Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

HD-kaapeliapua

Raeq

New Member
Iltaa, konsolifin, pyytäisin vilpitöntä apuanne asiassa, jonka aihealueen tuntemukseni on enemmän tahi vähemmän surkea.

Olen siis hankkimassa HD televisiota, ja vanhan sukupolven Xbox 360 konsolin omistajana HDMI liitäntä on mahdoton minulle, joten television takaa löytyvät liitännät ovat tärkeitä.

Mutta mitä television takaa pitää sitten löytyä että saan kytkettyä komponenttijohtoisen Xbox 360 konsolini kiinni?

Kiteyttäkää ja yksinkertaistakaa antiasiantuntijalle, pyydän.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Iltaa, konsolifin, pyytäisin vilpitöntä apuanne asiassa, jonka aihealueen tuntemukseni on enemmän tahi vähemmän surkea.

Olen siis hankkimassa HD televisiota, ja vanhan sukupolven Xbox 360 konsolin omistajana HDMI liitäntä on mahdoton minulle, joten television takaa löytyvät liitännät ovat tärkeitä.

Mutta mitä television takaa pitää sitten löytyä että saan kytkettyä komponenttijohtoisen Xbox 360 konsolini kiinni?

Kiteyttäkää ja yksinkertaistakaa antiasiantuntijalle, pyydän.

Eli televisiosta pitää löytyä komponentti liitäntä, jos komponentti piuhalla haluat xboxin kytkeä. Kytket vain johdot kiinni televisioon ja valitset kaapelin päässä olevasta kytkimestä HD asennon. Ja sen jälkeen vain pelailemaan. :)
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Ja valaistaan hommaa vielä kuvin :)
Eli johdon laitat sitten tuollaiseen component kohtaan tunnetaan myös y/pb/Pr liitäntänä
sanyo.jpg
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Eli televisiosta pitää löytyä komponentti liitäntä, jos komponentti piuhalla haluat xboxin kytkeä. Kytket vain johdot kiinni televisioon ja valitset kaapelin päässä olevasta kytkimestä HD asennon. Ja sen jälkeen vain pelailemaan. :)


Kiitos kovasti vastauksestasi, eli etsin siis television specifications listasta yksinkertaisesti "component" tai sitä vastaavat merkinnät.

Jos kuitenkin valitsen television jossa ei ole komponenttisisääntuloa, voinen kytkeä Xboxini kiinni VGA johdolla, olettaen että televisiosta se löytyy.

Toivottavasti en menetä kuvanlaatua huonotasoisen VGA liitännän takia...
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Toivottavasti en menetä kuvanlaatua huonotasoisen VGA liitännän takia...

VGA-liitännän kautta voit saada Boksista jopa parempitasoista kuvaa, jos tv:si pystytarkkuus on 768 juovaa (kuten yleisimmissä ns. HD Ready -televisioissa on - full HD -televisioilla tällä ei ole merkitystä). Konsolin VGA-asetuksista pystyy nimittäin asettamaan tämän tarkkuuden suoraan käyttöön, komponenttiasetuksissa taas pitää tyytyyä likiarvoon 720, jolloin HD Ready -tv joutuu hieman skaalaamaan kuvaa. Tämä saattaa tehdä esim. pienikokoisesta tekstistä vähän sameampaa.

Mutta teräväpiirtokuvaa toki saat kummalla kaapelilla tahansa. Useimmista teräväpiirtotelevisioista löytyy molemmat liitännät. Kumpikin on ihan käyttökelpoinen liitäntätapa. Eroa on edellä mainitun hienosäädön lisäksi lähinnä värimaailmassa, joka on tyypillisesti VGA:lla ehkä hieman kylmemmän kliininen. Tämäkin on nippelien säätämistä, kumpikin liitäntätapa on aivan toimiva.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Toivottavasti en menetä kuvanlaatua huonotasoisen VGA liitännän takia...

VGA ja komponentti (YPbPr) ovat molemmat teknisesti komponenttisignaaleja.
VGA:lla ja komponentilla ei ole varsinaisesti silminnähtävää eroa, VGA:ssa värikanavat ovat jaettu
erillisiksi komponenteiksi (RGB; red, green ,blue) ja komponentissa taas kulkee kirkkaus (Y),
kirkkauden ja sinisen erotus (Pb) sekä kirkkauden ja punaisen erotus (Pr) .

VGA on periaatteessa laadukkaampi, koska värikanavat tulevat sellaisenaan erillisiä johtimia pitkin, komponentissa joudutaan "laskemaan" erikseen värikanavatieto.

