Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GRID 2019

Doctor Pepper

Well-Known Member
GRID:in Ultimate versio tulee näköjään pelattavaksi jo 8.10 eli huomenna. Pelistä on ollut aika nihkeästi tietoa ennakkoon, mutta sarjan edelliset pelit ovat olleet hyviä ja pitkän tauon jälkeen arcadehenkinen rata-ajelu voi maistua paremmalta kuin avoimen maailman kaahailut. Codemastersin tapana tuntuu olevan nykyään pienten maksullisten lisäosien ja lisäautojen loputon lisääminen niin, että jos haluaa saada täyden kokemuksen, pitää perusversion omistajan maksaa koko ajan mikromaksuja. Siksi tuo Ultimate-versio olisi varmaan järkevämpi.

Pelissä on nemesis-järjestelmä, eli pelaaja voi esim. toisiin autoihin törmäilemällä saada niistä verivihollisia, jotka sitten keskittävät huomionsa pelaajan kiusaamiseen. Se ei autopelissä tunnu etukäteen kovin hauskalta mekaniikalta. Moninpeleissä olen tottunut siihen, että jotkut pelaajat käyttäytyvät kuin nemesistila olisi koko ajan käytössä ja niitä pelejä, joissa peräänajajat ja kimpoilijat menestyvät, ei juuri huvita pelata. Viime vuosina on tosissaan enemmän rasittanut liian aggressiivinen tekoäly kuin liian passiivinen jonossa ajava tekoäly, joka sekin on tietty tylsä vastus.

GRID:issä on myös aiemmista osista ja Forza-peleistä tuttu kelausnappi, jolla voi korjata pieleen menneet tilanteet. Kelausnapista minulla on kaksijakoiset tunnelmat. Toisaalta se säästää aikaa ja antaa rohkeutta auton rajojen hakemiseen, toisaalta se laiskistaa ja vie pois jännitystä. Forzassa yksinpeli tuntuu kelausnapin kanssa jopa tylsältä.

Uusia kevyempiä autopelejä tekisi mieli hankkia, mutta 89 euroa on aika kova hinta pelistä, joka voi olla myös paha pettymys. Kuukauden päästä tulee uusi Need for Speed myös, joten ehkä kannattaa odotella vielä ja katsoa onko siitä mihinkään. Ei viitsisi ihan joka kuussa ostaa uutta autopeliä täyteen hintaan.
 
Joo kiinnostais joku arcade rälläys konsolillekin :D

Mut tosiaa 80€ pelistä on vähän paljon jos se onki pettymys.

Ihan periaatteesta mun pitää saada jotain muutakin kun vaan digi krääsää peliin jos mä maksan siitä 80€ tai yli 100€.

Jonku jutun mukaan Fernando Alonso ois ollu pelinteossa mukana.
 
Alonson pääsee kuulemma myös haastamaan pelissä. Pelissä on 400 erilaista valmiiksi tehtyä hahmoa, joilla on erilaiset luonteet ja taidot ja yksi niistä on Alonso. En kyllä tiedä sitten, onko Alonso ollut miten paljon pelin teossa mukana vai enemmänkin mainoshahmona. Olisihan se kuitenkin hienoa voittaa Alonso. Oikeassa elämässä tuskin onnistuisi.
 
Jos arvostelua kaipaatte, niin etusivulle semmottinen on justiinsa pelmahtanut:

 
Vähän tuosta arvostelusta tulee sellaiset vaisut tunnelmat. Hienon näköinenhän se on videoiden perusteella, mutta niin on moni muukin autopeli. Youtubesta olen katsonut nyt kaksi kriittistä ja yhden ylistävän arvion. Tuntuu siltä, että jos on jo Gran Turismo Sport, Forzat ja Project Car 2, tuskin tuosta mitään erityistä enää saa, josta jäisi muuten ilman. Aiemmissa Grideissä oli hyvä vauhdin tunne, joka ei tuossa ilmeisesti ole mitenkään erityinen. Aiemmissa oli myös mittavat ja näyttävät vauriot autoihin, jotka nekin ovat kuulemma vesittyneet sille viime vuosien rata-autoilujen lähinnä kosmeettiselle tasolle. Varmaankin ihan hyvä ja ammattimainen tekele, mutta Codemastersilla on jo kaksi sarjaa, F1 ja Dirt, joita voin pelailla ja jotka ovat molemmat omassa genressään huipulla, niin on aika hankala perustella kolmannen hankintaa, jos luvassa ei ole mitään erityisen hyvää. Varmaan tuokin tulee game passiin muutaman kuukauden päästä tai ainakin tarjouslaariin.
 
