Vastaus: Gran Turismo 5 [Hype & hankintahekumointi | 24.11.]
Kyllä nyt sen verran tuota Beemeriä ymmärrän että jo iät ajat ovat näitä esirendattuja kuvia pelistä laitettu liikkeelle ja alle teksti että olisi gameplay kuvaa.
Tässä nyt halotaan hiuksia melko lailla, mutta GT5:n Photo Modessa (voi käyttää esim. kesken ajon, kuvan maksimikoko 1920x1080) tai Photo Travel Modessa (vain Premium-automalleille, kuvan maksimikoko 8 megapikseliä) otetut kuvat eivät ole esirenderöityjä siinä mielessä kuin perinteisesti käsitetään. Eivätkä ne myöskään ole esimerkiksi PC:llä otettuja pressikuvia. Ne ovat kuvia joita kuka tahansa GT5:ttä pelaava voi itse ottaa. Siihen ei tarvita Photoshopia tai tuntikausien renderöintejä.
Totta on tietysti se, että jos ajat GT5:llä jostain auton ulkopuolisesta kuvakulmasta ja nappaat kesken kaiken videokaappauslaitteistolla kuvan, ei se todellakaan yllä lähellekään Photo (Travel) Mode -tilassa otettujen räpsäysten laatua.
Spoilerin alla pari esimerkkiä ihan todellisista gameplay-kuvista. Ensimmäisessä kuvassa nk. Standard-automalli, jälkimmäisessä Premium-auto. Lisää esimerkkejä voi käydä katsomassa
Taxigamerin Flicker-sivulta.
Update! Lisäsin vielä kolmannen kuvan, jos joku vielä epäilee, että kaksi ekaa kuvaa olisi otettu replaysta.
Muistetaan vielä että ps2:sen emotion engine antoi autolle vielä tunteet, mitä sitten ps3?
En tiedä, mistä tämä koko "Emotion Engine antaa peleille tunteet" -myytti on aikoinaan edes lähtenyt liikkeelle. Käytin tässä parikymmentä minuuttia Googlaillen hakutuloksia aikakaudelta 1.1.1999-31.12.2000, mutta lähimmäksi lähdettä pääsi tällainen pätkä S
Sonyn pressitiedotteesta keväältä 2000.
Tecmo's Tomonobu Itagaki, who developed Dreamcast's fighting game Dead or
Alive 2, tells Newsweek he can create a "more emotional world" for his games
with PlayStation 2. "The physics will be more accurate. I'll be able to do
smoke, fire and water. With current technology, the thickness of the fog is
even throughout. With PlayStation 2, one part can be thin and another thick.
Edes Itagaki ei väittänyt, että Emotion Engine antaa peleille tunteet, saatikka sitten autoille.
Samasta yhteydestä löytyi myös kuuluisaksi muodostunut Toy Story -juttu, joka sekin näyttää vääristyneen aika lailla. Ei tuossa väitetä, että PS2 kykenisi Toy Story -tasoihin grafiikoihin sen enempää kuin PS1 tuottaisi South Park -tason kuvaa. Kyse oli vain vertauskuvasta.
Levy explains that the secret is the Emotion Engine, a fast, high-powered
chip set that is fine-tuned to generate the polygons that are the building
blocks of 3-D graphics. PlayStation 1 could handle 360,000 polygons per
second. Version 2 can handle 20 million, a jump from "South Park" to "Toy
Story."
Ja koska tä julkasu päivä selveni?
Asiasta ilmoitettiin
virallisen PlayStation-blogin kautta 12. marraskuuta.
Itse käsitän tuon tweettauksen ihan vaan siten, että ensi viikolla tulee valtava GT5-juttujen tulva, kun embargot laukeavat, viralliset arvostelut ilmestyvät nettiin jne.
Ihmettelin itsekkin kokoa, ja ilmeisesti ovat sen saaneet toimimaan. Thanks sony for delaying for nothing!
GT5:ttä ei ole saatu toimimaan jailbreakatulla PS3:lla. Tästä liikkui hetken aikaa huhuja, jotka lopulta osoittautuivat perättömiksi. Sekä pelin EU- että US-versio on käännetty PS3:n SDK:n versiolla 3.50, joten jailbreak- ja homebrew-heppujen pitää nyhtää hihastaan uusia kikkoja ennen kuin GT5:ttä voi murretulla Pleikkarilla pelata. (Käytännössä satavarmasti näin tulee ennen pitkää tapahtumaankin, mutta toistaiseksi GT5:ttä voi pelata vain, jos konsolissa on aito 3.50-käyttöjärjestelmäversio.)