Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Korona näkyi kyllä kuolleisuustilastoissa selkeästi kasvaneena ylikuolleisuutena ensin Ruotsissa ja viime vuoden alusta lähtien Suomessa. Suomen kuolleisuuspiikki tuli pian sen jälkeen kun suurimmasta osasta rajoituksia oli luovuttu ja korona kävi hallitsemattomasti läpi populaation. Haluaisin nähdä sellaisen tilastollisen perustelun, jossa koronarajoituksilla ei ole merkitystä kuolleisuudelle.
 
Olihan koko korona aivan valtava floppi. Myönnän, että itsekin kaksi rokotetta otin, ja joskus maskia kaupassa käytin, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna olihan tuo ihan hölmöä. Ruotsin tyyli hoitaa korona oli loppujen lopuksi huomattavasti parempi kuin Suomen. Toki pahempaakin löytyy, esim Yhdysvalloista ja Ranskasta levinneet uutiset ja videot jostain 3-vuotiaiden pakotetusta maskin käytöstä olivat suorastaan absurdia katsottavaa.

Suurin haitta tuosta mielestäni aiheutui lapsille ja nuorille, joiden kehitystä typerät rajoitukset haittasivat kohtuuttoman paljon. Sekä tietysti ympäristölle koitunut haitta järkyttävästä määrästä maski-roskaa.
 
Viimeksi muokattu:
Haluaisin nähdä sellaisen tilastollisen perustelun, jossa koronarajoituksilla ei ole merkitystä kuolleisuudelle.
Kiinnostaavahan se olisi. Itse en tähän sukella sen syvemmin, mutta mielenkiintoisia aikoja eleltiin/elettiin, kun Suomessakin oli tilastollisesti aivan selvästi suurempi riski joutua rokottamattomana sairaalaan. Ja samaan aikaan "rokotteilla ei ollut vaikutuksia". Kun jokainen on jokaisen alan ekspertti, niin keskustelu hämärtyy.

Mutta yleisemmin keskustelun hämärtymisestä, median vaikutuksesta jne., kun niistä sotatopikissakin oli:
Median, politiikan ja eritoten tieteen pitäisi tietenkin toimia parhaan saatavilla olevan tiedon perusteella. Ja kun maailmassa tapahtuu nopeita muutoksia (sota, pandemia jne.) niin voi helposti käydä niin, että se paraskin saatavilla oleva tieto sisältää valtavan määrän epävarmuutta. Ja tästä seuraa se, että jälkikäteen voidaan usein nähdä, että jotkin päätökset, suositukset, toimintamallit jne. eivät ole olleet täysin oikeita.
Tämä on kuitenkin vielä täysin eri asia kuin se, että olisi tietoisesti valehdeltu.

Ja kyllä, media ja poliitikot ovat tunnetusti valehdelleet maailmanhistorian läpi ja yhä suuressa osassa maailmaa (esim. itänaapurissa) voi lähinnä luottaa siihen, että valtaapitäviin ei voi luottaa. Jos kuitenkin on esim. sitä mieltä, että Suomessa tietoisesti johdettiin/johdetaan kansaa harhaan (eikä vain asian kanssa hukassa olevat poliitikot tee päätöksiään epämääräisten tietojen perusteella), niin tällaisesta olisi kliffa saada järkeviä todisteita.

Meillähän on kuitenkin ihan puhdasta valehtelua ja misinformaation syöttämistä valtavat määrät. Koronarokotteista levitettiin aivan mielipuolisia teorioita ja desantti Bäckmanit ja muut tykittelevät täysiä valheita Venäjän toimista nettiin minkä ehtivät. Itänaapurimme on erityisen innostunut vaikuttamaan valheiden kautta ihan tavallisten kansalaisten näkemyksiin.
Tällaisen tietoisen misinformaation niputtaminen samaan koriin esimerkiksi vähän väliä uuden tiedon myötä päivittyneiden koronaohjeistusten kanssa olisi kuitenkin älyllisesti epärehellistä.
 
Olihan koko korona aivan valtava floppi. Myönnän, että itsekin kaksi rokotetta otin, ja joskus maskia kaupassa käytin, mutta näin jälkeenpäin ajateltuna olihan tuo ihan hölmöä. Ruotsin tyyli hoitaa korona oli loppujen lopuksi huomattavasti parempi kuin Suomen. Toki pahempaakin löytyy, esim Yhdysvalloista ja Ranskasta levinneet uutiset ja videot jostain 3-vuotiaiden pakotetusta maskin käytöstä olivat suorastaan absurdia katsottavaa.

