Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Horizon Forbidden West

Arvostelujen perusteella sieltä on tulossa massiivinen toimintaseikkailupeli, missä mielenkiintoista tekemistä piisaa koko rahan edestä ja vielä ylikin.
Aika monessa arvostelussa sivutehtävien laatua on verrattu Witcher 3. Pulmarauniot kuulostaa myös mielenkiintoisilta, pääsee vähän puzzlejakin ratkomaan.
 
Viimeksi muokattu:
Näyttäisi peli hieman valitettavasti jatkavan monien avoimen maailman-pelien tyyliin. Upean näköinen peli kera onton oloisen maailman ja itseääntoistavien tehtävien.
Niin kuin @pelle tuossa jo kirjoittikin, niin arvostelujen perusteella en usko tämän pitävän paikkaansa. Moni arvostelija, joka ei yleensä erityisemmin ole viehättynyt avoimen maailman peleistä on kehunut tätä. Esimerkiksi juuri SkillUp ja Digital Foundryn John. Usein avoimen maailman peleissä se maailma on varsin tylsää tasankoa, jossa lähinnä suunnataan paikasta A paikkaan B laput silmillä. Tässä pelissä heidän mukaansa maailma on kuitenkin niin rikas ja monimuotoinen, että se suorastaan kutsuu pelaajan tutkimaan sitä sen sijaan, että ravaisi hevosella paikasta toiseen.

Sivutehtäviä myös kehuttiin erityisen loistaviksi ja SkillUp totesi niiden olevan jopa parempia kuin monen pelin päätehtävät. Sivutehtävät myös vaikuttavat päätehtävän dialogivalintoihin. Ykkösen juuri uudelleen pelanneena uskon tähän täysin, sillä jo siinäkin sivutehtävät olivat varsin laadukkaita ja jos niitä on entisestään paranneltu jatko-osaan niin herkkua on luvassa.
 
Itellä ei oikein luotto riitä monienkaan arvostelijoiden arvioihin, kriittisyys on kadonnut tai peffan nuolenta lisääntynyt, osa laittaa jopa omaa politiikkaa jne... siis yleisesti, ei mitään suoria esimerkkejä tämän arvosteluista.
Minusta entisajan monipuoliset arvosteluasteikot saisi palata, arvosana kaikista osa-alueista (kategoriat jopa pelikohtaisesti) tyyliin äänet, grafiikka laatu & toimivuus, pelattavuus, tarina, sivutehtävät, jne ja kokonaisarvosana.
Tuommoinen 10/10 ei itellä käy järkeen missään pelissä jos pelissä on yhtään mitään epäjatkuvuuksia/ihmeellisyyksiä missään osiossa. Jos esim pelattavuus tökkii kuten ekassa niin sille voi siitä lätkäistä 7 tai 6 ja sama kaikissa muissa osioissa jos niissä löytyy hiekkaa rattaissa. 10 arvosana on sellainen että pelistä ei löydy mitään parannettavaa, en usko että sellaista peliä löytyy ikinä.

Itse odotan kovasti perjantain ja viikonlopun pelisessiota tämän kanssa mutta en elätä mitään pilvilinnoja.. hyvä se tulee olemaan ja hienoa päästä maailmaa tallaamaan kokonaisuudessaan mutta nuo monimutkaisuudet ja yliyritys taistelu kaluston ja mekaanikoiden osalta tuntuu olevan kompastuskivi.. + sekalaiset tekniset ongelmat jne mutta jospa ne nyt paikattaisi nopeasti.
 
Hyvää ja osin hämmentävää keskustelua täällä pelistä, jota kukaan ei ole vielä pelannut, mutta vielä sitäkin tarkemmin on julkaistuja revikoita analysoitu. Tässähän tuli ihan paineet, että mitä sitä jatkossa kirjoittaa kun näin tarkalla kammalla syynätään :D No ei, hyvä niin, jatkakaa vain!

Itse palasin eilen Horizonin pariin (pysyin muutaman päivän erossa revikan kirjoittamisen jälkeen) ja tein pari sivutehtävää, jotka molemmat veivät Aloyn hienoihin ympäristöihin, joihin en olisi muuten päätynyt peruspelin aikana. Kyllä minä taidan vielä tuosta ainakin nuo isommat sivumissionit suorittaa, mutta kaikki keräiltävä sälä saattaapi jäädä odottelemaan keräilijäänsä.

