Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Jotenkin huvittaa kyllä tämä ”ihmiset ostaa vain koska GTA”. Tai yleensäkkin tuo ”ihmiset ostaa vain koska <lisää tähän mikä tahansa suosittu sarja>”. Tuo on omasta mielestä lähinnä tommonen pakokeino, että jos ei itse ymmärrä sarjan hienoutta niin sitten voi vähätellä sanomalla, että no tää nyt vaan on, koska GTA. Kyllä sille on ihan oikeasti syynsä miksi jengi jostain sarjasta jne tykkää, kun hullu puurosta ja se on ihan vaan henkilökohtainen ongelma jos ei koe samoin. Ja ei siinä, se on ihan ok mutta minusta on naurettavaa yrittää vähätellä vain, koska ei itse satu tykkäämään jostain.

Jotenkin huvittaa kyllä tämä ”ihmiset ostaa vain koska GTA”. Tai yleensäkkin tuo ”ihmiset ostaa vain koska <lisää tähän mikä tahansa suosittu sarja>”. Tuo on omasta mielestä lähinnä tommonen pakokeino, että jos ei itse ymmärrä sarjan hienoutta niin sitten voi vähätellä sanomalla, että no tää nyt vaan on, koska GTA. Kyllä sille on ihan oikeasti syynsä miksi jengi jostain sarjasta jne tykkää, kun hullu puurosta ja se on ihan vaan henkilökohtainen ongelma jos ei koe samoin. Ja ei siinä, se on ihan ok mutta minusta on naurettavaa yrittää vähätellä vain, koska ei itse satu tykkäämään jostain.
Tämäpä.

Kyllä siinä on yleensä syynsä, miksi jotkut pelit ovat aivan hullun suosittuja. Ei ne vain ole sen nimekkyyden takia. Kyllä jotkut nimekkäätkin pelin ovat tuottaneet pettymyksiä. Otetaan esimerkiksi vaikka viimeisin Call of Duty.

GTA:n tapauksessa samanlaista pettymystä ei ole vain tullut. Mitä pidemmälle pelisarja on edennyt, niin sitä parempia pelit ovat olleet.

Siksi tätä kutosta odotetaan kuin kuuta nousevaa.

Kyllä mä tykkään GTA-sarjasta, paljonkin. Mutta kun mulle ei vaan MIKÄÄN peli ole sen 80 euron arvoinen, mitä niistä nykyään pyydetään. Syy tähän varmaan on se, että olen melko kaikkiruokainen pelien suhteen, joten niitä tulee paljon ostettuakin (ei tietenkään normaalihintaan), joten backlogissa riittää aina pelattavaa. Ei ole siis mitään tarvetta ostaa yhtään peliä 80 eurolla, kun voin odotella hinnanlaskua ja siinä sivussa pelata jo omistettuja pelejä. Joissakin tapauksissa tätä ei edes tarvitse kovin kauaan odottaa. Esim. suht. tuore Bond on jo kotiutettu 35 eurolla.

GTAVI onkin sitten hankalampi tapaus. Peli on niin myyntivarma, että sillä ei ole mitään hinnanalennuspainetta pitkään aikaan, varsinkaan kun sitä ei nykyisillä tiedoilla tule edes fyysisenä. Saas siis nähdä, onko tämä minkäänlaisessa alessa edes ensi pääsiäiseen menneessä. No, yksi asia on varma. Pelattava ei mun backlogista lopu, vaikka GTA jää odottelemaan halvempia hintoja.

Siis häh? Tuo "ihmiset ostaa koska GTA" ei liittynyt viimeisimmissä viesteissä kyllä mihinkään muuhun kuin siihen että se ostetaan missä tahansa muodossa, koska se on GTA. Siinä ei vähätellä millään tapaa peliä vaan nimenomaan todetaan että se ostetaan, koska se on GTA.

Siitä on juurikin jätetty pois kaikki omat näkemykset, onko peli ostamisen tai hehkutusten arvoinen ja alleviivataan, että on ihan sama onko peli vain digitaalisena vaiko ei, sillä se ostetaan joka tapauksessa.

