Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Junasimulaattorit (Train Sim World jne.)

Noniin..
On toi tosiaan ottanut sisällön osalta huimat harppaukset. Siellä on jo skenaarioita Ja tossa urassa on uusia vetureita, vaunuja ja upgrade osia (telejä, moottoreita jne) vaikka miten paljon tullut.

GraafisestI ottanut harppauksia eteenpäin, eikä oo popuppia, repeilyä jne bugeja enää ja 4k epic pyörii omalla koneella +100fps.

illan aikana kahdesti tuli 1-2sek epämääräinen nykäisy kun jotain vissiin lataili, mut ei haitannut menoa.

Kartta alkaa olemaan aika iso. Käytännössä koko Keski-Eurooppa sieltä Tšekki/Slovakia/puola suunnalta Espanjaan ja britteihin.
Münchensitä Mannheimiin (+300km?) kesti ajaa yli 30min. Siitä saanee käsitystä mittasuhteista.

Tässä on kyllä huikea pohja jos vaan jatkavat samaan malliin kehitystä ja tuodaan lisää sisältöä pitkään.

Nyt oli tullu myös AI junat, mutta ne oli kaikki sellaisia, että tulee ilmoitus lähestyvästä junasta (samanlainen tulee jos on tiellä eläimiä, tai hajonneita junia jne). Se AI juna odottaa jossain että menen ohi. Eli en ole liikkeessä vielä nähnyt laisinkaan. Tosin 6kk sitten oli vain eläimet, joten on tuo jo kehitystä. Lähinnä ärsyttää se, että itse et ikinä tiedä onko se samalla raiteella kuin sinä ja täytyykö sun väistää. Toisaalta välillä ne on toisella raiteella odottamassa, joten miksi edes ilmoitellaan? Ylipäätään miksi minä olen se liikenteenohjaaja joka väistelee muita junia ja huolehtii raiteiden vaihdosta?
Miksi ei vain ilmoiteta opasteilla ja ohjata sivuun?
Eiköhän tuo tuosta kehity kuitenki.

Opasteista puheenollen. TSW tottuneena nuo on vähän oudot. Välillä on sinistä valoa, välillä vihreää, viikkunaa vihreää, keltaista, vilkkuvaa keltaista, pieniä keltaisia valoja ja punaista. Ja niiden logiikka on aika kaukana TSW:n oikean elämän opasteista. Joten olen niiden osalta aika hukassa aina.

Aikaisemmin jo oli radioyhteys asema-alueille, mutta nyt ne on saaneet ääninäytelnyt radiokeskustelut lisäksi.

Lisäksi tuo matkustajien ottaminen, oman reitin suunnittelu jne on vähän outoa. Meni varmaan 20min Münchenin asemalla, kun tutkin minne ihmiset matkustaa ja miten saisin junaan tarpeeksi porukkaa ja jotta osaan tehdä sopivan reitin. Ja et ylipäätään saan ne ihmiset kyytiin junaan.

Ainiin! Päditukea parannettu huimasti. Nyt voi myös bindata itse, joten saa samat kuin TSW:ssäkin on.

Kaiken kaikkiaan tämä on todella positiivinen tekele edelleen ja harppaukset on moneen muuhun Early Access peliin nähden valtaisaa. Lisäksi tän kanssa junan massa jne tuntuu jotenkin paremmin kuin dovetailin peleissä. Tässä välillä hirvittää ajaa ja joutuu ottaa varoen. Vaikka tää kokonaisuudessaa on paljon arcadempi kuin nuo simut. Mutta tämä onkin enemmän ETS2 junilla jossa laajennetaan omaa firmaa kannattavasti, kuin simu, olematta kuitenkaan täysi arcade. Tykkään!
Kiitos raportista. Jään tarkkailemaan tilannetta.
 
Tulipa arvosteltua tuo Train Life: A Railway Simulator. Eihän tuota oikein simulaattoriksi voi sanoa ja konsoliversio on ärsyttävän buginen ja kökkö.

Tälle pelille on käsittääkseni tehty ihan erillinen ohjainkin:

train-simulation.900x.jpg



Tuon kanssa pelikokemus olisi varmasti ollut tähden, ehkä jopa kaksi korkeampi :D
 
Nyt on pakko hehkuttaa täällä, vaikka ilmeisesti konsoliversiota ei ole tulossakaan. Mutta monet täällä nimenomaan junasimuja pelaa muutenkin PC:llä.

Nimittäin olen aivan koukussa Derail Valley peliin. Peli on vähän samanlainen kuin tuo Train Life, eli iso maailma jossa on tuotantoketjut ja oma firma jne.