Suomenkielisistä käännöksistä oli täällä ollut jotain mainintaa. Ja kyllä, semmoiset tosiaan on mukana kuten arvostelussakin sanoin ja käännösten laatua jopa kehuin kekseliääksi.

DualSensestä sen verran, että minusta tuo gimmick alkaa olla aika nähty eikä sitä hyödynnetä ja tuskin tullaan hyödyntämään tulevaisuudessakaan mitenkään erityisellä tavalla. Itse en paljon tärinöitä ja värinöitä sen alun jälkeen ajattele, mistä kertoo myös se, että en arvostelussa muistanut ominaisuuksia edes mainita. Peruskauraa siis, ei mitään erikoista sillä saralla.

Noin tiivistelmänä edelleen käy siis: Hyvä peli ja varmasti vuoden parhaimmistoa, mutta ei missään mielessä vallankumouksellinen tai erityisen uutta luova.
 
Nyt kun arviot on käyty läpi jopa liiankin tarkkaan, niin joko voidaan alkaa spekuloimaan, että mikä kauppa milloinkin toimittaa pelit tilaajille? :) Kyllähän tässä joutuu jännäämään, että saako eräs kolmikirjaiminen pelikauppa toimitettua jo viime syksynä tilatun Special editionin perjantaiksi. Kyseinen pulju on kyllä aikaisemmin lupauksensa pitänyt, eli pelit toimitetaan oikeasti julkaisupäiväksi (tai jopa päivää/paria etukäteen). Millä eväillä viikonlopun pelimaratoniin? Monta tuntia menee yhdeltä istumalta?
 
Hyvää ja osin hämmentävää keskustelua täällä pelistä, jota kukaan ei ole vielä pelannut, mutta vielä sitäkin tarkemmin on julkaistuja revikoita analysoitu. Tässähän tuli ihan paineet, että mitä sitä jatkossa kirjoittaa kun näin tarkalla kammalla syynätään :D No ei, hyvä niin, jatkakaa vain!

...

Noin tiivistelmänä edelleen käy siis: Hyvä peli ja varmasti vuoden parhaimmistoa, mutta ei missään mielessä vallankumouksellinen tai erityisen uutta luova.
Minusta arvostelusi oli hyvä ja kattava, ei ns. paistanut fanilasit päässä ja vähemmän vahvoista osa-alueista mainittu kuten pitääkin.
 
Itellä ei oikein luotto riitä monienkaan arvostelijoiden arvioihin, kriittisyys on kadonnut tai peffan nuolenta lisääntynyt, osa laittaa jopa omaa politiikkaa jne... siis yleisesti, ei mitään suoria esimerkkejä tämän arvosteluista.
Minusta entisajan monipuoliset arvosteluasteikot saisi palata, arvosana kaikista osa-alueista (kategoriat jopa pelikohtaisesti) tyyliin äänet, grafiikka laatu & toimivuus, pelattavuus, tarina, sivutehtävät, jne ja kokonaisarvosana.
Tuommoinen 10/10 ei itellä käy järkeen missään pelissä jos pelissä on yhtään mitään epäjatkuvuuksia/ihmeellisyyksiä missään osiossa. Jos esim pelattavuus tökkii kuten ekassa niin sille voi siitä lätkäistä 7 tai 6 ja sama kaikissa muissa osioissa jos niissä löytyy hiekkaa rattaissa. 10 arvosana on sellainen että pelistä ei löydy mitään parannettavaa, en usko että sellaista peliä löytyy ikinä.

Itse odotan kovasti perjantain ja viikonlopun pelisessiota tämän kanssa mutta en elätä mitään pilvilinnoja.. hyvä se tulee olemaan ja hienoa päästä maailmaa tallaamaan kokonaisuudessaan mutta nuo monimutkaisuudet ja yliyritys taistelu kaluston ja mekaanikoiden osalta tuntuu olevan kompastuskivi.. + sekalaiset tekniset ongelmat jne mutta jospa ne nyt paikattaisi nopeasti.
Samaa ja eri mieltä kanssasi.