Vauhdin tunnetta löytyy ihan kiitettävästi nopeammilla autoilla.
Onhan tämä silti selkeästi kevyemmän kategorian peli kuin Forzat & Gran Turismot sekä muut vastaavat. Parhaimmillaan GRID on juurikin pienissä erissä ja suunnattu ennen kaikkea kasuaalimman kaahauksen ystäville. Yhtä hyvin arvosana olisi voinut olla 3 tähteä näin autopelien suurkuluttajan näkövinkkelistä, mutta viihdyin joka tapauksessa mainiosti GRIDin parissa.
 
Grid vaikuttaa oikeen mukavalta alelaari peliltä, se tarjoaa asioita mitä turismo ja forza eivät tarjoa kuten erinomainen tekoäly joka haastaa pelaajaa ja nemesis systeemi jossa autot jopa kostavat kolareita takaisin. Autot hajoavat hienosti ja voi jopa irrota yksittäisiä pieniä peloja joten niihin jää reikiä. Mikä tärkeintä Gridissä ajaminen näyttää hauskalta ja nopealta, se on enemmän arcadea kuin edes semi simua kuten edellämainitut mutta se maistuukin erinomaisesti ainakin itselle. Varmasti ostoon kun hinta on siellä 20€ paikkeilla.
 
Alle neljäkymppiä fyysisestä kopiosta on aika houkutteleva hinta. Sen saa varmasti myytyä eteenpäin parilla kympillä, jos ei jaksa pelata pitempään.
 
Tullut nyt n.3.5 tuntia pelattua ja varsin hyvät fiilikset.
Ajaminen on perus gridiä eli autoilla ei tunnu olevan niin paljon massaa kuin vaikka forzassa ja pitoakin on enemmän.
Kyllä silti takatuuppareista kohtuu helposti perä irtoaa jos liian kovalla innolla polkee kaasua ja tempoo autoa mutkiin vauhdilla.

Ratilla ollut hauska ajaa eikä mun tarvinnut koskea forcen säätöihin ollenkaan. Toisaalta mulle riittää se, että ratti tuntuu sopivan jämäkältä.
En mä muutenkaan missään pelissä koskaan ratin venkoilun perusteella sitä tunne, että koska mennään pidon äärirajoilla tai miten auto muuten elää.
Kyllä mä tarvitsen tuohon sen kuuluisan perstuntuman.

FOV säätö löytyy myös konsoleilla ja myös ratin, jalat ja kädet voi poistaa ohjaamosta. Valitettavasti kameran etäisyyttä ei voi säätää kuten vaikka dirt rallyssa, mutta onneksi tässä sentään on dashcam.
Mieluummin kyllä ajaisin ihan kuskin penkiltä, mutta omaan makuun kamera on aivan liian kaukana.

Eri eventejä on 101 ja niistä on tullut ajettua jo 14 joten ei tämä niin pitkä ole kuin vaikka forza 7 joka on ihan vaan hyvä asia.
Nyt ehkä saa ajettua koko uran ilman, että meinaa iskeä kyllästyminen.
Ainakin vielä kisat on olleet 3-4 kierrosta ja niitä on ollut 2-3 yhdessä eventissä. Toki on tuolla sellaisiakin joissa on vain yksi kisa.
Joka kisassa on mahdollista ajaa yhden kierroksen hot lap aika-ajo ja sitä voi yrittää niin monta kertaa kuin haluaa.
Jos päättää aloittaa ilman aika-ajoa niin toisesta kisasta lähtien startti on käänteisessä järjestyksessä eli edellisen kisan voittaja aloittaa viimeisenä jne.

Ainakin vielä tuntuu siltä, että tähän tulee ostettua myös dlc kunhan se on kokonaan julkaistu. DR 2:n tapaan sekin kostuu kolmesta seasonista jotka lisää yhteensä 90 eventiä eli melkein saman mitä pelissä on nyt valmiina. Hintaa tuolla on 29.9e, mutta eiköhän sen saa alennuksesta jo ennen kuin viimeinen season on edes julkaistu.
 
