Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Huumori arvosteluissa... Turhaako?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Arcane
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Arcane

Active Member
Tässä tuli äskettäin IgeLin kanssa vähän kinattua siitä, onko arvosteluissa huumori tärkeää vai ei.

Itse en ainakaan pidä arvosteluista edes ilman yhtä huumori lausetta, koska ne alkavat olemaan erittäin tylsiä. En edes jaksanut lukea eDomen Crash -pelin arvostelua muuta kuin kymmenen riviä, kun se jo alkoi olemaan niin tylsää tekstiä että huh huh... Esimerkki hyvästä huumorista arvosteluissa on NNirvin Pelit lehdessä ollut Pikminin ensikatsaus, jonka hauskat lauseet kuuluivat näin: "Olen etikassa marinoita PC-jäärä, joka ostaa lapsilleen vain ruskeanvihreitä vappupalloja ja Andy McNab -naamarin, mutta herttainen, iloisen värinen Pikmin on asiaa.

Entäs se? Jaksatteko te lukea "täyttä asiaa" -arvosteluja, joissa ei ole huumorin hiventäkään, vai tarvitaanko kunnon arvosteluun myös huumoria? Ovatko huumori lauseet silmissäsi vain yksi puu metsässä, vai tuovatko ne lisä väriä arvosteluun?

Kyllä! Ne piristävät tekstiä todella paljon. Olen kyllä erittäin tyytyväinen jokaiseen arvioon, jonka olen Konsolifinin tiimin tekemänä lukenut.

Kyllä huumori arvosteluissa hoitaa asiansa, kunhan se pysyy tietyissä rajoissa. Ja muutenkin sen kanssa on aina oltava erityisen varovainen. Kaikenlaiset henkilökohtaisuudet ja stereotypisaatiot mistä kavereiden kanssa voi heittää läppää kaiket päivät eivät kuulu arvosteluihin, koska ne saattavat loukata jotain mikä ei ole hyvän huumorin tehtävä.

Korjaa typot. Lisää huomattavasti tekstin luettavuutta - joku voi jopa jättää viestisi lukematta ensimmäisten lauseiden jälkeen, kun huomaa ettet osaa kirjoittaa suomea!

;)

Enivei, mielestäni arvosteluissa ei tarvitse olla tippaakaan huumoria. Päätarkoitus on kertoa, onko peli ostamisen arvoinen. Jos todella on kiinnostunut pelistä, jaksaa todennäköisesti lukea "tylsääkin" tekstiä.

Toki huumori on hyvä juttu, jos kirjoittaja sen taitaa. Tällaisia kirjoittajia ei kovin montaa ole (tulee nyt lähinnä mieleen Nirvi ja Joona Vainio, eikä heilläkään aina juttu luista loisteliaalla tavalla). Huumoria tärkeämpää on tekstin vangitsevuus, mikä onkin helpompi saavuttaa. Ei sekään aina helppoa ole, varsinkin jos kyseessä on jokin keskitason peli. Umpisurkeista tai huippuhyvistä on paljon helpompi kirjoittaa arvostelu kuin geneerisestä sonnasta.

Edit 1: Niin joo, kysytään samalla, että _jätättekö arvostelun lukematta_, jos siitä ei löydy huumoria? Siis ajatellaan, että olet kiinnostunut pelistä ja harkitset ostoa, niin jaksatko lukea tylsänkin arvostelun läpi?

Edit 2: Ja samaa mieltä NViperin kanssa, että huumoria ei kannata kirjoittaa, jos sitä ei osaa. Senpä takia en sitä itse käytä tehokeinona.

En nyt tiedä onko niinkään huumori niin hyvä juttu (riippuu vähän missä muodossa ja määrässä). Sopivasta sijoitellut sanaleikit ovat ihan mukava lisä arvosteluun ja tekee lukemisesta mielekkäämpää, mutta kyllä enemmän arvostan vain hyvin kirjoitettua tekstiä. Ja olen samaa mieltä IgeLin ja NviperO:n kanssa, että jos ei huumoria taida ja ei kielivirtuoosi ole, niin ei edes kannata yrittää. Muuten tekstistä tulee mitä todennäköisemmin vielä tönkömpää luettavaa.