Lopputulos on tosin hyvin pitkälti näyttölaitteesta kiinni, mutta molemmat ovat laadultaan erinomaisia. :)

Edit: Ja kuten Bugs edellä mainitseekin, VGA:lla saat todennäköisemmin televisiollesi natiivia resoa.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Kiitos vastauksistanne.

Käsittääkseni VGA saattaa antaa huonomman lopputuloksen koska halpojen HD televisioiden VGA sisääntulo olisi huonolaatuinen?

Oli miten oli, mieluummin kuitenkin ottaisin television jossa olisi tuo komponenttisisääntulo, VGA kaapeli kun pitäisi hankkia erikseen, ja epäilen että sekin maksaa lähemmäs 30 euroa.

Kiitos kuitenkin avustanne.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Kiitos vastauksistanne.

Käsittääkseni VGA saattaa antaa huonomman lopputuloksen koska halpojen HD televisioiden VGA sisääntulo olisi huonolaatuinen?

Oli miten oli, mieluummin kuitenkin ottaisin television jossa olisi tuo komponenttisisääntulo, VGA kaapeli kun pitäisi hankkia erikseen, ja epäilen että sekin maksaa lähemmäs 30 euroa.

Kiitos kuitenkin avustanne.

Useimmissa HD-Ready ja varmasti myös Full-HD telkkareissa on sekä VGA että komponentti liitäntä. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa sellainen mistä nuo molemmat liitännät löytyy.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

On totta että varsinkin halvemman pään tv:issä voi olla huonolaatuisia liitäntätoteutuksia (esim. niin että VGA-liitäntä tukee vain suppeaa määrää resoluutioita). Ei kuitenkaan oikein voi yleistää että VGA-liitäntä olisi aina se huonompi, joissakin tapauksissa komponenttiliitännässä on säästelty.

Kannattaa tosiaan ostaa tv, josta löytyy HDMI-, komponentti- ja VGA-liitännät (mikä ei ole mitenkään harvinaista). Jos saat vaikka kaverilta VGA-kaapelin lainaan, voit sitten testailla mikä liitäntä toimisi omassa näytössäsi parhaiten.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Useimmissa HD-Ready ja varmasti myös Full-HD telkkareissa on sekä VGA että komponentti liitäntä. Kannattaa siis ehdottomasti ottaa sellainen mistä nuo molemmat liitännät löytyy.

Kyllä, paras vaihtoehtohan se olisi, mutta näissä halvimmissa malleissa mitä olen katsellut, ei aina löydy Component sisääntuloa. VGA kyllä löytyy lähes kaikista.
 
Vastaus: HD Kaapeliapua

Kyllä, paras vaihtoehtohan se olisi, mutta näissä halvimmissa malleissa mitä olen katsellut, ei aina löydy Component sisääntuloa. VGA kyllä löytyy lähes kaikista.

OT: Nyt täytyy hymyillen todeta, että on paikkakunnalleen omistautunut mies. ;)
Mikä mahtaa olla budjettisi, kriteerisi, haluamasi TV:n koko? Antenni- tai kaapeliverkko vai ilman digiviritintä oleva tv?

Eräästä verkkokaupasta saa esim. 32-tuumaisen HDMI-, Component- sisääntuloilla varustetun antenniverkon digitaulutelevision 462 eurolla kotiovelle tuotuna.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: HD Kaapeliapua

OT: Nyt täytyy hymyillen todeta, että on paikkakunnalleen omistautunut mies. ;)
Mikä mahtaa olla budjettisi, kriteerisi, haluamasi TV:n koko? Antenni- tai kaapeliverkko vai ilman digiviritintä oleva tv?

Eräästä verkkokaupasta saa esim. 32-tuumaisen HDMI-, Component- sisääntuloilla varustetun antenniverkon digitaulutelevision 462 eurolla kotiovelle tuotuna.

Kriiterineinäni toimivat pääasiallisesti kohtuullinen kuvanlaatu, 32 tuuman koko, eikä virittimillä minkäänlaista väliä, pelkästään Xbox 360 konsolini näytöksi olen hankkimassa.
Itse asiassa, törmäsin jo keskisen mainoslehtisessä 460 euron 32 tuumaiseen LG televisioon, joka näyttäisi täyttävän "vaatimukseni" hyvin, ja hintakin alkaa olla hyväksyttävässä luokassa. Ainoa ongelma enää lieneekin matka Keskisen kyläkauppaan, bensahinnat ovat huipussaan...
 
Tyhmä hd-kaapeli kysymys

Kävin ostamassa monen kympin johdon että saisin xboxini hd-telkkuun kiinni.
Nyt olen tuossa yrittänyt tunkea hd-kaapelia xboxiin vaikka mihin reikään, mutta se ei mene niistä mihinkään! Mihin sen pitäisi oikeasti mennä? Takana on scart-liitännän lisäksi kaksi muuta reikää: toinen ethernet ja toista en tunne.