Ihme vänkäyksen hakemista kun pitää tulkita viestejä väkisellä tietyllä tavalla ja missata koko pointti samalla.

Yhtä paljon tuon "ostaa koska GTA" voi tulkita positiiviseksi kuin negatiiviseksi.

Ei kai muuten, mutta missä vaiheessa tai mikä katkaisee kamelinselän, niin että fyysistä versiota pelistä X ei kannata julkaista? GTA VI menestys ja esimerkki ainakin omaan silmään voi ohjata muitakin tähän suuntaa.
No en silti näe että kun/jos GTA VI julkaistaan vain diginä, niin se murtaa padot ja kaikki pelit voidaan jatkossa julkaista vastaavasti vain diginä. Toki se on mukana tätä digitaalista ostamista yleistämässä mutta minusta se on yhä "vain" peli pelien joukossa.

GTA on myös tosiaan nimike, jonka kohdalla voitaisiin valita ainoaksi myyntipaikaksi joku Forssan K-Market ja silti peliä myytäisiin varmasti ihan helvetisti. Eli yhä on paljon merkitystä sillä että kyse on juuri GTA:sta. Sanoit sen itsekin käänteisesti kun kommentoit Alan Wake 2:n digitaalisuutta.

Siis häh? Tuo "ihmiset ostaa koska GTA" ei liittynyt viimeisimmissä viesteissä kyllä mihinkään muuhun kuin siihen että se ostetaan missä tahansa muodossa, koska se on GTA. Siinä ei vähätellä millään tapaa peliä vaan nimenomaan todetaan että se ostetaan, koska se on GTA.

Siitä on juurikin jätetty pois kaikki omat näkemykset, onko peli ostamisen tai hehkutusten arvoinen ja alleviivataan, että on ihan sama onko peli vain digitaalisena vaiko ei, sillä se ostetaan joka tapauksessa.

Ihme vänkäyksen hakemista kun pitää tulkita viestejä väkisellä tietyllä tavalla ja missata koko pointti samalla.

Yhtä paljon tuon "ostaa koska GTA" voi tulkita positiiviseksi kuin negatiiviseksi.

No en silti näe että kun/jos GTA VI julkaistaan vain diginä, niin se murtaa padot ja kaikki pelit voidaan jatkossa julkaista vastaavasti vain diginä. Toki se on mukana tätä digitaalista ostamista yleistämässä mutta minusta se on yhä "vain" peli pelien joukossa.

GTA on myös tosiaan nimike, jonka kohdalla voitaisiin valita ainoaksi myyntipaikaksi joku Forssan K-Market ja silti peliä myytäisiin varmasti ihan helvetisti. Eli yhä on paljon merkitystä sillä että kyse on juuri GTA:sta. Sanoit sen itsekin käänteisesti kun kommentoit Alan Wake 2:n digitaalisuutta.
No onhan tuossa nyt päivän selvä vähättelevä sävy tuossa ilmauksessa. Nimenomaan se antaa ymmärtää, että se ostetaan vain nimen takia, sama mitä se sisältö on. Niinku porukka ei ostaisi nimenomaan sen sisällön ja laadun takia. Tuosta vaan paistaa vahvasti läpi esim sinun asenteesi peliä kohtaan. En esim minä sanoisi koskaan, että ostan pelin, koska se on GTA.

No onhan tuossa nyt päivän selvä vähättelevä sävy tuossa ilmauksessa. Nimenomaan se antaa ymmärtää, että se ostetaan vain nimen takia, sama mitä se sisältö on. Niinku porukka ei ostaisi nimenomaan sen sisällön ja laadun takia. Tuosta vaan paistaa vahvasti läpi esim sinun asenteesi peliä kohtaan. En esim minä sanoisi koskaan, että ostan pelin, koska se on GTA.
Väitätkö ettei GTA ole jo nimikkeenä sellainen että sitä ostetaan sen takia? Minä väitän että se on samaa kuin NHL tai FIFA tai COD tai Assassin's Creed, eli se ostetaan koska se on totuttu ostamaan ja on tuttu nimike. On varmasti paljon porukkaa, jotka ei osta tai pelaa juuri mitään muuta mutta kun tulee se uusi GTA, NHL tai mikä kenelläkin on se juttu, niin kukkaro aukeaa. Eikä se mitenkään ole ristiriidassa sen kanssa etteikö ostamiselle voisi olla myös joku muukin peruste ja etteikö tuote voisi olla ostamisen arvoinen, joten ihan turhaan luet viestistä sävyjä kun ne on epäoleellisia siinä, mitä keskustelu koski.

