Tämä on mainospaikka (näillä pidetään sivusto pystyssä)

Kallista(ko?)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Santtis
  • Aloituspäivämäärä Aloituspäivämäärä

Santtis

New Member
Pitkä juttu, mutta koettakaa kestää.

Olen tässä jo vähän aikaa miettinyt että mistä se pelin n.400mk hinta oikein tulee? Onhan niitä mainoskuluja, palkkakuluja ym.
mutta miksi se on jo paikoin yli 400mk?

Kuvittelisi että nyt kun suurin osa peleistä on DVD:llä niin piratismin syömät markat vähenisivät.
Otetaan esim. PC sille suurin osa peleistä on vielä CD:llä ja piratismi jyllää vapaasti, mutta pelit taas ovat melkein puolet PS2 pelin hinnasta. Lisääkö Sony siihen niin paljon? Vai ovatko konsolipelaajat vain niin tyhmiä että pulittavat peleistä 400mk?
Jos jotkut vielä muistavat niin näin oli myös PSX pelien kanssa. Ne oli kyllä halpoja nykyhintatasoon verrattuna.

Toinen mahdollisuus on että se on pelkkä ihmisen ahneus. Jos paikallinen pelipuoti/citymarket/prisma/(insert name) on saanut niistä "silloin ennenkin" kiskottua sen 400mk niin miksi ei nytkin?
VAI onko Suomen valtiossa niin korkeat verot että ne nousevat automaattisesti lähemmäs 400mk nyt kun kerran ne pitää ennakkotarkastaa niinkuin elokuvatkin? Vai jyllääkö se kuuluisa inflaatio? Mutta miksi ei PC pelien hinnat sitten nousseet?

Mitäs ne pelit muualla maailmassa maksavat? Odotan innolla sitä euroa että voin tehdä tarkempia hintavertailuja Suomeen verrattuna? Jos joku pystyisi antamaan tähän vastauksen niin olisin kiitollinen. Tai edes antamaan vinkkejä mistä tätä kannattaa kysyä? Että näin.
 
Paikallisessa pelikaupassa suurin osa pelien hinnoista on lähempänä kolmea- kuin neljääsataa. Suuret ketjut pyytävät aika kiskurihintoja.

USAssa yleinen hinta näyttäisi olevan 40-50 dollaria eli noin 300mk. Hieman halvempia siis.

Kai ihmiset ovat niin tyhmiä, että maksavat enemmän kuin olisi tarpeen. Ostamatta jättäminen tuskin on ratkaisu, silloin pelien tulo Eurooppaan luultavasti vähenisi, tai hinta kasvaisi lisää valmistajien yrittäessä saada tuottoa kutistuvilla markkinoilla.
PS2-pelien tekeminen on myös työläämpää kuin PSone-pelien.

Sitä miksi PC-pelit on halvempia, en vielä tiedä.
 
eikös koko konsolibisneksen idea ole, että kone myydään suhteellisen halvalla (pienellä voitolla) ja raha tehdään pelien lisenssimaksuilla. siis konsolivalmistaja ottaa pelitaloilta royalteja jokaisesta myydystä pelistä. tämä selittää myös pelien hintaerot eri konsoleilla. vrt. esim. n64 ja ps jokunen vuosi sitten. nintendo kun on aina osannut pitää lisenssimaksut korkealla.

pc:llä lisenssimaksuja ei kai (ainakaan yhtä suuria) ole, kun rauta ei ole minkään firman yksinoikeudella valmistamaa.
 
Eikä se pelien tekeminenkään pelkkiin mainostuksiin ja pakkauskuluihin jää. Pitää muistaa, että muutaman kymmenen ihmisen muutaman vuoden uurastus ei suinkaan ole ilmaista, pitäähän ne kulut saada peitettyä...
 
No kai sitte täytyy yrittää kestää näitä hintoja. Ihan vakaumuksesta pistän vastaan vaikka niitä ostankin.

Täälläpäin on sellanen ikävä ilmiö että nyt kun kaupungin ainoa pelikauppa (jota rahallisesti tuin) meni konkkaan niin paikkakunnan muut kaupat ovat nostaneet hintansa Prismaa lukuunottamatta yli 400mk. Vähänkin hyvä peli hyppyy paikkakunnan Citymarketissa 449mk paikkeilla. No onneksi äitee on Prismassa töissä ja henkilökunta-alennus tulee ja bonusta kertyy:D
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Vedge
USAssa yleinen hinta näyttäisi olevan 40-50 dollaria eli noin 300mk. Hieman halvempia siis.

Niin USAssa hinnoissa laitetaan ALV vasta kassalla, eli noihin hintoihin pitää lisätä n. 8-12%. Eli 50 dollarin peli onkin hyvin lähellä Suomen hintoja.

Oma suosikkini
http://www.play.com/play247.asp?page=front&r=PS2
näyttää hinnat punnissa ja euroissa. Niihin ei tule veroa, ei mene postikuluja eivätkä jää tulliin. Tarvitset luottokortin. Hinnat parhaimmillaan reilusti alle kolmesataa jopa uutuuspeleissäkin.

