Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

jatko-opiskelusta

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lloope
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Lloope

New Member
Eli ajattelinpa tässä pistää tällasen gallupin tyyppisen pystöön, kun itselläkin lukio alkaa lähenemään (no onhan silti yksi vuosi vielä ylä-astetta), eli minne aiotte jatkaa peruskoulun jälkeen?

Tähän itse itseäni tehostaen vastaan, että lukioon. Siitä minkälaiseen lukioon ei vielä ole tietoa. Ehkä ihan "tavalliseen" rivilukioon :p tai sitten johonkin atk-lukioon. Ohjelmointi yms. tietokone ohjelmien/pelien tekeminen kiinnostaisi ammattina ehkäpä...
 
Jos peliala kiinnostaa, niin kannattaa hakeutua Joren lukioon ja valita moderaattori-linja. Täältä on hyvät edellytykset päästä vaikka mihin!
 
Vähän reilu pari viikkoa peruskoulua jäljellä, ja lukioon mennään tottakai. Ihan normaaliin lukioon, Voionmaan lukioon, Jyväskylään. Lukioon sen takia, ettei oikeen ollu selvää kuvaa mikä haluu olla "isona" ja kyllä lukio oli oikeestaan ihan itsestään selvyys

Kaikille joilla on koulua jäljellä enään pari viikkoa, niin koittakaahan tsempata vielä vähän aikaa!:)
 
Joopajoo..

Mulla myös reilu pari viikkoa peruskoulua jäljellä. Ja eiköhän ne "panostukset" ole jo tehty, kun viimeinenkin koe on jo huomenna. Lukioon olen menossa , jos vain pääsen. Opiskelumotivaation laskeminen erinäisistä syistä on vienyt ka:n hieman alle seiskan, mutta keväällä olen numeroita nostellut sen verran, että luulisin lukioon pääseväni. Ja nyt kun viimeinen koe on tehty, niin voipi vähän lintsailla tunneilta, kun ei siellä mitään oppimisen arvoista enää ole ;)
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan potsku
Ohjelmointi yms. tietokone ohjelmien/pelien tekeminen kiinnostaisi ammattina ehkäpä...
Jos noin on, niin sitten lukio on väärä paikka. Ammattioppilaitos puolelta löytyy kolmivuotisia tietokone-alan koulutuksia, joissa opetetaan koneen toiminta hardware puolelta softapuolelle lähes jokainen piiri ja bitti huomioiden. Kolmivuotinen koulutus antaa samat etenemismahdollisuudet kuin lukio, joten voit jatkaa sieltä vaikka yliopistoon tai ammattikorkeakouluun... Tämä tietenkin edellyttää sinulta matemaattisia kykyjä valmiiksi, koska ammattioppilaitoksessa ei matematiikkaa opeteta kuin perustasolla, muilla osa-alueilla liittyen tekniikkaan oletkin sitten vahvoilla verrattaen lukion käyneisiin.
 
Parit kokeet vielä jäljellä. Ensi lukukaudella sitten lukioon. On aikamoista säätämistä noiden kurssitarjottimien kanssa.

Mene Porin Lyseon liiketalouslinjalle. En oikein tiedä mitä se pitää sisällään, mutta kuulemma kannattaa ottaa jos vain jaksaa.
 
Lukiossa on ihan tarpeeksi opiskeltavaa ilman painotuksiakin. Musiikissa ja huippu-urheilussa painotus ja sen tuomat joustot ovat tietysti välttämättömiä, mutta monet nykyään muotia ovat painotukset ovat kyllä aika turhia. Esimerkiksi talouspainotus tuo valmiudet, jotka käydään kauppakorkeakoulussa läpi muutamassa luennossa.
 
