Itse asiassa taiteen tekijöille on varsin harvoin tärkeää, että heidän luomansa taide tulkitaan jollain tietyllä tavalla, tai että kaikki poimivat juuri heidän tarkoittamansa asiat juuri sillä tavalla kuin taiteilijat ovat itse ajatelleet.
Olen lukenut lukuisia haastatteluja, joissa taiteilijat ovat olleet nimenomaan tyytyväisiä siitä, että heidän taiteensa on saanut ihmisiä ylipäätään pohtimaan asioita, joita teokseen liittyy, ja uudet tulkinnat ovat usein nimenomaan tervetulleita.
Itse pidän kyseenalaisena sellaista taidetta, jossa taiteilijalla on kovin puristinen tarkoitus ”kouluttaa” ihmisiä jollain omalla valmiiksi hiotulla näkemyksellä tai voimakkaasti viedä läpi jotain tiettyjen tahojen etua ajavaa linjaa propagandistisin tai manipulatiivisin keinoin. Tuolloin taide itsessään on valjastettu jo vähän muuhun tarkoitukseen, kuin mihin se parhaimmillaan pystyy. Eli ihmisten oman ajattelun aktivoiminen on se hyvä juttu, mutta manipulatiivisuus ja propaganda ovat sitten jo jotain ihan muuta.