Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hi-Fi Rush - rytmikkäästi vihollisia turpaan

Näyttäisi olevan aikalailla lukittu 4k@60fps Series X:llä ja 1440p@60fps Series S:llä. Tältä se toki tuntuikin pelatessa. Hyvin pyörii, eikä mitään bugejakaan ole tullut vastaan. Huolella viimeistelty peli.
 
Viimeksi muokattu:
Nyt on myös isoimmatkin pelimediat julkaisseet arvosteluitaan ja OpenCritic on edelleen sinä 90 pisteen keskiarvossa, joten siihen tuo tullee jäämään. Omissa kirjoissani tämä oli 4.5/5 ennen kuin arvosteluita oli tullut, joten ei yllätä yhtään sinänsä.

GameSpot:

Hi-Fi Rush is a tremendous game that's equal parts explosive, joyous, and dripping with style. It feeds on the power of nostalgia by evoking games like Jet Set Radio and Viewtiful Joe with its old-school vibes and contagious energy, but it's also completely fresh and exciting in its own right. For as much as I adore horror games and have enjoyed Tango's previous output with The Evil Within series and Ghostwire: Tokyo, it's refreshing that the studio hasn't been pigeonholed into creating games within a singular genre, and can suddenly emerge one day with an infectious rhythm-action game that is sure to live long in the memory.

9/10

Lähde: https://www.gamespot.com/reviews/hi-fi-rush-review-good-vibes-only/1900-6418023/?ftag=CAD-01-10abi2f

IGN:

 
Vähän yli ensimmäisen bossin pelasin yhtenä iltana, enkä voi sanoa mitenkään kunnolla pelistä innostuneeni. Kyllähän tuota ehkä satunnaisena ”aivot narikkaan” välipalapelinä voin satunnaisesti pelata, mutta ei kyllä tullut sellaista ”pakko jatkaa heti”-fiilistä.

Asiaan varmaankin vaikuttaa toki se, että olen niin huono rytmitajultani, että ilman tuota esiin valittavaa rytmin kuvaruudulla osoittajaa en saisi varmaan yhtäkään biittiä kohdalleen. Tarvitsen sen näkyvän merkin aina sille, milloin joku ajoitus tehdään. Ääneen tai rytmiin perustuen tuollaiset tarkat ajoitukset ovat minulle täysin mahdottomia.

Tuon rytmin osoittajan kanssa pääsin kyllä taisteluissa välillä jopa ihan hyvin rytmiin siten, että kentissä tuli A-voittoisia loppuarvioita S-arvioilla satunnaisesti höystettynä. Siltikään en kokenut varsinaista nautintoa pelin parissa. En myöskään ole pelin graafisen tyylin suurimpia ystäviä. Peli ei toki ole huonokaan, mutta ei nouse itselleni suurten hehkutusten arvoiseksi peliksi. Toistaiseksi näkemäni perusteella sellainen niukin naukin 3/5 arvosanan peli.
 
Kyllähän tuota ehkä satunnaisena ”aivot narikkaan” välipalapelinä voin satunnaisesti pelata

Tässä en kyllä edes normaalilla vaikeustasolla ihan helposti uskoisi eteneväni varsinkaan loppupäässä "aivot narikassa", vaan vahvasti keskittyen siihen mitä tekee.
 
Tässä en kyllä edes normaalilla vaikeustasolla ihan helposti uskoisi eteneväni varsinkaan loppupäässä "aivot narikassa", vaan vahvasti keskittyen siihen mitä tekee.
No juu, toki peli tietynlaista keskittymistä vaatii. Tarkoitin lähinnä, ettei vaadi sellaista pähkäilyä ja erityistä asioiden oivaltamista. Hyvin toimintapainotteinen peli siis ilman sen syvempää ajattelutyöstämisen tarvetta. Ehkä vähän harhaanjohtava ilmaisu oli tuo ”aivot narikkaan”-kuvaus.
 
Tarkoitin lähinnä, ettei vaadi sellaista pähkäilyä ja erityistä asioiden oivaltamista.

Tämä on tosiaan kolmannen persoonan toimintaseikkailu/hack and slash, jossa on uniikkina elementtinä rytmiä mukana. Eipä tässä sen enempää tai varsinkaan vähempää ole oivaltamista kuin muissa vastaavissa peleissä.

Oivaltaminen tulee lopulta siitä, että saa ne kombot, kyvyt ja apurit toimimaan rytmin kanssa sopivassa harmoniassa, silloinkin kun vastassa on laajempi kattaus vähän erilaisia lähestymistapoja vaativia vastuksia.
 
Nyt olen jossain kasi-chapterin jälkeisissä kahinoissa ja onhan tämä voittanut ihan täysin puolelleen. Alussa tuntui vähän tylsähköltä, tasohyppely ja liikkuminen toimi mutta ei ollut kauhean erikoista, kentät on ulkoasultaan melko "geneerisiä", samoin hahmot tuntuivat sellaisilta, että stereotyyppisimpiä tyyppejä vähään aikaan.

Mutta. Niin vain tarina että hahmot että pelaaminen on kaikki alkaneet tuntua viihdyttävältä ja mukavalta. Ehkä jossain toisen pomon jälkeen oli jo kelkka kääntynyt siihen malliin että pelin pariin ihan odotti pääsemistä kun sitä ennen oli välillä olo että "jaksaakohan sitä edes jatkaa, ainakaan juuri nyt, että pelaisiko jotain muuta"...

Tässä on sellaista vanhojen pelien "taikaa" eli pelissä ei ole mitään järjetöntä määrää kerättäviä, leveleitä, kykyjä, varusteita, ostettavia jne. On peruspelattavuus ja tiiviit kentät, joissa on silti sopivasti piilossa kamaa, jolla päivittää hahmoja jne. Mukavan tiivis teos, jonka toista kierrosta mietin jo nyt vaikka en ole ensimmäistäkään vielä pelannut kokonaan.

