Menee jo itselstä melkein totaalisen ohi aiheen, mutta tästä tuli pienellä loikalla mieleen, miten muualla internetissä on törmännyt tämän Qatarin myötä taas todella väsyneisiin ajatuskulkuihin.
Ollaan varmaan lueskeltu samaa jalkapalloaiheista foorumia. Itsekin olen tässä nyt muutaman päivän pyöritellyt päätäni ja naureskellut sille huutamisen, näppäimistösotimisen ja viisastelun määrälle tällä eräällä lajin foorumilla, missä kilpaa haukutaan toisia kirjoittajia ja vedetään käytännössä kaikki perustelut niin yli ääripäistä, että oikeasti laittaa mietityttämään, kirjoittaako noita viestejä aikuiset ihmiset. Lukiessa ei oikein tiedä, pitäisikö itkeä vai nauraa.
Minusta on erinomainen asia, että kisat nostavat esille näitä ongelmia, joita tuolla seudulla on. Niistä asioista pitääkin puhua ja ottaa niitä esille, jotta paineet niiden muuttamiselle länsimaisempaan ja tasa-arvoisempaan suuntaan kasvavat. Ilman meteliä muutosta tuskin on luvassa. Tästä huolimatta olen sitä mieltä, että jokainen ihminen saa itse päättää, millä tavoin kyseisiä kisoja seuraa tai boikotoi. Jonkun fooruminimimerkin takaa toiselle solvauksien huuteleminen, tai toisten sanomisten tahallinen väärin ymmärtäminen ei ainakaan edistä ongelmien korjautumista millään tavalla. Muutenkin olen sitä mieltä, että esimerkiksi Suomi on niin pieni maa maailmassa, että meidän kansalaisten kisojen boikotointi ei kyllä vaikuta mihinkään. Sitä tuskin edes huomataan. Sen sijaan pidän hyvänä, että esim. Suomen media ei ole lähettänyt kisoihin väkeä paikan päälle. Jostain tällaisen uutisen luin. Se on sellainen näkyvä boikotti ja protesti, joka varmaan huomataan paremmin kuin jonkun meidän kansaryhmän kotikatsomoboikotti.
Itse olen sitä mieltä, että jokainen saa ihan itse päättää, katsooko kisoja ja jos katsoo, niin miten niitä katsoo. Siihen ei ole kenelläkään toisella mitään sanottavaa, jos illalla sohvalla futismatsin haluaa katsoa. Ihan turhaa riitelemistä ja solvaamista mennä viisastelemaan suuntaan tai toiseen. Ei niitä aikaisempiakaan kisoja ole kaikki katsoneet, kun laji ei kaikkia kiinnosta, vaikka jalkapallo maailman suurin laji onkin. Antaa heidän katsoa, jotka haluavat ja jos itse haluaa boikotoida, niin sitten boikotoi. Kumpikin 'ryhmittymä' pysykööt omissa poteroissaan kisojen ajan ilman tappelemista.
Kuten itse jo lyhkäisesti sanoinkin, niin monesta eri syystä nämä kisat eivät tunnu samoilta, kun aikaisemmat. USA:n kisoista '94 asti olen MM-kisoja seurannut ja nyt ensimmäistä kertaa tuntuu, ettei oikein ole kisahuumaa. Ennen sitä kisafiilistä on ollut joka kesä kisojen aikaan. Ensin on pelattu omat kesäiset puulaakipelit ja niiden jälkeen sitten kylmän limun kanssa sohvalle katsomaan illan MM-pelejä. Nyt ajankohta ei tuota mahdollista ja kyllä nuo ongelmat ja lieveilmiöt myös sen verran itseä häiritsevät, ettei samaan kisafiilikseen pääse. Jonkun verran pelejä tulee kuitenkin varmaan alkuiltaisin katseltua, koska vaihtoehtoina ovat ne ilmaiskanavien uusinnat tai suorana lähettävät jalkapallo-ottelut ja noista kahdesta valinta on ihan selvä. Ajattelen kyllä sympatialla vähäosaisia ja niitä onnettomia, jotka ovat noiden kisapaikkojen rakentamisessa kärsineet, mutta ei minun boikottini heitä enää auttaisi. Suuressa kuvassa, kansainvälisesti, se kritiikki ja boikotti pitää esittää ja toteuttaa.