Tosiaan se pointti ja varsinainen aihe - eli digitaalisena myyminen - nyt kivasti upposi tähän jankkaukseen.

Ihmeellistä myös miten joku ei muka tajua mikä arvo tunnetulla nimellä on ja miten jo se merkitsee todella paljon pelkän laadun lisäksi. On varmasti hirveä määrä laatupelejä, jotka ei ole saaneet ansaitsemaansa menestystä vain siksi koska nimi ei ole tuttu. Toisaalta taas on varmasti paljon tunnetulla nimellä varustettuja pelejä, jotka on myyneet enemmän kuin laadultaan ansaitsisivat.

Eikä minun kommenttini edes liittynyt laatuun, vain ainoastaan tuttuun nimeen. Kun uusi GTA tulee, niin myös ne, jotka eivät yleensä pelaa, alkavat kaivaa konsoleitaan tai kukkaroitaan esille.

Jännä muutenkin kun tämä sama asia on jo todettu moneen otteeseen muidenkin osalta: GTA on ilmiö, jotain ilmiömäistä, yms. Joten eikö tuo sanomani nimenomaan tue tätä samaa näkemystä siitä, että uusi GTA ostetaan koska se on uusi GTA? Se on monelle jo paljon enemmän kuin pelkkä peli, minkä tämäkin keskustelu on jo useaan kertaan todistanut.

Viimeksi muokattu:
Väitätkö ettei GTA ole jo nimikkeenä sellainen että sitä ostetaan sen takia? Minä väitän että se on samaa kuin NHL tai FIFA tai COD tai Assassin's Creed, eli se ostetaan koska se on totuttu ostamaan ja on tuttu nimike. On varmasti paljon porukkaa, jotka ei osta tai pelaa juuri mitään muuta mutta kun tulee se uusi GTA, NHL tai mikä kenelläkin on se juttu, niin kukkaro aukeaa. Eikä se mitenkään ole ristiriidassa sen kanssa etteikö ostamiselle voisi olla myös joku muukin peruste ja etteikö tuote voisi olla ostamisen arvoinen, joten ihan turhaan luet viestistä sävyjä kun ne on epäoleellisia siinä, mitä keskustelu koski.
Ainut mitä väitän on, että tuo on vähättelevä ilmaus mitä se on myös noiden muidenkin kohdalla samalla tavalla. Tuota ilmausta myös käyttää pääsääntöisesti vain ne, jotka eivät ymmärrä täysin niiden viehätystä yms.

Tosiaan se pointti ja varsinainen aihe - eli digitaalisena myyminen - nyt kivasti upposi tähän jankkaukseen.
Minun kommenttini koski tuota kyseistä ilmausta. Ja minä en jankannut, yhdesti mainitsin asiasta ja sinä aloitit jankkauksen aiheesta, vissiin osui johonkin hermoon taas?

Mutta en jaksa tästä tämän enempää, kun menee tosiaan vaihteeksi jankkauksen puolelle taas.

Ainut mitä väitän on, että tuo on vähättelevä ilmaus mitä se on myös noiden muidenkin kohdalla samalla tavalla. Tuota ilmausta myös käyttää pääsääntöisesti vain ne, jotka eivät ymmärrä täysin niiden viehätystä yms.
Tiedän kyllä mitä väität, ihmettelin vain että miksi se piti tuoda keskusteluun kun asia/aihe oli ihan muualla? Miksi piti tarttua juuri tuohon epäolennaisuuteen ja alkaa viestin "sävystä" jankkaamaan (koska tiesin että se menee siihen, vaikka ei sitä toki heti olekaan).