Ensiksi, en itse ole lähtökohtaisesti kriittinen (tai pessimistinen) vaan optimistinen asenteeltani. En usko, että 72 arvostelumedialla sadasta on tarve peffaa nuolla tai liittyä osaksi hypeä. Uskon kohtuu objektiiviseen suhtautumiseen ja tilastollisuuteen, joten kyllä sieltä laatupeli on tulossa ilman kielenkäyttöä hanurissa.

Toiseksi, olen samaa mieltä, että eri kategoriat tulisi palauttaa. En silti palauttaisi kategorioiksi ääniä, grafiikkaa, sivutehtäviä jne, koska ne ovat pelin sisäisiä yksityiskohtia. Arvostelujen tarkoitus lienee kuitenkin kertoa, kannattaako peli hankkia. Siksi näkisin parempana arvostelukategoriat erilaisille pelaajatyypeille, vaikka ne jouduttaisiin kompromisseina luomaan. Näin lonkalta kategorioita voisi olla esim. avoimen maailman ystävä eli kaiken nuohoaja, vahvasta tarinasta syttyvä, toimintaa kaipaava jne. Tämä kertoo paljon enemmän, kannattaako peli hankkia kuin sivutehtävät ovat huonoja.

Minusta kymppi pitää voida antaa. Se ei silti tarkoita, että eikö peliä voisi parantaa, mutta se on silti parasta A-ryhmää julkaisussaan. Minusta ongelmallisempaa on, että skaalan alapäätä ei tahdota enää nykypäivänä hevillä käyttää. Pitäisi uskaltaa leventää skaalaa sinne 10-50% tasolle, mutta aika moni huono peli saa silti vähintään 6/10 tai 65%. Ongelma siis minusta skaalan huonosta käyttämisestä. Nyt pelit arvostellaan asteikolla 75-95/100 ongelmajätettä lukuun ottamatta.

Itse Forbidden Westin kohdalta pohdin ainoastaan sitä, mennäänkö pelimekaniikassa liian hengästyttävälle/monimutkaiselle tasolle vs. pelattavuus ja tarina. Jos kerran robotteja on kymmenittäin ja asekomboja sadottain, alkaa ratkaisujen tekeminen taistelua varten olemaan aika monimutkaista. Noh, sittenhän sen näkee ja kun toimivan kombon löytää, niin mennään sillä eikä aleta optimoimaan.

On muuten aika mukavaa, että tällaisen peli saa vielä PS5-versiona julkaisusta 49,90€. Ei näy inflaatio.
 
Jaakkimo mites nuo pelin subtitle optiot eli onko pelissä mukana eri subtitle koko vaihtoehtoja tyyliin small/normal/large ? kysyn sen takia kun esim Horizon Zero dawnissahan ei ole minkään sortin subtitle asetuksia on vain pelkkä off ja on. Mutta koot ja tummenukset loistaa poissa olollaan.
 
Jaakkimo mites nuo pelin subtitle optiot eli onko pelissä mukana eri subtitle koko vaihtoehtoja tyyliin small/normal/large ? kysyn sen takia kun esim Horizon Zero dawnissahan ei ole minkään sortin subtitle asetuksia on vain pelkkä off ja on. Mutta koot ja tummenukset loistaa poissa olollaan.
https://blog.playstation.com/2022/0...5IUMtezNLUd62zZ_SaX9XGscmX2CIaDZH1Ho4ZKlZqCRs tuolta löytyy kohdasta Audio and Visual Settings. Eli voit muuttaa tekstien kokoa ja onko ne taustan kanssa vai ei.
 
DualSensestä sen verran, että minusta tuo gimmick alkaa olla aika nähty eikä sitä hyödynnetä ja tuskin tullaan hyödyntämään tulevaisuudessakaan mitenkään erityisellä tavalla. Itse en paljon tärinöitä ja värinöitä sen alun jälkeen ajattele, mistä kertoo myös se, että en arvostelussa muistanut ominaisuuksia edes mainita. Peruskauraa siis, ei mitään erikoista sillä saralla.
Entäs jos nuo tärinät ja värinät otettaisiin pois, tulisiko sitten orpo olo. Paljon se on myös pelintekijöistä ja pelistä kiinni, veikkaanpa että GT7 tapauksessa nuo tulevat olemaan isossa roolissa.
 