Peli on täysin open world ja hoidat itse jokaisen vaunun irroituksen/kytkennän, letkujen kytkennän yms.
Samoin kuin huoltamiset, kääntöpöydät jne.
Jos juna suistuu raiteiltaan jossain keskellä ei mitään, niin sen pystyy kyl sellasel työkalulla nostaa raiteilleen, mutta se on hajonnut eikä sillä ajaa voi. Et voi teleportata minnekään hakemaan uutta, joten juokset lähimmälle asemalle ja otat uuden veturin sieltä. :D Maksat toki vakuutusmaksuja jne kaikista.
Peliin löytyy hyvin myös modeja.

Ite oon jotenkin aivan koukussa tohon tekemiseen. Ei tää mikään HC simu ole, vaan pelaaminen sinällään yksinkertaista, turvalaitteiden sijasta fysiikka on se mikä ratkaisee onnistumisen. Jos et noudata rajoituksia ni olet pellolla.

Parasta tossa on kuitenkin shunting, eli ratapihalla noiden vaunujen lastausta, purkua ja järjestelyä. Se kun on niin, että jos sulla on tarjolla vaikka työ, että kokoa x määrä vaunuja ja lastaa niihin tavaraa y, niin sen työn jälkeen sulle ilmestyy oikeasti työ missä on tarjolla juuri se äsken tehty letka vietäväksi toiseen kaupunkiin. Samoin kun saavut perille, sinne ilmestyy työ missä purat sen äsken tuomasi letkan. Eli sillä sun työllä on oikeasti vaikutusta siihen mitä töitä on tarjolla.

Isompia vetureita, isompaa vaunumäärää, vaarallisia aineita, armeijan kalustoa jne saat vedettäväksi kun ostat lisenssin kyseiselle lastityypille.

Eilen sain vihdoin auki multiunit lisenssin, jolloin sain kaksi veturia käyttöön, eli isompaa ja raskaampaa kuormaa kehiin. Vetureina modina otettu neuvostoliittotaustainen puolassa käytössä ollut ST44:t. Aivan mielettömän hieno veturi.

Ohkaamosta käsin näyttää tältä:
5688B315-E058-477B-BCE2-A1F13F13F4A9.jpeg

Tässä lähdössä ensimmäinen multiunit keikka:
989F9D20-FF85-43C2-8B94-8472F24FB8BF.jpeg

Noh, ei siinä päästy kuin ekaan vuorentinteelle, katsoin nopeusrajoituksen aavistuksen väärin ja alamäki+mutka ja kävi huonosti..
591ED9D5-30DB-41E3-87D1-137A7AACF6EE.jpeg
B22BFC87-9CEF-47CA-9D1C-6F1266F3B923.jpeg

Noh, siitä lopulta selvittiin ja pääsin perille. Sain hyvät rahat ja päätin purkaa itse kuorman. Toi oli yli 200m mittainen letka, joten ei siinä oikein mitään nähnyt, olin unohtanut vaihtaa yhtä vaihdetta joka sitten rikkoutui kun ajoin vastakarvaan siitä yli. en huomannut tätä ja kun yritin ajaa siitä toiseen suuntaan pakittaen, osa vaunuista lähti väärään suuntaan ja suistui raiteilta. :d

92B0A7FC-5F83-4D81-ACA3-7456F164537C.jpeg

Noh, tein uuden yrityksen. Tooosi kiva pakittaa tota letkaa tonne halliin…

Sit yks vaunu piti siirtää toiselle raiteelle. Siirsin sen, menin kuittaa keikkaa. Ei valmis..Wtf. Meen kattoo ni ei pitänytkään tän letkan ekaa vaunua yksin siirtää, vaan viimeinen.

Tos tarvi muutenkin kaks veturia et sai veturin aina oikeaan päähän, ku ei voinu läpi ajaa.

Ei ku koko homma uusiksi, yks vaunu sivuraiteelle ja taas takas tonne halliin, sit irti ja hakee se yks sivuraiteelta ja viedä se oikeaan paikkaan :D:D
A8C95F60-5039-48CF-8FB1-5D6648383795.jpeg
92EFCD08-BBD6-4235-873C-1182CAF0C9C3.jpeg
61A56705-5BBA-4B02-BF26-ECDE097DCC2B.jpeg
7BA837CC-0953-4BD3-AD09-2EC2BA2F96CD.jpeg


Tää peli on niin täyttä timanttia, täs on paljon itse tehtävää hommaa, open world, omalla tekemisellä on vaikutusta keikkoihin, eli ei ole junapeleistä tuttuja vakioituja hommia ilman vaikutusta.
Pelin roadmap on todella pitkä ja kaikkea on tulossa lisää ja paljon. 5/5
 
Ylös Bottom