Suurin haitta tuosta mielestäni aiheutui lapsille ja nuorille, joiden kehitystä typerät rajoitukset haittasivat kohtuuttoman paljon. Sekä tietysti ympäristölle koitunut haitta järkyttävästä määrästä maski-roskaa.
Hienoa kuulla, että olet jättänyt kahteen ja huomasit asian todellisen laidan. Omassa tuttavapiirissä vastaavia kahteen jääneitä on jonkin verran ja osa on mennyt päätyyn saakka ollen nyt jatkuvasti sairaana tai kehossa on vakavia tulehduksia jossain. Itse olen ottanut 0kpl ja olen ollut terveempi kuin koskaan. Olen tosin doupannut immuniteettiä mm. vitamiineilla.

Laitampa tähän mainion videon kun amerikassa alkaa herääminen todellisuuteen ja eiköhän siellä vastuuseen saada vielä väkeä kuten meilläkin.

 
Viimeksi muokattu:
Hienoa kuulla, että olet jättänyt kahteen ja huomasit asian todellisen laidan. Omassa tuttavapiirissä vastaavia kahteen jääneitä on jonkin verran ja osa on mennyt päätyyn saakka ollen nyt jatkuvasti sairaana tai kehossa on vakavia tulehduksia jossain. Itse olen ottanut 0kpl ja olen ollut terveempi kuin koskaan. Olen tosin doupannut immuniteettiä mm. vitamiineilla.

Laitampa tähän mainion videon kun amerikassa alkaa herääminen todellisuuteen ja eiköhän siellä vastuuseen saada vielä väkeä kuten meilläkin.


Tämä viesti ja "asioiden todellisen laidan" nostaminen vihdoin kunnolla esiin ilahduttaa allekirjoittanutta suuresti.
 
Ruotsin tyyli hoitaa korona oli loppujen lopuksi huomattavasti parempi kuin Suomen. Toki pahempaakin löytyy, esim Yhdysvalloista ja Ranskasta levinneet uutiset ja videot jostain 3-vuotiaiden pakotetusta maskin käytöstä olivat suorastaan absurdia katsottavaa.
Suomella ja Ruotsilla ei oikeastaan ollut maailmanlaajuisesti tarkasteltuna niin paljon eroa kuin uutisoinneista voi päätellä. Ruotsikin onnistui ihan kohtuullisesti, vaikka siellä kuoli moninkertaisesti ihmisiä Suomeen verrattuna. Ongelmana on, ettei koronan kaltaista kulkutautia ole helppo torjua ja sairauden leviämiseen vaikuttaa sellaiset tekijät, joita ei pysty järkevän mittakaavan toimilla rajoittamaan. Muualla maailmassa mentiin todella ikäviin ratkaisuihin ja koronan hoidon globaali kritiikki on tietysti selkeästi perustellumpaa kuin Suomen linjan moittiminen. Suomi pärjäsi erittäin hyvin, mutta ihan lonkalta voisin väittää, että suuret auttavat tekijät ovat olleet muualla kuin valtion käsissä. Suomessa on korkea hygieniataso, koulutettu väestö, toimiva terveydenhuolto, matala väestöntiheys, korkea elintaso, matalat tuloerot jne. Suomessa ei ole niin paljoa porukkaa jossain asuntola- ja laitostyyppisissä ympäristöissä, joissa taudin leviäminen on tehokkaampaa.

Minusta on siis perusteltua olla koronan torjunnan suhteen kriittinen globaalilla tasolla. Suomen tasolla taas asiat on hoidettu hyvin, mutta suurin ansio siitä ei kuulu poliittisille päättäjille, koska poliitikot eivät pysty tekemään asialle niin paljoa, että voisivat ottaa onnistumisesta kunnian itselleen. Toki poliitikot olisivat voineet estää suomalaisia idiootteja menemästä Venäjälle jalkapallokisoihin ja hakemaan sieltä tehokkaammin tappavaa varianttia Suomeen. Se oli yksi suurimmista virheistä, mitä Suomessa on tehty. Rajoitustoimien tarkoituksena oli suojella haavoittuvassa asemassa olevia. Vaikka ne ovat suurimmalle osalle siis liian tiukkoja henkilökohtaiseen riskiin nähden, niiden avulla pidettiin osa suomalaisista hengissä eikä kaikissa asioissa pidä tuijottaa vain omaan napaan. Suomella on velvollisuus suojella kaikkia kansalaisiaan.
 
Hienoa kuulla, että olet jättänyt kahteen ja huomasit asian todellisen laidan. Omassa tuttavapiirissä vastaavia kahteen jääneitä on jonkin verran ja osa on mennyt päätyyn saakka ollen nyt jatkuvasti sairaana tai kehossa on vakavia tulehduksia jossain. Itse olen ottanut 0kpl ja olen ollut terveempi kuin koskaan. Olen tosin doupannut immuniteettiä mm. vitamiineilla.