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan IgeL
Korjaa typot. Lisää huomattavasti tekstin luettavuutta - joku voi jopa jättää viestisi lukematta ensimmäisten lauseiden jälkeen, kun huomaa ettet osaa kirjoittaa suomea!
Täysin samaa mieltä! Myös arvosteluissa - ja etenkin niissä - on hyvin tärkeää tarkistaa, että kielioppi on kunnossa. Arvostelija antaa itsestään aika lapsekkaan kuvan, mikäli ei osaa kirjoittaa yhdyssanoja oikein tai tekee jatkuvasti virheitä possessiivi-muotojen ja rektioiden kanssa (esimerkiksi: "aletaan pelaamaan", vaikka pitäisi olla "aletaan pelata". SEKÄ "Hänen ase on tehokas" vaikka pitäisi olla "hänen aseensa on tehokas. JNE) Välillä kaikille tietysti sattuu virheitä, etenkin kun näin boardille kirjoittelee. Itsekään en ole näissä boardin teksteissä niin tarkkana sen pilkun paikan suhteen. Alussa tosin harmitti ja tuntui siltä ettei täällä kukaan osaa kirjoittaa mitään. Siihen tottuu.

Tässä vielä toinen erittäin hyvä siteeraus IgeLiltä:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan IgeL
..Huumoria tärkeämpää on tekstin vangitsevuus..
Jos ei sana ole hallussa, niin teksti ei jaksa kiinnostaa. Piste. Siinä ei vitsitkään auta, jos teksti on ala-aste -tasoista räpellystä. Huumorilla on tietty tärkeä rooli kaikissa elämän osa-alueissa, mutta mikään ei ole kamalampaa kuin tyhmät vitsit. Ne syövät uskottavuutta koko tekstistä. Mielestäni hyvä arvostelija käyttää huumoria harkiten ja tehokkaasti. Arvosteluiden pääasiallinen tarkoitushan ei ole olla humoristisia novelleja, vaan pikemminkin asiallisia tuotekuvauksia ja "ostajan oppaita".

Pidän arvosteluista, joita lukiessa ei pääse tylsistymään. Tähän tarvitaan ripaus omaperäistä huumoria, jota ei kuitenkaan saa olla liikaa jotta juttu pysyisi uskottavana, eli huumori ei saa viedä liikaa palstatilaa itse asiatekstiltä. Hyvällä arvostelijalla pitää olla sana hallussa ja hieman "kirjailijan vikaa", jotta teksti pysyisi kiinnostavana alusta loppuun. Hyvänä esimerkkinä voisin mainita vaikka Everlastin, joka teki ainakin Play:ssa hyviä arvosteluja, jotka täyttävät edellämainitut hyvän arvostelun kriteerit.

Tässä onkin sanottu kaikki se, mitä minulla olisi ollut sanottavana.
Olen lähes kaikkien kanssa samaa mieltä.

"Peli on todella persiistä, ei mutta hei, tässä vaiheessa voisikin kertoa vitsin pikkukallesta.." Eli samaa mieltä kuin Vipero ja Igel.

On todella tuskallista lukea mukahauskaa väkisinnaurattamista. Eri asia tietysti on, jos jutussa oikeasti on oivallusta mukana. Noin ylipäätään, jos juttu on niin sujuvasti kirjoitettu, että se on miellyttävä ja vaivaton lukea, niin se silloin minun mielestäni OK. Olipa tyyli sitten kevyempi tai vakavampi.

Lukemisen mukavuus on mielestäni tärkeä pointti tässä. Vaikka lakikirjojen ylipitkät kapulakieliset lauseet olisivat miten oikeaoppista kieltä tahansa, niin se ei tee siitä hyvää ja sujuvaa viestintää. Taitava kirjoittaja ottaa lukijankin huomioon.

Peliarvosteluita lukiessani itse tykkään, jos lopussa on lyhyt yhteenveto; silloin saa nopeasti käsityksen siitä minkälainen peli on kyseessä - ja jos nimike alkaa kiinnostaa vähänkin enemmän, niin koko juttu tulee usein luettua samaan syssyyn. Kuvien käyttö tekstin tukena toimii yleensä myös mainiosti.

Ylös Bottom