Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5. (Lue aloitusviesti)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Paavi
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Paavi

KonsoliFIN Alumni
Halo: Reachin moninpelibeta starttaa virallisesti 3. toukokuuta ja päättyy näillä näkymin 19. toukokuuta. Mukaan voi päästä periaatteessa kolmea eri reittiä pitkin:

  1. Halo 3: ODST:n kampanjalevy toimii avaimena Reachin betaan. Testiversion voi ladata päävalikon kautta 3. toukokuuta illalla täkäläistä aikaa.
  2. Microsoft on luvannut lähettää tiettynä ajankohtana Halo 2:ta pelanneille latauskoodin. Mikäli kuulut tähän ryhmään, olet saanut asiasta jo sähköposti-ilmoituksen aikaisemmin.
  3. Lukuisat sivustot, Microsoft ja Bungie jakavat Friends & Family -latauskoodeja, joilla mukaan pääsee jo nyt torstaina tai perjantaina riippuen aikavyöhykkeiden poimuttumisesta.
Mitä moninpelibetassa sitten tehdään? No pelataan matchmakingissa eli suomeksi sanottuna seuranhakujärjestelmän syövereissä. Betan playlist-valikoima:

  • FFA: Perinteistä kahdeksan pelaajan kaikki vastaan kaikki -mättöä. Mukana uutena pelimuotona Headhunter, jossa kuolleet pelaajat pudottavat kalloja. Näitä kalloja keräämällä ja palautuspisteisiin viemällä saa pojoja. Avoinna alusta lähtien.
  • Grab Bag: Joukkuepohjaista 4vs4-sotimista tappomatsien ja tehtäväpohjaisten pelimuotojen merkeissä. Headhunterin ohella mukaan kuuluu Stockpile, jossa pelaajat keräävät kartalle ilmestyviä lippuja ja rahtaavat niitä tukikohtaansa. Lippuvarastot kerätään pois tietyin väliajoin, joten omaa tukikohtaa kannattaa pitää aina silmällä. Avoinna alusta lähtien.
  • Arena: Kilpailullista Halo-tappomatsia joko tiimeissä tai kaikki vastaan kaikki -asenteella. Pelaajat pisteytetään suoritusten mukaan ja järjestetään divisiooniin. Kokoversiossa Arena jakautuu kuukauden mittaisiin kausiin, joista betassa pelataan yksi lyhyt maistiainen. Tulee linjoille 3. toukokuuta.
  • Invasion: Halo: Reachin uusi 6vs6-pelimuoto asettaa spartanit ja eliitit vastakkain eeppisissä taisteluissa. Invasionin tavoitepohjainen versio jakautuu kolmeen vaiheeseen: eliittien täytyy murskata spartanien puolustukset, jotta he voivat käydä anastamassa navigaatiotietokannan ja kuljettaa sen omalle kuljetusalukselleen. Jokaisessa vaiheessa avautuu uusia aseita ja ajoneuvoja pelaajien käytettäväksi, joten toiminta kiihtyy matsin edetessä. Invasion Slayerissa tavallista tappomatsia maustetaan samalla vaiheittaisella toteutuksella. Avautuu 7. toukokuuta.
  • Network Test 1: Mystisesti nimetty Network Test 1 sisältää ainoastaan Generator Defense -pelimuodon, jossa kolme eliittiä pyrkii tuhoamaan kolmen spartanin vartioimat reaktorit. Puolustajat voivat suojata reaktorit 30 sekunniksi, mutta lukitusten välillä täytyy odottaa vähintään 10 sekuntia. Avautuu 14. toukokuuta.
Betan taistelukenttinä toimivat Swordbase, Powerhouse, Boneyard ja Overlook. Kaksi ensin mainittua näkyilevät Arenassa, Grab Bagissa ja FFA:ssa. Boneyard on omistettu Invasionille ja Invasion Slayerille. Overlook on kampanjasta leikattu kartta, jolla Bungie testaa "verkkokoodin rasituskestävyyttä" Generator Defense -pelimuodolla.