Laitampa tähän mainion videon kun amerikassa alkaa herääminen todellisuuteen ja eiköhän siellä vastuuseen saada vielä väkeä kuten meilläkin.


Mikäköhän olisi kunto nyt jos vanhempasi olisi kun olit lapsi estänyt kaikkien rokotteiden käytön
 
Suurin osa terveistä ihmisistä selviäisi ilman rokotteita läpi koko elämän. Siinä on vain se ongelma, että tietty prosenttiosuus vammautuisi tai sairastuisi vakavasti. Täysin itsekkään ihmisen ei välttämättä kannattaisi ottaa mitään rokotetta. Rokotteiden yleinen tarkoitus on toimia populaation tasolla, ei yksilön tasolla. Siksihän Suomessakin on alueita, joilla rokotuksia annetaan lapsille niin vähän, ettei heikoimmassa asemassa olevia turvaavaa laumasuojaa enää pääse syntymään. Itsekkäät selviytyjät voivat voittaa, mutta yhteinen etu kärsii rokottamattomuudesta yleensä. Koronan tapauksessa ei ole vielä mitään selkeää käsitystä, koska myös rokotetut tartuttavat tautia ja voivat siihen sairastua, vaikka todennäköisyys vakavalle taudille on pieni. Todennäköisesti olemme kaikki altistuneet pikemminkin satoja kertoja kuin kerran tai pari koronalle, jos olemme liikkuneet ulkomaailmassa viime vuosina. Olemme melko luultavasti myös levittäneet koronaa huomaamatta yhdelle jos toiselle lähimmäiselle.
 
Itse kuulun sairauden takia riskiryhmään ja olin pari vuotta neljän seinän sisällä muulta maailmalta eristäytyneenä. Edelleen vältä kaikkea turhaa mutta se nyt kuuluu introvertti luonteeseeni joka oli jo ennen koronaa. Olen ottanut viisi koronarokotusta. Ainoa sivuvaikutus tuli kolmannesta oli parin päivän huimaus. Ei mitään muuta. En voi käsittää millään asteella näitä rokotuksesta kieltäytyjiä. Olen jopa kuullut, että menee mieluummin letkuihin teholle kuin ottaa rokotteen :oops: Siis aivan käsittämätöntä.

Kerran olen sairastanut koronan. Toukokuussa 2022 oli pakko käydä hammaslääkärissä ja sieltähän se piru heti iski. Korona tuli mulle täydelliseen aikaan kun olin saanut neljännen rokotusannoksen kaksi viikkoa aiemmin, joten paras suoja oli päällä. Selvisin parin päivän kurkkukivulla.

Sitä suomalaista nenäsumute rokotusta ihmettelen, että miksi sitä ei saada aikaiseksi. Tällä tietoa olisi tulossa vasta 2025.
 
Itse olen taas sitä mieltä, että ainakin mpr-rokote ja jäykkäkouristus pitää olla otettuna. Armeijassa saa onneksi myös kattavan rokotesuojan. Ja ulkomaille en lähtisi ilman hepatiittirokotteita. Mutta jokainen tyylillään. Minkähänlainen tämän maapallon väkiluku olisi ilman minkäänlaisia rokotteita?
 
Viimeksi muokattu:
Olihan koko korona aivan valtava floppi.
Tätä lausetta en ymmärrä ollenkaan.
Hienoa kuulla, että olet jättänyt kahteen ja huomasit asian todellisen laidan. Omassa tuttavapiirissä vastaavia kahteen jääneitä on jonkin verran ja osa on mennyt päätyyn saakka ollen nyt jatkuvasti sairaana tai kehossa on vakavia tulehduksia jossain. Itse olen ottanut 0kpl.
Ite aattelin parin kk sisällä ottaa kuudennen (6) rokotteen, mitäs siihen sanot? Koronaa mulla ei oo vielä ollut. Mulla on niin alhainen keuhkokapasiteetti, että perus flunssa jo voi tehä aika tukalan olon, eli en todellakaan mitään koronaa halua.
Olemme melko luultavasti myös levittäneet koronaa huomaamatta yhdelle jos toiselle lähimmäiselle.
Juurikin näin, sitähän ei nää minä-minä-minä tyypit ymmärrä.
 