Ekaa vuotta kauppiksessa Datanomipuolella säädän, kattoo nyt mitä tästäkin tulee, ehkä sitä sit vois jatkaa viel johonkin jos vaan jaksaa...
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex
Lukiossa on ihan tarpeeksi opiskeltavaa ilman painotuksiakin. Musiikissa ja huippu-urheilussa painotus ja sen tuomat joustot ovat tietysti välttämättömiä, mutta monet nykyään muotia ovat painotukset ovat kyllä aika turhia. Esimerkiksi talouspainotus tuo valmiudet, jotka käydään kauppakorkeakoulussa läpi muutamassa luennossa.

Huippu-urheilussa painotus on vain sitä, että lukiota käydään täysin urheilun ehdoilla ja kursseja voi suorittaa myös kesällä tarvittaessa, jos on esim. talvilajien urheilija.

Eipä noista talouspainotuksista juuri hyötyä ole kauppakorkeakoulun pääsykokeissa.

Lukion pahin vika on, että siellä ei opeteta poimimaan olennaisia asioita saatavilla olevasta materiaalista ja kaikki aineisto tarjotaan liiaksi valmiina. Lukiossa pärjää liiaksi valmiin materiaalin ulkoa opettelemisella. Seinä tulee vastaa aika äkkiä jossain yliopistossa/korkeakoulussa, kun eteen lyödään monisataa sivuinen englannin kielinen opus. Siitten tentissä on yksi laajempi kysymys tenttikirjan sivulta 237 kuvan 3 taulukosta. Sellaisiakin tenttejä on tullut nähtyä missä kysytään edellisen kurrsin asioita, mutta oikean vastauksen saamiseen tarvitaan nykyisen kurssin tietoja/pohjaa.

Jos rahkeet riittävät niin kannattaa jo lukiossa aloittaa omatoiminen kieltenopiskelu.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Lukion pahin vika on, että siellä ei opeteta poimimaan olennaisia asioita saatavilla olevasta materiaalista ja kaikki aineisto tarjotaan liiaksi valmiina. Lukiossa pärjää liiaksi valmiin materiaalin ulkoa opettelemisella. Seinä tulee vastaa aika äkkiä jossain yliopistossa/korkeakoulussa..
Aivan totta. Itselleni oli melkoinen yllätys, kun tenttiä varten ei annettukaan tarkkaa koealuetta, vaan ehdotettiin luettavaksi neljä järkälemäistä kirjaa. Vaikka olen ahkera lukija, oli silti melko paljon ongelmia juuri olennaisen tiedon poiminnassa.

Sama homma toistuu tietty työelämässä. Ei kukaan tule kertomaan sanomaan mitä on luettava. Itse on ensin selvitettävä mistä tietoa voi hakea, sen jälkeen on tutkittava aineistoa ja lopuksi päätetään mikä osa aineistosta on käyttökelpoista. Vasta sen jälkeen työt voidaan kunnolla aloittaa, jolloin ehkä tuloksiakin alkaa näkyä.

Joskus toivoisin että pääsisin takaisin viettämään huolettomia lukiovuosiani.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan feldon
Aivan totta. Itselleni oli melkoinen yllätys, kun tenttiä varten ei annettukaan tarkkaa koealuetta, vaan ehdotettiin luettavaksi neljä järkälemäistä kirjaa. Vaikka olen ahkera lukija, oli silti melko paljon ongelmia juuri olennaisen tiedon poiminnassa.

Niin noita kirjoja on yleensä vain muutama kappale kirjastossa varattavissa, joten tehtteihin pitää valmistautua pienissä ryhmissä.

Karu totuus tulee aika äkkiä vastaan korkeakoulussa/yliopistossa. Enää ei ulkoalukeminen auta vaan pitää oppia sisäistämään valtavasta materiaalista se olennaisin tieto.

Sama homma toistuu tietty työelämässä. Ei kukaan tule kertomaan sanomaan mitä on luettava. Itse on ensin selvitettävä mistä tietoa voi hakea, sen jälkeen on tutkittava aineistoa ja lopuksi päätetään mikä osa aineistosta on käyttökelpoista. Vasta sen jälkeen työt voidaan kunnolla aloittaa, jolloin ehkä tuloksiakin alkaa näkyä.

