Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Grand Theft Auto VI

Onhan GTA:issa ainakin kolmosesta lähtien voinut vaihtaa kuvakulmaa muutaman vaihtoehdon välillä. Vitoseen tuli myös myöhemmin päivitys, joka mahdollisti pelaamisen ekasta persoonasta.
Onhan niitä ollut mutta en osaa nyt tähän hätään muuta sanoa kuin että tuo video näytti omaan silmään jo muulta kuin pelkältä "GTA V:n remasterilta". Hahmon silmin en kyllä näitä lähtisi pelaamaan kun ei ole yhtään tarkoitettu niin ja sen huomaa kun pelimekaniikat ei ole fps-pelistä vaan 3rd person pelistä.

Tosin kyllähän ne Resident Evilit on ilmeisesti olleet ihan pelattavia molemmista? Itse en ole pelannut kuin oletusasetuksilla, joten ei ole omakohtaista kokemusta.

Silti se, mitä olen 1st person pelaamista GTA V:ssä nähnyt, on näyttänyt sellaiselta ettei peliä ole siihen tarkoitettu.

Ummetus ja pitää koko päivä istua vessassa

No joo, realistisuutta kaipaan itsekin, mutta tosiaan jotain rajaa siihen
Minä oikeasti haluaisin jo nähdä tämän jossain! Ei edes Kingdom Come voinut tätä tehdä vaikka vessoja sontaläjineen kyllä oli joka paikassa. Ja siinä oli jo muutenkin kaikkea turhauttavuuksiin asti meneviä "realistisuuksia", joten ihan hyvin olisivat sen voineet laittaa mukaan. Edes vaikka niihin ikävempiin "perkkeihin", joita pelissä muistaakseni sai halutessaan mukaan valita.

Mutta siinä olisi GTA:lla "kova" paikka jos ummetus olisi pelissä. Ostaisin.

Minä oikeasti haluaisin jo nähdä tämän jossain! Ei edes Kingdom Come voinut tätä tehdä vaikka vessoja sontaläjineen kyllä oli joka paikassa. Ja siinä oli jo muutenkin kaikkea turhauttavuuksiin asti meneviä "realistisuuksia", joten ihan hyvin olisivat sen voineet laittaa mukaan. Edes vaikka niihin ikävempiin "perkkeihin", joita pelissä muistaakseni sai halutessaan mukaan valita.

Mutta siinä olisi GTA:lla "kova" paikka jos ummetus olisi pelissä. Ostaisin.
Kyllä. Ummetus. Ja sen aiheutuminen käytetystä ruokavaliosta. Rämppää x nappulaa jotta saa jöötin ulos. Ja sitten statistiikkaa mimmoisen pökäleen sai sieltä synnytettyä. Isoimmat jöötit pitäisi pystyä myymään jossain alustalla joko pelin sisäisellä valuutalla tai ihan oikealla

"proud owner of biggest poop so far in GTAVI : 1,6kg"

Viimeksi muokattu:
Ja vuotojen kautta ihan syystäkin. Ei tällaista kenenkään pitäisi pelata vaikka olisikin täysi-ikäinen :D
Paitsi tietysti itse ostan tämän, no doubt.
Oli kieltämättä aika häiriintyneen oloista kamaa näkemässäni vuotomatskussa. Pakko silti myöntää, että oma kiinnostukseni peliä kohtaan kasvoi vain entisestään… :D

En sen enempää ala keskustelemaan täällä kasvatuslinjauksista, mutta kyllä mun 15v poikani tätä saa pelata ihan siinä kuin on vitostakin pelannut ;)

En sen enempää ala keskustelemaan täällä kasvatuslinjauksista, mutta kyllä mun 15v poikani tätä saa pelata ihan siinä kuin on vitostakin pelannut ;)
Sama linja on itsellänikin. Poikani saa pelata useampia pelejä, jotka ovat K16-pelejä, vaikka on vasta pian täyttämässä 13. Ollaan yhdessä katsottu toki aika tarkkaan sellaisia juttuja, ja käyty keskustelua niistä asioista, mitkä eivät sitten kuitenkaan vielä mielestäni (tai hänen itsensäkään mielestä) sovi juuri hänelle hänen nykyisessä iässään.

Ihmiset ovat yksilöitä joilla on todella paljon eroja valmiuksissa hahmottaa ja käsitellä rajumpia juttuja. Varsinaiset kauhujutut ja kaikki selvästi seksipitoinen sisältö on kuitenkin todettu sellaisiksi ihan yhteisesti, ettei poikani pelaa tai katsele sellaisia viihdetuotteita, joissa noita on, ja ovat hänen ikäiselleen kiellettyjä. GTA-pelejä en ole siis poikani antanut vielä pelata, ja hän itsekin todennut, ettei niitä haluakaan pelata. Lähinnä niihin ajoittain liittyvän seksipainotteisen sisällön takia.

