Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

importit toimimaan N64:llä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hex
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Hex

Active Member
Eihän tämä Cube asiaa ole, mutta tänne kai vanhempienkin Nipa-koneiden jutut kannattaa laittaa? Ylläpito voi siirtää parempaan paikkaan, jos sellainen on.

Tätä Treasure-fania kiinnostaisi vihdoinkin hankkia kovasti kehuttu Sin and Punishment, joten pitäisi keksiä keino japanipelien pyörittämiseen modaamattomalla PAL-koneella.

Kun kolvi ei kovin hyvin pysy kädessä, on itse modaamisen tekeminen aikalailla poissa laskuista. Vinkkejä modaamiseen kykenevistä liikkeistä, henkilöistä Suomessa, ottaisin mielellään vastaan. (myös Saturnin modaaminen kiinnostaa, joten kaikki vinkit kelpaavat siihenkin)

N64:llä näkyy olevan useampikin adapteri, jolla kaikkien alueiden pelien pitäisi toimia. Ainakin tätä lupaavat Passport Plus III ja N64 Multi Converter. Onko kenelläkään kokemuksia näistä? Pyörivätkö kaikki import-pelit ja pyörivätkö pelit virheettömästi?

Olen kokeillut paria konvertterilaitetta ja toimivuus on ollut tuollaiset 80%. Halvimmaksi tulisi varmaan hankkia käsiin aito japski- tai jenkkikone. Jenkkikoneen sain itse alle 30 eurolla, ei paha!

Konvertterin toimivuus riippuu sitten mm. PAL-pelistä joka on liitettynä siihen. Eli konvertteri isketään koneen pelipaikkaan, sen päähän isketään NTSC-peli ja sivuun PAL-peli. PAL-pelin kohdalle kannattaa laittaa Super Mario 64, sen kanssa NTSC-pelit toimivat parhaiten.

Mutta suosittelisin siis NTSC-koneen ostamista. Tarvitset vain konsoliosan, PAL-koneen virtalähde ja ohjaimet toimii siinä ihan mainiosti. Niin, varmista vielä että TV:si ymmärtää NTSC-signaalia.

Joo, samoilla linjoilla ollaan kuin Tonppakin. Osta NTSC-kone. Ei maksa paljon (oman Aasian Nintarin ostin 15e).

Mitä PAL-koneen modaamiseen tulee, niin tietääkseni sitä ei edes saa modattua NTSC-tukevaksi. (tai en ainaskaan ole nähnyt missään ohjeita miten siihen voi modata territoryn ja 50/60hz modit). Konvertterit taasen ovat aika pitkälle turhia. Monet pelit eivät edes toimi niillä (en muista oliko S&P yksi niistä). Toiseksi, jos käytät konvertteria, sinulla ei ole mitään mahdollisuutta pelata NTSC-pelejä 60hz-tilassa PAL-koneella, joten joudut pelaamaan niitä palkeilla ja jonkun verran hitaampina.

Vastaus: importit toimimaan N64:llä?

mixa1, onko sinulla itselläsi tuo Passport Plus Version 3 (III)? Mitkä pelit oikein olet saanut sillä pelittämään? Yritän Banjo-Kazooieta (boot: Super Mario 64) pelata tuolla värkillä, mutta näyttöön tulee vain jotain sotkua. Tarvitaanko siihen RBG kaapelia, vai? :p

Onko sinulla tuosta s-videosta omaa kokemusta? PAL-N64:llä s-videohan on normaalisti kamalan näköistä, koska kuva on aivan liian vaalea ja kaikki vaaleat värit muuttuvat kirkkaan valkoiseksi. Eikö tuota ongelmaa ole, jos saa PAL-koneen pyörittämään NTSC-peliä?

mixa1 sanoi:
Huom: Jos lyö sellasen SCART-palkin S-videon päähän, niin ei se enää mikään S-video ole, vaan singaali konvertoituu SCARTiksi.

SCARThan ei ole nimitys signaalille vaan pistokestandardille. S-Videotakin siis pystyy saamaan scartin välityksellä.

mixa1 sanoi:
Jenkeissähän S-video on hallitseva standardi. Käytän tuota kaapelia aina kun pelaan N64jää LCD telkkarissa. Kuvanlaatu on huomattavasti parempi kuin RCA, -lähes virheetön (myös PAL-pelit)!
Valitettavasti yksikään kuvaputkitelkkareistani ei tue S-videota joten kokemusta niistä ei ole.
Huom: Jos lyö sellasen SCART-palkin S-videon päähän, niin ei se enää mikään S-video ole, vaan singaali konvertoituu SCARTiksi.
Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että mitä suorempi (sekoittamaton) yhteys telkkarin on, sen parempi kuvanlaatu.
Itse käytän nykyisin lähinnä vain DVI, RGB ja Komponentti-kaapeleita (komponentissa joka värille on oma piuha, ja äänellekin pari, eli yhteensä 5 piuhaa:)

Olet kuitenkin oikeassa että S-video on kirkkaampi kuin RCA/SCART, joten jos sulla on valmiina valaistus-säädöt korkealla niin ongelmia voi tulla. Minua ei kyllä haittaa että yksityiskohdat erottuvat puhtaammin, ilman varsinaista ylivaloitusta...