Näin se on. Lukiohin pitäisi saada tiedonhakemisen kurssi.
 
No juu Lukiossa kävin tuossa tiistaina tekemässä "työjärjestyksen" ensimmäiselle vuodelle.

Lukion jälkeen tähtäin olisi jossain kauppakorkeassa tai joku yliopisto......
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Lukiossa pärjää liiaksi valmiin materiaalin ulkoa opettelemisella.
Tätä minäkin pitkään kirosin, kunnes kaverini sanoi: "Sehän lukion tarkoitus onkin."
Lukion jälkeen tuota ulkoaopettelua siis riittää. Eli ne, jotka saavat kaikesta kiitettävät arvosanat (vaatii _paljon_ lukemista), lähtevät yleensä yliopistoon. Siellä he saavat soveltaa jo lukiossa opittuja muistisääntöjään. Lukiossa siis nähdään ketkä tuota lukemista kestävät.

Loput 95% ihmisistä huomaavat, että ei tämä lukeminen ollutkaan mun juttu. Sitten voivat vaikkapa pyyhkiä ylioppilastodistuksella takapuolta, mennä raksalle tai lähteä vähän kevyempään jatko-opiskeluun. Vaikkakin jatko-opiskelu ja kevyt eivät menekään samaan lauseeseen.
 
Jos on bisnesmiehen vikaa niin kannattaa unohtaa se hikinen lukio ja mennä kauppikseen, sieltä ammattikorkeaan lukemaan BA ja sieltä ulkomaille vaikkapa aasiaan tai usaan lukemaan MA jolloin opiskeluajaksi tulee parhaillaan niinkin vähän peruskoulun jälkeen kuin 3+3+2 vuotta, eli paljolti vähemmän kuin yliopisto-opiskelijoilla. Varmasti tuona parin vuoden etumatkana minkä siihen saat olet ehtinyt repiä työkokemusta sen verran että olet yliopistosta valmistuneiden entisten ylä-asten luokkakaveriden pomona juuri silloin :P

Sen lisäksi muuten on kiva opiskelutausta kun on vaikkapa alunperin markkinointimerkonomi, joka on erikoistunut esmes aasian kauppaan ja ebusinekseen BA-tasolla (bachelor, tradenomi on tällainen suomessa tai sitten BBA englanninkielinen sama) ja sitten on mennyt töihin ja sieltä hommannut sponssauksen MA-tutkintoon (master) ettei niitä lukukausimaksuja ole tarvinnut kärsiä. Työkokemus on karttunut tietty tämän koko ajan, kestöitäkin saa merkonomina kummasti helpommin kuin vain lukion käyneenä.

Ellei tullut selväksi niin vihjaan hyvin selvästi siihen että lukio on yliarvostettu. Ei sikäli että lähtisin nyt amikseen autoja hitsaamaan mieluummin mutta pointti tuli varmaan esille :P

edit: kielioppivirheitä poistettu
 
Ajattelin ilmaista oman kantani asiaan. Ei lukio nyt aivan turha ole. Itsellä se nyt on ens viikon jälkeen lakkiaisia vaille ohi.

Opiskelin IB-linjalla (International Baccalaureate Diploma ProgrammeIBO ) ekonomiaa (kansantaloustiede tjsp. ei oo vielä suomenkielinen nimi selvinny :( ) pari vuotta ja totesin että ton jälkeen vois esim. hkkk:ssa reilusti tenttiä ekan vuoden jo vanhoilla opeilla. Eli ei niitä nyt ihan parissa luennossa käydä läpi.

