HideoMiyamoto
Well-Known Member
Jos ei ole jaksanut katsoa niin tarkkaan, joku oli redditissä tehnyt hienon kaavion miten pelin arvostelut muotoutuu.
Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)
Niin kuin @pelle tuossa jo kirjoittikin, niin arvostelujen perusteella en usko tämän pitävän paikkaansa. Moni arvostelija, joka ei yleensä erityisemmin ole viehättynyt avoimen maailman peleistä on kehunut tätä. Esimerkiksi juuri SkillUp ja Digital Foundryn John. Usein avoimen maailman peleissä se maailma on varsin tylsää tasankoa, jossa lähinnä suunnataan paikasta A paikkaan B laput silmillä. Tässä pelissä heidän mukaansa maailma on kuitenkin niin rikas ja monimuotoinen, että se suorastaan kutsuu pelaajan tutkimaan sitä sen sijaan, että ravaisi hevosella paikasta toiseen.Näyttäisi peli hieman valitettavasti jatkavan monien avoimen maailman-pelien tyyliin. Upean näköinen peli kera onton oloisen maailman ja itseääntoistavien tehtävien.
Minusta arvostelusi oli hyvä ja kattava, ei ns. paistanut fanilasit päässä ja vähemmän vahvoista osa-alueista mainittu kuten pitääkin.Hyvää ja osin hämmentävää keskustelua täällä pelistä, jota kukaan ei ole vielä pelannut, mutta vielä sitäkin tarkemmin on julkaistuja revikoita analysoitu. Tässähän tuli ihan paineet, että mitä sitä jatkossa kirjoittaa kun näin tarkalla kammalla syynätään No ei, hyvä niin, jatkakaa vain!
...
Noin tiivistelmänä edelleen käy siis: Hyvä peli ja varmasti vuoden parhaimmistoa, mutta ei missään mielessä vallankumouksellinen tai erityisen uutta luova.
Samaa ja eri mieltä kanssasi.Itellä ei oikein luotto riitä monienkaan arvostelijoiden arvioihin, kriittisyys on kadonnut tai peffan nuolenta lisääntynyt, osa laittaa jopa omaa politiikkaa jne... siis yleisesti, ei mitään suoria esimerkkejä tämän arvosteluista.
Minusta entisajan monipuoliset arvosteluasteikot saisi palata, arvosana kaikista osa-alueista (kategoriat jopa pelikohtaisesti) tyyliin äänet, grafiikka laatu & toimivuus, pelattavuus, tarina, sivutehtävät, jne ja kokonaisarvosana.
Tuommoinen 10/10 ei itellä käy järkeen missään pelissä jos pelissä on yhtään mitään epäjatkuvuuksia/ihmeellisyyksiä missään osiossa. Jos esim pelattavuus tökkii kuten ekassa niin sille voi siitä lätkäistä 7 tai 6 ja sama kaikissa muissa osioissa jos niissä löytyy hiekkaa rattaissa. 10 arvosana on sellainen että pelistä ei löydy mitään parannettavaa, en usko että sellaista peliä löytyy ikinä.
Itse odotan kovasti perjantain ja viikonlopun pelisessiota tämän kanssa mutta en elätä mitään pilvilinnoja.. hyvä se tulee olemaan ja hienoa päästä maailmaa tallaamaan kokonaisuudessaan mutta nuo monimutkaisuudet ja yliyritys taistelu kaluston ja mekaanikoiden osalta tuntuu olevan kompastuskivi.. + sekalaiset tekniset ongelmat jne mutta jospa ne nyt paikattaisi nopeasti.
https://blog.playstation.com/2022/0...5IUMtezNLUd62zZ_SaX9XGscmX2CIaDZH1Ho4ZKlZqCRs tuolta löytyy kohdasta Audio and Visual Settings. Eli voit muuttaa tekstien kokoa ja onko ne taustan kanssa vai ei.Jaakkimo mites nuo pelin subtitle optiot eli onko pelissä mukana eri subtitle koko vaihtoehtoja tyyliin small/normal/large ? kysyn sen takia kun esim Horizon Zero dawnissahan ei ole minkään sortin subtitle asetuksia on vain pelkkä off ja on. Mutta koot ja tummenukset loistaa poissa olollaan.
Entäs jos nuo tärinät ja värinät otettaisiin pois, tulisiko sitten orpo olo. Paljon se on myös pelintekijöistä ja pelistä kiinni, veikkaanpa että GT7 tapauksessa nuo tulevat olemaan isossa roolissa.DualSensestä sen verran, että minusta tuo gimmick alkaa olla aika nähty eikä sitä hyödynnetä ja tuskin tullaan hyödyntämään tulevaisuudessakaan mitenkään erityisellä tavalla. Itse en paljon tärinöitä ja värinöitä sen alun jälkeen ajattele, mistä kertoo myös se, että en arvostelussa muistanut ominaisuuksia edes mainita. Peruskauraa siis, ei mitään erikoista sillä saralla.
