Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Henkilökohtaiset avautumiset (jotka eivät kuulu ketjuihin joissa ne on esitetty)

Niin tai jos soteen lisättäis varoja, niin sillä vois estää terveydenhuollon kaatumisen eiks nii?

Kerro ihan konkreettisesti mitä terveydenhuollolle pitäisi mielestäsi tehdä? Haluan ihan oikeasti tietää.
Ei rikkinäinen moottori korjaannu pelkästään lisäämällä öljyä. Toki sitäkin varmasti tarvitaan.

En ala tähän tosiaan mitään erikoistyötä kirjoittamaan, mutta selkeimmät korjaustarpeet on:
1. Ennaltaehkäisevän työn lisääminen. Se ei tunnu pakolliselta, niin siitä säästetään aina. Se säästö johtaa erikoissairaanhoitoon, joka on kuitenkin kallein mahdollinen tapa hoitaa terveyttä.
2. Yksityisen ja julkisen terveydenhuollon pelisääntöjä pitäisi muuttaa reilusti. Yksityinen ei tee ollenkaan ennaltaehkäisevää (pl. työterveys). Yksityinen muutenkin kuorii kermoja ja muodostaa järjestelmän, jossa lääkärien ei ole mitään järkeä olla julkisella vaan heidänkin kannattaa kuoria kermat. Yksityinen on monesti asiakkaasta kiva, kun kaikki toimii nopeasti ja saa mitä lääkettä vain pyytää, mutta se ei ole tehokkaan terveydenhuollon idea ja valitettavasti yksityinen rapauttaa osaltaan julkista.
3. Terveyteen liittyvää tietoa kerätään paljon, mutta se hajaantuu eri toimijoille. Yhdestä ihmisestä yksityinen lääkäri tietää tuon asian, TKn lääkäri toisen, keskussairaalan erikoislääkäri kolmannen, hammaslääkäri neljännen ja apteekki viidennen. Kaikki näkee eri suunnista pienen osan kokonaisuudesta ja parhaiten pystytään ennaltaehkäisemään ja hoitamaan, jos tiedetään kokonaisuus. Tietoa on toisaalta niin paljon, että kenelläkään ei ole aikaa käydä sitä läpi, vaikka ne saisikin. Tekoälyllä pystyttäisi tietoa käsittelemään järkevästi ja tietoturvallisesti siten, että kukin toimija saisi häntä parhaiten auttavat terveystiedot. Tekoäly pystyy nostamaan ja yhdistelemään asioita ihan erilaisella tehokkuudella kuin satasivuisen paperikasan perkaaminen käy henkilöltä. Tässä on se haaste, että mikään yksityinen toimija ei oikein voi toteuttaa tätä, koska se vaatii myös huomattavan määrän lakiuudistuksia niin potilastietolakiin, tietosuojalakiin, lääkelakiin jne. Tämän pitäisi käytännössä olla valtion ohjaama ja rahoittama projekti.

Vanhoilla keinoilla ei tätä hommaa enää pystytä korjaamaan. Ei leikkaamalla, ei veden kantamisella kaivoon eikä terveydenhuollon kaupallistamista lisäämällä. Eikä toki sen paremmin sen sosialisoimisella.
 
...Myös sinä elät muiden kustannuksella. Joka päivä.

Ja lopuksi sellainen neuvo että jos haluat keskustelua, etkä vittuilua, niin jätä nuo "läski"-puheet pois. Kiitos.

Älä huoli, en ole suinkaan unohtanut eläväni Suomessa, olen siitä hyvin kiitollinen. Systeemissämme on hyvät ja huonot puolensa. Jotkut maksavat toisten elämisen eteen hyvin paljon, jotkut eivät mitään, mutta saavat siitä huolimatta hyödyt. Enkä minä ole sitä vastaan, progressiivinen verotus on mielestäni hyvä asia. Oman vastuun kantamisen kannattavuutta tulisi kuitenkin lisätä.

Kun nyt päästiin ylipainoisista puhumaan, siinä on mainio ryhmä ihmisiä jota voidaan kaikella oikeudella ja kohtuudella osoittaa syyttävällä sormella. Ylipainoiset aiheuttavat suuren laskun kansanterveydelle. Jonkinlainen läskivero ei olisi mitenkään huono idea. Eikä mikään makeisvero tyylinen koko kansan ostovoimaa heikentävä vero, vaan oikeasti ongelmaisiin kohdennettu vero. Japanissa käsittääkseni jonkinlaista läskiveroa kerätään, ja siellähän pullukat ovat katukuvassa ilahduttavan harvinainen näky. Läskiydestä ei sakoteta, mutta mielestäni saisi sakottaa. Läskiyden yleisyys ja se kuinka hyväksyttyä se on, on mainio konkreettinen todiste siitä kuinka helppoa nykypäivän länsimaalaisilla on.
 
