Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Irtisanottu Guild Wars -käsikirjoittaja haukkui entisen työnantajansa – syyttää...

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Isaarou
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä
I

Isaarou

Guest
da730PvP_GenericFight1.jpg


Entinen Guild Wars 2 -käsikirjoittaja Jessica Price on avannut näkemyksiään viime viikon tapahtumista Polygonille antamassaan haastattelussa.

Price irtisanottiin ArenaNetiltä viime keskiviikkona sen jälkeen kun hän oli reagoinut saamaansa asialliseen Twitter-palautteeseen hyökkäävään ja syyttelevään sävyyn.

Naisen itsensä mukaan syy työpaikan menettämiseen oli kuitenkin muualla – nimittäin myrkyllisessä pelaajayhteisössä ja sen tahtoon alistuvassa työnantajassa.

Käsikirjoittajan viimeviikkoiset purkaukset herättivätkin runsaasti keskustelua sosiaalisen median alustoilla, ja osa pelaajista oli jo masinoimassa boikottikampanjaa ArenaNetiä vastaan ennen kuin tieto potkuista tuli julkisuuteen.

Price kokee yhtiön pettäneen lupaukset, jotka se antoi palkatessaan hänet:

"He lupasivat, että minun ei tarvitse jättää identiteettiäni eteiseen. He sanoivat ihailevansa haluani nostaa esiin alan ongelmia. – – Johtajat kertoivat palavereissa haluavansa meidän tuovan esiin loukkaavia asioita, vahingollisia asioita, ja että meitä ei rangaistaisi sen tekemisestä."

"Niinpä on musertavaa, että kaiken tuon sanonut yhtiö lysähti kasaan kuin halpa korttipöytä, kun arvoja ensimmäistä kertaa todella testattiin", hän harmitteli.

guildwars.jpg


Käsikirjoittaja kokee myös, että itse erottamistilanne hoidettiin erittäin ammattitaidottomasti. Hän ei omien sanojensa mukaan saanut lainkaan mahdollisuutta selittää näkökantaansa, eikä hänellä ollut taustallaan ainuttakaan varoitusta toiminnastaan sosiaalisessa mediassa.

Price kertoi Polygonille, että ArenaNetin johtaja ja yksi perustajista Mike O'Brien oli kutsunut hänet luokseen ja kertonut, että kehittäjien tulee olla asiakkaiden kavereita, ja päinvastaisen väittämistä ei voi hyväksyä.

"Hän halusi purkaa kiukkuaan, ja hänellä oli valta komentaa nainen seisomaan paikoillaan samalla kun hän purki tuntojaan tähän, ja niin hän tekikin", Price laukoi.

Hänen mukaansa O'Brien päätyi antamaan periksi "kouralliselle ihmisiä ja boteista sekä valeprofiileista koostuvalle armeijalle".

gw2222.jpg


Studion johtaja eri linjoilla


O'Brienin käsitys tilanteesta poikkeaa huomattavasti entisen alaisensa näkemyksistä.

"Jessica oli kertonut Redditissä ja Twitterissä olevansa ArenaNetin työntekijä ja oli ollut keskustelemassa Episode 3:n tarinankerronnasta Redditissä. Sitten hän kirjoitti 25-osaisen twiitin siitä, kuinka kerromme tarinoita massiivimoninpeleissä, liittäen kokonaisuuden Episode 3:een. Hän oli edustamassa yhtiötämme. Odotusarvo oli asiallinen ja kunnioittava käytös tai vähintään tilanteesta poistuminen. Sen sijaan hän hyökkäsi", kertoi O'Brien Polygonille lähettämässään lausunnossa.

Hän kertoi ArenaNetin tukevan kehittäjiään, jotka kokevat joutuneensa häirinnän kohteeksi. Tässä tapauksessa työntekijöiden olisi pitänyt kuitenkin tuoda kokemuksensa esiin ensin yhtiön sisällä.

"Riippumatta siitä, miten Jessica ja Peter itse kokivat tilanteen, oli tässä objektiivisesti kyse asiakkaasta, joka lähestyi meitä asiallisesti ja ammattimaisesti esittäen ehdotuksen peliimme liittyen. Yhtiömme vastauksen tulisi olla kunnioittava ja ammattitaitoinen. Tulkinnanvarainen tökeryys ei anna meille lupaa hyökätä", O'Brien tiivisti.

Hän otti myös kantaa väitteeseen, jonka mukaan irtisanomiset olisivat johtuneet yhteisön vahvasta reaktiosta:

"Twiitit kirjoitettiin 4. kesäkuuta, jolloin studio oli kiinni Yhdysvaltain itsenäisyyspäivän vuoksi. Olimme tietoisia viesteistä jo sinä päivänä, ja päätimme, että meidän täytyy ryhtyä toimiin aamulla. Yhteisön vihan eskaloituminen 5. kesäkuuta voi saada tilanteen näyttämään siltä, että toimenpiteemme oli vastaus tähän vihaan. Se ei kuitenkaan pidä paikkaansa. Ryhdyimme toimenpiteisiin niin pian kuin käytännössä katsoen kykenimme."

gwgwgwgwwgw.jpg


Price on saanut kohun myötä osakseen paljon negatiivista palautetta, mutta myös tukea. Esimerkiksi palkitun Night in the Woods -seikkailun kehittäjä Scott Benson solvasi ArenaNetiä "paskaisiksi pelkureiksi, jotka pettävät työntekijänsä hetken mielijohteesta".

Entinen käsikirjoittaja ei kadu tubettajalle antamaansa vastausta muuten kuin kielenkäyttönsä osalta.

"Termi "asshat" (suoraan suomennettuna "persehattu") oli ilmeisesti ongelmallinen ArenaNetille, joten käyttäisin ehkä "ylimielistä idioottia" sen sijasta", kiteytti Price suhtautumisensa tapaukseen.

Lue sivustolla...
 
Ylös Bottom