Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Gyakuten Saiban 4/Ace Attorney: Apollo Justice

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja FamaZ
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

FamaZ

New Member
Elikkäs, piakkoinhan tuosta julkaistaan tuo englanninkielinenkin käännös, joten ehkä on aika pistää triidi pystyyn. Apollo Justice on neljännen osan nimi, mikä viittaa tietenkin uuteen päähahmoon. Luvassa on tällä kertaa luonnollisesti ensimmäisen osan viimeisen tapauksen kaltaisia DS:n kosketusnäyttö-jippoja, onhan kyseessä ensimmäinen "oikea" DS-Gyakuten.

Tarinallisesti peli sijoittuu joitain vuosia jälkeen Phoenix Wright 3:n (jos nyt päästä vetäisen jonkun luvun, jonka ehkä muistan lukeneeni, niin 8 vuotta). Phoenix Wright on jäänyt pois asianajajakuvioista ja puolustusasianajajan pallille istahtaa Apollo Justice.

Capcom on päättänyt tehdä mitä loistavimman markkinointitempun ja antaa nyt pelaajille mahdollisuuden pelata Apollo Justicen ensimmäistä tehtävää jonkin matkaa ilmaiseksi (oikeastaan siihen asti, että saa esittää ensimmäisen todisteensa todistajan lausuntoja vastaan, minkä jälkeen dialogia jatkuu vielä jonkin aikaa, mutta sitten tapahtuu jotain yllättävää ja Apollo Justice ei voi enää jatkaa hommaa tällä erää, vaan jutun loppu jää sitten nähtäväksi itse pelissä). Demon nimi on sopivasti Ace Attorney Apollo Justice: Mock Trial ja se löytyy mm. täältä:

http://www.gamesarefun.com/news.php?newsid=8554

Tuo siis toimii hyvin pitkälti kuten DS-vastineet. Demossa ei ole ollenkaan sitä tutkimispuolta, mikä on hyvin tyypillistä Ace Attorney -sarjan ekoille tapauksille.

Vastaus: Gyakuten Saiban 4/Ace Attorney: Apollo Justice

Kiitos tuosta demo linkistä, pääsen nyt ekaa kertaa kokeilemaan millasia nämä pelit ovat.

Kiitos tuosta demo linkistä, pääsen nyt ekaa kertaa kokeilemaan millasia nämä pelit ovat.

Kannattaa kuitenkin muistaa, että peleissä on myös tuo tutkimuspuoli, joka taas toimii vähän perinteisemmän seikkailun tapaan. Itse pidän niistä Ace Attorney peleissä paljon enemmän kuin itse oikeudenkäynneistä.

Ja pelihän on tietenkin jo tilauksessa. Sen verran laatusarja kyseessä. Odotuksetkin ovat melko korkeat, koska tämä on vihdoin ensimmäinen osa, joka on tehty alunperinkin DS:lle. Ensimmäisen pelin bonuskeissi oli sen verran laatutavaraa, että tältäkin on lupa odotella paljon. Minulle kuitenkin riittää jo sekin, että peli on perus Phoenix Wrght tasoista kamaa.

Itse pidän niistä Ace Attorney peleissä paljon enemmän kuin itse oikeudenkäynneistä.
Kumma, mun mielestä oikeudenkäynnitä ovat taasen näiden parasta antia. Tutkimuspuoli on sellaista "mene oikeaan paikkaan ja juttele oikealle henkilölle/löydä oikea esine -> toista kunnes peli ilmoittaa, että on aika mennä oikeussaliin" tyylistä menoa, eikä siitä löydy sitä "jännitystä" ja draamaa mitä oikeussalista. Onhan se tutkiminenkin ihan mukavaa, kun juttu alkaa aueta ja uusia käänteitä tulee vastaan aikalailla joka nurkan takaa, mutta kaikki kulminoituu kuitenkin oikeudenkäynteihin, imo. Ei vain tarinallisesti, vaan pelillisiltä puoliltaan myös. Annettujen tavaroiden/todisteiden avulla olisi tarkoitus saada selkoa siitä mitä on oikeastaan tapahtunut.