Valuuttamuunnin löytyy täältä

http://finance.yahoo.com/m3
 
Viimeksi muokannut moderaattori:
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan hforad
eikös koko konsolibisneksen idea ole, että kone myydään suhteellisen halvalla (pienellä voitolla) ja raha tehdään pelien lisenssimaksuilla. siis konsolivalmistaja ottaa pelitaloilta royalteja jokaisesta myydystä pelistä. tämä selittää myös pelien hintaerot eri konsoleilla. vrt. esim. n64 ja ps jokunen vuosi sitten. nintendo kun on aina osannut pitää lisenssimaksut korkealla.

pc:llä lisenssimaksuja ei kai (ainakaan yhtä suuria) ole, kun rauta ei ole minkään firman yksinoikeudella valmistamaa.

Peli kelpoisesta PC:stä joutuu kylläkin maksamaan reilusti enemmän kuin mistään konsolista. Konsoleita ei tarvitse päivitelläkään (vielä).
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan hforad
eikös koko konsolibisneksen idea ole, että kone myydään suhteellisen halvalla (pienellä voitolla) ja raha tehdään pelien lisenssimaksuilla.

Itseasiassa kone myydään ainakin julkaisussa käytännössä aina rajuhkolla tappiolla.
Sony ja Microsoft alkavat koneittensa kanssa pääsemään voiton puolelle vasta muutaman vuoden kuluttua.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan hforad
eikös koko konsolibisneksen idea ole, että kone myydään suhteellisen halvalla (pienellä voitolla) ja raha tehdään pelien lisenssimaksuilla. siis konsolivalmistaja ottaa pelitaloilta royalteja jokaisesta myydystä pelistä. tämä selittää myös pelien hintaerot eri konsoleilla. vrt. esim. n64 ja ps jokunen vuosi sitten. nintendo kun on aina osannut pitää lisenssimaksut korkealla.
Vähän myöhäinen korjaus, mutta pistetään nyt vielä menemään. Nintendo on kyllä aina pitänyt lisenssimaksut korkeina (en tosin tiedä Cubesta), mutta suurin syy N64:n ja PSX:n pelien hintaeroon löytyy Nipan käyttämistä pelimoduuleista. CD:t ovat lähes ilmaisia tehdä, mutta jokaiseen pelimoduuliin piti iskeä aikamoinen määrä muistipiirejä yms. Esim. Nintendon ulkopuolisille pelitaloille moduulit maksoivat koneen alkutaipaleella 30 dollaria. Hinta ei edes sisältänyt lisenssimaksuja. Ei ihme, että pelien vähittäismyyntihinta nousi korkeaksi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Hex

Vähän myöhäinen korjaus, mutta pistetään nyt vielä menemään. Nintendo on kyllä aina pitänyt lisenssimaksut korkeina (en tosin tiedä Cubesta), mutta suurin syy N64:n ja PSX:n pelien hintaeroon löytyy Nipan käyttämistä pelimoduuleista. CD:t ovat lähes ilmaisia tehdä, mutta jokaiseen pelimoduuliin piti iskeä aikamoinen määrä muistipiirejä yms. Esim. Nintendon ulkopuolisille pelitaloille moduulit maksoivat koneen alkutaipaleella 30 dollaria. Hinta ei edes sisältänyt lisenssimaksuja. Ei ihme, että pelien vähittäismyyntihinta nousi korkeaksi.

Toisaalta se taas laski niiden hintaa että ne on mahdotonta kopioida. Näin ollen piratismia ei olisi jos CD:itä ei olisi. Muuten CD:t ovat kyllä parempia.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan Solid Snake
Toisaalta se taas laski niiden hintaa että ne on mahdotonta kopioida. Näin ollen piratismia ei olisi jos CD:itä ei olisi. Muuten CD:t ovat kyllä parempia.
Pelitalot ja pelikauppiaat ovat väläytelleet, että piratismin kitkeminen laskisi hintoja, mutta näin ei ole koskaan käynyt. N64:n pelit olivat mahdottomasta kopioinnistaan huolimatta kalliita ja PS2:n vaikeasti kopioitavat DVD:t eivät ole tuoneet hintoja alas yhtään. Myös PC:llä aikoinaan vaikeasti kopioitavat CD:t korvasivat disketit, mutta hinnat eivät tippuneet mihinkään.

Ei tule mieleen yhtään tapausta, jossa vähentynyt piratismi olisi laskenut hintoja. Kasvaneet katteet ovat aina jääneet valmistajalle.
 
Originally posted by Santtis
Pitkä juttu, mutta koettakaa kestää.

Olen tässä jo vähän aikaa miettinyt että mistä se pelin n.400mk hinta oikein tulee? Onhan niitä mainoskuluja, palkkakuluja ym.
mutta miksi se on jo paikoin yli 400mk?