Ite aattelin parin kk sisällä ottaa kuudennen (6) rokotteen, mitäs siihen sanot? Koronaa mulla ei oo vielä ollut. Mulla on niin alhainen keuhkokapasiteetti, että perus flunssa jo voi tehä aika tukalan olon, eli en todellakaan mitään koronaa halua.
THL linjannut, että normaalissa työkunnossa olevat eivät tarvitse neljättä rokotusta, mutta entäs me riskiryhmäläiset? Kuten jo sanoin niin olen 5 annosta ottanut. Mietin, että aletaanko riskiryhmäläisille jakaa kuudetta annosta alkusyksystä laajemmin. Tuleeko tästä pysyvä asia, että riskiryhmäläisten suositellaan otettavan uusi tehosteannos kerran tai kaksi vuodessa aina jatkossa?
 
THL linjannut, että normaalissa työkunnossa olevat eivät tarvitse neljättä rokotusta, mutta entäs me riskiryhmäläiset? Kuten jo sanoin niin olen 5 annosta ottanut. Mietin, että aletaanko riskiryhmäläisille jakaa kuudetta annosta alkusyksystä laajemmin. Tuleeko tästä pysyvä asia, että riskiryhmäläisten suositellaan otettavan uusi tehosteannos kerran tai kaksi vuodessa aina jatkossa?
No puolen vuoden välein oon käyny ottamassa uuden rokotteen, mistään suosituksista en tiedä mittään. Näin siis Keusoten alueella.
 
Ihan tälläinen huomautus, että New York Post ei ole "arvostettu uutismedia" vaan äärioikeistolainen salaliittoteorioita levittävä roskalehti, jonka sanaan luottavat vain ne, jotka haluavat uskoa sellaista roskaa.
Nettikeskusteluissa saa aina olla tarkkana. Veikkaan, että hemmetin moni ihminen ammattijournalisteista lähtien kannattaa esim. toivetta "median ylilyöntien tarkastelusta" tai "kriittisestä mediakeskustelusta" (esim. Suomen Kuvalehdessä on oma viikottainen palstansa tälle) ja tällaisia toiveita aika usein tulee netissä vastaan.
Mutta sitten kun näistä toiveista keskustellaan hiukan enemmän, niin aika usein pinnan alta löytyy sitten hmmm no niin no kaikenlaisia taustanäkemyksiä. Ja siitä keskustelusta ei sitten tulekaan mitään, kun ei kauniisti ilmaistusta yläajatuksesta huolimatta jaeta pahimmillaan edes näkemystä siitä, onko maapallo pyöreä vai ei. Jos nyt valitettavan vähän liioitellaan.
 
Nettikeskusteluissa saa aina olla tarkkana. Veikkaan, että hemmetin moni ihminen ammattijournalisteista lähtien kannattaa esim. toivetta "median ylilyöntien tarkastelusta" tai "kriittisestä mediakeskustelusta" (esim. Suomen Kuvalehdessä on oma viikottainen palstansa tälle) ja tällaisia toiveita aika usein tulee netissä vastaan.
Mutta sitten kun näistä toiveista keskustellaan hiukan enemmän, niin aika usein pinnan alta löytyy sitten hmmm no niin no kaikenlaisia taustanäkemyksiä. Ja siitä keskustelusta ei sitten tulekaan mitään, kun ei kauniisti ilmaistusta yläajatuksesta huolimatta jaeta pahimmillaan edes näkemystä siitä, onko maapallo pyöreä vai ei. Jos nyt valitettavan vähän liioitellaan.
Median ylilyöntien tarkastelu ja totaalinen valehtelu rahan perässä ovat kaksi täysin eri asiaa.
 
Hienoa kuulla, että olet jättänyt kahteen ja huomasit asian todellisen laidan. Omassa tuttavapiirissä vastaavia kahteen jääneitä on jonkin verran ja osa on mennyt päätyyn saakka ollen nyt jatkuvasti sairaana tai kehossa on vakavia tulehduksia jossain. Itse olen ottanut 0kpl ja olen ollut terveempi kuin koskaan. Olen tosin doupannut immuniteettiä mm. vitamiineilla.

Laitampa tähän mainion videon kun amerikassa alkaa herääminen todellisuuteen ja eiköhän siellä vastuuseen saada vielä väkeä kuten meilläkin.


Itsekkin käyn pari kertaa vuodessa saunassa ja avannossa, niin ei paljon pöpöt pelota!
 
Median ylilyöntien tarkastelu ja totaalinen valehtelu rahan perässä ovat kaksi täysin eri asiaa.
Rahaa vastaan valehtelunkin vielä jotenkin ymmärtää (jos ei hyväksykään), mutta eniten ihmetyttävät nämä tietyt individual thinkerit. Kauheella vaivalla paasaavat netissä lausuntoja, jotka voisivat olla 1:1 Putinin trollitehtaalta.
Jos jollekin on kysyntää niin tyhmähän sitä ilmaiseksi tekee, kannattaisi pyytää samoin tein palkkaa salaliittoteorioiden suoltamisesta.
 
Ylös Bottom