Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Hirveimmät tekosi peleissä -"terapiaketju"

arriibah

Member
Tuli tässä mieleen FelisLeon loistavasta mitä et haluaisi tehdä pelissä ketjusta mieleen, tehdä tälläinen ketju jossa voi purkaa mieltään tekemistään 'kauheuksista' peleissä, jotka ovat jääneet kaivelemaan mieltä tai kolkuttaneet omatuntoa teko hetkellä. Asioita joista on siis jäänyt suoraan sanoen p*ska fiilis henkisesti.

Varmasti useimmilla pelaajilla on näitä kokemuksia, niin olisi mielenkiintoista lukea muiden kokemuksista ja purkaa painolastia sydämmeltä yhdessä, terapiahengessä :eek:.

Tässä alkuun muutamia omia kokemuksia, mitkä nyt päällimmäisinä nousi mieleen, lähinnä uusista peleistä:

-----Saattaa sisältää spoilereita-----

Call of duty: Modern Warfare 2 - No Russian

Kyseessä siis se pahamainen lentokenttä kohtaus, yksinpeli kampanjassa jonka päämääränä on tappaa viattomia, puolustuskyvyttömiä siviilejä niin paljon kuin on mahdollista. Olen pelannut kyseisen tehtävän vain kerran enkä silloinkaan oikeasti pystynyt ampumaan ensimmäistäkään laukausta siviilejä kohti, niin pahalta koko idea tuntui välittömästi kun sai tietää mistä tässä nyt on edes kyse. Tiedän että ko. tehtävää ei ole pakko edes pelata pelin läpäistäkseen mutta pakkohan se oli nähdä, varsinkin kuin pelin ensikertaa käynnistäessä lävähtää ruutuun jonkinsortin tivaus siitä että kokeeko tulevansa loukatuksi 'näistä ja noista' asioista. Ristiriitaista tässä silti on se että en kadu valintaani suorittaa tehtävä, mutta se kuvotti minua silloin ja tekee sitä edelleen kun asiaa vaivaudun miettimään..


Grand Theft Auto IV - Annanko Dimitrille uuden mahdollisuuden vai kostanko?

Muista en tiedä mutta, itse tykästyin kovasti GTA IV:n hahmoihin. 'Hyviksistä' oli helppo pitää ja niihin kiintyi myös helposti. Vastineeksi 'pahiksia' oli helppo inhota. Nikon Liberty Cityn kokemuksien myötä oppi uudestaan ne vanhat viisaudet kostosta ja kostonhimon sokaisusta jonka jälkeen päästään itseasiaan eli tähän itsessäni vatutusta aiheuttaneeseen dilemmaan.

Dimitri. Se paskiainen.. Peli tarjoaa mahdollisuuden juonen loppupäässä antaa Dimitrille tämän 'synnit' anteeksi ja alkaa jälleen bisneksiin tämän kanssa. Jos on niin sinisilmäinen että tämän valitsee niin poskelleenhan se menee kun pelaaja parkaa taas viilataan linssiin kun hetkeksi erehtyy uskomaan että pahikset voi muuttua. Ja mikä pahinta, tämän valinnan seurauksena Nikon rakas serkkupoika, Roman kuolee. Ei stna..
Jos taas valitset kostaa Dimitrille kaiken pahan mitä hän serkuksille on aiheuttanut, menetät rahakkaan diilin jolla turvata Bellicien tulevaisuus, saat vihaiset Liberty Cityn mafiosot perääsi ja mikä pahinta, ainoa järkevä ja tasapainoinen nainen jonka olet tavannut koko kaupungissa, kuolee käsiisi.. Ei stna!

Tämä on ehkä yksi rasittavimmista valinnoista mitä olen joutunut peleissä tekemään ja valinta on pakollinen jos pelin meinaa läpäistä. Siinäkin mielessä peli on tietysti onnistunut että siitä jää se "kaikkea ei voi saada", fiilis.