Onko mahdollista, että minulla olisi niin vanha xbox, ettei siinä ole hdmi-tukea ollenkaan?
Mitä on tehtävissä? Ei tuota rupuista scart-kuvaa katsele erkkikään. Sain juuri ostettua uuden hd-telkun pelaamista varten, mutta kuva onkin vanhaa kuvaputkitelkkaria huonompi \o/.
 
Vastaus: Tyhmä hd-kaapeli kysymys

Kävin ostamassa monen kympin johdon että saisin xboxini hd-telkkuun kiinni.
Nyt olen tuossa yrittänyt tunkea hd-kaapelia xboxiin vaikka mihin reikään, mutta se ei mene niistä mihinkään! Mihin sen pitäisi oikeasti mennä? Takana on scart-liitännän lisäksi kaksi muuta reikää: toinen ethernet ja toista en tunne.

Onko mahdollista, että minulla olisi niin vanha xbox, ettei siinä ole hdmi-tukea ollenkaan?
Mitä on tehtävissä? Ei tuota rupuista scart-kuvaa katsele erkkikään. Sain juuri ostettua uuden hd-telkun pelaamista varten, mutta kuva onkin vanhaa kuvaputkitelkkaria huonompi \o/.

Niin noita Xboxeja tehtiin alkuun myös ilman HDMI-liitintäkin. Mahdollista on, että sulla on sellainen. Jos koneen takaa ei selvästi löydy paikkaa, johon johdon liitin kätevästi runnomatta mene, niin sitten ei taida olla tehtävissä muuta kuin marssia kauppaan ostamaan uutta konetta(kannattaa muuten kokeilla PS3:a myös ;) ).
 
Vastaus: Tyhmä hd-kaapeli kysymys

Joo PS3 varmaan seuraava ostos. Sony on loistavasti osannut laitteissaan ennustaa tulevaisuuden teknologiaa ja laittanut PS3:een bluray-soittimen ja kaiken muun, siinä missä Microsoftin laitteet tarvitsevat aina erillisiä lisälaitteita ja lisämokkuloita ja adaptereja.
Ilmeisesti näihin vanhempiin 360:siin olisi siis olemassa hdmi-konvertteri, mutta jotain 80 euroa maksaisi semmoinen mötikkä. Jossain vaiheessa tähän tulee red ring of death kuitenkin, joten siirrynpä pleikkariin.
 
Vastaus: Tyhmä hd-kaapeli kysymys

Kävin ostamassa monen kympin johdon että saisin xboxini hd-telkkuun kiinni.
Nyt olen tuossa yrittänyt tunkea hd-kaapelia xboxiin vaikka mihin reikään, mutta se ei mene niistä mihinkään! Mihin sen pitäisi oikeasti mennä? Takana on scart-liitännän lisäksi kaksi muuta reikää: toinen ethernet ja toista en tunne.

Onko mahdollista, että minulla olisi niin vanha xbox, ettei siinä ole hdmi-tukea ollenkaan?
Mitä on tehtävissä? Ei tuota rupuista scart-kuvaa katsele erkkikään. Sain juuri ostettua uuden hd-telkun pelaamista varten, mutta kuva onkin vanhaa kuvaputkitelkkaria huonompi \o/.

Miksi et käytä koneen mukana tullutta komponentti kaapelia ja liitä sillä boksia telkkariin? :D Yleensä hd-telkkareissa on komponentti liitäntä.
 
Vastaus: Tyhmä hd-kaapeli kysymys

Miksi et käytä koneen mukana tullutta komponentti kaapelia ja liitä sillä boksia telkkariin? Yleensä hd-telkkareissa on komponentti liitäntä.
Juu telkkarissani on komponenttiliitäntä tuoteselosteen mukaan.. mutta millainen on xboxin komponenttikaapeli? Tarkoittaako se sitä, että otan tuosta scart-johdosta ne kolme värillistä (pun, kelt, valk) johtoa erikseen pois siitä scart-palikasta ja kytken ne värijohdot suoraan telkkariin? En tosiaan tiedä näistä mitään, kun scarttia olen koko ikäni käytellyt.

EDIT: xboxin paketin kyljessä on kuva komponenttijohdosta jossa olisi enemmän kuin kolme johtoa: kaksi äänelle ja sitten vissiin kolme kuvalle. Tämmöistä johtoa minulla ei ole, ainakaan ei ole paketissa tai heitetty menemäänkään.
 
Ylös Bottom