Eli, ihan kasvattaakseni omaa ymmärrystä. Agenda, aihe, mielipide, taiteen muoto, riippumatta yhtään mistään (kuten vaikka että tekee biisin siitä ostaako wc paperia tuolta tai täältä, tai tekee maalauksen tyhjästä seinästä), on poliittista? En itse mitenkään asetu tuohon muottiin omien näkemysteni kanssa.
Kuten olen pariin kertaan maininnut, olen sivistymätön ja sitä nokkahuiluakin pitää sovittaa pariin kertaan että miten päin se pitää oikein laittaa suuhun.
Mieti asiaa näin, vaikka parista eri esimerkistä:
Teet laulun siitä, miten Suomi on ihan paras paikka maailmassa. Täällä ei ole mitään vialla. Kaikki on hyvin ja elämme lintukodossa. Kirjoitat ja sävellät sen talossa, jonka perit vanhemmiltasi. Et ole koskaan ollut puilla paljailla. Olet valkoinen, perisuomalainen, kolmekymppinen mies. Laulu edustaa kaikkea, mitä sinä tiedät.
Samaan aikaan maassa kodittomuus rehottaa, ihmiset joutuvat varastamaan ruokaa kaupoista, lama lähestyy ja syrjintä pahenee vuosi vuodelta.
Laulu itsessään on poliittinen teko, koska sen jokainen osa-alue on syntynyt poliittisista asioista, vaikka kuinka niitä ei haluaisi tiedostaa. Se luo maailmankuvan, jota ei ole kuin harvoille ja valituille.
Vaihtoehtoisesti käyt kaupassa, jonka omistaja tunnetusti rahoittaa äärijärjestöjä (ei väliä mitä). Tiedät, että tuomasi rahat menevät siitä eteenpäin heille suunnattuihin lahjoituksiin ja heidän toimintansa edistämiseen. Siinä kaupassa käynti on poliittinen toimi tässäkin tapauksessa.
Tai sitten tyhjä seinä: Chilessä vaikuttanut taiteilija aikoinaan esitti, että tyhjä seinä edustaa kaikkea sitä, mitä ei yhteiskunta ei saa sanoa. Kun muraalit ja maalaukset poistetaan, se tehdään yleensä siksi, että halutaan hiljentää sanomaa. Tyhjän taulun kehystäminen on vastalause siinä missä esimerkiksi Monetin nykyään hyvin tavallisina pidetyt maalaukset olivat aikanaan radikaali irtiotto perinteistä, joka sai taidemaailman sekaisin, kun nuori sutija päätti tietoisesti viitata kintaalla kaikelle, mitä pidettiin normaalina.
Eli kun Gears of War laittaa ulkohuussin kokoiset rasvaniskat taistelemaan loputtomien energiavarojen puolesta ikuisessa sodassa, joka hyödyttää vain eliittiä, mutta he näkevät siitä vain pienen osan, jossa heidän ystävänsä kuolevat eturintamalla, niin sekin on poliittinen päätös.