Vastaus: Headsetit ja kuulokkeet surround 5.1 ja 7.1 -äänillä
Muutamassa niistä valittivat tuonkin mikin laatua, niin onko jollain jo nuo omaavalla vahvistusta/ toista mielipidettä tuohon (krhm TT-2k)?
Mikrofonia en ole edelleenkään testannut, sori. Nettipelejä tulee harrastettua vain todella harvoin, joten tuo mikin testaaminen ei oo silleen luonnollisesti tullut vastaan.
Voisin tässä kuitenkin muuten vaan yleisiä mietteitä tuota 2.0:sta laittaa. Vertailu Pulseen onnistui PS4:llä erittäin näppärästi; molemmat donglet Pleikkariin ja toinenkin ohjain päälle -> äänet tuli molemmista kuulokkeista. Tällaisena tuohikorvana täytyy sanoa, etten huomannut äänenlaadussa käytännössä mitään eroa. Vuoronperään vaihtelin luureista toiseen, mutta molemmat kuulostivat identtisiltä. Myöskään langattomassa kantamassa ei tuntunut olevan eroa, vaan molemmat alkoivat pätkiä vasta kun aivan eteiseen asti kulki.
PS3:lla Pulseja ja 2.0-luureja ei saanut yhtä aikaa toimimaan, vaan aina se ensin päälle kytketty nappasi äänet, vaikka molemmat USB-lähettimet olikin konsolissa. Vaihto onnistui kyllä lennosta, eli jos vaikka sammutti 2.0:t ja pisti Pulset päälle, ääni siirtyi Pulseen. PS3:lla oli kuitenkin helpointa tutkia VSS-tilan vaikutusta WipEout HD:n kivalla kaiutintestillä. Peli itsessään puski 7.1-ääntä ja VSS:n kanssa tilaäänivaikutelma oli selvästi havaittavissa. Kun äänen vaihtoi kuulokkeista tavalliseksi stereoksi, muuttui äänimaailmakin, noh, stereoksi. Tässäkään testissä en 2.0:n ja Pulsen välille saanut syntymään mitään eroa.
Käytettävyyden suhteen Pulse vie voiton ihan hiuksenhienosti. Pulsessa äänenvoimakkuuden ja äänen tasapainon (chat vs. muut äänet) säätö hoituu analogisella liukukytkimellä. 2.0:lla painellaan nappeja, jotka päästävät joka painalluksella ärsyttävän piippauksen. Tositilanteessa noita säätöjä ei varmastikaan hirveästi joudu käyttämään, joten kyseessä on vain hetkellinen ärsytys. Joka tapauksessa täytyy ihmetellä, että miksi moisia piippauksia täytyy olla. Sen ymmärrän, että säädön ääripäissä tulee nopeita piippauksia sen merkiksi, ettei enempää kannata naputella. Noin muuten sen säädön vaikutuksenhan kuulee muutenkin ihan suoraan.
Toinen käytettävyysjuttu liittyy noihin nk. ääniprofiileihin. 2.0:n mukana tullut pikaopas ei nimittäin kertonut, mistä noita profiileja vaihdetaan. En siis edelleenkään tiedä, miten vaihto tapahtuu ja kuinka paljon vaikutusta niillä olisi. Pulsessa max. kuuden profiilin vaihto tapahtuu omasta napistaan. Tosin rehellisyyden nimissä on sanottava, että useimmiten tulee Pulsellakin käytettyä ihan sitä oletuksena olevaa Game-tilaa. Ja kun äänenlaadussa ei tähänkään mennessä ollut eroja, tuskin nuo profiilitkaan vaakaa dramaattisesti kääntäisivät.
2.0:n akkukestoa en ole mitenkään tieteellisesti mittaillut, mutta perseellä tunnusteltuna se vaikuttais olevan vähän Pulsea parempi. Toistaiseksi vasta kerran olen 2.0:t joutunut lataamaan. En siis ladannut ollenkaan käyttöönotossa, vaan löin kuulokkeet saman tien tulille.
Yhteenveto:
Sony Wireless Stereo Headset 2.0
+ hinta
+ mukavammat päässä
+ akkukesto (varauksin)
- piippaukset äänisäädöissä
- ei 3,5 mm:n liitäntää langattomassa lähettimessä
Pulse
+ analogiset äänisäädöt
+ 3,5 mm:n liitäntä langattomassa lähettimessä
+/- (turha) tärinäominaisuus
- käyttömukavuus pidemmän päälle
- n. 50 euroa kalliimpi
- akkukesto
- ehkä uusi malli tulossa
Jos siis miettii, kumman noista ostaisi, kallistuisin tuon 2.0:n puolelle. Tosin PlayStation Blogcastissa on hieman vihjailtu, että myös Pulseista olisi uusi malli saapumassa jossain vaiheessa. Jenkeissähän tuo 2.0 on nimeltään Gold, joten Pulsen korvaaja olisi totta kai sitten Platinum...