Hintoihin tulee Suomi vero (ALV), joissakin peleissä lisenssi, DVD -levy, kotelo, etu- ja takakansi kuva, pelintekijöiden palkat ja painajan liksa. Niitä on vielä enemmänkin ja etenkin kun täällä Euroopassa on suuri piratismi -luku, niin hinta nousee senkin takia. Hinta saattaisi olla samaa luokkaa kuin USA:ssa ja Japanissa jos piratismi ei jylläisi noin. Ja tosiaan, yrittäähän ne myyjätkin saada niistä peleistä voittoa.
 
Ei pelit USAssakaan ole halvempia kuin esim. Suomessa, vaikka ne maksavatkin siellä vähemmän. Pelit on tulotasoon suhteutettuna aivan samoissa hinnoissa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Pelit on tulotasoon suhteutettuna aivan samoissa hinnoissa.
Ei muuten ole aivan samoissa hinnoissa; kyllä jenkeissä jonnin verran halvempaa on, kun ei ne tulot kuitenkaan niin paljoa eroa.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
Ei pelit USAssakaan ole halvempia kuin esim. Suomessa, vaikka ne maksavatkin siellä vähemmän. Pelit on tulotasoon suhteutettuna aivan samoissa hinnoissa.
Pistin jo viestin aiheesta eilen, mutta se taisi kadota eilisissä board-ongelmissa. Anyway, USA:ssa keskipalkka on suht selvästi korkeampi kuin Suomessa. Lisäksi verotus on selvästi kevyempi, joten rahaa jää käteen enemmän. Kun vielä pelit tosiaan ovat halvempia kuin täällä, on selvä, että pelit ovat jenkeille halvempia.
 
1.USAlaisen keskipalkka 13 dollaria tunnissa peli maksaa 50 dollaria, eli USAlainen tekee noin neljä tuntia töitä pelin eteen!

2.Suomalaisen keskipalkka 60 mk tunnissa peli maksaa 300, eli suomalainen tekee töitä about neljä ja puolituntia pelin eteen.

Eli jos tosta rupee vielä miettimään jotain suhteita menekkiin eli kuinka paljon enemmän USAssa menee pelejä, eli paljon peleihin tulee ns. tukkualennusta (eli logistisia säästöjä) niin sanoisin, että meillä on kyllä aika hyvin pullat uunissa.
 
Siinä oli taas vähän pyöristelty kotiin päin.

Jos olisit käyttänyt tarkkoja arvoja, olisi tulos ollut entistä isompi.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri
1.USAlaisen keskipalkka 13 dollaria tunnissa peli maksaa 50 dollaria, eli USAlainen tekee noin neljä tuntia töitä pelin eteen!

2.Suomalaisen keskipalkka 60 mk tunnissa peli maksaa 300, eli suomalainen tekee töitä about neljä ja puolituntia pelin eteen.

Eli jos tosta rupee vielä miettimään jotain suhteita menekkiin eli kuinka paljon enemmän USAssa menee pelejä, eli paljon peleihin tulee ns. tukkualennusta (eli logistisia säästöjä) niin sanoisin, että meillä on kyllä aika hyvin pullat uunissa.
Kun puhutaan hintatasosta suhteessa palkkaan ei lasketa "vaadittavat työtunnit ostokseen" vaan simppelisti hinta suhteessa kuukausi ja vuosipalkkaan. Jenkit tekevät pidempää päivää kuin me, joten tuntipalkkojen vertailu antaa väärän tuloksen.

Lukusi ovat muutenkin epätarkkoja. Suomen keskituntipalkka on kyllä noin (reilu) 60 mk, mutta USA:n keskituntipalkka oli vuonna 2000 $15,80 eli 105 mk. http://www.bls.gov/ncs/ocs/sp/ncbl0354.pdf Lisäksi amerikkalaisilla on pääomatuloja enemmän kuin suomalaisilla.

Olet myös jättänyt verot huomiotta. Suomen verotus on huomattavasti kovempi kuin Ameriikassa, joten suomalaiselle jää palkastaan huomattavasti vähemmän rahaa käteen.

Ja vielä niistä pelien hinnoista. Jos mitataan PS2-pelien hintoja jenkkilässä pelin hinta tosiaan on $50 (335mk), mutta Suomessa 350 400 mk.
 
Lainatun viestin kirjoitti alkujaan petteri

2.Suomalaisen keskipalkka 60 mk tunnissa peli maksaa 300, eli suomalainen tekee töitä about neljä ja puolituntia pelin eteen.
[/B]

Mun "loistavilla" laskutaidoilla 60mk tuntipalkalla kyllä tulee tasan viis tuntii työntekoa. Ja tosiasiassahan pelit maksavan enemmänkin 350-400mk kuin 300 eli siitä tulee siis jo kuus tuntii työntekoa.
Eli siis tulikin pienistä pyörisyksistä puoltoista tuntii lisää:p
 
Ylös Bottom