Lukion kyllä pystyy vetämään läpi enempiä lukematta ja vieläpä saamaan korkeimpia arvosanoja, eikä tarvi edes olla kovinkaan suuri nero. Ei se niin paljoa ylä-asteesta eroa, mitä nyt ehkä on vähemmän tunteja viikossa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan remform
Ajattelin ilmaista oman kantani asiaan. Ei lukio nyt aivan turha ole. Itsellä se nyt on ens viikon jälkeen lakkiaisia vaille ohi.

Opiskelin IB-linjalla (International Baccalaureate Diploma ProgrammeIBO ) ekonomiaa (kansantaloustiede tjsp. ei oo vielä suomenkielinen nimi selvinny :( ) pari vuotta ja totesin että ton jälkeen vois esim. hkkk:ssa reilusti tenttiä ekan vuoden jo vanhoilla opeilla. Eli ei niitä nyt ihan parissa luennossa käydä läpi.

Lukion kyllä pystyy vetämään läpi enempiä lukematta ja vieläpä saamaan korkeimpia arvosanoja, eikä tarvi edes olla kovinkaan suuri nero. Ei se niin paljoa ylä-asteesta eroa, mitä nyt ehkä on vähemmän tunteja viikossa.
Itselläni ei kokemusta ko. painotuksesta ole, mutta muutaman (ilmeisesti) vastaavaa linjaa käyneiden juttujen mukaan lukiossa saatu opetus ei mitenkään vastannut sitä mitä se 1000 sivun tenttikirja opettaa. Ihan yleisesti, tosin jo pääsykoekirjojen perusteellisella pänttäämisellä (jota HKKK:n pääsykoe yleensä vaatii), läpäisee suoraan tai pienellä vaivalla valtaosan ensimmäisen vuoden kursseista. Arvosanat voivat kyllä olla aika kurjia. Kokemusta on.

Kyllä lukio on valtaosalle oikea paikka. Vaikka ammattikoulun kautta heti erikoistuminen tuo tiettyjä etuja, on lukion kaltaiselle yleissivistävälle koululle selvä tarve. Erikoistua ehtii myöhemminkin. En ole samaa mieltä Inertian kanssa lukion opetuksen ongelmista. Lukiossa on niin valtavasti opetettavia asioista, että homman on pakko pitkälti perustua valmiiksi pureskeltuun tietojen välittämiseen. Tottahan siirtyminen korkeakouluopiskeluun on vaativa, mutta niinhän se on aikaisemmassa siirtymässä, yläasteelta lukioon. Ja jokaisessa siirtymässä vielä jaetaan porukkaa niihin, jotka jatkavat siihen vaativampaan ja niihin jotka suuntautuvat muuhun.
 
Itselläni on vielä vuosi amista jäljellä, mutta olen vähän miettinyt, että voisin vaikka ensi vuonna hakea Tampereen ammattikorkeeseen, joko ääni tai vuorovaikutteisen viestinnän linjalle. Pitänee vielä miettiä, ääni hommia, kun ei olla vielä nykyisessä koulussa paljoa tehty.
 
Re: Re: jatko-opiskelusta

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan shondel
Jos noin on, niin sitten lukio on väärä paikka. Ammattioppilaitos puolelta löytyy kolmivuotisia tietokone-alan koulutuksia, joissa opetetaan koneen toiminta hardware puolelta softapuolelle lähes jokainen piiri ja bitti huomioiden. Kolmivuotinen koulutus antaa samat etenemismahdollisuudet kuin lukio, joten voit jatkaa sieltä vaikka yliopistoon tai ammattikorkeakouluun... Tämä tietenkin edellyttää sinulta matemaattisia kykyjä valmiiksi, koska ammattioppilaitoksessa ei matematiikkaa opeteta kuin perustasolla, muilla osa-alueilla liittyen tekniikkaan oletkin sitten vahvoilla verrattaen lukion käyneisiin.

Kyllä se lukio on parempi vaihtoehto tässä tapauksessa. Ammattikoulussa ei opeteta ohjelmoitia vaan lähinnä laitteiden korjausta. Asioita käsitellään suhteellisen pintapuolisesti verrattuna Ammattikorkeaan.