Minun kommenttini koski tuota kyseistä ilmausta. Ja minä en jankannut, yhdesti mainitsin asiasta ja sinä aloitit jankkauksen aiheesta, vissiin osui johonkin hermoon taas?
Osui tosiaan "ihmettelyhermoon" koska en tajua miksi tuo oli olennainen asia nostaa esille ja täten tämä jankkaus aloittaa. :D

Mutta en jaksa tästä tämän enempää, kun menee tosiaan vaihteeksi jankkauksen puolelle taas.
Niinhän se meni ja siksi ihmettelin asiaa jo etukäteen kun tiesin ettei tuollaisesta "pointista" tule mitään muuta syntymään. Oliko siis jotenkin olennainen "nosto" kun siellä oli ihan asiaakin viestissä. Minunkin puolestani voidaan toki tähän lopetella tai jatkaa avautumisissa jos tarvetta on.

Tiedän kyllä mitä väität, ihmettelin vain että miksi se piti tuoda keskusteluun kun asia/aihe oli ihan muualla? Miksi piti tarttua juuri tuohon epäolennaisuuteen ja alkaa viestin "sävystä" jankkaamaan (koska tiesin että se menee siihen, vaikka ei sitä toki heti olekaan).

Osui tosiaan "ihmettelyhermoon" koska en tajua miksi tuo oli olennainen asia nostaa esille ja täten tämä jankkaus aloittaa. :D

Niinhän se meni ja siksi ihmettelin asiaa jo etukäteen kun tiesin ettei tuollaisesta "pointista" tule mitään muuta syntymään. Oliko siis jotenkin olennainen "nosto" kun siellä oli ihan asiaakin viestissä. Minunkin puolestani voidaan toki tähän lopetella tai jatkaa avautumisissa jos tarvetta on.
Ei sen ollut tarkoituskaan liittyä meneillään olevaan keskusteluun vaan olla sivuhuomio tuosta ilmauksesta. Miksi ihmeessä sellaisia ei saisi tehdä? Meinasin tästä mainita jo aiemminkin, kun sama ilmaus on toistunut useaan kertaan ennenkin eikä pelkästään sinulta.

Hyvää keskustelua ollut täällä. Tässä omia mietteitä tämän kaiken ympärillä. Kukaan ei tiedä mikä on pelin koko? Onko se jo niin iso, että siihen tarvitaan useampi levy kuin 2? Ja tämän takia fyysinen levy jää pois? Mutta tuo digi julkasu varmistaa sen, että kukaan ei viikkoa ennen leveile pelaamisella ennakkoon ja varmistetaan maksimaalinen voitto. Onko 80 euron karsittu versio ja 100 normaali versio (deluxe) paljon? Ei minun mielestä tämänkaltaiselta peliltä. Kyllä se lompakkoani kirpaisi kun laitoin deluxen ennakkotilaukseen ja lisäsin 100e jemmaa tilille. Olen huomannut senkin vuosien varrella, että rockstar tykkää olla hiljaa ja antaa ihmisten huhuilla mitä ihmeellisimpiä huhuja. Olishan tuo kiva, että osa huhuilusta varmistettaisiin ja maanpäällä osittain rauha.

Kukaan ei tiedä mikä on pelin koko? Onko se jo niin iso, että siihen tarvitaan useampi levy kuin 2? Ja tämän takia fyysinen levy jää pois? Mutta tuo digi julkasu varmistaa sen, että kukaan ei viikkoa ennen leveile pelaamisella ennakkoon ja varmistetaan maksimaalinen voitto. Onko 80 euron karsittu versio ja 100 normaali versio (deluxe) paljon? Ei minun mielestä tämänkaltaiselta peliltä

Ei kai tuota ole varmistettu, mutta epäilys on jonnekin 200-300 gigan luokkaan. Mikä tarkoittaisi kahta tai jopa kolmea levyä.

Mitä itse peliin tulee. Jos se huhu pitää paikkaansa, että peli on 30fps riippumatta alustasta, jää ainakin aluksi kauppaan edelleen mun osalta.