Toki väkivalta ja rikollisuuden kuvaaminen ovat GTA-peleissä sen verran brutaalia, etten vielä 13-vuotiaan poikani halua sellaista matskua pelaavan. Todennäköisesti suhtautuisin eri tavalla sitten kun poikani olisi jo 15-vuotias. Ymmärrän siis hyvin suhtautumisesi.

Kyllä meikäläinenkin jo 12 vuotiaana pelasi synttärilahjaksi saatua GTA 3:sta. Ei tuohon aikaan vanhemmat tienneet peleistä juuri mitään, joten oli helppo huijata ostotilanteessa, että "tää on vaan tämmönen autopeli ja toi k-18 merkintä tarkoittaa vaikeustasoa".

Nykyäänhän monet vanhemmatkin ovat itsekin pelaajia ja GTA:n maine niin hyvin maailmanlaajuisesti tiedossa, että moiset huiputukset tuskin menisivät enää läpi. :D

Olin 13-vuotias kun ensimmäinen GTA tuli PlayStationille ja ostin sen heti julkaisussa. Se iski ja kovaa. Oli hiton hauska. Ja ihmettelin kovasti kuinka niillä grafiikoilla peli oli K18. :D

Hyvää ja tärkeää keskustelua ikärajoista. Totta on, että ovat yksilöllisiä asioita miten jokainen suhtautuu ja reagoi asioihin ja on iloista lukea vastuullisesta vanhemmuudesta. Isoin asia noissa taitaa olla se, että lapset voivat hyvin kuvitella päässään niitä teemoja, jotka voivat olla rajujakin, mutta silloin se tapahtuu ikätasoisesti oman pään sisällä. Siinä vaiheessa kun näkevät materiaalia peleissä tai elokuvissa, muuttuu lapsen kyky täyttää mielikuvituksensa nähdyillä kuvilla, joihin ei ole vielä valmis. Eli kyse on myös yllättävän pitkäaikaisesta muutoksesta, sillä vaikutukset voivat yllättää pitkälle ja esiintyä yllättävissäkin tilanteissa tavalla, jolloin on vaikea osata yhdistää mihin esim ahdistavat tunteet liittyvät tai mistä ne tosiassa nousevat.

Hyvä siis ja kiitos jokaiselle, joka on kiinnostunut ja valmis käymään keskusteluja lapsensa kanssa.

Tämä on sinänsä jännä juttu. Ihan tässäkin ketjussa on muutamat, jotka ovat vannoneet 60 fps-pelien perään, ja 30 on taas lähes pelikelvottomia. Silti GTA saa tämän anteeksi, koska GTA. Se on ihan sama mitä "vuotoja" sun muuta tästä tulee, niin joka kerta internet menee sekaisin. Se on jotenkin huvittavaa, koska tämä on "vain" videopeli.

Olen kyllä @Ippenator kanssa samaa mieltä tuosta hypettämisestä. Kyllä itsekin olin "silloin nuorempana" kova "hypettäjä', mutta monien pettymysten takia loppui sekin. Ei se toki minulta ole pois, mutta jotenkin nämä hypettäjät ei kestä pelistä mitään negatiivista. Täydellistä peliä ei ole olemassakaan, eikä tämäkään tule sellainen olemaan. Kyllä minusta negatiivisista asioista kommentointi on myös keskustelua, koska kaikki ei vain voi olla sateenkaaria ja perhosia. Ja me emme ole nähnyt kuin pari traileria ja vuotoja, jotka ei välttämättä ole edes se totuus. Joo, tiedän, että ensi viikolla on se show.

Minusta GTA:ta ei ole edes arvosteltu mitenkään räikeästi, että siitä pitäisi hernettä vetää nenään.

Ja kohta varmaan joku tähänkin vastaa, että mitä minäkin täällä inisen. Voin kyllä sanoa, että kyllä tuo tulee varmaan jossain vaiheessa ostettua, mutta en todellakaan maksa noin kovaa hintaa pelistä.

Sinä otat ensin "muutamat vannoutuneet" esiin nimeämättä heitä, ja sen jälkeen kirjoitat että peli saa kaikilta "pelikelvottoman 30fps" anteeksi, koska GTA. Rakennat näin oletuksen jossa joku asia pitäisi antaa anteeksi koska se on jonkun tahon mukaan pelikelvoton, ilmeisesti sinun? Tämähän on vain sinun tulkinta tuosta asiasta.

Rockstar on 10 vuotta jokaista pelifirmaa edellä ja nämä leakit on näyttäneet sen. En ymmärrä oikeastaan edes mistä Rockstaria siis arvostelet? Siitä että maailma on liian yksityiskohtainen, valaistus on upea, erilaisia npc hahmoja on loputtomiin? Vai siitä että peli on suosittu? 30fps tottuu muutamassa minuuttissa. Tuossa pelissä kun on muutakin tuijotetttavaa kuin ruudunpäivitys. Jos sinua haittaa muiden innostuminen Once In A Lifetime kokemuksesta niin ei tarvitse pilata muilta sitä iloa. Mun mielestä nämä vuodot jollain tapaa vahvistaneet sitä että Rockstar ei ole menettänyt millään tapaa sitä "edgyyttään" vaan nyt on laitettu kaasu pohjaan koska elämmehän itsekin parodiassa..