Näyttäisi peli hieman valitettavasti jatkavan monien avoimen maailman-pelien tyyliin. Upean näköinen peli kera onton oloisen maailman ja itseääntoistavien tehtävien. Aloy vaikuttaisi olevan samanlainen vahanaama mitä ekassa, mutta onneksi pelattavuus on huippuluokkaa jälleen kerran:)

Kyseinen yhtälö on vain pirun vaikea toteuttaa! Zeldalle propsit jälleen kerran. Katsotaan mihin Elden Ring pystyy nyt seuraavaksi
BotW oli kyllä minulle (ja itse asiassa en todellakaan ole ainoa, joka on niin kokenut) aivan liian geneerinen ja tylsä peli ollakseen millään lailla erityinen peli.

Aikoinaan ostin BotW:n ja Horizon Zero Dawnin samoihin aikoihin ja varsin pian tuli selväksi, että juuri BotW oli se noista peleistä, missä maailma, tarina ja hahmot kaikki olivat äärimmäisen onttoja ja luotaantyöntävän tylsiä. Horizon Zero Dawnin vedin pienine puutteineenkin läpi muutamassa viikossa, mutta vaikka kuinka halusin pitää BotW:ista ja yritin sitä hampaat irvessä pelaten jatkaa, niin keskenhän se silloin jäi, ja on kesken edelleenkin, vaikka olen muutamaan kertaan sitä yrittänyt jatkaa - ikävä kyllä aina samoin tuloksin.

Täysin geneeristä pelattavaa niin paljon kuin mikään peli voi olla. Ja lisäksi nuo äärimmäisen ärsyttävästi lopullisesti hajoavat aseet, joita ei voi korjata, kruunaavat pelillisesti kovin luotaantyöntävän kokonaisuuden. BotW 2:ta en kyllä odota lainkaan, ainakaan ennen kuin saan varmistuksen siitä, että nuo tarinan, hahmojen ja maailman tyhjyys ja geneerisyys sekä hajoavat aseet on kokonaan korjattu.
Entäs jos nuo tärinät ja värinät otettaisiin pois, tulisiko sitten orpo olo. Paljon se on myös pelintekijöistä ja pelistä kiinni, veikkaanpa että GT7 tapauksessa nuo tulevat olemaan isossa roolissa.
En ainakaan itse varmasti edes huomaisi noiden poisjäämistä. Jo pitkään tuntuneet aivan hälläväliä-ominaisuudelta. Tuntuvat myöskin sen verran keinotekoisilta, ettei siksikään ole ollut olennainen asia peleissä itselleni.
 
BotW oli kyllä minulle (ja itse asiassa en todellakaan ole ainoa, joka on niin kokenut) aivan liian geneerinen ja tylsä peli ollakseen millään lailla erityinen peli.

Aikoinaan ostin BotW:n ja Horizon Zero Dawnin samoihin aikoihin ja varsin pian tuli selväksi, että juuri BotW oli se noista peleistä, missä maailma, tarina ja hahmot kaikki olivat äärimmäisen onttoja ja luotaantyöntävän tylsiä. Horizon Zero Dawnin vedin pienine puutteineenkin läpi muutamassa viikossa, mutta vaikka kuinka halusin pitää BotW:ista ja yritin sitä hampaat irvessä pelaten jatkaa, niin keskenhän se silloin jäi, ja on kesken edelleenkin, vaikka olen muutamaan kertaan sitä yrittänyt jatkaa - ikävä kyllä aina samoin tuloksin.

Täysin geneeristä pelattavaa niin paljon kuin mikään peli voi olla. Ja lisäksi nuo äärimmäisen ärsyttävästi lopullisesti hajoavat aseet, joita ei voi korjata, kruunaavat pelillisesti kovin luotaantyöntävän kokonaisuuden. BotW 2:ta en kyllä odota lainkaan, ainakaan ennen kuin saan varmistuksen siitä, että nuo tarinan, hahmojen ja maailman tyhjyys ja geneerisyys sekä hajoavat aseet on kokonaan korjattu.

En ainakaan itse varmasti edes huomaisi noiden poisjäämistä. Jo pitkään tuntuneet aivan hälläväliä-ominaisuudelta. Tuntuvat myöskin sen verran keinotekoisilta, ettei siksikään ole ollut olennainen asia peleissä itselleni.
BotW:tä en ole koskaan pelannut mutta videoiden perusteella voin kyllä jakaa fiiliksesi pelistä. Mulla itseasias jäi Zero Dawn joskus aikanaa kesken, Frozen-lisäri jäi kesken vielä nopeammin. Peli oli kyllä itsessään tosi hyvä ja avoimen maailman pelit ovat aina se kärkigenre itselleni, mutta joku tossa loppua kohden vaan söi niin paljon, ettei vain yksinkertaisesti jaksanut enää.

