Minusta tuossa
KY:N haastattelussa on mielenkiintoista se, että kysyttäessä vauriomallinnuksesta hän vastaa
visuaalisen vauriomallinnuksen puuttumisesta:
Will there be any car damage in Gran Turismo 4? Surely the more realistic the game gets the more a lack of damage sticks out like a sore thumb, undermining this realism?
Kazunori: The simple answer to your question is: no. We are not planning to include any visual car damage. However, we are considering something, although we are not 100 percent sure...
Mitä tämä rangaistussysteemi sitten on, jää nähtäväksi
Instead of visual damage, we are considering some kind of a penalty system in which players will be penalised for trying to run corners along a wall, as they did in Gran Turismo 3 for instance. Also, pushing against opponents' cars, again seen in previous GT titles, will be penalised. We're currently trying to find the best solution.
Tarkoittaako se yksinkertaisesti vauhdin
huomattavaa alenemista vai jotain muuta?
Minusta variomallinnus pitäisi jakaa kahteen osaan: visuaaliseen mallinnukseen ja auton toimintaan vaikuttavaan mallinnukseen, jonka ei tarvitse näkyä auton ulkonäössä, mutta joka voi pahimmillaan aiheuttaa keskeytyksen kilpailussa. Henkilökohtaisesti pidän jälkimmäistä tärkeämpänä, koska se tekee pelaamisesta vaativampaa ja mielenkiintoisempaa. Vaurioiden ongelmaksi tulee AI-autot, jos ne on ohjelmoitu yhtä huonosti kuin GT3:ssa. Joissakin GT3-kisoissa yksikään koneauto ei pääsisi maaliin asti.
On totta, että kolarointi ja mahdolliset kilpailun keskeytykset häiritsevät/ärsyttävät/saavat v-käyrän kohoamaan/jne., mutta minusta pelin pitäisi huolehtia siitä, että se ei ole mikään Destruction Derby, jos sitä markkinoidaan nimikkeellä Real Driving Simulator. Pääasiallinen käytäntö ainakin lyhyemmissä kisoissa (3 kierrosta tai alle), joita olen GT3:lla pelannut OLR-kisoissa (off line racing vaikka alkujaan on line racing) sitten elokuun 2001, on ollut "no more than two wheels off the track and no wall touches". Tarkoittaa sitä, että virheen sattuessa alkaa uusi yritys...
Tarkoitan vain sitä, että pyrittäessä ajamaan useampi kierros ilman virheitä, ajotapa pitää sovittaa aivan erilaiseksi kuin haettaessa vain yhtä nopeaa kierrosta saati silloin, kun sallitaan oikaisut ja kolaroinnit. Kierrosajat on sovitettava oman taitonsa mukaan sellaisiksi, että auton saa pidettyä hallinnassa koko ajan eikä mahdolliset hallinnan menetykset saa olla liian suuria, jotta auton saa takaisin hallintaan ennen kolaria. Tämä erottelee mestarit ja muut tehokaasti, koska parhaat pelaajat pystyvät tekemään tasaisesti hyviä kierrosaikoja vaikka kuinka kauan.
Toivottavasti AI palaa GT-sarjassa juurilleen, jossa se oli alkuperäisessä versiossa (vain siinä). Siis kuminauha-AI pitäisi jättää pois. Samoin pitäisi kaikenlaiset AI:n nopeusrajoitukset jättää pois (joissakin kisoissa AI ei käytä suorilla suurinta vaihdetta, vaan ajelee vajaalla kaasulla alemmalla vaihteella). Jos helpommissa sarjoissa halutaan antaa aloittelevalle pelaajalle mahdollisuus voittaa, niin minusta se pitäisi mahdollistaa satunnaisesti enemmän ajovirheitä tekevällä koneälyllä tai sitten sallia ylitehokkaan auton käyttö.
Moninpelistä on monta mielipidettä. Olen pelannut hyvin vähän jaetulla ruudulla, koska en yksinkertaisesti pidä siitä. Se on kuin katselisi asioita postiluukusta. Sen sijaan olen pelannut I-Linkillä 2, 3 ja 6 hengen peleissä. (Lisäksi olen pelannut netin yli paria PC-ajopeliä 4-7 hengen kanssa.) Minusta I-Link on teknisesti paras, koska sen avulla saa suuren kuvaruudun ilman netissä esiintyviä viiveitä (väittävät tosin, että GPL:ää voi pelata ilman viiveitä). Ison I-Link-ryhmän kokoaminen on aika suuri työ, joten siedettävällä viiveellä oleva netin yli pelaaminen on helpompaa.
Tuo uusi Logitechin ratti näyttää epämiellyttävältä. Epämiellyttävältä lähinnä siksi, että toimivatko
nykyiset ratit GT4:ssa??? En halua ostaa enää yhtään uutta rattia. Kaksi rattia saa luvan riittää.