BotW oli kyllä minulle (ja itse asiassa en todellakaan ole ainoa, joka on niin kokenut) aivan liian geneerinen ja tylsä peli ollakseen millään lailla erityinen peli.Näyttäisi peli hieman valitettavasti jatkavan monien avoimen maailman-pelien tyyliin. Upean näköinen peli kera onton oloisen maailman ja itseääntoistavien tehtävien. Aloy vaikuttaisi olevan samanlainen vahanaama mitä ekassa, mutta onneksi pelattavuus on huippuluokkaa jälleen kerran
Kyseinen yhtälö on vain pirun vaikea toteuttaa! Zeldalle propsit jälleen kerran. Katsotaan mihin Elden Ring pystyy nyt seuraavaksi
En ainakaan itse varmasti edes huomaisi noiden poisjäämistä. Jo pitkään tuntuneet aivan hälläväliä-ominaisuudelta. Tuntuvat myöskin sen verran keinotekoisilta, ettei siksikään ole ollut olennainen asia peleissä itselleni.Entäs jos nuo tärinät ja värinät otettaisiin pois, tulisiko sitten orpo olo. Paljon se on myös pelintekijöistä ja pelistä kiinni, veikkaanpa että GT7 tapauksessa nuo tulevat olemaan isossa roolissa.
BotW:tä en ole koskaan pelannut mutta videoiden perusteella voin kyllä jakaa fiiliksesi pelistä. Mulla itseasias jäi Zero Dawn joskus aikanaa kesken, Frozen-lisäri jäi kesken vielä nopeammin. Peli oli kyllä itsessään tosi hyvä ja avoimen maailman pelit ovat aina se kärkigenre itselleni, mutta joku tossa loppua kohden vaan söi niin paljon, ettei vain yksinkertaisesti jaksanut enää.BotW oli kyllä minulle (ja itse asiassa en todellakaan ole ainoa, joka on niin kokenut) aivan liian geneerinen ja tylsä peli ollakseen millään lailla erityinen peli.
Aikoinaan ostin BotW:n ja Horizon Zero Dawnin samoihin aikoihin ja varsin pian tuli selväksi, että juuri BotW oli se noista peleistä, missä maailma, tarina ja hahmot kaikki olivat äärimmäisen onttoja ja luotaantyöntävän tylsiä. Horizon Zero Dawnin vedin pienine puutteineenkin läpi muutamassa viikossa, mutta vaikka kuinka halusin pitää BotW:ista ja yritin sitä hampaat irvessä pelaten jatkaa, niin keskenhän se silloin jäi, ja on kesken edelleenkin, vaikka olen muutamaan kertaan sitä yrittänyt jatkaa - ikävä kyllä aina samoin tuloksin.
Täysin geneeristä pelattavaa niin paljon kuin mikään peli voi olla. Ja lisäksi nuo äärimmäisen ärsyttävästi lopullisesti hajoavat aseet, joita ei voi korjata, kruunaavat pelillisesti kovin luotaantyöntävän kokonaisuuden. BotW 2:ta en kyllä odota lainkaan, ainakaan ennen kuin saan varmistuksen siitä, että nuo tarinan, hahmojen ja maailman tyhjyys ja geneerisyys sekä hajoavat aseet on kokonaan korjattu.
En ainakaan itse varmasti edes huomaisi noiden poisjäämistä. Jo pitkään tuntuneet aivan hälläväliä-ominaisuudelta. Tuntuvat myöskin sen verran keinotekoisilta, ettei siksikään ole ollut olennainen asia peleissä itselleni.
Näin ympäristöalan ihmisenä, tykkään tästä ideasta tosi paljon. Kaikki joukolla hyvän pelin pariin ja metsän istutukseen
Itse Forbidden Westin kohdalta pohdin ainoastaan sitä, mennäänkö pelimekaniikassa liian hengästyttävälle/monimutkaiselle tasolle vs. pelattavuus ja tarina. Jos kerran robotteja on kymmenittäin ja asekomboja sadottain, alkaa ratkaisujen tekeminen taistelua varten olemaan aika monimutkaista. Noh, sittenhän sen näkee ja kun toimivan kombon löytää, niin mennään sillä eikä aleta optimoimaan.
Olkoonsa vain "kilvenkiillotus pashaa", mutta mielestäni istutettu puu on istutettu puu.Voi helkuttu sentään mitä kilvenkiillotus pashaa on taas tehty.. toivottavasti tuon trophyn saa jotenkin väistettyä ettei tarvitse edes henkisesti osallistua. Tuossa ei tehdä muuta kuin lihotetaan koijaajien lompakoita, näitä projekteja on nähty lukematon määrä... surullista meininkiä
Toivottavasti olet oikeassa! Hieman ristiriitaisia ovat arviot olleet ? Tai sitten olen vain antanut oman ennakkoluuloni ottaa jo vallan.Mulla on ign ja skillup arvosteluiden jälkeen täysin erilainen mielikuva ja skillup varsinkin hehkutti sitä kuinka pelissä on todella vähän itseääntoistavia sivutehtäviä ja suurinosa sisältää tarinaa ja muut hahmot myös kommentoi sun tekemisiä pelin edetessä.
Ja nuo on vaan niitä ihan perus sivutehtäviä ja noiden lisäksi on vielä jotain henkilökohtaisempia tehtäviä jotka liittyy sun "kumppaneihin" ja nämä on enemmän mass effect pelien lojaalius tehtävien tapaisia.