Halo: Reachin merkittävimmistä pelillisistä uudistuksista vastaavat armor abilityt. Pelaajille annetaan valittavaksi jokaisen matsin alussa ja kuoleman jälkeen erilaisia aseista, haarniskakyvyistä ja kranaateista koottuja kantamuksia, hieman perinteisten hahmoluokkien tapaan. Yhdistelmät ovat kuitenkin pelimuotokohtaisia. Jokaista kykyä voi käyttää tietyssä määrin ennen lyhyttä lataustaukoa. Haarniskapäivityksiä nähdään betassa viisi erilaista:

  • Armor Lockin aktivoiminen tekee pelaajasta hetkellisesti kuolemattoman. Lisäksi lukituksen purkautuminen saa aikaiseksi elektromagneettisen pulssin, joka häiritsee tunkeilijoiden suojia. Saatavilla vain spartaneille.
  • Jetpack ei varmaan kummempia esittelyjä kaipaa. Paina nappia ja soturisi lähtee nousuun. Ilmoissa leijaileminen tekee hahmosta hyvän maalitaulun. Saatavilla sekä eliiteille että spartaneille.
  • Active Camouflagen tehokkuus riippuu pelaajan liiketilasta: nopeasti juokseva pelaaja näkyy varsin selkeästi kaikille, mutta paikallaan kykkivä soturi naamioituu ympäristöön tehokkaasti. Näkymättömyyden aktivoiminen sekoittaa niin käyttäjän kuin muidenkin lähellä tallustelevien pelaajien liiketunnistimet. Saatavilla sekä eliiteille että spartaneille.
  • Sprint pistää spartanin jalkoihin vipinää. Sprintin edut eivät ole välttämättä heti selkeitä, mutta nopealla pyrähdyksellä voi yllättää vihollisen, tehostaa lyöntiä tai pidentää hypyn kantamaa. Esimerkiksi Slayer Pro ja Team Swat rajoittavat valikoimansa vain juoksupyrähdykseen. Saatavilla vain spartaneille.
  • Evade tarjoaa eliiteille mahdollisuuden suojautua tulitukselta, sekoittaa vihollisen pasmat lähitaistelussa tai purkaa jäljittävän aseen lukituksen. Pelaaja voi suorittaa kaksi peräkkäistä kuperkeikkaa, minkä jälkeen kyky latautuu hetken. Saatavilla vain eliiteille.
Kuten aikaisemmista pointeista voi huomata, Reachin taistelukentillä nähdään spartan- ja eliittisotureita. Tällä kertaa kahden hahmon välillä on aitoja eroavaisuuksia: eliitit ovat isompia, nopeampia ja kestävämpiä. Kahtiajako heijastuu myös asevalikoimaan, sillä molemmilla puolilla on yleisesti ottaen asevastineensa tiettyyn tehtävään. Uusiin pyssyköihin kuuluvat seuraavat torrakot:

  • Designated Marksman Rifle eli DMR on Battle Riflen seuraaja. Kertalaukauksia sylkevä kivääri syö 12 panoksen lippaita. Kiikaritähtäin tekee aseesta mainion työkalun pidemmille etäisyyksille.
  • Needle Rifle tarjoaa niin ikään kertalaukauksellista tulivoimaa. Yksittäisiä osumia vaaditaan DMR:ää enemmän vihollisen kaatamiseen, mutta suojaton vastustaja räjähtää kolmesta osumasta.
  • Plasma Repeater toimii rynnäkkökiväärin vastineena eliiteillä. Aseen kuumeneminen vaikuttaa tulitustahtiin.
  • Plasma Launcher lukittautuu niin hahmoihin kuin ajoneuvoihinkin. Kohteeseen voi ampua yhdestä neljään plasmakranaattia latausajasta riippuen. Kranaatit hakeutuvat kohteeseen, mutta niiden väistäminenkin onnistuu tarvittaessa.
  • Grenade Launcher laukoo luonnollisesti kranaatteja. Tykki sisältää myös vaihtoehtoisen tulitusmoodin: liipaisinta pohjassa pitämällä pelaaja voi päättää, milloin hän haluaa räjäyttää kranaattinsa. Räjähdystä seuraa myös elektromagneettinen pulssi, joka syö vihollisten suojat ja pysäyttää ajoneuvot.
  • Focus Rifle ampuu yhtäjaksoista, polttavaa sädettä. Ase toimittaa eliittien tarkkuuskiväärin virkaa mutta eroaa merkittävästi ihmisvastineestaan.
Luonnollisesti monet vanhat tutut palaavat, joskin enemmän tai vähemmän uudistettuina. Suurimman osan ajasta pelaajille tarjottaneen aloitusaseina rynnäkkökiväärin ja pistoolin yhdistelmä. Beta ei sisällä uusia ajoneuvoja, joten toistaiseksi joudutaan tyytymään vanhoihin tuttuihin pienillä uudistuksilla höystettynä.

Reach palkitsee pelaamisesta krediiteillä, joilla voi ostaa hahmon muokkaamiseen tarkoitettuja haarniskaosia. Näiden vaikutus pelikokemukseen on puhtaasti kosmeettinen, eikä pelillistä etua voi ostaa. Uudet osat avautuvat krediittien ja sitä mukaa tasojen karttuessa.

Halo 3:sta tuttu teatteri tekee paluun samoilla ominaisuuksilla varustettuna. Pelaajat voivat tallentaa matsejaan ja jakaa kohokohtia tai ruutukaappauksia kavereiden kanssa uudistuneiden työkalujen avulla. Omiin ja muiden jaettuihin tiedostoihin pääsee käsiksi kätevästi valikoiden kautta esimerkiksi uutta peliseuraa etsittäessä.

Halo: Reach sisältää myös monia muita uudistuksia, jotka tulevat selväksi viimeistään taistelukentällä. Sinne siis!

Viralliset moninpelivideot:

Carnàge Carnivàle
March Multiplayer Madness

KonsoliFINin moninpelivideot:
Eka matsi (FFA Slayer)
Headhunter FFA
Covie Slayer -pätkiä
Kaksi kierrosta 1 Flag CTF:ää
Aerial Assassination
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Mainio on avausviesti, kiitokset siitä!

Sakkia alkaa olemaan ilmeisesti vähän enemmänkin linjoilla, sillä Bungie.net alkaa pikkuhiljaa täyttymään betamateriaalilla. Tänne ei ole vielä ilmoitusta Friends&Familysta paukahtanut, ja tuskinpa paukahtaakaan.

Project Pagelle ollaan myös rakennettu perinpohjainen Beta Guide.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Sprintistä sen verran, että se on tarkoitettu vain spartaneille, toisin kuin Paavi tuossa ylempänä kirjoitti.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Näyttäisi myös kuitenkin siltä, ettei Armor Lock olekaan eliittien käytössä, vaikka kaikkien paitsi Sprintin piti olla. Olenko oikeassa?
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Näyttäisi myös kuitenkin siltä, ettei Armor Lock olekaan eliittien käytössä, vaikka kaikkien paitsi Sprintin piti olla. Olenko oikeassa?

Ainakaan betassa sitä ei ole. Korjasin tuon sprintin, varmaan muitakin ajatusvirheitä tuli tuota kirjoittaessa.

Neuronit tulittaa Reach, Reach, Reach, eikä yhtään auta, että Bungie.netissä avattiin ny Reachin filupuoli. Siellä piisaa kuvia ja videoita katseltavaksi: Bungie.net : Halo Reach : File Search.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Pitää nyt varmistaa, että pääseekö Silver tasolla pelaamaan Reachin betaa? Jos ei niin pitääpä laittaa Goldia tilaukseen :) Kiitos todella kattavasta aloistuspaketista.