Helppo 8/10 jo nyt.
 
Läpi meni ja olihan kiva kokemus. Parani vielä loppupuolella, kun taistoihin tuli normaalillakin vaikeustasolla sopivaa haastavuutta ja sitä kautta myös eri kykyjä tuli käytettyä aktiivisemmin. Audiovisuaalinen tyyli iski omaan makuhermoon lähes täydellisesti, ja sankarin pöhkö huumori täydensi kokemusta mukavasti. Mahdolliseen jatko-osaan jäi toivomuslistalle lähinnä pykälän monipuolisemmat ympäristöt nykyisten tehdasnäkymien lisäksi, sitten alkaisi olla ihan 5/5 kamaa.
Oikein mainio yllätyspeli näinkin!
 
HS:n artikkelissa otetaan käsittelyyn pelejä tämän ketjun ulkopuoleltakin, mutta koska otsikon tasolla ollaan Hi-Fi Rushin äärellä, niin laitetaan nyt tänne tämä.


Muistutuksena Game Passin tilaajille:

Yllärijulkaisu nousi hetkessä tuntemattomuudesta suuren massan ulottuville – miksi kukaan Game Passin tilaaja jättäisi Hi-Fi Rushin kokeilematta, kun sen saa ladata itselleen ilmaiseksi?
 
Taitaa nousta myös Zero Punctuation -arvostelija Yahtzeen vuoden parhaat pelit -listalla, sitten joskus vuodenvaihteessa: Arvostelu

Tämä kohta arvostelussaan oli vähän turhan osuva:
All in all, strong recommend, but at the same time, it makes me angry. Big publishers like Bethesda have been trying to convince us for the last decade or so that no no no, you don’t want breezy innovative fun that wraps up nicely in an eight hour package, you want to swing a pickaxe in the grind mines for months on end to make numbers increment while overworked graphic artists juice the latest hardware directly into your eyes with a ballistic milking machine. But when they throw out something like this with zero hype, it yodels to me that they’ve known what we really wanted all along; they know damn well what a fucking good game looks like.
 
Muutama tunti on nyt tätä pelailtu ja peli alkaa pikku hiljaa vakuuttamaan. Ehkä omat odotukseni olivat alkuun liian korkealla, sillä meinasin jo ensimmäisen pomotaistelun jälkeen jättää pelin hyllylle, kun ei vain iskenyt. Päätin kuitenkin vielä jatkaa ja toisen pomotaistelun jälkeen aloin jo hieman löytää sitä mielenkiintoa peliä kohtaan, kun pelikin pikkuhiljaa avasi itseään enemmän ja enemmän.

Iso ongelma alkuun oli itselläni se, että pelissä ei oikein ollut mitään mikä olisi iskenyt koukun kiinni. En pitänyt pelattavuudesta, enkä tarinasta ja vielä vähemmän hahmoista. Kaikki osa-alueet ovat hieman parantuneet pelin edetessä, mutta edelleenkään tuo rytmiin hakkaaminen ei itselleni vain oikein osu. Pelin liikkuminen tuntuu myös omaan makuuni jotenkin liian tahmealta ja erityisesti vihaan sitä, että peleissä tehdään hyppy sellaiseksi, että hahmo hyppää käytännössä vain vertikaalisesti, mutta ei liiku ollenkaan horisontaalisesti. Pelin parasta antia on kuitenkin ehdottomasti sen audiovisuaalinen puoli, enkä voi olla miettimättä miten mahtava esimerkiksi joku Turtles peli olisi tällaisella tyylillä toteutettuna.
 
Yllättävän laadukas tekele. Ghostwire ja Redfall olivat pettymyksiä, niin ihan kiva että joskus onnistuu. Metal Hellsingerissä on kyllä paremmat musiikit kuin tässä, mutta muuten se on pelinä huonompi. Pakko silti todeta että QTE-juttuja ja näppäinten rämpytyksiä en haluaisi peleissä enää nähä, niistä pitää kritiikkiä antaa. Voi olla että jaksan jopa pelata tän loppuun asti.
 
Peli lähti ikävä kyllä poistoon. Tää on siis pelinä ihan Ok, mutta qte-hommat ja näppäinten rämpytykset vaan pahenee mitä pidemmälle etenee. Niitä arkkuja en saa millään auki, koska en kykene rämpyttämään niin nopeesti. Monessa pelissä rämpytykset pystyy muuttamaan painikkeen pohjassa pitämiseen, mutta ei tässä. :(
 
Microsoft julkaisee pelin myös Nintendo Switchille:

Tämähän on siis pelkkä huhu tässä vaiheessa. Ja samalla tämä huhu kirvoitti joukon muita huhuja, että mikä peli se voisi olla, minkä Microsoft julkaisee jollain muulla alustalla.

Suosittelen siis vielä painamaan jarrua ja odottelemaan jonkin sortin virallista julkistusta, jos nyt sellaista ylipäätään on tulossa.
 
Minä: "Pelien ei pitäisi tarjoilla halpoja silmäniskuja populaarikulttuuriviittausten muodossa"
Myös minä: "Hehee tässä rytmipelissä on robottikissa nimeltä 808"

Aivan alussa ollaan, animaatio on upeaa ja maailma sopivan värikäs ja hieno. Pitkästä aikaa pelkkä alkupätkä veti kunnolla mukaansa ja nosti hymyn huulille. Pelaaminen ollut tähän asti vielä vähän tutoriaalivaihetta, katsotaan miten maistuu kun pääsee vapaammin mäiskimään.
 
Ylös Bottom