PS. Jos sulla on kehno LCD-telkkari, niin valkoinen väri ylivaloittuu joka tapauksessa!
Kuten Ghegs sanoi, SCART ei ole kuin liitintyyppi. (samoin on mainitsemasi RCA) Se, että s-video kulkee scartin kautta ei kuvaa huononna. TV:n (ja ko. scart-liittimen) pitää tietysti tukea s-videota ja tässä tapauksessa siis vielä NTSC s-videota.

Ja tässä PAL N64:n tapauksessa kyse ei ole mistään yleisestä kirkkaudesta. Tietäisit kyllä, jos olisit ongelmaan törmännyt, se on niin paha.

Sinulla on siis eurooppalainen N64, josta saat normaalin s-video-kuvan? Onko kuva kunnossa niin PAL-signaalilla kuin NTSC-signaalillakin? Tämä kiinnostaa, koska en ole ollut tietoinen onko s-video-signaali perseestä vain suurimmassa osassa koneista vai kaikissa.

mixa1 sanoi:
Tarkoitin tuolla SCART-palikalla lähinnä sitä, että siitä tulee tuolloin jälleen uusi `välikäsi` ja tämä saattaa hieman heikentää laatua.

N64:ssä S-videoon panostettiin koska se ei tukenut parempaa.
Ainakaan virallinen N64 S-video kaapeli ei aiheuta `lumisokeus` tms. efektiä PAL-peleissä.
Kuten sanottu, muissa konsoleissa en yleensä käytä s-videota. PS2:ssa kokeilin, ja ei hyvältä näyttänyt:(
Käytännössä tuolla välikädellä ei ole väliä.

Oletko kokeillut virallista kaapeliasi muissa PAL-N64:ssä? Minulla on tarvikekaapeli, joka toimii oikein hyvin esim. jenkki-SNES:ssä, joten vika tuskin on kaapelissa. PAL N64:n s-video-ongelma on sitä paitsi ihan yleisesti tiedossa. Käsitykseni on, että eurokoneissa on tuo ongelma kaikissa tai suurimmassa osassa koneista ja siksi virallista s-video-johtoa ei täällä edes ole. Onko koneesi suomalainen, onko sen iästä tietoa ja mikä on sen sarjanumero?

mixa1 sanoi:
Kone on Suomesta ostettu, violetti malli. Ostin sen joku alle 50e uutena silloin kun N64 kuoli.
Minulla oli ennen myös vanha harmaa malli, mutta myin sen pois enkä ole koskaan testannut S-videota siinä!
Huom. En ole koskaan pelannut N64jää tavallisessa televisiossa S-video kaapelilla, vaan aina LCD tai Plasma. Tämä lienee yleinen käytäntö, eli mun kaapelissa on `ylimääräinen` kuvajohto eli yhteensä johtoja on 4, jotka olen aina kaikki kytkenyt.
S-video on parantanut esim. PAL Ocarina Of Timen tai Shadowmanin kuvanlaatua huomattavasti. Tästä olen varma, koska sitä olen pystynyt vertailemaan vaihtamalla kanavaa toiselle, josta pyörii sen RCA kaapelin antama tavallinen kuva. Ero on suorastaan järkyttävän suuri! Kyllä ihmetyttää kun Nintendokin haluaa peliensä näyttävän paskalta ja pistää koneen mukaan esim. UK:ssa RF-kaapelin :D
Tässä vielä mielenkiintoinen juttu: Kun pistän NTSC-pelin pyörimään (adaptorista) LCD telkkariin S-video kaapelilla, niin värit tulee aivan liian voimakkkaiksi ja valuu yli. Tämän saa helposti korjattua laskemalla väriä 50% verrattuna PAL-asetuksiin, jolloin kuva on mitä pitää. Ilmeisesti LCD ei tunnista että singaali on NTSC, koska TINT-säätöäkään ei ilmesty, tosin sehän on viisainta pitää muutenkin vakiona.
Olen koittanut hommaa tutkia, mutta mitään varmaa en ole saanut selville. Toiset puhuvat, että joissain koneissa toimii ja joissain ei. Toiset taas sanovat, että riippuu johdosta. Voihan tietysti olla, että riippuu kummastakin.

mixa1 sanoi:
Jos on tuurista kiinni, niin siiten meikäläisellä kävi mäihä!
Käyttämäni N64-malli on muuten NUP16106409 tai niin ainakin tarrassa lukee.
Tuota käyttämääni S-video kaapelia ei ole kullattu.
Se tuossa on mielenkiintoista, että yleensä s-videoon kykenevät koneet ovat vanhoja mustia malleja, eivät noita iMacceja.

Ylös Bottom