ja mieluummin minä pelaan korkealla kuin matalalla resoluutiolla, muttei se resoluutio todellakaan ole mikään kompastuskivi Wiin tai minkään muunkaan laitteen tekniikassa. Suurin osa pelaajista saa kuitenkin vielä pitkään HDTV:n puutteen vuoksi tyytyä ihan samaan resoon muillakin konsoleilla.

Aion ostaa kyllä joskus tulevaisuudessa Wiin rinnalle myös Xbox360 + HDTV -yhdistelmän. Tai vaihtoehtoisesti päivittää PC:n ajan tasalle. Wiillä yksinään ei pääse nauttimaan kaikesta mitä tällä next genillä on tarjota, joten hienompia pelejä varten täytyy hankkia Xbox360 tai PC.
 
Vastaus: Grafiikka

edelleenki väitän että Wiin hienoimmat pelit ei kyllä ole paljoa Xbox 360:n rumempia pelejä. kun kerta Cuben resident evil 4 oli mun mielestä jossain määrin hienompia mitä jotku xbox 360 pelit. mutta en kyllä ole seurannut konsoli juttuja pitkään aikaa joten mun juttuja ei kannata ottaa tosissaan :D
 
Vastaus: Grafiikka

Ei se grafiikka ainakaan näin konsoleiden alkuvaiheissa vielä kauheasti tule eroamaan uuden nintendon ja boxin välillä sillä kyllähän tuo red steel julkkaripelinä voittaa graafisesti suurimman osan 360:n julkaisupeleistä.. (Esim. Perfect Dark Zero, PGR3, Ridge Racer 6..). Mutta esim. ensvuoden puolella konsoleiden erot varmaan alkaa jo enemmän näkymään kun tuosta boxin tehokkaammista graafisista ominaisuuksista aletaan saamaan enemmän irti. :)
 
Vastaus: Grafiikka

IpaX85 sanoi:
Ei se grafiikka ainakaan näin konsoleiden alkuvaiheissa vielä kauheasti tule eroamaan uuden nintendon ja boxin välillä sillä kyllähän tuo red steel julkkaripelinä voittaa graafisesti suurimman osan 360:n julkaisupeleistä.. (Esim. Perfect Dark Zero, PGR3, Ridge Racer 6..). Mutta esim. ensvuoden puolella konsoleiden erot varmaan alkaa jo enemmän näkymään kun tuosta boxin tehokkaammista graafisista ominaisuuksista aletaan saamaan enemmän irti. :)

Näin juuri :) ellei mee pelien grafiikat jo niin korkeille että kustannukset tulee niin kalliiksi että jättävät suosiolla huonommaksi grafiikan. tai niin hyviksi kun on kannattavaa. Sillä joku nintendon hemmoista sanoi joskus harmaassa menneosyydessä että pelien grafiikat ovat jo siinä mallissa että hirveästi ei ole enää parannettavaa. että on tehostettava pelattavuuteen yms. :D
 
Vastaus: Grafiikka

No eihän Nintendo itse asiassa ole niihin Grafiikkoihin niin paljo edes panostanut jos vertaa PS3:seen ja äkslootaan.
Ja ei noilla graffoilla oo kovinkaan paljoa merkitystä jos peli on hyvä!
Kuinkakohan monen mielestä Zelda OoT on paska peli ku grafiikat nyt on mitä on (olihan ne ehkä silloin joskus ihan hyvät).
Ja esim. ihmiset jotka odottavat PS3:sta ja hypettävät sen tehoja, ja sanovat että X360 on ihan surkea koska siinä olis huonot grafiikat, pelaavatko tälläiset henkilöt sitten enää ollenkaan PS2:sta tai mitään muita vanhempia pelikoneita?
 
Vastaus: Grafiikka

FindRb sanoi:
Kuinkakohan monen mielestä Zelda OoT on paska peli ku grafiikat nyt on mitä on (olihan ne ehkä silloin joskus ihan hyvät).
Ja esim. ihmiset jotka odottavat PS3:sta ja hypettävät sen tehoja, ja sanovat että X360 on ihan surkea koska siinä olis huonot grafiikat, pelaavatko tälläiset henkilöt sitten enää ollenkaan PS2:sta tai mitään muita vanhempia pelikoneita?
Kysymys ei ole niinkään siitä voiko vanhoja pelejä sanoa huonommiksi koska niissä ei ole niin hienot grafiikat vaan siitä ostaisitko sinä seuraavan Zeldan jos sen grafiikat olisivat yhä samaa tasoa kuin N64:n aikaan?
No, tietysti sarjan fanit ostaisivat mutta kaikille tämä ei ole yhtä yksinkertaista. Mahdollinen ostaja kun harkitsee pelin hankkimista hän todennäköisesti katselee jostain screenshotteja pelistä tai jopa videoita. Aniharva pelaaja kokeilee (tai pääsee kokeilemaan) pelejä ennen sellaisen ostoa, eikä siten pääse selville pelin pelattavuudesta tai muusta pelimekaniikasta. Nintendon uusin slogan "Playing is believing" nimenomaan pyrkii siihen, että asiakkaat tuomitsisivat pelit vasta sen jälkeen kun ovat kokeilleet niitä.
Onhan tietty vielä ne jotka ostavat pelin arvostelujen perusteella. Tällöin mielipiteen muodostaa pelin arvostelija eikä pelaaja itse. Yleensä en arvosteluista etsi sitä lopussa olevaa pistemäärää. Kyllähän arvosteluista saa monasti hyvän kuvan pelistä, siitä millainen sen tarina ja pelimekaniikka on, mutta ei se ole sama kuin kokeilisi itse. (No peliarvosteluista voisi nyt keskustella vaikka kuinka, mutta jätetään se nyt tekemättä. :))

Sitähän sanotaan, että huonot grafiikat voivat pilata hyvän pelin, mutta hyvät grafiikat eivät pelasta huonoa peliä. Grafiikka on tärkeä osa peliä. Kyllä uuden konsolisukupolven pitäisi grafiikkaakin parantaa. Wii pelien grafiikat voivat olla hyviä. Ei tosin ihan samaa laatua kuin PS3:n, mutta hyviä silti.
 
Ylös Bottom