Asiaton kielenkäyttö
Älä huoli, en ole suinkaan unohtanut eläväni Suomessa, olen siitä hyvin kiitollinen. Systeemissämme on hyvät ja huonot puolensa. Jotkut maksavat toisten elämisen eteen hyvin paljon, jotkut eivät mitään, mutta saavat siitä huolimatta hyödyt. Enkä minä ole sitä vastaan, progressiivinen verotus on mielestäni hyvä asia. Oman vastuun kantamisen kannattavuutta tulisi kuitenkin lisätä.

Kun nyt päästiin ylipainoisista puhumaan, siinä on mainio ryhmä ihmisiä jota voidaan kaikella oikeudella ja kohtuudella osoittaa syyttävällä sormella. Ylipainoiset aiheuttavat suuren laskun kansanterveydelle. Jonkinlainen läskivero ei olisi mitenkään huono idea. Eikä mikään makeisvero tyylinen koko kansan ostovoimaa heikentävä vero, vaan oikeasti ongelmaisiin kohdennettu vero. Japanissa käsittääkseni jonkinlaista läskiveroa kerätään, ja siellähän pullukat ovat katukuvassa ilahduttavan harvinainen näky. Läskiydestä ei sakoteta, mutta mielestäni saisi sakottaa. Läskiyden yleisyys ja se kuinka hyväksyttyä se on, on mainio konkreettinen todiste siitä kuinka helppoa nykypäivän länsimaalaisilla on.
Jumalauta kuinka oksettava ihmisen kuvotus voitkaan olla. Tiesitkö, että ylipaino voi johtua myös muusta kuin äärettömästä mässäilystä? Ylipaino voi johtua myös sairaudesta. Ja tuo "läski"-sanan viljely kertoo sinusta kaiken tarpeellisen. Jos et osaa puhua nätimmin, pidä turpasi kiinni, kiitos.
 
Jumalauta kuinka oksettava ihmisen kuvotus voitkaan olla. Tiesitkö, että ylipaino voi johtua myös muusta kuin äärettömästä mässäilystä? Ylipaino voi johtua myös sairaudesta. Ja tuo "läski"-sanan viljely kertoo sinusta kaiken tarpeellisen. Jos et osaa puhua nätimmin, pidä turpasi kiinni, kiitos.

Oho, no nyt kolahti tunteisiin yllättävän kovaa. Totta kai, kenestä tahansa voi helposti vääntää aina tilanteen uhrin. Kyllä, aina on tekijöitä jotka vaikuttavat kehonkoostumukseen ja fysiologiaan. Yleensä se on kuitenkin ihan yksinkertaisuudessaan se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Itse en koe läski sanaa mitenkään pahana tai loukkaavana sanana, sanotaan nyt sinun mieliksesi vaikka ylipainoinen. Itse en myöskään pidä sinun ilmaisustasi ihan valtavasti, mutta en ala siitä sen enempiä nillittämään.

Sori.
 
Vaikka sinällään en halua tähän keskusteluun ottaa kantaa, koska politiikka, mutta lihavuussakot on niin hurja ajatus, että nyt on pakko kommentoida.

Olen 188cm pitkä ja painan yli 100kg. Polkupyörä kulkee vuodessa jokusen tuhat kilometriä ja salilla rauta liikkuu ylös-alas usein ja elopainooni nähden ihan kohtuullisilla punnuksilla. Olisinko läskiveron piirissä? Varmaankin, kun se kuitenkin otettaisiin jostain painoindeksistä tms. Vai pitäisikö minun tietyin väliajoin käydä lääkärissä mittauttamassa hauis ja reisilihakset, jotta tietoihin voidaan merkata, että ei ole terveydelle haitallisesti lihava? Ymmärrän kyllä idean periaatteessa idean, jota @Fudgehog ajaa takaa, mutta tällaisen toteuttaminen kaikkine valvontoineen tai ylipäätään yksilöllisin määrityksin siitä onko joku lihava vai ei on niin kallis toteuttaa että hyödystä en tiedä.