Niissä on jotain jännitystäkin, kun ei voi ihan mitä tahansa tehdä, koska muuten häviää jutun. Vaikka toisessa ja kolmannessa osassa onkin tuotu tätä oikeussalimeininkiä tutkimuspuoleenkin niillä sielulukkovalheenpaljastusjutuilla, ne ovat vaikeustasoiltaan niin helppoja, etteivät ne voita varsinaisten oikeudenkäyntien haastavuutta ja hauskuutta.

Joo siis kyllähän se oikeudenkäynti on aina se ratkaiseva tekijä peleissä. Siinä kaikki palaset saadaan hitaasti mutta varmasti loksahtamaan paikoilleen. Niiden ulkopuolella kuitenkin on mukavan rento meininki ja minusta itse pelaaminen korostuu enemmän silloin. Oikeudessa kyllä ratkotaan lopulta ongelmat, joka tietenkin on pelin kannalta se tärkein juttu, mutta tutkimustyössä pääsee tekemään enemmän kaikkea. Puhumaan ihmisille ja tutkimaan vapaasti paikkoja. Jotenkin se etsiväntyö on vain niin hienoa.

Toki kaikki tapaukseen liittyvä lopulta selviää vasta oikeudenkäynnissä, mutta niiden vihjeiden tutkiminen ja löytäminen on minulle se suurin juttu. Samalla tietenkin kauhea spekulointi jo päällä siitä mitä on tapahtunut. Kyllähän vihjeitä tosin löydetään oikeudenkäynnissäkin todisteita tukimalla, mutta se ei ole minusta niin hienoa kuin löytää jotain rikospaikalta.

Tutkiessa saadaan myös nauttia päähenkilöiden keskusteluista ja mukavista pikkuvitseistä. Myöskin heidän taustat ja persoonat pääsevät yleensä nimenomaan noissa osuuksissa eniten esille. Vain tapaukseen liittyvät hahmot on sitten vähän eri juttu. Todellinen luonne paljastuu usein vasta oikeudenkäynnissä.

Molemmat osuudethan ovat loistavia ja täydentävät hyvin toisiaan, mutta kyllä minulle se tutkiminen on silti se hienompi osuus.

Tänäänhän tuo julkaistaan ainakin VideoGamesPlussan mukaan Pohjois-Amerikassa, josta peli on minulla ennakkotilattuna. Pitääpi toivoa, että tipahtaa postiluukusta tällä kertaa muutamassa päivässä, kuten on muutaman kerran tapahtunut VG+:n tilausten kanssa.

Minulle ainakin tuli tänään ilmoitusta Play-Asiasta että peli on postitettu. Katsoo nyt että milloin pääsee pelin kimppuun sillä olisi tuo Trials & Tribulationskin vielä aloittamatta.

Minulle ainakin tuli tänään ilmoitusta Play-Asiasta että peli on postitettu. Katsoo nyt että milloin pääsee pelin kimppuun sillä olisi tuo Trials & Tribulationskin vielä aloittamatta.

Siinä tapauksessa sanoisin että puolen vuoden päästä:rolleyes: ainakin minulla on menny jokaiseen phoenixiin sen verran aikaa:)

...tosin en tiedä miten paljon nelosen juonet spoilaa kolmosta.

Apollo Justicen tapahtumat eivät liity millään tavalla aikaisempiin sarjan peleihin, mitä nyt muutamia tuttuja naamoja näkyy, mutta aikaa on kulunut sen 7-8 vuotta sitten T&T:n. Phoenix Wrightiin liittyvät juonikuviotkin käsittelevät lähinnä sitä, mitä on tapahtunut T&T:n ja AJ:n välillä eikä aikajanassa mennä enää kauemmas.

Euroopan julkaisupäivä toukokuussa 9.5.2008. En tiedä onko ollut pitkäänkin tiedossa, mutta lisätään nyt tämäkin tänne, kun moinen silmään tökkäsi: Nintendo.fi

Eiköhän tätäkin joku ole odotellut.

Josko tänne DS-osiollekin saataisiin hiljalleen hieman aktiivisempaa keskustelua, vaikka ihmisillä kova kiire onkin koko pelitarjontaa yrittää kokeilla.

Kolmannessa oikeusjutussa olen ja täytyy sanoa, että peli on ollut yllättävän hyvä tähän asti.