Mitä hinnoitteluun tulee, niin kyllähän toi 100 euron rajapyykki on jo ylitetty. Esim. Doom The Dark Agesin Premium oli yli 100 euroa. Siinä kyllä otettiin hölmöiltä (lasken itseni tähän) rahat pois, ottaen huomioon että nykyään sen aika tyypillinen digikaupan ale-hinta on jotain kolme kymppiä.

Worst case scenario:
- GTA VI ei ole yhtä hyvä kuin aiemmat
- Embargo julkaisuun saakka + digi only
- Hurja määrä ennakkotilauksia
- Profit ennen kuin totuus paljastuu

Ei sen ollut tarkoituskaan liittyä meneillään olevaan keskusteluun vaan olla sivuhuomio tuosta ilmauksesta. Miksi ihmeessä sellaisia ei saisi tehdä? Meinasin tästä mainita jo aiemminkin, kun sama ilmaus on toistunut useaan kertaan ennenkin eikä pelkästään sinulta.
On tässä ketjussa ollut selvää pelisarjan vähättelyä. Ite kerroin hyvänä puolena yksityiskohtien runsaan määrän, nii siihen vaan sanottiin "yhdentekevä asia, koska en niitä edes huomaa pelatessa". No mä huomaan ja ne selvästi lisäävät siellä olemisen tuntua.

Sit GTA ketjussa kehutaan jotain lasten purkkaviritelmiä a la Sleeping Dogs, mikä ei (tässä ketjussa) ketään kiinnosta.

Heitänpä semmosen jutun et paras GTA, joka ei oo GTA, on RDR2.

On tässä ketjussa ollut selvää pelisarjan vähättelyä. Ite kerroin hyvänä puolena yksityiskohtien runsaan määrän, nii siihen vaan sanottiin "yhdentekevä asia, koska en niitä edes huomaa pelatessa". No mä huomaan ja ne selvästi lisäävät siellä olemisen tuntua.

Sit GTA ketjussa kehutaan jotain lasten purkkaviritelmiä a la Sleeping Dogs, mikä ei (tässä ketjussa) ketään kiinnosta.

Heitänpä semmosen jutun et paras GTA, joka ei oo GTA, on RDR2.
Pelit koetaan eri tavoin. Ei se mitään vähättelyä ole, että kaikki eivät koe Rockstarin tapaa tehdä pelejä niin mullistavia, kuin todelliset Rockstar-fanit. Harmillista, että tämä saa sinut niin pahalle mielelle, että pitää alkaa provoavia termejä käyttämään. Ehkä olisi sitten parasta vaan kuitenkin hyväksyä sekin, että vaikka Rockstarin pelit ovat sinulle ja monille muille mestariteoksia, niin kaikille ne eivät millään kuitenkaan sellaisia pelejä ole. Ei täällä kukaan ole kyseisiä pelejä täysin surkeiksikaan haukkunut, vaikka niissä olevia puutteita onkin tuotu esiin. En edellenkään ymmärrä, miksi asia pitää ottaa noin henkilökohtaisesti, vaikka kuinka olisi omista suosikkipeleistä kyse.

Keskusteluketjussa on mielipiteitä ja se on ilmeisesti nyt siis paha asia?

Lisäksi se tuo minun viestissäni ollut "vähättely" liittyi "viestin sävyyn" eikä itse viestin sisältöön, missä kyllä mielestäni jo tarkoituksella haetaan vastakkainasettelua sivuuttamalla itse asia ja tarttumalla "sävyyn".

Mutta joo, nyt tämä meinaa mennä taas ohi aiheen vaikka osaksi jo yritin siirtää tätä pelin ulkopuolista settiä omalta osaltani muualle.

Yksityiskohdat ei oo mikään vähäpätöinen asia, sitä on turha vähätellä. Rockstarin pelit eivät ole mestariteoksia, eikä ne välttämättä mun juttu ole. Ymmärrän täysin pelisarjan suosion, se ei tuu tyhjästä.

Ylös Bottom