Kannattaa muutenkin harrastaa omatoimista ohjelmoinnin opiskelua. Kirjastosta/kaupasta saa hyviä suomenkielisiä oppaita. Kun on ohjelmoinnin perusteista tietoa niin kummasti auttaa selviämään kursseilla ja helpottaa opiskelua.

Ammattikoulusta ei kyllä mennä suoraan esim. korkeakouluun. Matemaattikan ja fysiikan osaaminen ei yksinkertaisesti riittä. Pohjaksi pitää olla lukion matematiikan ja fysiikan kurssit suoritettuna. Järkevämpää on pyrkiä ammattikorkeaan. Kannattaa tosin koulujen välissä olla jonkin aikaa töissä hankkimassa lattiatason työkokemusta.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Griever
Tätä minäkin pitkään kirosin, kunnes kaverini sanoi: "Sehän lukion tarkoitus onkin."
Lukion jälkeen tuota ulkoaopettelua siis riittää. Eli ne, jotka saavat kaikesta kiitettävät arvosanat (vaatii _paljon_ lukemista), lähtevät yleensä yliopistoon. Siellä he saavat soveltaa jo lukiossa opittuja muistisääntöjään. Lukiossa siis nähdään ketkä tuota lukemista kestävät.

Loput 95% ihmisistä huomaavat, että ei tämä lukeminen ollutkaan mun juttu. Sitten voivat vaikkapa pyyhkiä ylioppilastodistuksella takapuolta, mennä raksalle tai lähteä vähän kevyempään jatko-opiskeluun. Vaikkakin jatko-opiskelu ja kevyt eivät menekään samaan lauseeseen.

Lukemista oppii sillä, kun lukee paljon kirjoja. Ei siihen välttämättä koulukirjoja tarvita. Aisioiden ulkoaopettelemissa ei ole mitään hyötyä. Tärkeämpää on osata poimia oikeat asiat valtavasta tietomäärästä ja oppia sisäistämään/ymmärtämään saadun tiedon. Eteen lykätään 1000 sivuinen englanninkielinen opus, jossa jokainen rivi on tiukkaa asiaa niin ei siinä vaiheessa ulkoaopettelemisella pärjää.

Kyllä lukio menee täysin hukkaan, jos tähtää raksalle tai pajalle. Kannattaa ennemmin mennä ammattikouluun ja sitä kautta suoraan työelämään. Jos kiinnostaa myöhemmin opiskelu niin hakeutuu sitten ammattikorkeaan ja sitä kautta eteenpäin.
 
Re: Re: Re: jatko-opiskelusta

Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Inertia
Kyllä se lukio on parempi vaihtoehto tässä tapauksessa. Ammattikoulussa ei opeteta ohjelmoitia vaan lähinnä laitteiden korjausta. Asioita käsitellään suhteellisen pintapuolisesti verrattuna Ammattikorkeaan.

Olen suorittänut kolmivuotisen tietotekniikanmakaanikko linjan, ja kyllä siellä C:llä ohjelmoitiin. Enimmäkseen ohjelmoitiin sulautettujajärjestelmiä, mutta myös jonkin verran käytiin läpi tietokoneohjelmisto ohjelmointia.

Ammattikorkeassa on myös käytäntö tärkeää, joten ei voi sanoa, että lukio olisi paras vaihtoehto ammattikorkeeseen. Mitä joskus, lukion käyneen kaverini kanssa verrattiin, niin kyllä amiksessa käytiin useat teoriapuolen asiat perusteelisemmin läpi, kuin lukiossa, toki meillä oli myös sellaisia asioita, mitä lukiossa ei oltu opetettu.
Paras vaihtoehtohan olisi kaksoistutkinto, eli amiksen ja lukion suorittaminen yhtäaikaa, tai erikseen.
 
Ylös Bottom