Meitä on niin eri kokoisia ja näköisiä, että jonkun lokeroiminen läskiksi verotuksen suhteen olisi aika hurjaa.
 
Vaikka Fudgehog käyttääkin liian kärkästä kieltä, niin kyllä tuossa pointti on.

Jos vaikka 75% ylipainoisista on ylipainoisia omien elämäntapojensa vuoksi, niin kyllä se lasku mittava on.

En tiedä mikä nykyinen tilanne on kouluissa mutta ylipainosta pitäisi varoittaa samalla tavalla mitä alkoholin, tupakan jne. vaaroista.

Oli ne "lopulliset" covid- tilastotkin melko surullista luettavaa.

Itse olen ylipainon kanssa kamppaillut koko elämäni neulan heilahtaessa 125 kiloon pahimmillaan, mutta nyt ollaan 98kg ja ero jaksamisessa puolen vuoden takaiseen 105kg on myös huomattava. Paska päiväkin muuttuu paremmaksi kunnon hikoilun jälkeen
 
Oho, no nyt kolahti tunteisiin yllättävän kovaa. Totta kai, kenestä tahansa voi helposti vääntää aina tilanteen uhrin. Kyllä, aina on tekijöitä jotka vaikuttavat kehonkoostumukseen ja fysiologiaan. Yleensä se on kuitenkin ihan yksinkertaisuudessaan se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Itse en koe läski sanaa mitenkään pahana tai loukkaavana sanana, sanotaan nyt sinun mieliksesi vaikka ylipainoinen. Itse en myöskään pidä sinun ilmaisustasi ihan valtavasti, mutta en ala siitä sen enempiä nillittämään.

Sori.
Kyllä kolahti tunteisiin, myönnän sen. Olen ollut ylipainoinen koko ikäni, syntymästä asti, koska minulla on sairaus. Siihen ei vaikuta syömiset, ei liikkuminen. Sain kuulla koko peruskoulun ajan, 9 vuotta, kuinka läski olen ja kuinka minun pitäisi tappaa itseni sen takia. Joten, kyllä, kolahti tunteisiin. Mutta, nyt jätän sinut omaan arvoosi, kuten yleensäkin kaltaisesi yksinkertaisuuden huipentumat, ja siirryn lukemaan.
 
Oho, no nyt kolahti tunteisiin yllättävän kovaa. Totta kai, kenestä tahansa voi helposti vääntää aina tilanteen uhrin. Kyllä, aina on tekijöitä jotka vaikuttavat kehonkoostumukseen ja fysiologiaan. Yleensä se on kuitenkin ihan yksinkertaisuudessaan se, että syö enemmän kuin kuluttaa. Itse en koe läski sanaa mitenkään pahana tai loukkaavana sanana, sanotaan nyt sinun mieliksesi vaikka ylipainoinen. Itse en myöskään pidä sinun ilmaisustasi ihan valtavasti, mutta en ala siitä sen enempiä nillittämään.

Sori.
Minäkään en koe idioottia loukkaavana sanana, joten lienee ok, jos sitä aletaan sinusta käyttämään?
 
En kannata mitään valvontaa, mutta valistusta kyllä. Samalla tavalla mielestäni nuoria ihmisiä pitäisi kunnolla valistaa selkäterveyden asioista.

Parikymmpisenä sitä usein ajattelee olevansa voittamaton, mutta kun se selkä menee, niin sitten on liian myöhäistä.
 
Minäkään en koe idioottia loukkaavana sanana, joten lienee ok, jos sitä aletaan sinusta käyttämään?
Siitä vaan jos siltä tuntuu. En minä siitä itkemään ala, että ihmisillä on eri näkemyksiä. On minuakin ulkomuotoni takia haukuttu, se on auttanut kasvattamaan resilienssiä, ja on ollut motivaationa mm. kuntosali-harrastuksen aloittamiselle. Minä olen positiivisen elämänkatsomuksen puolestapuhuja. Keskustelu kehittää vaikkei samaa mieltä ollakaan.