Fallout 3 - Megatonin räjäyttäminen

Kaikki peliä pelanneet ovat varmasti tehneet tämän vähintään kerran ja varmasti myös nauttineet siitä. Itsekkin tunnustan saman. Se on vaan helvetin siistiä rullata vahvistimesta volat kaakkoon ja kuunnella tuo koko asuntoa tärisyttävä räjähdys hienon valoshown kera. Mutta eräs kerta katsellessani dokumenttia Hiroshiman ja Nagasagin tuhoista alkoi päässäni raksuttamaan että mitä jos olisi peli jossa minä saisin olla Yhdysvaltain asevoimien komentaja ja saisin päättää tiputanko A-pommit kauniille Japanin saarelle vai en, niin mitä tekisin? Tajusin että olinkin jo käytännössä tehnyt sen, enempiä ajattelematta.. Omassa liikoja pohtivassa päässäni voisin ainakin rinnastaa nämä keskenään. En ole sen jälkeen enää Megatonia räjäyttänyt :eek: ..

Metal Gear Solid (1998) - Revolver Ocelotin kidutettavana

Ai sitä tuskaa kun eka kertaa tässä kohtauksessa olin. Tallentanut en ollut aikoihin, ja kohtaus oli suunniteltu niin pirullisesti ettet voinut tallentaa sen aikana, eikä continueta ollut käytettävissä.. Pirun Kojima.
Kohtauksessahan tuo aina yhtä hilpeä veijari, Revolver Ocelot kiduttaa Snakea johtamalla sähköä tämän ruumiiseen. Pelaaja taistelee kuolemaa vastaan hakkaamalla sydämmensä pohjasta O näppäintä tai vaihtoehtoisesti luovuttaa painamalla selectiä, jos kuolemanpelko käy liian suureksi. No se kävi silloin! Vähän aikaa jaksoin rämpyttää mutta healthit vaan tippui ja tippui silmissä ja kun näytti että kuolema korjaa väistämättä --> SELECT . Huh, se oli ohi! Aluksi sitä ajatteli ei tästä mitään pahempaa seuraa mutta vielä mitä! Meryl, tuo kipakka punapää kuolee.. Sen takia että tässä kohtauksessa luovuttaa. Ei helvetti! Ja pelaaja saa tästä luovuttamisesta palautetta sitten tasaisella syötöllä koko pelin loppuajan, eniten vielä siltä omalta sankariltaan eli Snakelta..
En oikeasti varmaan koskaan unohda sitä pettymyksen tunnetta ja inhoa mitä tunsin silloin itseäni kohtaan, hyhhyh..

Tässäpä näitä oli sitten muutama omalta osalta. Ja kyllä, minä osaan edelleen erottaa todellisuuden ja pelimaailman toisistaan, eläydyn vain vahvasti peleihin ja niiden juoniin:D.
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä "terapiaketju"

Ihan aitoja, syvältä ottavia morkkiksia on tullut jälkikäteen pelien tapahtumista.

Yksi tälläinen erikoinen episodi käytiin aikanaan Xbox 360:lle ilmestyneen Saint's Rowin tiimoilta. Siinä alun pennosia pääsi tienaamaan hakkaamalla kadun kulkijoita pesismailalla ja keräämällä heistä sananmukaisesti irtoavat hilut parempaan talteen. Näkyvä kohde oli rollaattorilla kulkeva tärisevä mummo. Tästä tehtiin liiankin selvä objekti ja arvaa vaan lankesiko tämä tyhjätasku helppoon.

Vaikea ymmärtää itsekkään seurannutta reaktiota pääkopassa, kun kuitenkin virtuaaliruumiita on kasattu jo miljoonia. Joku tuolla tökkii vielä vastaan, ja se joku on jotain mitä on vaikea määritellä yksiselitteisesti. Pienen breikin jälkeen peli vedettiin kuitenkin läpi ja tällä kertaa sivulliset saivat jäädä rauhaan. Jengigangstat taas ei :D
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä "terapiaketju"

Pelasin tuossa jonkin aikaa Mass effect 2:sta renegade pelityylillä. Aluksi ajattelin "valitsenpa aina ilkeän vaihtoehdon", mutta pikku hiljaa tuli ongelmia moraalisesti ja jätin pelaamisen kesken. Kyllä tappaa voin viattomia niin kuin tuossa MW2:sen No russian tehtävässä, mutta näin tarinavetoisessa pelissä ei millään onnistu pahana pelaaminen. Onko minussa jokin vialla :confused:
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä "terapiaketju"