Täällä ainakin iski ähky uran ~kolmanneksen kohdalla ja peli on ollut tauolla nyt reilun viikon. Mitään muuta vikaa ei ole kuin samankaltaisten eventtien ja ratojen toistuvuus autoluokasta huolimatta. Siinä vaiheessa, kun olet pelannut viikon ajan tunnin verran joka päivä, alkaa muutaman katuradan erilaiset variaatiot kummasti kyllästyttämään. Lisäksi "time trial" -kaltaisissa eventeissä ei tunnu olevan oikein mitään mieltä, kun ajat autoletkan perässä yrittäen ajaa parhaan mahdollisen kierrosajan (mikä onnistuu käytännössä vain, jos ensimmäisen tai viimeistään toisen kierroksen aikana saat ohitettua kaikki autot edeltä pois että pääset ajamaan itse puhtaan kierroksen). Muutoin toteutus on hyvä ja jos tähän jossain välissä saisi sen aikanaan luvatun offline split-screenin, niin muksujen kanssa varsinkin tästä saa hyvän ajopelin :)
 
Hain tänään Gridin Gigantista ja ehdin jo tunnin verran pelailla. Vaikeustason kanssa on vähän haasteita. Peli alkaa medium-tasolta, joka on aivan liian helppo, mutta seuraavalla tasolla aika-ajot ovat niin vaikeita, että joudun aina aloittamaan häntäpäästä. Vaihtoehtona on siis ajaa yksin kärjessä koko kisa tai rämpiä aina huonosta aika-ajosta johtuen pohjalta ylöspäin. Ehkä kokemuksen karttuessa siirryn täysin hard-vaikeustasolle, mutta vielä se ei tunnu ihan tarpeeksi rennolta, että voisi nauttia kisoista.

Autojen käyttäytyminen on ihan hyvä, jos ne ovat keveitä. Formulat ja tuner-autot ovat mukavia ajaa, mutta jenkkimuskelit ovat väärällä tavalla epämiellyttäviä ilman kunnollista painon tunnetta. Lähinnä niiden reaktioihin pitää vain opetella tottumaan. Olisi ehkä kannattanut jättää ne kokonaan pois pelistä, jos mallinnus on noin heikkoa.

Tekoäly tuntuu ihan kohtuulliselta vaikka se on agressiivinen ja nemesis-kohtaamiset ovat hauskoja vaikka niistä nyt ei ole mitään dramaattista haittaa ollut vielä. Yleensä joku ihan random auto ajaa perään ja sen takia menettää monta sijaa. Huonoin puoli Gridissä on siis auton käyttäytymisen mallintaminen, joka on aika paha miinus, varsinkin painavilla autoilla. Ehkä siihen tottuu ajan kanssa.
 
Täällä ei muuten ole näköjään kukaan maininnut, että perus ps4 ja boxi sitten pyörittää tätä vain 30fps kun pro ja X pyörittää sulavat 60fps.

edit:

Jahas hermo/ruokatauko ilmeisesti hyvä pitää tässä vaiheessa.
Aloin ajamaan TC-1 luokan kisoja hardilla ja aika-ajoissa melkein joka radalla kaikki 15 vastustajaa saman sekunnin sisällä. Saisko pikkasen enemmän hajontaa noihin aikoihin.
Sitten okutama näyttää olevan se rata jossa tekoäly vetää helvetisti kovempaa mitä missään muualla ja hardilla ei mitään saumaa.
Lopulta tiputin mediumille ja vedin melkein 6s eron aika-ajoissa, mutta itse kisassa ne tulee edelleen perseessä kiinni ja jossain mutkassa tietenkin kylkeen.