Kolmannen jutun syyllisen tajusin kylläkin melkein heti. Siitä miinusta...Tai ehkä olen vain niin nokkela? :p

Juuri eilen T&T:n päätyttyä aloitin tämän. Tervehdin ilolla näitä DS:n resoluutiolle tehtyjä taustoja. Hahmotkin ovat suurempia ainakin oikeussalissa. Kaipaan Phoenixin hikoilevaa naamaa, sillä Apollon vastaava ei ole lainkaan yhtä hyvä. Harjoitustehtävä on melko vieraannuttavan tuntuinen, liian aikuismainen eikä millään positiivisella tavalla. No, luotan sarjan laatuun edellisten osien perusteella.

Sarjan faneille: http://www.court-records.net/ (vierailu keskustelupalstalla sit omalla vastuulla :D)

Juuri eilen T&T:n päätyttyä aloitin tämän. Tervehdin ilolla näitä DS:n resoluutiolle tehtyjä taustoja. Hahmotkin ovat suurempia ainakin oikeussalissa. Kaipaan Phoenixin hikoilevaa naamaa, sillä Apollon vastaava ei ole lainkaan yhtä hyvä. Harjoitustehtävä on melko vieraannuttavan tuntuinen, liian aikuismainen eikä millään positiivisella tavalla. No, luotan sarjan laatuun edellisten osien perusteella.

Sarjan faneille: http://www.court-records.net/ (vierailu keskustelupalstalla sit omalla vastuulla :D)

Jep. Kävin foorumilla ja yritin unohtaa heti muutaman henkilön kuvan! :D

Nyt on peli läpäisty. Pidin. Ennen kaikkea olin huojentunut siitä, ettei sarja kokenut liian radikaaleja muutoksia (konservatiivinen kun olen.) Uudet musiikit, jutut ja muut sellaiset olivat varsin mukiinmeneviä. Vaan ongelmansakin nelososaan kätkeytyi: kun päähenkilö vaihdettiin, miksei tätä voitu samalla kertaa muuttaakin hiukan? Eli mielestäni Apollo Justice on aivan liian lähellä sitä, mitä Phoenix Wright oli, ottaen huomioon, ettei ole tämä.

Tilasin tuossa juuri äsken Age Of Empiresin ja Phoenix kakkosen ja en ole tuota Phoenix sarjan ekaa osaa pelannut joten haluaisin tietää että onko kenties haitallista pelata kakkos osaa ennen ykköstä? Valitsin kakkosen sen takia että sen sai agen kanssa alle kolmella kympillä ja jos olisin ottanut ykkösen niin se olisi mennyt yli ja minulla oli vain tuo tasan 30e.

Kakkosen alussa ja myöhemminkin matkan varrella muistaakseni selitetään kyllä viittauksia ykkösosaan, joten luulisin, että ymmärrät juonen ihan hyvin. Tietysti sillä tavalla spoilaat ykkösosan juonta, mutta sehän onkin aika lailla selvää.

--onko kenties haitallista pelata kakkos osaa ennen ykköstä?

On. Jo pelkästään sen takia, että tuo kakkonen on ehdottomasti sarjan heikoin osa, eikä se siksi anna hyvää kuvaa siitä, miten huikeita pelejä Ace Attorneyt voivat olla.

Kakkosen alussa ja myöhemminkin matkan varrella muistaakseni selitetään kyllä viittauksia ykkösosaan, joten luulisin, että ymmärrät juonen ihan hyvin.
Ehkä noinkin, mutta kaikista parastahan on tietysti kokea itse ne tapahtumat eikä vain lukea muutaman lauseen pituista pinnallista tiivistelmää menneistä tapauksista.

Suosittelen ehdottomasti pelaamaan ihan ilmestymisjärjestyksessä kaikki sarjan pelit. Anna sitten vaikka tilaamasi Justice For Allin pölyyntyä hyllyssä niin kauan että saat ensimmäisen osan käsiisi. Ja vaikka tätä uusinta Apollo Justicea voi tavallaan pelata ihan erillisenä kokonaisuutena, on siinäkin ihan oma tunnelmansa kun tulee tuttuja naamoja vastaan ja viitataan joihinkin aikaisempiin tapahtumiin. Viittaukset eivät liity sinänsä kovinkaan paljoa Apollo Justicen juoneen, mutta ovatpahan kuitenkin mukana.

Kaipa se on sitten pakko jättää pölyttymään.

Viimeksi muokannut moderaattori:
Ylös Bottom