Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

GT4 vs. Forza Motorsport

Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Ensimmäistä Forzaa en ole pelannut joten joudun vertailemaan GT4:sta Forza 2:een.

GT4 on tullut pelattua DFP:llä yli 90% (ja kaikki lisenssit kultana, jos se edes on mikään saavutus :p ) ja Forza 2 on noin 50%:ssa pelattuna MS:n X360 FF-ratilla. Padillahan autosimuja EI voi pelata, joten pelin ajotuntumaa on turha lähteä haukkumaan tai kehumaan padilla ajettaessa.

Moottoriurheilua pienen ikäni harrastaneena olen sitä mieltä, että em. kokoonpanoilla GT4:ssa on parempi ajotuntuma ja fiilis on enemmän simulaattorimainen kuin Forza 2:ssa joka MS:n ratilla pelattuna jää tuntumassa kauas GT4:stä. Tuli testailtua pelejä peräkkäin tuossa hiljan..

GT4 pesee Forza 2:n myös ruudunpäivitysnopeudessa. GT4 pysyy lupausten mukaan aina yli 40fps, mutta Forza 2:ssa fps laskee ajoittain aika pieneksi (lähinnä replayssa, kun kuvassa on monta autoa ja savua/pölyä).
Myös ratavalikoima on parempi GT4:ssa. Gran Turismon original radat ovat aivan mahtavia (kun taas Forza 2:n infield test trackit ovat sieltä ja syvältä..) ja Nurburgring on mallinnettu paljon paremmin GT4:ssa.
Ja tärkeimpänä: GT4:ssä toimivat tiettyjen autojen ajonopeuden mukaan säätyvät spoilerit, kun taas Forza 2:ssa ei. :p

Kaikessa muussa Forza 2 yllättäen vetääkin pidemmän korren. :D
Suurimpia eroja Forza 2:n eduksi ovat äänet (erityisesti Porsche CGT, NAM!), autojen kustomointi ja upea grafiikka. Myös vauriomallinnus ja AI ovat paljon parempia Forza 2:ssa, mutta niillä ei ole mulle mitään merkitystä, koska en ajele seiniä pitkin ja AI-kuskeista ei ole juurikaan vastusta edes hardilla. Yleensä tulee aloitettua kisa alusta jos auto napsahtaa kaiteeseen ettei tule damagesta miinusta voittopottiin. :D
Fysiikan mallinnus ja autojen käyttäytyminen on myös hieman paremmin mallinnettu Forza 2:ssa. Harmi että ajotuntuma MS:n ratilla on mitä on. Tosin GT4:kin on jo erittäin hyvällä tasolla, puutteineen.
Live on varmasti hieno juttu, jos se vaan toimisi, huoh.

Autovalikoimassa pelit ovat samalla tasolla, Forza 2:ssa hyvää on mm. Porschen, Ferrarin ja Lambon läsnäolo, kun taas GT4:stä löytyy todella paljon eri malleja jokaisen valmistajan alta, myös niitä perusversioita.

Forza 2 on siis parempi peli kuin GT4, mutta myös vanhassa kunnon GT:ssa on edelleen puolensa.
Gran Turismo viitosta odotellessa.. Ei ole tullut PS3:kaan vielä hankittua, toivottavasti laitteen hinta tippuu GT5:n julkaisuun mennessä ja peliä varten saa kunnon ratin (kuten DFP).


Siinäpä Laten mietteet tämän hetken parhaista autopeleistä.

P.S. Joku väitti että autot ei yliohjaa kaasusta GT4:ssä. Koitappas vaihtaa katurenkaat alle ja tule kommentoimaan uudestaan. ;)

Edit:
Sanottavaa oli paljon ja tiivistettäessä suurin osa unohtui.
Pitää kuitenkin mainita vielä, että onhan GT4:ssä paljon paremmat replay-kuvakulmat ja backfire!
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

^ ei mulla muuta mutta tuo juttu Forza 2:n ruudunpäivityksen alhaisuudesta on temmattu peffasta. Se on 60 fps jatkuvasti, siihen ei kannata replaytä sekoittaa. Replaythän Forza 2:ssa on tehty päin mäntyä muutenkin ja siinä ruudunpäivitys on laskettu 30 fps:n tasolle jotta saadaan jotain efektejä lisää (joita ei kyllä olevinaan ole yhtään enempää). Turn 10 olisi saanut ottaa mallia replayden tekemiseen vaikkapa Bugbearilta.
 
Vastaus: GT4 vs. Forza Motorsport

Lezlie sanoi:
^ ei mulla muuta mutta tuo juttu Forza 2:n ruudunpäivityksen alhaisuudesta on temmattu peffasta. Se on 60 fps jatkuvasti, siihen ei kannata replaytä sekoittaa. Replaythän Forza 2:ssa on tehty päin mäntyä muutenkin ja siinä ruudunpäivitys on laskettu 30 fps:n tasolle jotta saadaan jotain efektejä lisää (joita ei kyllä olevinaan ole yhtään enempää). Turn 10 olisi saanut ottaa mallia replayden tekemiseen vaikkapa Bugbearilta.

Näin se taitaakin olla. Ilmeisesti ainakin savuefektejä on leikattu aika rankalla kädellä pelitilassa. Juuri tuosta replaytten hidasteluistahan nuo mun narinat olivat peräisin.

Silti GT4 pesee Forza 2:n ruudunpäivityskisassa. Replayt on mun mielestä tärkeä osa autosimua.

Juu ei, ei se pelitilassa hidastele vaikka kuinka yrittää. :)
 
Ylös Bottom