Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tolonhe
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

jhu sanoi:
Jos tuotteen on pystynyt ostamaan väärällä hinnalla, mielestäni liikkeen on aivan turha siinä vaiheessa vedota yhtään mihinkään.
Nettikaupat vain nyt ovat siinä mielessä eri asia, että tuo homma on täysin automatisoitu. Virhettä ei suurella todennäköisyydellä huomata ennen kuin asiakas on jo maksanut tuotteen. Myyjä ei hyväksy jokaista myytyä tuotetta erikseen, jolloin virhe voitaisiin sinänsä huomata heti kättelyssä. Jossain kaupan kassalla tuo on hieman eri asia, kun siitä voi heti huomauttaa, ja asiakas voi jättää tuotteen tarvittaessa ostamatta.

Vielä kun nykyään tämä netin "ZOMG, täällä on peli X halvalla! Kaikki ostamaan" kulttuuri kukoistaa... On hieman eri asia antaa sillälailla 1-3 tilauksen mennä väärällä ilmoitetulla hinnalla, mutta jos kaikkia varastossa olevat Double Agentit menee tuolla naurettavan halvalla hinnalla, niin se on mielestäni eri asia. Ja kuten jo sanoin, kyllä kenen tahansa pitäisi ymmärtää, että vuoden vanhaa peliä, olkoon se sitten kuinka paska tahansa, tuskin myydään noin halvalla. Kyse ei ole huonosta asiakaspalvelusta, vaan siitä, että Konsolifin on yritys siinä missä muutkin. Se yrittää tehdä voittoa, mikä on ei-niin-yllättäen oikeasti melko vaikeaa pelkästään pelejä myymällä. 20 euron (extra?)tappion ottaminen ties kuinka monesta Double Agentista ei ole erityisen hyvä asia ottaen huomioon kuinka vähän tuottoa pelikaupat saavat yhdestä pelistä (tappiota on voinut tulla satoja euroja, plussan puolelle pääseminen vaatisi melko helkkarin paljon normaalihintaisten pelien myyntejä). Oikeasti, huonoa asiakaspalvelua olisi tässä tapauksessa se, että a) Konsolinet vaatisi sitä, että maksat vielä puuttuvat 20 eikä suostuisi missään tapauksessa antamaan rahoja takaisin (tai niitä pitäisi vinkumalla vinkua) tai b) rahojen palauttamisessa menisi viikkoja tai kuukausia (erään pelikaupan kanssa näin on tapahtunut, nimimerkillä kokemusta on). Tässä tapauksessa Konsolinet otti kuitenkin yhteyttä pelin ostaneihin todella nopeasti ja tarjoutuu asiakkaan niin halutessa antamaan maksetut rahat takaisin (Konsolinetin tuntien, rahat palautetaan nopeasti). Huonompi kauppa ei olisi ottanut moneen päivään yhteyttä pelin ostajiin ja olisi vasta asiasta jonkun ajan jälkeen kysyttäessä sanonut "sori, väärä hinta, et saa peliä" (näitäkin on sattunut eteen).

Mistä päästäänkin seuraavaan asiaan. Miksi helvetissä ihmiset ostavat huonoja pelejä? En minä ostaisi Double Agentia, vaikka sen saisi yhdellä eurolla, sen verran ala-arvoisesta tuotteesta on kysymys. Ei Double Agentin kaltaista roskaa kannata tukea saipa sen kuinka halvalla tahansa.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Jooseppi sanoi:
No, kai se pitää konsolinetin hyväksi asia ratkaista ja peruuttaa tilaus. Kyrpii kyllä tuollainen.

Ei näin!

Kaikki jotka tilasi tuotteen vitosella on oikeutettuja saamaan tuotteensa vitosella. Tässä suhteessa kuluttajansuojalaki on varsin yksiselitteinen. Ei se ole asiakkaan tehtävä arvata onko annettu hinta painovirhe vai ei. Esim Ace Combat: Belkan Waria on myyty PS2:lle 6,95:llä CDONissa jo pitkään. Sekin vaikutti ensin virheeltä mutta niin ne vaan sitä siellä tosissaan kauppaavat. Miksi ei sitten Splinter Celliä Wiille vitosella?