Pelkään usein näissä avoimen maailman peleissä sitä, että se maailma on populoitu väärällä tavalla täyteen tekemistä. Eli siellä on sitä copy/paste aktiviteettia ja ihan näin pelaamattakin tiedän, että varmasti tässäkin jatko-osassa sitä tulee olemaan. Viimeisimpänä Dying Light 2, hieno maailma toki ja ihan ok peli, mutta kun siellä on ne samat vesitornit, sähkölaitokset, tuulimyllyt, "satunnaiset" encounterit niin äkkiä ne oli nähty.

Vaikka ihan hyviä revikoita tullut niin luulen, että tämä jää mulla nyt toistaiseksi ostamatta. Katson ensin pelaajien kommentit, varsinkin sen ns. kuherruskuukauden jälkeen, kun alkaa tulemaan sitä toivottavasti rehellistä fiilistä pelistä. Ensimmäisinä päivinä kaikki on vielä niin OMG-väritteisiä ettei niihin voi luottaa sen enempää kuin johonkin arvostelijaan.
 


Näin ympäristöalan ihmisenä, tykkään tästä ideasta tosi paljon. Kaikki joukolla hyvän pelin pariin ja metsän istutukseen :)

Voi helkuttu sentään mitä kilvenkiillotus pashaa on taas tehty.. toivottavasti tuon trophyn saa jotenkin väistettyä ettei tarvitse edes henkisesti osallistua. Tuossa ei tehdä muuta kuin lihotetaan koijaajien lompakoita, näitä projekteja on nähty lukematon määrä... surullista meininkiä :(
 
Itse Forbidden Westin kohdalta pohdin ainoastaan sitä, mennäänkö pelimekaniikassa liian hengästyttävälle/monimutkaiselle tasolle vs. pelattavuus ja tarina. Jos kerran robotteja on kymmenittäin ja asekomboja sadottain, alkaa ratkaisujen tekeminen taistelua varten olemaan aika monimutkaista. Noh, sittenhän sen näkee ja kun toimivan kombon löytää, niin mennään sillä eikä aleta optimoimaan.

Omasta mielestäni komboja ja kamppeita pelissä on liikaa. Valtaosaa ei tullut pelin aikana käytettyä kertaakaan. Mutta onneksi tarina on täysin mahdollista pelata loppuun asti vain muutamalla lempparilla, eikä se ainakaan omaa nautintoa syönyt ollenkaan.
 
Voi helkuttu sentään mitä kilvenkiillotus pashaa on taas tehty.. toivottavasti tuon trophyn saa jotenkin väistettyä ettei tarvitse edes henkisesti osallistua. Tuossa ei tehdä muuta kuin lihotetaan koijaajien lompakoita, näitä projekteja on nähty lukematon määrä... surullista meininkiä :(
Olkoonsa vain "kilvenkiillotus pashaa", mutta mielestäni istutettu puu on istutettu puu.
 
Mulla on ign ja skillup arvosteluiden jälkeen täysin erilainen mielikuva ja skillup varsinkin hehkutti sitä kuinka pelissä on todella vähän itseääntoistavia sivutehtäviä ja suurinosa sisältää tarinaa ja muut hahmot myös kommentoi sun tekemisiä pelin edetessä.
Ja nuo on vaan niitä ihan perus sivutehtäviä ja noiden lisäksi on vielä jotain henkilökohtaisempia tehtäviä jotka liittyy sun "kumppaneihin" ja nämä on enemmän mass effect pelien lojaalius tehtävien tapaisia.
Toivottavasti olet oikeassa! Hieman ristiriitaisia ovat arviot olleet ? Tai sitten olen vain antanut oman ennakkoluuloni ottaa jo vallan.

Ekan osan kanssa itseäni otti eniten pattiin se, että upean maailman, taistelun ja mahtavat viholliset pilasi melkoisen ontot tehtävät Aloyn jäätävän hahmon kanssa.
 
Ylös Bottom