Pelasin tuossa jonkin aikaa Mass effect 2:sta renegade pelityylillä. Aluksi ajattelin "valitsenpa aina ilkeän vaihtoehdon", mutta pikku hiljaa tuli ongelmia moraalisesti ja jätin pelaamisen kesken. Kyllä tappaa voin viattomia niin kuin tuossa MW2:sen No russian tehtävässä, mutta näin tarinavetoisessa pelissä ei millään onnistu pahana pelaaminen. Onko minussa jokin vialla :confused:

Komppaan täysillä. Itselläni on aivan sama ongelma(?), etten vain pysty pelaamaan pahista tarinavetoisessa pelissä. Varsinkin jos seuraukset ovat selvästi näkyvissä ja peli on hyvin kirjoitettu ja toteutettu, kuten juuri Mass Effect 2.
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä "terapiaketju"

Heavy Rainin selvitin loppumetreille ilman mokia, mutta juuri ratkaisevan väärällä hetkellä heilautin ohjainta pari kertaa pieleen. Tämän takia jouduin katselemaan yhden päähenkilön kuolemaa ja semiankeaa lopetusta. Tunsin tuolla hetkellä epäonnistuneeni pahasti, eikä lopun uusiksipelaaminen enää korjannut fiilistä. Oikeastaan tuolla hetkellä vasta kunnolla tajusin, miten syvältä riipaisevasta pelikokemuksesta olikaan kyse.
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä "terapiaketju"

Jos täällä joku muistaa sellaisen pelin kuin Harvester, niin siinä muistaakseni oli ihan sairaita twistejä koko peli täynnä. :eek:

Nämä nykypelit on liian korrekteja IMO, mutta kai se olisi nykypeleissä useamman tunnin poliisientappamisorgiat ala Saints row tai GTA. Minusta se on vaan luonnonvalintaa/roskien puhdistusta. ;)

EDIT: Fallout 2 - Child killer :D
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä "terapiaketju"

useamman tunnin poliisientappamisorgiat ala Saints row tai GTA.

Jännä juttu kun itsellä taas vastaava menee iha perus ajantappona esim. GTA:ta pelatessa. Että eipä siitä minkään sortin morkkiksia tule tai ala pohtimaan omaa mielenterveyttään. Mutta sitten taas ottaa luonnon päälle MW2ssa lahdata lentokentällinen siviilejä...

Ehkä mä en vaan arvosta auktoriteettiä :D
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä -"terapiaketju"

Ihmisten eläytymiskyky on erilainen. Jos sattuu kunnolla olemaan menossa mukana, jokin pikselihahmolle aiheutettu asia voi oikeasti tuntua pahalta.

Sniper Elitessä piti tappaa nopeasti yksi venäläinen vartija. Tähtäsin huolella, pidätin henkeä ja ammuin kerran. Jamppa vain haavoittui, ja alkoi vaikeroida äänekkäästi. Kohta perääni olisi tullut muitakin, joten juoksin paikalle, tähtäsin lähietäisyydeltä päähän ja ammuin uudestaan. Pikseleistä luodut kasvot hajosivat ruudullani ja sitten kuului enää etäistä sateen lotinaa. Koko oikean elämän loppupäivä kului henkistä krapulaa potiessa.
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä -"terapiaketju"

Call of Duty: Black Opsissa se kohta missä sille tiedeäijälle laitetaan lasin siruja suuhun ja vedetään pataan.

Tässä kohtaa tuli oikein mieleen, et onks täs mitään järkee.

Toki myös tuo MW2, No Russian juttu laittoi miettimään..
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä -"terapiaketju"

" hirvein" tekoni oli pakottaa itseni heavy rainin alussa leikkimään hyvää isää pojalle ja leikkiä sen kanssa leikkikentällä. Tunnustan että pojan kadotessa tunsin lähinnä helpotusta siitä että pelissä alkoi vihdoin tapahtua jotain:D
 
Vastaus: Hirveimmät tekosi peleissä -"terapiaketju"

Menin Fable 3:ssa naimisiin kaverini kanssa. Häät maksoivat yhden kultarahan
(olen saita) ja seremoniapaikka keskellä suota. Hääyö oli verraton ( kyseessä 2 miespuolista hahmoa ). Seurauksena sukupuolitauti ja häpeä, sillä olin naisen kanssa naimisissa oleva 2 lapsen ubersoturi-isä. Anteeksi.. :eek:
 
Ylös Bottom