Jos nyt annatte periksi tulee vastaava menettely lisääntymään. Laitetaan jotain alennukseen -joko tahallaan tai vahingossa - ja kun huomataankin että "helkkari, sehän menee kaupaksi" niin nostetaan hintaa (esim, tässä tapauksessa) viisinkertaiseksi. Kaikki heti kuluttajaneuvojan puheille, se kyllä neuvoo eteenpäin. Lain mukaan peli on toimitettava vitosella ja sillä hyvä. Toki liike voi pyytää maksamaan ylimääräistä, mutta ei siihen tarvitse, eikä pidä suostua.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

Wellu on kyllä periaatteessa aivan oikeassa, mutta tässä(kin) tapauksessa musta olisi viisainta katsoa kokonaiskuvaa. Konsolinet on pienen pelialan yksityisyrittäjän omistava firma, joka on ainakin minua kohdellut aina hyvin ja tarjonnut hyvää palvelua, ja foorumikommenttien perusteella en ole firman ainoa tyytyväinen asiakas. Tällaisessa tapauksessa on mielestäni viisaampaa olla tekemässä tahallista haittaa (ja taloudellista vahinkoa) pienyrittäjälle, jonka ainakin minä toivon pystyvän jatkamaan alalla mahdollisimman pitkään.

Jos kyse olisi jostakin Gigantin tyylisestä jättiketjusta, joka vieläpä tunnetusti perustaa liiketoimintamallinsa asiakkaiden kusettamiseen, olisin toki valmis antamaan puljun maistaa omaa lääkettään.

Muoks: Ja jotta ketju pysyisi edes jotenkuten aiheessaan: ensi viikolla ilmestyvä, XO:lta tuttu tajunnanlaajennusräiskintä Geometry Wars irtoaa nyt The Hutista alle 18 punnalla:
http://www.thehut.com/hut/9952193.product

Koodilla HUKD5 tipahtaa hinnasta vielä 5 % pois, jolloin kokonaiskuluksi jää muutama pence yli 17 punnan, eli vähän yli 23 euroa. Halpispelihän tuo toki lienee Suomessakin, vaan tuskin ihan noin halpis.
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

simosa sanoi:
Ainakin x-bokseja myytiin väärällä hinnalla ja myyjä yritti perua kauppojaan, mutta saihan ne loppujen lopuksi siihen hintaan minkä olivat nettikauppassaan luvanneet. Kauppa lähetti ensin postia että hinnassa oli virhe, ja että pitäisi maksaa 399/kpl mutta pienellä nurinalla paketin sai kuitenkin tarjoushintaan :D

http://www2.lut.fi/~ssaikko1/
:eek: XO 39,90 :eek:
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Ihan tulevaisuuden varalta, konsolinet on tosiaan suomalainen kauppa ja sikäli suomen lait pätevät. Tuote on ostajan sillä vitosella jos se on on ehtinyt tilata ja maksaa, ei poikkeuksia eikä tulkinnanvaraa. Jos asiakas haluaa olla mukava ja antaa anteeksi (ja rahaa) kys. firmalle niin siitä vaan, itse iloitsisin halvasta pelistä.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Itse ainakin vilpittömästi aluksi kuvittelin, että tuo peli tosiaan irtoaa konsolinetistä sillä viidellä eurolla ihan normaalisti. Peli on kuitenkin jo melko vanha ja löytyy joka pirun alustalta eikä kuuleman ole edes mikään kummoinen peli.

Jos olisin itse tilannut niin aivan varmasti pyytäisin tässä tapauksessa pelin tasan sillä hinnalla mitä oon siitä maksanu. Ei nuo webbisaitit nyt niin valtaisat ole valikoiman puolesta, että tälläisiä virheitä saisi käydä.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Typerää Konsolinetin puolelta ruveta nurisemaan jonkun parin kympin vuoksi. Pitäisivät hintansa kohdallaan, sen sijaan että hankaloitetaan asiakkaan elämää. Tuote on maksettu niin peli lähetetään.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Näin menettelee vastuullinen firma hinnoitteluvirheen sattuessa.
Jep, vaikka tuossa virhe oli jo sitä luokkaa, että myyjä olisi voinut vedota inhimilliseen virheeseen jonka asiakaskin varmasti tajuaa. KLM osasi ottaa tapauksesta kuitenkin pisteet kotiin ja se jos mikä oli firmalle erinomaista PR:ää.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Jos tarina on tosi niin varmasti pieni yleinen "Mustalista"/ suur ostoboikotti voisi "opettaa" kys firmaa.
 
Vastaus: Wii-pelien tarjousketju

You tell me ;)

Edit: Se nyt oli lähinnä läppä viitaten hinta/laatu suhteeseen. :)
Kyllä mä ainakin ymmärsin läppänä. Voi hyvänen aika, kun jokaisen sanaan ja lauseeseen pitää tarkertua.

Loistava konsoli. Ainoa mikä v*tuttaa on tuo "clean disc error". Kone nöyryytti nimittäin juuri äsken taas kerran tuolla samalla ilmoituksella, livessä pelasin fifaa.

Edit. vähän OFF-Topic :P
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Kuluttajaviraston sivuilta löytyi tämmöistä:

"Verkossa hinnat ja tarjoukset ovat sitovia

Verkkokaupassa sivujen tietoja voi päivittää nopeasti. Tämä luo verkkomyyjälle suuremman vastuun mainosten oikeista tiedoista. Internetissä oleva tarjous on mainostajaa sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt verkossa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauskaavakkeella."