Tulossa on varmaan jotain Konsofinin porukan matseja? Itse olisin mieluusti tulossa mukaan!
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Pitää nyt varmistaa, että pääseekö Silver tasolla pelaamaan Reachin betaa? Jos ei niin pitääpä laittaa Goldia tilaukseen :)
No, ihan yleisesti ottaen boksilla silvut pelaa netissä vain tiettyinä viikonloppuina. En millään jaksa uskoa Riitsin olevan poikkeus.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

No, ihan yleisesti ottaen boksilla silvut pelaa netissä vain tiettyinä viikonloppuina. En millään jaksa uskoa Riitsin olevan poikkeus.

Ei ole poikkeus, MUTTA:

Additionally, as a way to give even more “Halo” fans a chance to join the fun, online multiplayer for the “Halo: Reach” beta, “Halo 3: ODST” and “Halo 3” will be free for all Xbox LIVE members during the “Halo Multiplayer Unlock Weekend,” which runs from May 14 at 9 a.m. PDT through May 17 at 9 a.m. PDT.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Hieno peli! Ekat pari matsia olin aika pihalla. Kontrollit olivat oudot, mutta totesin ne toimiviksi kun niihin tottui. Haarniskakykyjen käyttö meinasi aluksi unohtua, mutta hyvin pian niitäkin käytti kuin vanha konkari. Kenttädesign on näin äkkiseltään todella jees, jetpackia käyttäessä oli kiva jallittaa vihulaisia. Vie vähän aikaa tottua ajatukseen, että ilmassakin saattaa vaania vaara. Todella positiiviset fiilikset näin 12 matsin jälkeen. Kyllä tätä kannattaa odottaa.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

No voihan perse, mistäs te koodit nappasitte?

Mua ei kyllä lykästänyt, vaikka yritinkin koko eilisen illan niitä huorailla.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Ilkeitä muuten nuo statsit. :D K/D:kin laitettu oikein korostetusti pylväsgraafeilla näkyville, että varmasti kaikki näkee. Ei ehkä ihan mun juttu, mutta empä mä yöuniani moisesta menetä.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Vois melkein antaa vasemman kiveksen koodista tai jotain. :D
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Juu,minäkin yritin kovasti saada koodia.Näppejähän sitä jäätiin vaan nuolemaan kuitenkin.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Microsoft jakoi eräällä sivulla koodeja yhteistyökumppaneilleen, mutta ulkopuoliset tekivät fake accountteja ja veivät koodit. Koodeja kuulemma "varastetttiin" 16 000 kpl.
 
Vastaus: Halo: Reachin moninpelibeta 3.-19.5.

Itse ainakin voisin pettymyksekseni huokaista, että minusta on ikävää tuo, että asevalikoima ikään kuin kerrotaan kahdella lisäaseiden saavuttamiseksi. En pitänyt kakkosessa tai kolmosessa yhtään siitä, että lähes jokaiselle aseelle löytyi plasmapuolelta vastineensa.

Varsinkin yksinpelissä tuo surettaa, kun loppujen lopuksi menolla on välillä sitä, että taskusta löytyi Battle rifle ja plasma rifle. Jee. Eiköhän olisi keksinyt jonkun loogisen syyn sille, miksi molemmat puolet käyttäisivät samoja aseita, jolloin asekatraan voisi jakaa lähes puolella. Pitäisi tuon asetasapainon ja yksinpelin pelleilyn paljon vähemmällä. Ensimmäisessä Halossa sentään kaikilla aseilla oli oma eroavaisuutensa ja funktionsa, vaikka aseet eivät sitten taas ollutkaan oikein tasapainossa moninpelissä.
 
Ylös Bottom