Vastaus: Kämppää hankkimassa (neuvot, vinkit & muut asiaan liittyvät seikat)
Leo Stenbuck sanoi:
Jos on esim. opiskelija ja vuokrakämppää hankkimassa, kannattaa olla vanhemmat, eli ns. takaajat mukana esittelytilaisuudessa. Hyväksi havaittu keino, joka antaa vuokranantajalle vakuuden että vuokra tulee maksettua, kun sponsorit ovat läsnä. Vanhemmat osaavat myös yleensä esittää parempia kysymyksiä, kun kokemusta asuntoasioista ja kaupanteosta löytyy enemmän
Ei helvetissä

Jarmon ikäisen miehen kohdalla homma kääntyy itseään vastaan. Vanhempien ottaminen mukaan esittelytilaisuuteen antaa vähän jälkeenjääneen kuvan.
Vuokranantajaa kiinnostaa
- varallisuus (vuokra maksetaan säännöllisesti)
- käytöstavat (ei pidä kotibileitä joka ilta, ei polta sisällä)
- tietty perusfiksuus (ei riko vuokraamaansa kämppää törppöilemällä)
Minun mielestäni on ihan ok ihastua ensimmäiseen, jos kaikki tuntuu muuten olevan kohdallaan. Vasta kokeilemalla oppii tietämään miltä se asuminen tuntuu. Vuokra-asunnoissahan on parasta se, että niistä pääsee muuttamaan pois kun huvittaa. Kuten naisten suhteen, on hyvä vähän kokeilla juttuja käytännössä, ennen kuin sitoutuu. Pelkkä tutustuminen ja vilkuilu ei aina riitä
Kaupungissa oppii myös Carpe Diem -ajatteluun. Vapaat kämpät vuokrataan parissa tunnissa ja liian pitkä harkitseminen saattaa kostautua. Pitää osata takoa kun on tilaisuus tarjolla ja rauta niin sanotusti kuumana. Siis sama homma kuin naisten suhteen.
Hintavertailu kuitenkin kannattaa. Se on hyvä suhteuttaa asuinpaikkaan ja neliöihin. 20 neliömetrin lähiökämppä voi olla kiva ensiasunto, mutta jos pienellä lisäpanostuksella pääsee palvelujen keskelle kunnolliseen luukkuun, niin suosittelen panostamaan. Minä sain pudotettua neliöhintaa useammalla eurolla, vaikka muutin vanhasta, pienestä ja huonokuntoisesta asunnosta uuteen ja tilavaan keskustakämppään.
Muutenkin on kyllä tullut muutettua helkkarin paljon. Muutaman vuoden sisällä kuusi kertaa - ihan reissailun puolesta, mutta myös paremman hinta/laatusuhteen perässä. Kokeiltu on niin soluasumista, rivitaloasumista, lähiöasumista, komeroyksiössä asumista ja viimeisimpänä ihan keskustassa asumista. Kukaan ei voi sanoa mikä niistä on paras asumismuoto, vaan se pitää ihan itse kokeilla ja päättää sitten missä itse viihtyy. Esimerkiksi jotkut ihan oikeasti tykkäävät solukämpän vilskeestä, eivätkä vaihtaisi sitä esim. laitakaupungin rauhalliseen rivariin.
Hyvät ihmissuhteet ovat tärkeitä asunnonhankinnassa(kin). Eräiden arvioiden mukaan reilut 70% vapaista kämpistä ei tule koskaan julkiseen jakoon, vaan kiertävät tuttavien, läheisten ja sukulaisten kesken. Kannattaa kysellä jos joku tuntee jonkun, joka tuntee jonkun toisen joka puolestaan tuntee jonkun asunnonvuokraajan tms. Tai kuten Starsky & Hutch sanoisivat: "I know some people who know some people who rob some people"
Tsemppiä kämpän hakuun!