Joka kerta kun joku alkaa sanelemaan, miten eri kokoisia, näköisiä tai henkisesti kyvykkäitä ihmisiä pitäisi kohdella rajummin ottein ja eri säännöillä, mennään niin vahvasti eugeniikan puolelle, että vähemmästäkin pitäisi painaa jarrua.
Elämme meritokratiassa ja hyvä niin. En näe sitä, että terveellisiin elämänvalintoihin kannustetaan mitenkään huonona asiana. En minä nyt kuolemanvakavissani ollut tuon läskivero-homman kanssa. Mutta mielestäni kun nyt kerran kaikki maksavat kaikkien terveysongelmat, on ihan kohtuullista ehdottaa että hyvien elämäntapojen seuraamisesta saisi jotain porkkanaa. Voihan tuon kääntää toisinpäinkin, kaikille voimaan terveysvero, josta saa vapautuksen tietyillä ehdoilla. Ei mielestäni mitenkään huikean törkeä ajatus verotuksen luvatussa maassa.

Nämä ovat toki vain kieli poskessa esitettyjä ajatuksia interwebissä. Jos näistä seuraa ahdistusta, ei ole mikään pakko lukea.
 
Elon Musk on yksi maailman rikkaimpia ihmisiä. Meritokratia on valhe.
Maailma ei toki ole täydellinen tai reilu. Muskilla on ollut paljon onnea matkassa, mutta on häneltä täytynyt löytyä kyvykkyyttäkin. Pätee moneen muuhunkin enemmän ja vähemmän menestyneeseen yksilöön. Vaikka olisi miten hyveellinen, ahkera ja kyvykäs, saatta kuitenkin saada erittäin karun kohtalon, ja toisin päin. Se on ikävää, mutta ei pidä vaipua fatalismiin.
 
Kyllä kolahti tunteisiin, myönnän sen. Olen ollut ylipainoinen koko ikäni, syntymästä asti, koska minulla on sairaus. Siihen ei vaikuta syömiset, ei liikkuminen. Sain kuulla koko peruskoulun ajan, 9 vuotta, kuinka läski olen ja kuinka minun pitäisi tappaa itseni sen takia. Joten, kyllä, kolahti tunteisiin. Mutta, nyt jätän sinut omaan arvoosi, kuten yleensäkin kaltaisesi yksinkertaisuuden huipentumat, ja siirryn lukemaan.
Läskiverohan nyt on härskeintä ikinä mitä kukaan voi ehdottaa - juurikin noista syistä mitä on mainittu yllä. Mutta esim. sokerituotteiden kovempi verotus voisi olla ihan paikallaan. Itsellä vähän ylipainoa lääkityksen ja liiallisen alkoholin käytöstä. Olen hyväksynyt sen että maksan alkoholistani melkoisen järkyttävät määrät veroa. Samaa voisi soveltaa eläinrasvoihin ja sokeriin? En tiedä mutta jos se lopulta johtaisi isossa kuvassa terveempään suomen kansaan niin miksei? :)
 
Kun nyt päästiin ylipainoisista puhumaan, siinä on mainio ryhmä ihmisiä jota voidaan kaikella oikeudella ja kohtuudella osoittaa syyttävällä sormella. Ylipainoiset aiheuttavat suuren laskun kansanterveydelle. Jonkinlainen läskivero ei olisi mitenkään huono idea. Eikä mikään makeisvero tyylinen koko kansan ostovoimaa heikentävä vero, vaan oikeasti ongelmaisiin kohdennettu vero. Japanissa käsittääkseni jonkinlaista läskiveroa kerätään, ja siellähän pullukat ovat katukuvassa ilahduttavan harvinainen näky. Läskiydestä ei sakoteta, mutta mielestäni saisi sakottaa. Läskiyden yleisyys ja se kuinka hyväksyttyä se on, on mainio konkreettinen todiste siitä kuinka helppoa nykypäivän länsimaalaisilla on.
Mun mielestä tyhmyyttä pitäisi sakottaa. Se aiheuttaa ylimääräistä päänsärkyä yhteiskunnassa ja lisää buranan kulutusta.
Läskiverohan nyt on härskeintä ikinä mitä kukaan voi ehdottaa - juurikin noista syistä mitä on mainittu yllä. Mutta esim. sokerituotteiden kovempi verotus voisi olla ihan paikallaan. Itsellä vähän ylipainoa lääkityksen ja liiallisen alkoholin käytöstä. Olen hyväksynyt sen että maksan alkoholistani melkoisen järkyttävät määrät veroa. Samaa voisi soveltaa eläinrasvoihin ja sokeriin? En tiedä mutta jos se lopulta johtaisi isossa kuvassa terveempään suomen kansaan niin miksei? :)
Kyllähän meillä on ravintovalistusta vaikka kuinka paljon. Ei siihen voi olla törmäämättä. Sitä annettiin jo peruskoulussa. Ainakin silloin kun mä olin lapsi. Sokerin ja rasvan haitoista puhutaan siinä missä alkoholin ja tupakankin haitoista. Ja uskoisin että sitäkin valistusta tehdään verovaroilla.