Sinä otat ensin "muutamat vannoutuneet" esiin nimeämättä heitä, ja sen jälkeen kirjoitat että peli saa kaikilta "pelikelvottoman 30fps" anteeksi, koska GTA. Rakennat näin oletuksen jossa joku asia pitäisi antaa anteeksi koska se on jonkun tahon mukaan pelikelvoton, ilmeisesti sinun? Tämähän on vain sinun tulkinta tuosta asiasta.
No en tietenkään kerro nimiä, eiköhän henkilöt itse tunnista itsensä. Siitähän vasta soppa syntyisikin.

Ja kyllä tuota 30 fps-juttua on paljon muuallakin. Ei pelkästään täällä. Joten kyllä uskallan väittää, että jo nimensä puolesta tämä peli saa asioita anteeksi.

Hyvää ja tärkeää keskustelua ikärajoista. Totta on, että ovat yksilöllisiä asioita miten jokainen suhtautuu ja reagoi asioihin ja on iloista lukea vastuullisesta vanhemmuudesta. Isoin asia noissa taitaa olla se, että lapset voivat hyvin kuvitella päässään niitä teemoja, jotka voivat olla rajujakin, mutta silloin se tapahtuu ikätasoisesti oman pään sisällä. Siinä vaiheessa kun näkevät materiaalia peleissä tai elokuvissa, muuttuu lapsen kyky täyttää mielikuvituksensa nähdyillä kuvilla, joihin ei ole vielä valmis. Eli kyse on myös yllättävän pitkäaikaisesta muutoksesta, sillä vaikutukset voivat yllättää pitkälle ja esiintyä yllättävissäkin tilanteissa tavalla, jolloin on vaikea osata yhdistää mihin esim ahdistavat tunteet liittyvät tai mistä ne tosiassa nousevat.

Hyvä siis ja kiitos jokaiselle, joka on kiinnostunut ja valmis käymään keskusteluja lapsensa kanssa.
Todella hyviä pointteja. Juuri näistä toteamistasi syistä johtuen olen itsekin pitänyt erityisen tärkeänä olla läsnä omaln lapseni pelaamisessa, ja puhua ennakkoon, pelatessa ja pelien jälkeenkin siitä, miten hän on asioita pelatessa kokenut. Koen sen ainoaksi tavaksi pystyä kunnolla ymmärtämään pelaamisen ja tietynlaisten pelien vaikutuksia juuri minun pian 13-vuotta täyttävään poikaani. Tällöin pystyn myös paremmin tunnistamaan mitkä pelit, tai paremminkin niiden teemat ja toki visuaalisetkin seikat ovat hänelle sopimattomia ja jopa haitallisia. Pelaamme myös paljon yhdessä, jolloin vastaava keskustelu ja teemojen sekä kuvattujen asioiden vaikutus on mahdollisimman reaaliaikaisesti todettavissa, ja myös minulla vanhempana reagoitavissa.

GTA:n kohdalla tosiaan noudatan tiettyä varovaisuutta, mutta ymmärrän kuitenkin senkin jos vastuullinen ja lapsensa pelaamista fiksusti tarkkaileva vanhempi antaa lapsensa pelata GTA-pelejä myös muutaman vuoden alle pelin 18-vuoden ikärajan. Kun tuntee lapsensa hyvin ja on keskusteltu tämän kaltaisista asioista jo useamman vuoden ajan varsin avoimesti, voi se hyvinkin olla ihan turvallisesti mahdollista. Toki riippuu myös lapsen luonteesta ja omista mieltymyksistä.

Viimeksi muokattu:
Olin 13-vuotias kun ensimmäinen GTA tuli PlayStationille ja ostin sen heti julkaisussa. Se iski ja kovaa. Oli hiton hauska. Ja ihmettelin kovasti kuinka niillä grafiikoilla peli oli K18. :D
Itse taisin olla nuorempikin, kun GTA 3:sta pelasin. Omat lapset saavat kyllä vähän vanhempia ennenkuin pelaavat tälläisiä pelejä. Mielummin mahdollisemman lähellä sitä 18v, mikä näissä on ikäraja.

No en tietenkään kerro nimiä, eiköhän henkilöt itse tunnista itsensä. Siitähän vasta soppa syntyisikin.

Ja kyllä tuota 30 fps-juttua on paljon muuallakin. Ei pelkästään täällä. Joten kyllä uskallan väittää, että jo nimensä puolesta tämä peli saa asioita anteeksi.

Ei nimen, vaan sen miten edistynyttä visuaalista antia pelillä on tarjota. Miten edistyneet kaikki sen pikku yksityiskohdat on, miten se tulee mullistamaan peliteollisuuden jälleen kerran.

Ylös Bottom