Vastaus: Infinite Undiscovery
IGN:ltä kohtuullisen hyvä arvostelu (siis on selkeästi kerrottu plussat ja miinukset, ei numero sinänsä mainitsemisen arvoisen hyvä ole) ja ainakin tuon perusteella voisin kuvitella Infinite Undiscoveryn olevan ihan kelvollinen JRPG. Toki varsinkin nyt, kun tuo Tales of Vesperia tuntuu keräävän parempia arvosanoja, tämä saattaa jäädä vielä odottamaan, mutta kyllähän tämäkin pitää jossain vaiheessa käydä kaupasta hakemassa. Ennakkoon en nyt sitten kuitenkaan lähde ostamaan, vaikka halvalla toki lähtisi...
In other words, if you were hoping the fanciful title meant this was going to offer something deeper and more intriguing than what you've experienced in the past 20 years from Japanese RPGs, forget about it. Infinite Undiscovery, while enjoyable, is nothing special -- This isn't a game marred with horrendous bugs or unplayable combat. And it's not boring. It's just misguided. The story is intriguing enough that RPG fanatics should at least give this a rental.
Tämä kiteyttääkin IGN:n arvostelijan näkökulman hyvin. Varmasti tuollakin odotettiin sitä jotain erityistä ja syvällistä peliä, kun Square-Enix on kuitenkin teoksen taustalla, joten ehkä pettymys oli odotuksiin nähden, onhan Inifinite kuitenkin sitä samaa kuin ennenkin ja melko lyhtykin sitten tuon mukaan (20-35h). Kuitenkin arvostelija mainitsee pelin olevan nautittava kokemus, vaikka tunteja ei kerrykkään eeppisiä määriä. Toiminnallisen RPG:n onneksi, ainakin tämän arvostelijan mielestä, on Infiniten taistelu toteutettu toimivasti. Myös tarinan kehuminen on suurta plussaa, tarina kuitenkin on lopulta todella merkittävä tekijä.
Miinuksia, mitkä itsenikin mielestä kuulostavat selkeiltä miinuksilta ovat mm. valinta ottaa näinkin lyhyeeseen peliin noinkin monta pelattavaa hahmoa. Jos tarkoituksena on luoda pelaajalle yhteys pelattaviin hahmoihin, niin 18 hahmoa on melko varmasti liikaa 20-35 tunnin seikkailussa. Kritiikki menusysteemiä kohtaankin on varmasti ihan ajankohtaista, ellei pelissä oikeasti pysty mitenkään automaattisesti varustamaan tuollaista joukkoa parhailla mahdollisilla suojilla (ym.), vaan kaikki pitää tehdä manuaalisesti. Tämä ei olisi ongelma ellei tuota koko joukkoa olisi pakko käyttää, mutta arvostelussa ainakin mainitaan joukon käyttöasteen olevan korkealla. Ja itsekkin olisin kyllä mielummin ottanut sen vuoropohjaisen myllytyksen, mutta kyllä tuossa Mass Effectia ja Jade Empirea pelatessa on oppinut myös reaaliaikaisesta taistelustakin pitämään.
Joka tapauksessa, sittenhän sen näkee kun pääsee itse pelailemaan, että kolahtaako vaiko ei. Kaiken kaikkiaan kuitenkin tuntuisi olevan ihan kelvollisesta tekeleestä kyse, joka on varmasti ihan hyvä lisä Boksin kattavaan roolipeli kokoelmaan.