Tähän asti ollut ihan hyvää ajamista ja tekoäly ollut paljon kiltimpi kuin vaikka forza 7:ssa vaikka siinä oli se agression limiter päällä.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on grid world series sekä sen raven west showdown voitettu.
Pari kertaa oli pakko tiputtaa mediumille kun ei taidot tai hermot riittäneet hardilla. Esim F1 kisa Alonsoa vastaan ei olisi koskaan onnistunut hardilla kun äijä veti niin kovaa vauhtia.
Kaikki loput eventit päätin vetää kuitenkin mediumilla sillä olen ihan tarpeeksi joutunut jo hinkkaamaan aika-ajoa ja/tai itse kisaa uudestaan ja uudestaan.
Aluksi mediumin helppous tuntui tylsältä ja sen takia hardille siirryinkin, mutta nyt se on mukavan rentoa ajamista.

Se on kyllä pakko sanoa, että se mainostettu kuskien persoonallisuus on pelkkää paskaa.
Ihan perus geneerisiä kuskeja ne on eikä kukaan varmasti erota niitä toisistaan jos ottaa ne nimikyltit pois päältä.
Tuon huomaa helposti muutenkin.
Otetaan vaikka esimerkiksi AI kuski josta käytetään nyt vaikka nimeä Jussi.
Ekassa kisassa Jussi ajaa niin kovaa, että et meinaa saada sitä edes kiinni ja lopulta tulet toiseksi.
Aloitetaan seuraava kisa ilman aika-ajoa jolloin startti menee käänteisesti mestaruuspisteisiin nähden eli Jussi starttaa sijalta 16 ja sinä sijalta 15.
No Jussihan oli niin kova kuski, että kyllä se taistelee tiensä kärkikahinoihin mukaan, eikös vain?
No ei. Joka kerta kun tein noin niin se edellisessä kisassa ollut helvetin taidokas kuski ei päässyt edes pisteille.
Muutenkaan noissa ei ole mitään eroa sen suhteen, että joku vaikka estelisi enemmän jne.

Tuntuu myös tiimikavereiden statsit olevan aivan yhdentekeviä.
Nyt kun uran viimeinen finaali on voitettu niin sain palkattua sen tyypin jolla on kaikki statsit maksimissa eikä se ole yhtään sen parempi kuin alun kaveri.
Parhaimmillaan tyyppi oli seitsemäs, mutta yleensä sijoilla 13-16. Tämä siis touring kisoissa jotka on vielä tyypin erikoisalaa.
Luojan kiitos noiden ajotaitoja ei tarvita mihinkään.
 
Viimeksi muokattu:
Minusta noita tekoälyautoja vastaan ajaminen on ollut kyllä hauskempaa kuin tavallisesti autopeleissä, vaikka ei mitään ihmeellistä persoonallisuutta olekaan löytynyt. Kisoissa tapahtuu enemmän ja kuskit kämmäävät usein, joskus jopa vähän keinotekoisen tuntuisesti. Ajolinjoissakin on sellaista elävyyttä ja taktikointia, jota ei usein löydy. Luovuin myös aika-ajoista kokonaan sen vuoksi, että on hauskempaa mediumilla alottaa perältä ja tosiaan hard-tasolla aika-ajot ovat turhan vaikeita vaikka kisoissa hardilla ei usein ole liian vaikeaa pärjätä.
 
Juu enimmäkseen niitä vastaan on ollut hyvä ajaa ja edes autojen seassa pujotellessa harvemmin kukaan randomisti tunkee kylkeen.
Muistelisin, että joku arvostelijakin olisi kehunut kuinka joka kuskilla on oma persoonallisuutensa vaikka ihan selvästi tuo on pelkkää markkinointipuhetta.

Pikaisella googletuksella löytyi esim tällainen helmi:

"GRID aligns 400+ AI personalities against you, from ultra-conservative drivers to divebomb-gods and wheel-to-wheel battlers. The field of drivers that can line up to race you varies and GRID developers have even included an in-form model that will give drives a little boost here on a good day and a little clip there for an off-day, mirroring the fluctuation that can happen to even the best drivers in the world.

“We have focused on creating truly unpredictable personalities to challenge our players and achieve that feeling of authentic drivers’”Chris Smith, Game Director"
 
Alkaa olemaan tämä peli ns.taputeltu.
Eventejä olisi vielä, mutta alkoi pieni kyllästyminen iskemään. Sinänsä en ratoihin vielä kyllästynyt, tai no brands hatch kyllä tökkii aika pahasti koska sitä on ajettu paljon niin monessa pelissä.
Ajattelin kuitenkin mennä testaamaan vielä moninpeliä ja aika kuolluttahan siellä oli ainakin boxilla.
Parhaimmillaan oli neljä pelaajaa minun lisäkseni, mutta yleensä 1-2. Onneksi loput paikat täytetään tekoäly kuskeilla joten ajaminen ei ollut tylsää tyhjän radan ajamista.