Edit: Eikun joo sä tarkoitit ilmeisesti sokerin ja rasvan korkeampaa verotusta. No jokatapauksessa mun pointti oli se että niiden käyttöä pyritään kyllä vähentämään.
 
Viimeksi muokattu:
Kyllähän meillä on ravintovalistusta vaikka kuinka paljon. Ei siihen voi olla törmäämättä. Sitä annettiin jo peruskoulussa. Ainakin silloin kun mä olin lapsi. Sokerin ja rasvan haitoista puhutaan siinä missä alkoholin ja tupakankin haitoista. Ja uskoisin että sitäkin valistusta tehdään verovaroilla.

Edit: Eikun joo sä tarkoitit ilmeisesti sokerin ja rasvan korkeampaa verotusta. No jokatapauksessa mun pointti oli se että niiden käyttöä pyritään kyllä vähentämään.
Juu, tuota valistusta on onneksi aika paljon nykyään. Tupakkia poltin 12v -> 42v. Lopussa meni iso 30kpl aski päivässä. Onneksi tossa kolmisen vuotta sitten vaan loppui. Tupakan verot on myös melkoisen huipussaan, ihan syystäkin. Eli olen kyllä varmasti veroni maksanut isolla tavalla, jos elämänvalintani tulee iskemään takaisin sairauden muodossa niin tiedostan että olen itse itselleni sen aiheuttanut, mutta myös maksanut siitä verojen muodossa. :) plus tietty että normi tulovero % on yli kolmenkymmenen.
No oli mitä oli niin mitään helkkarin läskiveroa? ei tuommoista voi laittaa tietenkään. Ihmisillä on monia eri syitä olla ylipainoinen ja on tietysti tilanteita missä ei itse oikein voi asialle mitään - kuten esim. sairaudet.
 
Mun mielestä tyhmyyttä pitäisi sakottaa. Se aiheuttaa ylimääräistä päänsärkyä yhteiskunnassa ja lisää buranan kulutusta.
En tiedä olisiko tuollaiselle erilliselle keinolle sinänsä tarvetta. Älykkyys kun on jo muutenkin se isoimmin elämään ja mahdollisuuksiin vaikuttava yksittäinen ominaisuus. Vaativimmat ja kovapalkkaisimmat tehtävät vaativat yleensä hyvää menestystä koulussa yms. Näin ollen tyhmällä ihmisellä on jo lähtökohtaisesti vaikeampaa olla niin tuottelias kuin älykkäällä. Se ei toki tarkoita etteikö huomattavan älytönkin ihminen voisi elää laadukasta elämää.


Olen hyväksynyt sen että maksan alkoholistani melkoisen järkyttävät määrät veroa. Samaa voisi soveltaa eläinrasvoihin ja sokeriin? En tiedä mutta jos se lopulta johtaisi isossa kuvassa terveempään suomen kansaan niin miksei? :)
Alkoholi, tupakka ja muut päihteet ovat kiistatta myös valtava kansanterveydellinen haitta, ja niidenkin käytön vähentäminen olisi ehdottomasti toivottavaa. Alkoholia vaan kun on tarjolla naapurimaissa niin naurettavan halvalla, että kotimaan korkeahkoa verotusta on sen osin helpohko välttää. Omasta puolestani kannattaisin ainakin alkoholin ja tupakan ostamisen ikärajan nostamista parilla vuodella. Verotustakin saisi mielestäni korottaa entisestään, mutta kuten sanottu, sitä on kohtalaisen helppo kiertää. Huumerikollisuuden tuomioita taas tulisi nostaa kovalla kädellä, etenkin myyntiin, tuotantoon ja maahantuontiin liittyen.

Enkä nyt kyllä ihan ymmärrä tuota äänekästä älähdystä läskivero ajatukseen liittyen. Japanissa sen kaltainen sanktio on käytössä, siitä tosin joutuvat näköjään maksamaan ylipainoisia työllistävät yritykset, eivätkä itse ylipainoiset. Tuollaisenaan varsin asiallisen ja toimivan kuuloinen idea, jonka soisi olevan käytössä täälläkin.
 
Ylös Bottom