Vanha ketju, mutta voisinhan sitä tänne hieman kirjoitella, kun liikunnasta on tullut hyvin tärkeä osa elämääni. En ole aikaisemmin ollut kovinkaan kiinnostunut liikunnasta. Koulun liikunnassa olin tasoltani sellaista keskivertoa ja keskivertoa alempaa. Opiskeluaikoinanin keskityin enemmän videopeleihin ja opiskeluun. Armeijassa aloin pikku hiljaa kiinnostumaan liikunnasta ja siinä tuli opittua todella paljon erilaisia asioita lähinnä tupakavereiden kautta esimerkiksi heraproteiinin käyttö jne. Kotiutumisen jälkeen en mitenkään älyttömästi treenannut, mutta ylläpidin peruskuntoa lenkkeilemällä. Kuitenkin vuonna 2015 päätin, että aloitan itselleni harrastuksen etsimisen, joka ei Kotkassa ollut helppoa. 2016 tuli muutettua pääkaupunkiseudulle töiden perässä. Työpaikkani järjesti urheilupäivän, jossa pääsi kokeilemaan eri urheilulajeja. Tuolloin olin jo innostunut jalkapallosta ja päätin liittyä harrastejalkapallojoukkueeseen. Jalkapallon ohessa halusin parantaa omaa lihaskuntoani, mutta vielä tuolloin en uskaltanut mennä kuntosalille (taustalla ehkä painoi se että edellinen kuntosalikausi päättyi opinnäytetyön aiheuttamaan stressiin), joten aloitin kehonpainolla treenaamisen. En saanut kehonpainolla treenaamisesta tarpeekseni, joten siirryin joulukuussa 2018 myös treenaamaan ahkerasti kuntosalilla ja tulosta on tullut. Olen kyllä ollut tyytyväinen omaan aktiiviseen elämään ja sen myötä oma elämänlaatu on parantunut. Työkaverit sekä omat kaverit ovat jaksaneet kannustaa minua eteenpäin, mikä on auttanut jaksamaan. Urheilun harrastaminen on ollut pitkän aikavälin tulos (tässä tapauksessa vuosia), mutta olen todennut, että asioista saa pysyviä hitailla muutoksilla. Tällä hetkellä keskityn oman ravitsemuksen parantamiseen ja sekin on pidemmän aikavälin operaatio.
Tosin työllä ja liikunnallisella elämällä on ollut se vaikutus, että omalta osaltani videopelien pelaaminen on jäänyt huomattavan paljon vähemmälle. Toisaalta se ei ole huono asia. Hankin viime viikolla Suunto 9 -urheilukellon, johon olen ollut tyytyväinen, koska siitä löytyy useille eri urheilulajeille oma moodinsa, jonka kautta saa tietoa omasta suorituksestaan. Lisäksi Suunnon -sovelluksella voi vielä mukauttaa, mitä tietoja haluaa nähdä.
Olen myös urheilua varten lukenut paljon kirjallisuutta, joista tärkeimmät ovat: Juha Hulmin Lihastohtori I ja Lihastohtori II + blogi, Hollis Lance Liebmanin Suuri kuntosalianatomia ja Jarmo Pakkalan 300 lihaskuntoliikettä. Tänän vuonna on tullut luettua enemmän lajianalyyseja ja tutkimuksia Google Scholarin kautta.
Youtubesta olen nyt seurannut Athlean-X, ScottHermanFitness, AllAttack, Will John ja Terren F. Beckhamin -YouTube-kanavia. Toki näiden kanssa pitää olla varovainen, koska Instagramissa ja YouTubessa on todella paljon myös Fitness Experttejä, joiden ohjeet eivät pidä paikkaansa tai heillä ei ole hajuakaan mitä tekevät. Onneksi on muutama roast-kanava jotka paljastavat näitä.
Mikäli jotain kiinnostaa niin lisäravinteina käytän heraproteiinia, kreatiinia ja kalaöljykapseleita. Välillä BCAA-jauhetta ja urheilujuomajauhetta. Lisäksi energiageelejä rankemmissa treeneissä. Jätetään näistä väittelyt jonnekin muualle
Tässä oli hieman tiivimpi versio kaikesta . Olisin saanut tästä kirjoitettua huomattavasti analyyttisemmän ja pidemmän tekstin, mutta eihän sitä jaksaisi kukaan lukea
Jätetään se johonkin muuhun kertaan.