Isoin ongelma oli yleensäkin matsin löytäminen. Tulin siihen tulokseen, että jos quick join heittää sut tyhjään sessioon eikä kukaan joinaa ekan kahden minuutin aikana niin parempi mennä takaisin alku valikkoon ja joinata uudestaan.
Onneksi tässä ei tarvitse odottaa tyhjää aulaa tuijottaen sillä aulana toimii skirmish (romuralli) rata ja yleensä se pari minsaa meni huomaamatta kun vaan kokeili ajaa mahdollisimman pitkään sladissa.
Aluksi luulin, että peli arpoo ihan randomilla ajettavan autoluokan ja radat, mutta ainakin radat on samat tietyillä autoilla.
Esim prototype kisoissa on aina ekana silverstone, sitten tulee sepang ja kolmantena indianapolis.
Kaikissa aina se sama variaatio ja säätila. Ekan kahden tunnin aikana ajoin nuo ainakin kolmesti, koska uuden matsin löytyessä siellä oli usein juurikin prototype kisa seuraavana ja ne alkoi jo kyllästyttää.
Yhteensähän tässä pitäisi olla kuulemma 80 eri rata variaatiota kun otetaan myös ne reverse versiot mukaan ja kaikkia ratoja voi ajaa kaikilla autoilla joten miksi niitä kaikkia ei ole voitu laittaa vaihtoehdoksi.

Sitten onneksi tuli yksi tyyppi joka ei lähtenyt heti pois ja päätin ajaa niin kauan kun se aula vaan on pystyssä.
Onneksi nuo proto kisat ei tulleet kertaakaan enää ajettavaksi, mutta melkein kaikki muut luokat tuli käytyä läpi.
Myöskään kaikkia autoja ei ole pakko omistaa sillä joka luokassa on auto jonka voi lainata, mutta lainaaminen maksaa 10% voittorahoista.
Palkkiot on muutenkin kohtuu pieniä joten ei tarvitse kahdesti miettiä, että menettääkö mieluummin tonnin tai kaksi kisojen jälkeen vai ostaako 3 miljoonaa maksavan formulan ja seuraavaksi taas miljoonan rata-auton. Eipä mulla tuollaisiin olisi rahaa edes ollut.
Viisi tuntia myöhemmin oli jo pakko lopettaa kun alkoi väsymys ja nälkä viemään voiton.
Tuona aikana tyyppejä tuli ja meni muutama, mutta kukaan ei kertaakaan ajanut tahallaan päin joka oli aika yllättävää.
Ehkä se johtuu siitä, että pelissä ei ole yhtään online saavutusta ja nyt sitä pelaa sellaiset jotka oikeasti haluaa ajaa kilpaa.

Nyt sitten voikin odotella, että ne dlc:t julkaistaan ja toivoa, että ne on myös hyviä.
Varsin mainio ostos sillä gigantin hinnalla ja nyt jälkikäteen ajateltuna olisi tämä ollut vaikka 45e arvoinenkin.
 
Tämä tuli viime viikolla ajettua läpi. Kaikki kisat kultaiseksi. Oli hauskaa. Ehkäpä yksi hauskimmista autopeleistä yksinpelatessa Forza Horizon 4:n ohella. Tässä kisaaminen tekoälyn ohjastamia kuskeja vastaan toimi harvinaisen hyvin. Tekoälykuskit blokkailivat ajolinjoja, puolustivat asemaansa ja ohittelivat maalipinta kylkeä raapien. AI kuskit myös törmäilivät toisiinsa ja spinnailivat radalla. Todella viihdyttävää.

Ajomalli oli ehkä hieman liikaa arcaden suuntaan nojaava, mutta jospa seuraava GRID tai joku toinen Codemastersin autopeli hyödyntäisi samaa tekoälyä, mutta parantaisi vielä ajotuntumaa. Tässä oli kuitenkin paljon hyvää.
 
Ylös Bottom