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx

Että semmosta.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Kuluttajaviraston sivuilta löytyi tämmöistä:

"Verkossa hinnat ja tarjoukset ovat sitovia

Verkkokaupassa sivujen tietoja voi päivittää nopeasti. Tämä luo verkkomyyjälle suuremman vastuun mainosten oikeista tiedoista. Internetissä oleva tarjous on mainostajaa sitova. Kun kuluttaja on hyväksynyt verkossa olevan tarjouksen, sitova sopimus on syntynyt. Tarjous on hyväksytty esimerkiksi silloin, kun kuluttaja on tilannut tuotteen verkkosivujen tilauskaavakkeella."

http://www.kuluttajavirasto.fi/Page/70c44d29-c546-4ba3-a56d-600ed679b0a3.aspx

Että semmosta.

Mitenkäs ennakkotilauksissa? Meinaan, että Konsolinet povaa multa ekstraa 11, koska Maahantuoja on tarkentanut hinnan hieman kalliimmaksi. Omalta osaltani olen jo maksanut tuotteen aikaisemman ilmoitetun hinnan, joten tuntuu hieman pöyristyttävältä käydä sitä muuttamaan. Luulisi, että tuo koskee asiaa aivan samalla tavalla. :confused:
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Mitenkäs ennakkotilauksissa? Meinaan, että Konsolinet povaa multa ekstraa 11, koska Maahantuoja on tarkentanut hinnan hieman kalliimmaksi. Omalta osaltani olen jo maksanut tuotteen aikaisemman ilmoitetun hinnan, joten tuntuu hieman pöyristyttävältä käydä sitä muuttamaan. Luulisi, että tuo koskee asiaa aivan samalla tavalla. :confused:

Itseltä perittiin joskus muutama euro lisää postikuluja kun paketti olikin hieman luultua isompi. Sen lisäksi, että jouduin näkemään ylimääräistä vaivaa myöhästyi ennakkotilattu peli tämän takia. Jäi sen verran paha maku kaupasta, että jäi ensimmäiseksi ja viimeiseksi tilaukseksi.

Kyllä kai myyjä voi halutessaan tarkenta hintaa.

Ei paljon tunnu kuluttajaviraston ohjeet ja suositukset painavan kotimaan verkkokaupoissa.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Mitenkäs ennakkotilauksissa? Meinaan, että Konsolinet povaa multa ekstraa 11, koska Maahantuoja on tarkentanut hinnan hieman kalliimmaksi. Omalta osaltani olen jo maksanut tuotteen aikaisemman ilmoitetun hinnan, joten tuntuu hieman pöyristyttävältä käydä sitä muuttamaan. Luulisi, että tuo koskee asiaa aivan samalla tavalla. :confused:

Minusta tuo menee hyvien tapojen vastaiseksi toiminnaksi siinä vaiheessa kun kauppias on halunnut ennakkoon maksusuoritteen tuotteesta.

Jos kauppiasta harmittaa hinnannousu niin maksakoon tämän kerran omasta pussistaan ja olkoon tarkempi seuraavalla kerralla. En tiedä mitä järkeä on pelleillä ja suututtaa turhanpäiten maksavia asiakkaitaan. Kauppiashan voisi halutessaan sitten vaikka vedättää halvemmalla hinnalla enemmän ennakkoasiakkaita ja periä loput saatavat tälläisellä epämääräisellä toiminnalla.

Jos ennakkotilaa tuotteen eikä sitä tarvitse maksaa ennenkuin tuote on myynnissä tai tiedossa täysin tarkka hinta niin silloin hintamuutokset on varmasti kaikkien mielestä mahdollisia.
 
Vastaus: Hinnoitteluvirheet ja myyjän vastuu

Mitenkäs ennakkotilauksissa? Meinaan, että Konsolinet povaa multa ekstraa 11, koska Maahantuoja on tarkentanut hinnan hieman kalliimmaksi. Omalta osaltani olen jo maksanut tuotteen aikaisemman ilmoitetun hinnan, joten tuntuu hieman pöyristyttävältä käydä sitä muuttamaan.

Kyllä kaupasta on sovittu molempia osapuolia sitovalla tavalla siinä vaiheessa kun sinä olet maksanut myyjälle tämän pyytämän hinnan. Ostoksestasi olet varmaan saanut jo kuitinkin?

Ellei näin olisi, myös sinähän voisit jälkikäteen ottaa yhteyttä kauppaan ja periä osan maksamastasi hinnasta takaisin sillä perusteella että pelin hinta onkin muuttunut ostohetkellä sovitusta, kun kyseistä peliähän saa jo alennuskorista...
 
Ylös Bottom