Kaasu pohjaan ja kaverit kumoon – testissä Mario Kart Racing Wheel Pro Deluxe

Mewna

Toimitus
Ylläpitäjä
Aiemmin tällä viikolla KonsoliFINin rallikuningas Tero laukoi järeitä mielipiteitään Horin Mario Kart Racing Wheel Pro Mini -ratista. Nyt puikkoihin hyppää vähän kokemattomampi kuski, ja testivuoron saa se ylellisempi versio ohjauspyörästä eli Mario Kart Racing Wheel Pro Deluxe.

Deluxe-malli toimii suurilta osin aivan samalla tapaa kuin mini-ratti, mutta joitakin eroavaisuuksia on.

Ulkonäöltään tämä isojen tyttöjen ratti näyttää pikkuveljeään paljon tyylikkäämmältä. Kooltaan normaalia auton ohjauspyörää pienemmän, mutta muotoilultaan virtaviivaisen ohjaimen päälle on lätkäisty näyttävä kuminen nahkaverhoilu. Tämän ansiosta vehkeestä saa tiukan otteen, eivätkä kädet irtoa jyrkimmissäkään mutkissa. Kaikki näppäimet ja vivut ovat nätisti sormien ulottuvissa, ja niihin yltää sulavasti ilman minkäänlaisia vaikeuksia.

Tiukasti kii

Deluxe-version saa kiinnitettyä pöytään imukupeilla tai kiristettävällä kiinnityskoukulla. Muoviset, kovin halvoilta vaikuttavat imukupit voi heittää saman tien ikkunasta ulos, sillä ne eivät tartu pöydän pintaan kovinkaan pitävästi. Onneksi mukana tulee kiinnityskoukku, jonka avulla vempeleen pystyy kiinnittämään tiukasti melko paksuunkin alustaan. Näin vekotin pysyy paikoillaan, eikä irtoa kesken ajojen, vaikka sitä kuinka kääntelisi ja vääntelisi.

[[{"fid":"80702","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"2":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"2"}}]]

Kaasun, jarrun ja kaikki muut toiminnot voi itse ohjelmoida haluamiinsa näppäimiin. Tämän lisäksi ratin kääntösäteelle on kaksi vaihtoehtoa: joko 180 tai 270 astetta. Toimintojen säätömahdollisuudet ovat mukavan runsaat, ja vehkeestä saa varmasti muokattua omaan makuunsa sopivan. Valitettavasti aivan kuten halvemmastakin mallista, niin tästäkin versiosta puuttuu kokonaan Force Feedback -tärinät.

Minä poljen, sinä ohjaat

Teron ajoilon pilasivat kehnot polkimet. Deluxe-versiossa pedaalit ovat onneksi jonkin verran suuremmat ja tuntuvat miellyttäviltä aikuisen ihmisen jalan alla. Muuten niin sulavasti sujuvassa kruisailussa ilmenee yksi ärsyttävä ongelma. Kiivaimpien rallisessioiden aikana polkimet eivät pysy paikoillaan, vaan lähtevät matkaamaan kohti kaukaisuutta. Toiminnot pystyy kuitenkin ohjelmoimaan niin, ettei polkimia tarvitse edes käyttää, vaan kaikki hommat hoituvat pelkästään käsiä käyttäen.

[[{"fid":"80700","view_mode":"default","fields":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false},"type":"media","field_deltas":{"1":{"format":"default","field_file_image_alt_text[und][0][value]":false,"field_file_image_title_text[und][0][value]":false}},"attributes":{"class":"media-element file-default","data-delta":"1"}}]]

Mario Kart Racing Wheel Pro Deluxe -ohjauspyörä toimii myös PC:llä. USB-johto kiinnitetään koneeseen, ja ohjain on valmis kovaan käyttöön. Pikaisen testauksen perusteella härpäke tuntuu toimivan tietokoneella ihan keskinkertaisesti. Forza Horizon 4:ssa metsäinen pöpelikkö ja kiviaidat tulevat kyllä tutuiksi, mutta se johtunee kuskin taidoista eikä niinkään ohjaimesta. Jos pelilaitteena toimii pelkkä PC, kannattaa katseensa joka tapauksessa kääntää jonkin laadukkaamman ratin suuntaan.

Eräänlainen elämys

Halvimmillaan 90 euron hintainen tötterö sopii Mario Kartin pelaamiseen kuin nakutettu. Jos miettii kuumeisesti kumpi Horin ohjaimista kannattaisi ostaa, niin selkeä vastaus kysymykseen on tietysti kalliimpi vaihtoehto. Hintaero on täysin olematon, ja Deluxe-mallin pienet kohennukset tekevät siitä ylivoimaisen verrattuna mini-rattiin.

Periaatteessa ohjauspyörä Mario Kartin pelaamiseen on täysin turha ja tarpeeton, mutta tuntuuhan se aika upealta kiitää pitkin sienivaltakuntaa tukka hulmuten ihka oikean ratin ohjaksissa.


Lue juttu sivustolla...
 
Ylös Bottom